• 0

Debiteur en kor op de balans

Ik heb even een vraag over de balans, het lukt met niet om dit zo specifiek te vinden.

 

In 2017 heb ik de KOR kunnen toepassen, niet de volledige vermindering maar de verminderingsregeling tussen de 1345 en 1883. Ik heb deze vermindering in het vierde kwartaal berekend over het hele jaar, ik kreeg toen 72 euro terug. Deze heb ik als vordering op omzetbelasting aan de activa kant staan.

 

Ik kwam er ook achter dat er in het eerste kwartaal van 2017 een kleine factuur niet betaald is, deze heb ik inclusief btw bij de debiteuren gezet. Deze had ik wel aangegeven in de OB en de btw betaald.

 

Nu kom ik aan de passiva kant 12 euro te kort. Dat is ongeveer gelijk aan de btw van die debiteur. Is dat misschien dan een soort indirecte privéstorting, omdat ik die btw betaald had, maar nog niet gekregen heb en wel berekend is in de kor? Of moet ik het ergens anders zoeken?

 

Alvast bedankt voor het meedenken!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 1

ik zou het ergens anders zoeken. De openstaande vordering op de debiteur is goed. Je hebt gewoon een vordering op die klant. Dat dit bedrag nog niet betaald is dat is niet relevant of van invloed op je btw KOR berekening eind van het jaar.

 

De vordering van 72 euro is gewoon het saldo van alle betaalde en terug te ontvangen btw maal de formule voor de KOR.

 

Die 12 euro kan heel iets anders zijn

 

Ik zou nog even alle bedragen op de balans nalopen of je niet ergens een klein tikfoutje hebt gemaakt. bijv 54 als 45 hebt geschreven.

 

Link naar reactie
  • 0

dat weet ik Marco, ik gebruik dat trucje bijna dagelijks om fouten te vinden, maar ik wilde het niet te ingewikkeld maken.

Daarbij is het dan ook weer een valkuil voor professionals door vanwege dit "deelbaar door 9" trucje te kennen meteen te concluderen dat het geen omdraaiing kan zijn omdat het niet deelbaar door 9 is.

 

Bijna elke balans heeft na het overnemen in hele euro's ook afrondingsverschillen en dan is 9 euro + 3 euro afronding niet zo gek, dat was mijn afweging om toch het advies te geven om de bedragen op de balans even goed na te lopen.. dan zie je vanzelf of er ergens iets is omgedraaid. is dat niet het geval dan moet je gaan graven..

 

en omdraaiingsfouten zijn niet de enige tikfouten.. je kunt ook gewoon een naastgelegen toets aantikken waardoor er een fout getalletje staat.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik kwam er ook achter dat er in het eerste kwartaal van 2017 een kleine factuur niet betaald is, deze heb ik inclusief btw bij de debiteuren gezet. Deze had ik wel aangegeven in de OB en de btw betaald.

Dat klinkt alsof je alles handmatig uitrekent zonder boekhoudprogramma.

Ook met boekhoudprogramma kan je overal in de fout gaan ... misschien heb je ergens een bedrag ex btw geboekt. Facturen kunnen soms heel onoverzichtelijk zijn.

 

In de meest eenvoudige vorm, controleer in de activa:

1. banksaldo

2. debiteuren

3. te vorderen BTW

 

In de passiva:

1. eigen vermogen

2. privé stortingen & ontvangsten

3. Privé opnamen & betalingen

4. crediteuren

4. te betalen btw

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de snelle antwoorden! Dan zoek ik nog even door.

 

Ik heb inderdaad geen boekhoudprogramma, tot nu toe alles bijgehouden in Excel. Maar het zou wel wellicht beter zijn als ik dit in het vervolg doe. Welk programma zouden jullie aanraden?

 

 

Link naar reactie
  • 0

In totaal is er in het 4e kwartaal 12 euro btw naar mij verlegd (3 eu binnen en 9 buitenland), maar ik neem aan dat ik dat niet ook nog als schulden had hoeven opgeven, omdat dat in de berekening zit.

12 euro verlegd ... dat wordt dan 12 euro te betalen btw en 12 euro te vorderen btw ... het resultaat is 0.

Naast de inkoopkosten voor jezelf, treedt je op als belastingbetaler voor de verlegger.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Sorry toch nog terugkomend op mijn eerste vraag. Ik zou het graag voor mezelf willen begrijpen!

 

Normaal gesproken krijg je btw van de klant en die betaal je die weer = 0. Dit verandert niks aan de activakant (rekening blijft hetzelfde). Maar bij een debiteur vul je het bedrag in inclusief BTW aan de activakant. Dan zou je normaal gesproken de BTW als een schuld aan de passiva kant moeten zetten om het recht te krijgen.

 

In mijn geval krijg ik juist geld terug en heb ik aan de activakant een vordering op de belastingdienst en geen schuld aan de passivakant. Maar hoe komt de balans dan in evenwicht? Waar zit die BTW van die debiteur aan de passivakant? Ik dacht in eerste instantie door de KOR, maar als ik de KOR niet toe zou passen, blijft het verschil hetzelfde (de vordering verdwijnt aan de activakant en de kor-winst verdwijnt + btw-schuld van kwartaal 4 aan de passivakant)

 

Als ik het zou opstellen zonder die debiteur zou het wel uitkomen, als ik de debiteur incl btw van de activa kant afhaal en het netto bedrag van de winst gehaald. Dan komt mijn balans wel uit. (logisch want ik kwam 12 euro te kort bij passiva.)

 

Kortom: Ik heb die btw van die debiteur betaald na kwartaal 1, en deze nog niet ontvangen aan het eind van het jaar. Meestal gaat het om een debiteur aan het eind van het jaar en zet je de btw als schuld aan de passiva kant, omdat je die nog moet betalen aan de belastingdienst. De btw staat dan aan twee kanten op de balans.

 

Zou het dan kunnen dat, omdat ik de kor alleen in het 4e kwartaal heb berekend, dit geen invloed heeft op wat ik in kwartaal 1 heb betaald (want ik krijg niet alles terug), en dat de btw dan alsnog ergens op de passiva kant moet staan? Of moet ik in mijn geval misschien de debiteur zonder btw op de balans zetten omdat ik die al had betaald?

 

Ik hoor het graag!

 

Link naar reactie
  • 0

Het kan twee redenen hebben. Wat je niet moet vergeten is dat de winst en verliesrekening een weergave is van jou omzet en kosten terwijl je een balans een van bezit en schuld (vooral inkomsten en uitgaven)

 

Stel je hebt de debiteur in februari een factuur gestuurd.

Dan boek je de vordering op debiteuren incl btw.

de btw aan de passiva kant

en de omzet in de winst en verliesrekening

 

In april doe je aangifte over het eerste kwartaal en betaal je het saldo van de aangifte.

Daarmee vervalt de schuld aan de passiva kant want die is betaald ( of verrekend)

 

De KOR berekening is een totaal losstaande berekening, bijna alsof je een creditnota gaat opstellen je hebt nameljk gedurende het jaar 3x aangifte gedaan en betaald of ontvangen wat op dat moment de stand van zaken was. Eind van het jaar doe je dat nogeens door naar het hele jaar te kijken en als je onder een bepaalde grens zit leidt tot een nieuwe vordering door toepassing van de KOR ontstaat er een vordering van 72 euro.

Maar als gesteld de btw te betalen op de door de debiteur nog niet betaalde factuur is al wel in het 1e kwartaal afgedragen en is daarmee geen schuld meer.

 

 

De journaalposten in een boekhoudpakket zijn niet alleen bedoeld om kosten en omzet te boeken maar ook om de verschillende gevolgen van 1 transactie te splitsen zodat ze niet individueel hoeven te worden afgehandeld. Het maakt als het ware een aantal "to do" lijstjes en archieflijstjes van gebeurtenissen

 

Bij verkoop van een artikel moet je namelijk

 

1. In de gaten houden of je je geld wel krijgt (debiteuren)

2. De belastingdienst de btw betalen

3. Je omzet verhogen (zodat je weet hoeveel je verdient gedurende het jaar)

4. De voorraad afboeken zodat je weet welk artikel je moet gaan bijbestellen

 

En elke actie heeft op zijn eigen moment een vervolg

 

1. Als de debiteur betaald verdwijnt de vordering (maar posten 2, 3, en 4 veranderen niet)

2. Aan het eind van het kwartaal doe je btw aangifte en betaal je de belastingdienst het saldo van te betalen en te vorderen) (maar 1, 3 en 4 veranderen niet)

3. Je omzet blijft het hele jaar groeien en eind van het jaar bepaal je de winst

4. De artikelvoorraad muteert bij elke verkoop en inkoop zodat je altijd weet wat je in huis hebt

 

 

Als je een boekhoudpakket gebruikt gebeuren de meeste acties automatisch maar in essentie helpt het vooral om bij 1 transacite alle juiste lijstjes bij te werken.

 

Als je met excel werkt moet je dus zelf in de gaten houden welke lijstjes allemaal moeten worden aangepast en als je er bij 1 transacties één van de lijstjes vergeet bij te werken dan krijg je verschillen als je de totalen van de lijstjes samenvat in een balans, winst en verliesrekening

 

 

Link naar reactie
  • 1

Ik heb ook even zitten lezen en wat ik mij afvraag is hoe je de KOR geboekt hebt. Je geeft aan dat je de € 12 als vordering hebt geboekt en dat is correct. Maar waar heb je de tegenboeking geboekt?

Deze moet als opbrengst in de V&W geboekt staan en het "lijkt erop"dat je dat wellicht niet hebt gedaan, wat dan je verschil verklaart.

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

 

Stel je hebt de debiteur in februari een factuur gestuurd.

Dan boek je de vordering op debiteuren incl btw.

de btw aan de passiva kant

en de omzet in de winst en verliesrekening

 

In april doe je aangifte over het eerste kwartaal en betaal je het saldo van de aangifte.

Daarmee vervalt de schuld aan de passiva kant want die is betaald ( of verrekend)

 

 

Veel dank voor het uitgebreide antwoord!

 

De schuld vervalt inderdaad aan de passiva, omdat ik die heb betaald aan het begin van het jaar. Maar aan de activa vervalt die debiteur inclusief btw niet, dan is hij toch uit balans omdat die btw nog wel bij activa staat maar niet meer bij passiva zit? Dat is voornamelijk mijn vraag.

 

Een boekhoudprogramma zou zeker een verbetering zijn voor volgend jaar, mochten jullie aanraders hebben hoor ik het graag. Ik doe het nu voor het derde jaar en ik begrijp wel het een en ander hoe de vork in de steel zit. Ik heb alleen nu alle cijfers zo nagelopen dat ik niet snap wat er fout gaat.

 

Mijn eerste vraag was misschien verwarrend, ik had het over twee verschillende dingen.

Ik heb niet 12 euro als vordering geboekt. Ik kom 11 euro te kort aan de Passiva kant (of 12 als ik het anders afrond).

 

Ik heb aan de activakant:

vordering op de belastingdienst: 72 euro (terug door KOR)

vordering op de debiteur 79 (incl 14 euro btw)

Liquide middelen 4232

 

bij elkaar activakant: 4383

 

Ik heb aan de passivakant:

Begin boekjaar: 2942

winst: 8880

Prive-opnamen: -8695

Prive-stortingen: 423

Kortlopene schuld crediteuren: 822

 

Totaal passivakant: 4372

Ik heb het nu iets netter afgerond, het komt dan op 11 euro verschil 4383-4372

 

Winst en verlies:

Opbrengsten: 9999

bedrijfslasten: 8135

KOR: 745

winst: 8880

 

KOR staat er dus los van maar ik heb de kor dus zowel bij de vordering gezet wat ik terug krijg als bij de winst het totale voordeel.

btw te betalen kwartaal 4: 673 - 745 KOR = 72 euro terug

btw van kwartaal 1-3 had ik al betaald.

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

Uiteraard blijft een niet betaalde faktuur voor het te betalen bedrag bij de crediteuren CREDIT op de balans staan. Bij betaling vervalt deze dan.

BTW verlegd in dit geval zal door u in de aangifte bij rubriek 2a als te betalen BTW opgenomen en bij rubriek 5b kunt u dit, als de faktuur aan de eisen voldoet, weer worden teruggevraagd.

Uiteindelijk vormt de BTW voor de ondernemer geen kostenpost.

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 275 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.