• 0

prive-auto ter beschikking gesteld

ik heb de volgende vraag:

Ben eigenaar van BV X, BV X is voor 50% aandeelhouder van BV Y. Maandelijks declareert BV X managementfee aan BV Y. Ik ontvang salaris van BV X. Ik stel mijn prive-auto ter beschikking aan BV Y tegen een km vergoeding van 0,41 cent. Afgezien of dit slim is: Hoe verwerk ik dit laatste in mijn aangifte IB (verschil tussen 0,41 en 0,19)?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Niet.

 

Het gaat simpelweg over twee schijven. Die 41 cent per kilometer brengt BV X in rekening aan BV Y tezamen met de managementfee. Met BTW, als er geen sprake is van een fiscale eenheid voor de omzetbelasting. En anders zonder. Die 41 cent / km is dus omzet voor BV X en zijn kosten voor BV Y.

 

Vervolgens vergoedt BV X 19 cent / km aan jou als werknemer. Die 19 cent zijn voor BV X gewoon kosten. Voor jou persoonlijk zijn dat inkomsten waarover geen loonheffingen hoeven te worden ingehouden.

 

Je betaalt dus geen IB over het verschil. Het verschil wordt namelijk belast als winst met vennootschapsbelasting in BV X.

 

 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

dank je voor het antwoord. Ik ben het er mee eens dat dat de beste manier is en ik zal dat ook zo gaan doen. Echter zo is het in 2017 niet gegaan, in dat jaar betaalde BV Y rechtstreeks aan mij als prive persoon. Ik vraag me nu af hoe ik dat in de aangifte IB 2017 moet verantwoorden, via ter beschikking stellen van?

Link naar reactie
  • 0

Dat kan je niet in een IB aangifte rechttrekken.

 

Jij als persoon hebt dan een schuld aan "BV X" want dat geld (van "BV Y") was niet voor jou bedoeld maar voor jouw holding.

(Je zou ook kunnen vinden dat je een schuld hebt aan Y en dat Y een schuld heeft aan X. Maar dan is het een stuk omslachtiger, lijkt mij.)

 

Overigens is het ook zo dat wanneer je (als persoon) meer dan 19 cent / km krijgt, het meerdere loon is. Waar dus loonheffingen op ingehouden moeten worden.

 

Dus je kan het beste, lijkt mij, de rekening-courantschuld bij je holding verhogen en het geld (althans de "extra" 30 cent / km) terugstorten. En het resultaat dan natuurlijk ook verhogen. Dan klopt alles weer.

 

Of je kan, als het maar om een paar tientjes gaat (maar dat zal wel niet neem ik aan...?) de zaak verder laten rusten.

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

dank je voor het antwoord. Ik ben het er mee eens dat dat de beste manier is en ik zal dat ook zo gaan doen. Echter zo is het in 2017 niet gegaan, in dat jaar betaalde BV Y rechtstreeks aan mij als prive persoon. Ik vraag me nu af hoe ik dat in de aangifte IB 2017 moet verantwoorden, via ter beschikking stellen van?

Wat ik persoonlijk zou doen, en dat is een beetje in lijn met het bovenstaande antwoord, is om de boel alsnog te administreren alsof het wel goed is gegaan. Boek deze dan gewoon op 31 december 2017 en stuur de aangiftes Vpb nogmaals in, als je nog geen definitieve aanslag hebt ontvangen. Of anders, boek die correctie op 1 januari 2018. Dat laatste is uiteraard niet helemaal correct en het resultaat valt dan weliswaar niet in het goede jaar, maar ik kan me voorstellen dat de fiscus daar ook weer niet al te zwaar aan zal tillen, als je maar duidelijk kunt maken dat het om een fout gaat die je per ongeluk hebt gemaakt en deze nu te goeder trouw probeert recht te zetten. Zorg dan wel dat het voor 2018 goed gaat en volgens dezelfde methode.

 

Als ik het goed begrijp is het in 2017 al volgt gegaan:

 

BV Y --- 41ct/km ---> DGA

 

Terwijl het eigenlijk zo had moeten gaan:

 

BV Y --- 41ct/km ---> BV X --- 19ct/km ---> DGA

 

Zoals je ziet, zijn de kosten van 41ct/km in BV Y wel goed gegaan. Die hoef je niet te corrigeren. Wat wel fout is gegaan, is dat deze 41ct/km niet in BV X is geboekt als omzet. En ook de kosten van 19ct/km zijn niet als kosten geboekt in BV X. Verder heeft de DGA (jijzelf) 22ct/km teveel ontvangen.

 

Ik denk dat dit met een enkele simpele boeking in BV X is recht te trekken:

 

8XXX 41 ct/km (omzet doorbelaste autokosten)

4XXX 19 ct/km (autokostenvergoeding)

1XXX 22 ct/km (rekening-courant DGA)

 

Zoals hierboven al aangegeven, is er dus een feitelijke schuld van de DGA (jij) aan BV X, die je nog even moet rechttrekken (terugstorten).

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 167 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.