• 0

DGA loon zonder arbeid?

Hallo allemaal,

 

Momenteel ontvang ik een mooi salaris (7000,- bruto) van mijn B.V. (B.V. A), waar ik 100% aandeelhouder en enige bestuurder van ben. Het enige wat ik met mijn b.v. doe is een andere B.V. (B.V. B) (waar ik 30% aandeelhouder van ben) een managementfee factuur (11500,- excl) sturen en mezelf loon uitkeren.

 

Ik heb heel wat jaren (te?) hard gewerkt en ben nu met mijn 40e wel een beetje opgebrand. Ik ben toe aan een sabbatical om te voorkomen dat ik niet daadwerkelijk in een burnout beland. Ik wil minstens 5 jaar 'doen waar ik zin in heb', dat kan ook betekenen dat ik gewoon helemaal niks doe ;)

 

Op mijn eigen B.V. (A) heb ik ongeveer 200.000 euro reserves beschikbaar. Wellicht nog een paar ton meer als ik mijn aandeel in B.V. B verkoop, maar ik ga even uit van die 2 ton die ik al heb staan. Ik zou dus nog jaren mijn salaris (of bij voorkeur een lager salaris, gebruikelijk loon a 45K/jr bijv) kunnen uitkeren zonder dat er verder inkomsten in B.V. A zitten. Maar in alle eerlijkheid heb ik prive geen inkomen nodig, ik heb daar nml ook ook nog een paar ton 'over' .

 

Aantal vragen:

 

1. Mag ik mezelf vanuit de reserves salaris uitkeren als ik geen arbeid verricht en er geen inkomen in de b.v. zit?

2. Mag ik er ook voor kiezen om helemaal niks uit te keren en dan als ik het nodig heb wel weer salaris uit te keren? Ik begrijp dat de belastingdienst niet wil dat ik af en toe een dividend uitkeer, dus ik bedoel hiermee dat ik bijvoorbeeld in 2019-2020 geen salaris uitkeer en dan een jaar in 2021 wel.

 

Thanks!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Op zich geldt de regel dat je geen loon hoef uit te keren, als er geen sprake is van arbeid. Of als het gebruikelijk loon lager is dan 5000 euro per jaar. Maar dan moet er ook geen sprake zijn van arbeid. Als je wel een management fee blijft sturen, dan wordt het een moeilijk verhaal. Maar je kunt natuurlijk loon betalen en verder uit je neus van zitten eten. Ik neem niet aan dat jezelf voor de rechter dat wegens plichtsverzuim (privaatrechtelijk) en ook de fiscus vindt het vast niet erg dat je loonheffingen afdraagt terwijl je niets doet (fiscaal). Vervolgens zal je holding uiteraard verlies draaien en zul je op die manier in feite je reserves op maken. Het geld zal dan als loon je bv verlaten in plaats van als dividend.

 

Overigens zijn 2 ton aan reserves op je 40e niet echt bijster veel, als er verder geen pensioenreserves of andere reserves zijn. Wat ik persoonlijk altijd doe is de winstreserves opsplitsen in diverse (niet fiscale) reserves. Zo reserveer ik elk jaar een oudedagsreserve als ware de bv een eenmanszaak. Verder maak ik een transitievergoedingsreserve voor personeel dat in dienst is. En tot slot nog een arbeidsongeschiktheidsreserve voor de eigenrisicoperiode van de (privé) arbeidsongeschiktheidsverzekering (met een maximum van 2 jaar bruto salaris).

 

Je zult zien dat de pure winstreserves om echt 'niets' van te kunnen doen dan een stuk lager zijn. Maar voor een fatsoenlijke pensioenopbouw heb je dan nog wel 30 jaar te gaan. Zodra je de kale winstreserves hebt opgemaakt moet je dan ook echt weer aan de slag en heb je mogelijk een situatie gecreëerd die je nu juist probeerde te vermijden.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Overigens zijn 2 ton aan reserves op je 40e niet echt bijster veel, als er verder geen pensioenreserves of andere reserves zijn.

 

Bedankt voor je reactie en voor je tips.

 

Er is ook nog een lijfrente van 117K in de b.v. aanwezig. En er is aardig pensioen opgebouwd uit een 'vorig leven' (loondienst bij anderen ;)) en heb tot dusver mijn hele volwassen leven gewerkt dus een goede AOW opbouw. Daarnaast heb ik nog een kleine 250.000 netto prive en ongeveer 120.000 euro afbetaald aan mijn huis.

 

Het is niet mijn intentie om voor de rest van mijn leven te stoppen met werken. Ik wil gewoon wat vrijheid. Rusten, reizen, kijken wat ik verder wil doen. En als ik er klaar voor ben start ik een nieuwe onderneming en gaan we weer vrolijk door :)

Link naar reactie
  • 0

Ter aanvulling:

 

Voor een volledige AOW-opbouw is al of niet betaalde arbeid geen vereiste.

Het is voldoende als je 50 jaar, direct voorafgaand aan de AOW-uitkering, in Nederland woont.

In sommige situaties kun je je vrijwillig voor de AOW verzekeren.

 

Interessant, ik heb altijd begrepen dat je AOW opbouwt ahv je arbeidsverleden. Thanks, nuttige info.

Link naar reactie
  • 0
Interessant, ik heb altijd begrepen dat je AOW opbouwt ahv je arbeidsverleden.

Verkeerd begrepen dan inderdaad ;), Sociale verzetingswetten die beginnen met de ( van "Algemene" zijn verzekeringen voor alle ingezetenen, ongeacht arbeid of arbeidsverleden.

 

(Wellicht was je in de war met de WAO?, dat was wel een werknemersverzekering)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

In dat geval zou ik helemaal niets doen en de bv in slaapstand aanhouden. Geen arbeid. Geen management fee. Geen loon. Geen dividenduitkeringen. Geen problemen met toekomstige verliesverrekening ook. Moet je alleen niet vergeten om ook de zoveel tijd even een aantal (nihil)aangiftes te doen, die dan weinig om het lijf meer hebben.

 

Waarschijnlijk zou ik met dat bedrag in privé eerder aflossen op het huis om de toekomstige lasten definitief te verlagen (ware het niet dat ik nog een spaarhypotheek heb). En mocht je daar niet voor kiezen, dan heb je voldoende privé om dáár gewoon van te leven (waar je nu waarschijnlijk vermogensrendementsheffing over betaalt).

 

Maar goed, in dat laatste geval heeft het weinig meer met ondernemen te maken. :)

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 216 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.