• 0

Rechten en plichten bij uittreden uit vof

Beste allemaal,

 

Ik zit met de onderstaande situatie. Graag ontvang ik advies hoe hiermee om te gaan en antwoorden op mijn vragen.

 

Ik (vennoot A) heb samen met vennoot B een vof opgericht, nu 1,5 jaar geleden en er is helaas geen vof-contract opgesteld. Vennoot C is sinds enkele maanden toegevoegd aan de vof, zonder financiële inbreng etc. Vennoot B heeft wegens eigen redenen besloten de vof te verlaten. Opzegging van vennoot B is bij KVK reeds uitgevoerd en de vof gaat doorlopen tussen mij en vennoot C.

 

We hebben slechts een klein vermogen in de vof zitten, €3500,-

De komende periode ziet het er niet naar uit dat de omzet hoger gaat uitkomen dan de kosten en hebben we een negatief vooruitzicht.

 

Ik wil het graag goed en correct afhandelen met een uittredingsovereenkomst en hierdoor heb ik een aantal vragen en mocht ik dingen over het hoofd zien dan hoor ik het graag.

Waar heeft de vertrekkende vennoot B recht op in deze situatie? Wat kan goodwill of badwill(?) in deze situatie doen?

 

Hartelijk bedankt alvast voor reacties.

Groet, Karin.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Karin

 

Eerst formeel, zonder vof-akte is er ook geen voortzetting mogelijk. Bij vertrek van 1 vennoot eindigt de vof. Er is immers niets afgesproken over de voortzetting van de VOF.

 

De uittredende vennoot heeft recht op zijn aandeel in het vermogen van de vof. Dat moet blijken uit de balans zoals opgemaakt op de datum van zijn exit.

 

Met een negatief vooruitzicht zal goodwill niet snel ter sprake komen. Badwill alleen als daar afspraken over zijn gemaakt.

 

Heeft de vof schulden?

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Vennoot C is sinds enkele maanden toegevoegd aan de vof, zonder financiële inbreng etc.

 

Oh, dan lijkt dit misschien wel meer op een vereniging of hobbyclubje. Of wat is etc.?

 

Wat heeft B ooit ingebracht? Het lijkt me best denkbaar en ook begrijpelijk dat deze zijn of haar investering in deze setting terug verwacht. Of worden er serieuze kosten gemaakt onder langlopende verplichtingen? Zo ja, door wie zijn deze aangegaan en volgt een vrijwaarding bij uittreding?

 

Als jullie het eens zijn over de gevoerde administratie zou e.e.a. niet zo moeilijk moeten kunnen zijn gezien het beperkte financiële belang.

We hebben slechts een klein vermogen in de vof zitten, €3500,-

Investering of eigen vermogen?

De komende periode ziet het er niet naar uit dat de omzet hoger gaat uitkomen dan de kosten en hebben we een negatief vooruitzicht.

Waarom wil jij hier dan mee verder? En waarom treedt een ander toe? Ooit zal er toch betaald of afgerekend moeten worden met hoofdelijke aansprakelijkheid.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie Highio.

 

We hebben een onlinebusinessmodel en dienen bekendheid op te bouwen bij onze doelgroep. Het kan nu als een tijdrovend hobbyclubje gezien worden inderdaad. Het is wel de bedoeling om het groot te maken.

 

Er worden geen flinke kosten gemaakt, de huidige abonnementen welke voor kosten zorgen op dit moment zijn we samen aangegaan. Vrijwaring lijkt mij inderdaad wel de bedoeling.

 

We hebben slechts een klein vermogen in de vof zitten, €3500,-

Investering of eigen vermogen?

Eigen vermogen en een minimale investering <100 euro vanaf zijn kant.

 

Waarom wil jij hier dan mee verder? En waarom treedt een ander toe?

Ik ga hier graag mee verder omdat ik geloof dat we het op termijn, met deels een andere aanpak, groot kunnen krijgen maar dat het tijd kost.

 

De derde treedt toe omdat zij over waardevolle kennis beschikt voor de vof. En zodat er een vof mogelijk is indien een van de eerste twee vennoten zou willen uitstappen, zoals nu de huidige situatie.

 

Groet, Karin

Link naar reactie
  • 0

Ik neem aan dat je nu wel een v.o.f-overeenkomst gaat opstellen met de nieuwe toetreder.

 

In principe kan een nieuwe vennoot toetreden zonder inbreng kapitaal, maar op basis van de arbeid, deskundigheid, ervaring en eventueel netwerk dat hij in kan brengen.

De nieuwe vennoot kan dan vermogen opbouwen als zijn winstaandeel hoger is dan zijn opnames.

 

Bij uiteenlopende kapitaalrekeningen is het dan van belang één en ander goed vast te leggen.

 

Nadeel voor de nieuwe vennoot is dat hij hoofdelijk aansprakelijk wordt voor de schulden die zijn aangegaan door de oude vennoten.

 

Zoals Joost beschrijft is in deze situatie overigens geen sprake van voortzetting van de oude v.o.f., maar wordt een nieuwe v.o.f aangegaan.

 

Succes, Odeon

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 81 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.