• 0

kredietbeperking en btw

Ik heb facturen met kredietbeperking. Ik betaal de facturen optijd zodat ik toch gebruik met die "extra" korting die de leverancier geeft. Maar hoe ga ik nou om met de btw. Moet ik zelf berekenen of het btw bedrag van de factuur overnemen. maar dan klopt het niet ivm kredietbeperking die er is verleend.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 1

Over kredietbeperking wordt geen btw gerekend.

Is dat zo?

 

Bij de belastingdienst vermelden ze dat over de kredietbeperkingstoeslag wel btw betaald moet worden als deze door de klant betaald wordt.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_berekenen_aan_uw_klanten/waarover_btw_berekenen/bijzondere_omzet/kredietbeperkingstoeslag

 

Inderdaad vermeld je op de oorspronkelijke factuur geen btw over de kredietbeperking maar het kredietbeperkingsbedrag bevat die btw wel.

 

Bij snelstart wordt ook de kredietbeperking NA het totaalbedrag inclusief btw berekend en opgeteld. Als dat bij de ontvangen factuur ook zo is dan is het btw-bedrag dus over het oorspronkelijke bedrag en kan men bij tijdige betaling dus gewoon de vermelde btw aftrekken.

 

Wordt de kredietbeperking echter wel betaald en wil de klant de btw van de kredietbeperking aftrekken dan zal een aanvullende factuur gestuurd moeten worden want de klant kan altijd alleen maar de btw aftrekken die daadwerkelijk op de factuur staat.

 

Dus het is even van belang hoe het een en ander op dit moment op de factuur vermeld staat.

(Dat wil ook nog wel eens afwijken van de gangbare regels.)

 

Moet ik zelf berekenen of het btw bedrag van de factuur overnemen. maar dan klopt het niet ivm kredietbeperking die er is verleend.

Hier maak ik dus uit op dat de kredietbeperking niet volgens de gangbare regels toegepast is. Kun je vermelden hoe de verhoudingen liggen tussen het bedrag excl., de btw en de kredietbeperking?

 

In ieder geval is het zo dat je altijd alleen maar het vermelde btw bedrag af kan trekken.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Inderdaad vermeld je op de oorspronkelijke factuur geen btw over de kredietbeperking maar het kredietbeperkingsbedrag bevat die btw wel.

 

Helder. Ik heb het wat ongelukkig geformuleerd. Beter was: je berekend geen btw over de kredietbeperking, want die zit al verwerkt in die kredietbeperking.

 

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Wat je daar laat zien is geen kredietbeperking. Bij kredietbeperking gaat er een toeslag overheen. Dan is het factuurbedrag bijvoorbeeld € 71,61 maar komt er op het totaalbedrag nog eens een toeslag voor het geval je niet op tijd betaald.

 

Je hebt hier te maken met een korting op het bedrag voor de BTW. Ik denk (aan het bedrag te zien) dat dat 1,5% is.

 

Bedrag excl. € 59,18

Btw € 12,43

Totaal € 71,61

 

Bij tijdige betaling krijg je 1,5% korting op € 59,18 ( = € 0,89) dus betaal je € 58,29 + € 12,43 = € 70,72

 

De korting gaat dus van het bruto bedrag af maar je betaald over die korting dus wel gewoon de btw.

Die btw die op de factuur staat kun je wel gewoon aftrekken.

Je boekt dus € 58,29 kosten en € 12,43 btw.

 

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kredietbeperking

Betalingskorting is een factuurkorting die bedrijven soms geven bij een spoedige betaling, vaak als direct contant wordt afgerekend. Deze "korting" wordt gegeven over het bruto bedrag, zodat over de korting zelf toch btw moet worden betaald.

 

Link naar reactie
  • 0

In het voorbeeld van € 70,72.

Moet dus zijn € 58,29 kosten en € 12,43 voorbelasting.

Als je nu b.v. € 58,45 kosten en € 12,27 btw geboekt hebt moet je dat corrigeren door € 0,16 van kosten af te boeken en bij de voorbelasting bij te boeken.

 

Als dat in je boekhoudprogramma niet direct kan kun je dat via het memoriaal doen.

 

(Je totaal betaalde bedrag blijft hetzelfde dus het is gewoon een kwestie van het verschil verschuiven van kosten naar betaalde btw)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.