• 0

Domeinnaam uitgeschreven bedrijf opeisen of overnemen

Goedemiddag allen,

 

Een ander is mij helaas te snel af geweest en heeft een aantal jaar voordat ik mijn bedrijf startte de domeinnaam [bedrijfsnaam].nl geregistreerd. Dit bedrijf (geen concurrent, andere branche) bestaat sinds enkele jaren niet meer en is uitgeschreven bij de KvK.

 

Ik heb contact opgenomen met de eigenaar en voorgesteld om de domeinnaam over te nemen tegen een vergoeding. Deze vroeg hier echter een exorbitant bedrag voor en gaf aan dat hij het nog gebruikt voor zijn privé e-mail.

 

Nu wij in het proces zitten om [bedrijfsnaam] te registreren als vastgelegd merk, vroeg ik mij af of het mogelijk is om de domeinnaam op te eisen?

 

Ik kijk uit naar uw reactie.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

...maar hij lijkt dus wel structureel met alles mee te lezen en niet alles te retourneren of door te sturen. Da's geen acceptabele situatie.

Het ingrediënt paranoia ontbrak nog. ;D

 

Diep adem halen. Ondernemer A had domeinnaam.nl en ondernemer B is later actief geworden met domeinnaam.com. Daar kan ondernemer A niets aan doen. Dat hij mail doorstuurt van contacten die het onderscheid tussen nl en com niet zien, is uitermate aardig.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Dat is niet (plaatsvervangend) paranoia, dat is praktisch gezien ongewenst en onacceptabel, dus dat moet linksom of rechtsom opgelost worden. Ik probeer de kortste route uit te stippelen buiten de tolwegen om, maar soms zijn die onvermijdelijk...

 

...mooi om het verschil te zien hoor tussen leden in business en daar even buiten als adviseurs of schrijvers, maar daar koopt topic starter weinig voor. M.i. ontbreekt nog een gedegen juridisch advies. Terecht wordt opgemerkt dat tol betalen de snelste oplossing is, als je ook kostbare of bederfelijke lading vervoert.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Helemaal mee eens. Maar dat had 10 jaar geleden al moeten gebeuren toen de .com is gekozen. Waarom een .com kiezen als je weet dat de .nl mail op een andere plaats terecht kan komen. Of dat dan bij een particulier terecht komt of een bedrijf (een bedrijf is zelfs erger in mijn mening). Deze onwenselijke situatie bestaat dus al 10 jaar !!

 

Ik zie 2 oplossingen. Het .nl domein overnemen of gewoon je eigen domeinen omdopen tot een ander domein (wat eigenlijk 10 jaar geleden al gedaan had moeten worden).

 

Link naar reactie
  • 0
...mooi om het verschil te zien hoor tussen leden in business en daar even buiten als adviseurs of schrijvers, maar daar koopt topic starter weinig voor.
Of het verschil tussen nuchter en (uh) wat minder nuchter.

 

Juridisch advies is al lang geleden voorbij gekomen. Kansloze zaak. :P

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik ben voor topic starter wel benieuwd naar de voordeligste route linksom (juridisch) of rechtsom (praktisch) tegen de laagste kosten zonder hier amusement of leedvermaak van te willen maken. Vooralsnog is deze case of dit topic behoorlijk anoniem.

 

Je schrijft zelf in andere topics ook wel eens dat de (merk)rechtspraak zwabbert, ik zie op domeinnaamgebied ook de meest vreemde zaken gebeuren...

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Daarom noem ik ook allerlei alternatieven, maar alleen topic starter kan de vraag beantwoorden of dit een halszaak is.

 

Ik geloof o.b.v. de verstrekte informatie eerlijk gezegd van niet als er maar voldoende spreiding van activiteiten en afdoende communicatie met partners of klanten is. En dat kost tegelijkertijd ook.

 

Ex-ondernemer A lijkt weinig belang te hebben bij het aanhouden van de domeinnaam en hij kan naar verwachting tegen lagere kosten dan de vraagprijs omboeken.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

In het begin van dit topic was ik, bij gebrek aan juridische kennis ter zake, in de veronderstelling dat het ontbreken van een zogenaamd legitieme belang om een domeinnaam te bezitten een andere partij die daar wel een legitiem belang bij heeft in de positie kon brengen de overdracht te kunnen vorderen.

 

De tweede vorderingsgrond vinden we terug in artikel 2.1 sub b uit de Geschillenregeling voor .nl-domeinnamen en daaruit blijkt dat de eiser gemotiveerd dient te stellen dat: ‘’de domeinnaamhouder geen recht heeft op of legitiem belang heeft bij de domeinnaam.’’

 

Totale onzin bij nader inzien want dan zou ik het domein "poker.com" als iemand die kachelpoken verkoopt (poker in het Engels) kunnen opeisen van iemand die gewoon heel wat leuke domeinen heeft geregistreerd. En dat staat of stond te koop voor 20 miljoen. ;D

 

Voor de goede lezer was dit al lang duidelijk maar vond het toch leuk om even te delen. Een juridische procedure die toch af en toe weer opduikt is dus niet aan de orde want er is geen enkele ander grond voor. Of is dat weer te snel geconcludeerd door een niet jurist? :) :P

 

Link naar reactie
  • 0

Hier lijkt geen sprake van menselijke vergissingen, maar van een structureel probleem (aan jou kant, wat de vraagprijs niet ten goede komt).

 

Je gebruikt “alle” extensies voor verwijzing naar taalgebieden zonder dat je de NL bezit.

Daarmee schep je zelf de verwarring.

 

Ik zou het eigenlijke probleem eerst oplossen en daarna kijken of de NL eigenaar nog een zakcentje wil verdienen.

 

-alle website doorverwijzen naar .com onder vermelding dat dat de juiste is.

-alle email naar .com met auto reply dat .com de juiste is.

-de nodige acties ondernemen op sociaal media.

Link naar reactie
  • 0

Ex-ondernemer A lijkt weinig belang te hebben bij het aanhouden van de domeinnaam en hij kan naar verwachting tegen lagere kosten dan de vraagprijs omboeken.

Totaal irrelevant ... Ex-ondernemer A gebruikt actief één e-mailadres (of misschien wel meerdere) dat bij de domeinnaam hoort. Blijkbaar reden genoeg om voor het jaarlijkse gebruikersrecht te blijven betalen.

 

Ik zie TS al bij de Rechtbank zijn beklag doen ... Edelachtbare, gedaagde gebruikt zijn e-mailadres te weinig waardoor ik het recht heb om de domeinnaam over te nemen.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Ik zie TS al bij de Rechtbank zijn beklag doen

Dat is dus één van de twee routes, ik zie eerder die andere voor me...

 

...inbreuk op rechten. Welk legitiem belang heeft de huidige houder nog om de domeinnaam aan te houden?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Onderneming is gestaakt/handelsnaam wordt niet meer gebruikt.

 

Houder probeert er een slaatje uit te slaan. De domeinnaam dient niet langer in het handelsverkeer of om zaken af te ronden.

 

In heel veel landen is het niet toegestaan om domeinnamen niet te gebruiken, maar wel te koop aan te bieden.

 

Ik zeg niet dat ik gelijk heb hoor, want dat is onduidelijk, maar jullie zitten alsmaar teveel op eigendom i.p.v. op een houderschapsgedachte die ik hier probeer te verdedigen. De handelsnaam van topic starter zal inmiddels toch wel aardig sterk geworden zijn. En nu wordt merkregistratie overwogen of doorlopen.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Wat ik had begrepen is dat het domein op dit moment voor privémail gebruikt wordt. Zijn daar regels tegen?

 

Verder zie ik ook nergens staan dat houder actief het domein te koop aangeboden heeft. Het kan ook zijn dat er specifiek om de verkoop gevraagd is. Dus een "slaatje uit slaan" lijkt mij een voorbarige conclusie.

 

Ik kan het ook omdraaien. "Ik heb een domeinnaam die ik voorheen zakelijk gebruikte en nu alleen nog voor privé en nu wil iemand die heel graag hebben. Geachte forumleden, wat denken jullie wat ik daarvoor kan vragen?"

 

Link naar reactie
  • 0

Ja, en daar heeft de huidige houder op gereageerd dat deze over te nemen is...

 

...ik heb mijn punt wel gemaakt. Eventuele actie ligt bij topic starter.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 1

De handelsnaam van topic starter zal inmiddels toch wel aardig sterk geworden zijn.

Dat was voorheen de handelsnaam van de andere partij die daarmee als eerste actief was.

 

Topcstarter registreerde niet alleen de dotcom van een handelsnaam die al door een ander gebruikt werd, maar talloze andere domeinextensies. Wie maakt er dan inbreuk? Wat overigens in rechte geen inbreuk was, want beide partijen waren in verschillende markten actief.

 

Ik kom straks jouw fiets ophalen Highio, want daar maak jij onvoldoende gebruik van. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Het bewijs dat een domeinnaam te kwader trouw is geregistreerd of wordt gebruikt, kan onder meer worden geleverd door de volgende omstandigheden:

 

a. de domeinnaam is hoofdzakelijk geregistreerd of verworven om deze voor een bedrag dat hoger is dan de registratiekosten te verkopen, verhuren of anderszins over te dragen aan de eiser of een van diens concurrenten;

De domeinnaamhouder handelt (mailt) nog steeds onder een handelsnaam die niet langer (ook) de zijne is. Hij is alleen bereid daar wat aan te doen tegen een exorbitante vergoeding die vele malen hoger is dan de kosten die gemoeid zijn met het archiveren van oude e-mail en het doorgeven van een nieuw e-mailadres. Je zou dat een nieuw feit of een gewijzigde omstandigheid kunnen noemen die de voortzetting van deze registratie nu te kwader trouw maakt.

 

Link naar reactie
  • 0

Leuke weekendopgave: domjur doorspitten op handelsnaam- en domeinnaamjurisprudentie en dan blijkt dit echt niet zwart-wit. Ik heb nog geen goed vergelijkbare zaak gevonden.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 1

 

De domeinnaamhouder handelt (mailt) nog steeds onder een handelsnaam die niet langer (ook) de zijne is. Hij is alleen bereid daar wat aan te doen tegen een exorbitante vergoeding die vele malen hoger is dan de kosten die gemoeid zijn met het archiveren van oude e-mail en het doorgeven van een nieuw e-mailadres. Je zou dat een nieuw feit of een gewijzigde omstandigheid kunnen noemen die de voortzetting van deze registratie nu te kwader trouw maakt.

 

 

Wijzigen van een emailadres is een drama. Je moet het een iedereen doorgeven, en daar begint

het probleem al. Wie is iedereen?

Daarna verwerkt een deel van de mensen het alleen op de PC, maar niet op de iPad. Je gaat dus mail missen.

Vervolgens wil je een gekocht software pakket opnieuw installeren. Helaas, nieuwe licentiecode gaat naar het niet meer in bezit zijnde email. Even als de link om je wachtwoord op die site aan te passen.

 

Kortom, een boel tijd en kans op onvoorziene problemen.

Zeker als de koper daar dan een behoorlijk financieel voordeel van heeft zou ik daar ook een hap van willen. Ik ga geen rotklus doen om iemand anders zijn bedrijf te helpen.

 

Link naar reactie
  • 0

Het bewijs dat een domeinnaam te kwader trouw is geregistreerd of wordt gebruikt, kan onder meer worden geleverd door de volgende omstandigheden:

a. de domeinnaam is hoofdzakelijk geregistreerd of verworven om deze voor een bedrag dat hoger is dan de registratiekosten te verkopen, verhuren of anderszins over te dragen aan de eiser of een van diens concurrenten;

Dat is hier dus niet aan de orde ... van een vooropgezet plan, om het even goed of kwaad, is geen sprake.

 

Overigens kan de verkoop van een inmiddels felbegeerde domeinnaam 'voor een appel en een ei' wel eens gezien een onzakelijke transactie worden gezien, maar dat terzijde.

 

De domeinnaamhouder handelt (mailt) nog steeds onder een handelsnaam die niet langer (ook) de zijne is. Hij is alleen bereid daar wat aan te doen tegen een exorbitante vergoeding die vele malen hoger is dan de kosten die gemoeid zijn met het archiveren van oude e-mail en het doorgeven van een nieuw e-mailadres. Je zou dat een nieuw feit of een gewijzigde omstandigheid kunnen noemen die de voortzetting van deze registratie nu te kwader trouw maakt.

Het kwartje wil maar niet op de goede plek terechtkomen.

 

Het registreren van een .nl-domeinnaam is sinds 2003 niet langer aan Nederlandse bedrijven voorbehouden. Ook particulieren en niet-Nederlandse bedrijven kunnen vanaf 2003 een .nl-domeinnaam aanvragen. Een en ander is het resultaat van het domeinnaamdebat van 2001.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Het kwartje wil maar niet op de goede plek terechtkomen.

 

Het registreren van een .nl-domeinnaam is sinds 2003 niet langer aan Nederlandse bedrijven voorbehouden. Ook particulieren en niet-Nederlandse bedrijven kunnen vanaf 2003 een .nl-domeinnaam aanvragen.

Zelfs een hele muntrol dubbeltjes wordt nooit een kwardje. :-K

 

Iedereen mag inderdaad een .nl-domeinnaam registreren, maar voor iedereen die een domeinnaam houdt, geldt ook dat deze geen inbreuk mag maken op de merknaam, handelsnaam of persoonsnaam van een ander.

 

Daar wringt de schoen: de domeinnaamhouder hád het recht om een domeinnaam te registreren die overeenkomt met zijn handelsnaam; heeft hij dat recht nog steeds nu hij afstand heeft gedaan van die handelsnaam én die handelsnaam (plus wat e-mail) naar de topicstarter leidt?

 

Mogelijk is dat een breder probleem dan slechts een domeinnaamconflict: mag je blijven handelen onder een uitgeschreven handelsnaam?

Link naar reactie
  • 1

Ik ben nu toch wel benieuwd waarom die 9.000 euro te veel zou zijn.

 

Ik heb het idee dat je vanuit economisch perspectief best dat geld wel zou kunnen betalen.

Maar je gunt het de verkoper niet, omdat hij dan zonder iets te doen die 9.000 in zijn zak steekt.

Zet je daar overheen. Even slikken, en hoppa. Probleem opgelost.

 

Maar ik kan het natuurlijk ook mis hebben.

 

 

De kleinschaligheid van dit probleem rechtvaardigt een uitgave van € 9000 in mijn ogen niet. Die kunnen we wel beter besteden.

 

Hier lijkt geen sprake van menselijke vergissingen, maar van een structureel probleem (aan jou kant, wat de vraagprijs niet ten goede komt).

 

Je gebruikt “alle” extensies voor verwijzing naar taalgebieden zonder dat je de NL bezit.

Daarmee schep je zelf de verwarring.

 

Ik zou het eigenlijke probleem eerst oplossen en daarna kijken of de NL eigenaar nog een zakcentje wil verdienen.

 

-alle website doorverwijzen naar .com onder vermelding dat dat de juiste is.

-alle email naar .com met auto reply dat .com de juiste is.

-de nodige acties ondernemen op sociaal media.

 

Wij hebben één (meertalige) website draaien op bedrijf.com. Surft u bijvoorbeeld naar bedrijf.de dan komt u op bedrijf.com uit.

 

Nergens uitten wij ons met andere extensies, ook niet op social media.

 

Ik heb nog niet meegemaakt dat een buitenlander per ongeluk een mail naar info@bedrijf.nl heeft verstuurd. Dus ik denk dat de verwarring door het gebruik van buitenlandse extensies wel meevalt.

 

Hoe ziet u dat voor zich, actie ondernemen op social media? Wekelijks een bericht plaatsen dat ons e-mailadres nog steeds info@bedrijf.com is, lijkt mij toch ook niet zo'n strak plan. Dat weten 99,9% van onze klanten ook wel. Een goed idee is natuurlijk altijd welkom.

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Ik ben erg blij met alle inhoudelijke reacties. Mijn dank daarvoor! Ik was erg benieuwd of we in onze situatie recht hebben op de .nl domeinnaam.

 

Overigens moet ik wel een beetje grinniken om de aannames over liegen, stalken en de grootte van dit probleem. Petje af voor de volhardendheid van een aantal hier.

 

Ga ik mijn bedrijfsnaam wijzigen? Nee natuurlijk niet, daar is het probleem helemaal niet groot genoeg voor. Na al die jaren zal een naamswijziging meer problemen en kosten met zich meebrengen dan die € 9000.

 

Ik wacht rustig af totdat de .nl houder bereid is een voor mij redelijk bedrag te accepteren of niet. Wij gaan voorlopig nergens heen. Het zal de privacy van de klanten die weleens een foutje maken wellicht niet ten goede komen. Maar we zullen er waarschijnlijk geen cent minder om verdienen.

 

Mochten er nog vragen zijn, dan zal ik daar op reageren.

 

Mvg P1234

 

Link naar reactie
  • 0

Het zal de privacy van de klanten die weleens een foutje maken wellicht niet ten goede komen. Maar we zullen er waarschijnlijk geen cent minder om verdienen.

Ook de privacy van je klanten is helaas geen argument, want als die zelf gevoelige gegevens naar een verkeerd adres sturen kan je dat niet aan de ontvanger wijten.

 

Het is goed om te horen dat jullie er geen cent minder om verdienen. Dat illustreert dat het economisch belang bij zo'n domeinextensie gering is. Ik snap uiteraard dat je desondanks graag ook die NL-extensie onder beheer wil hebben en dat het wat vreemd kan overkomen dat de eigenaar niet wil buigen voor wat een redelijk mooi bedrag lijkt.

 

In die andere zaak op het forum werd het probleem uiteindelijk ook in der minne geschikt. Veel ophef over een gering probleem. ;)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 83 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.