• 0

Eigen bijdrage privegebruik lease auto verhogen bij opname ouderschapsverlof

Goedemiddag,

 

Een medewerker maakt gebruik van een leaseauto en betaald een vergoeding (eigen bijdrage) tbv prive gebruik van de auto.

 

Nu wordt hij binnenkort vader en wil hiervoor gebruik maken van ouderschapsverlof en gaat 1 dag in de week minder werken. Kan de werkgever dat ook het eigen bijdrage verhogen? Aangezien de leaseauto nog meer prive gebruikt gaat worden?

 

Zo ja, wat is reëel? Kan je het huidige eigen bijdrage verhogen met het percentage wat hij minder gaat werken> wat is gebruikelijk?

 

Zelf heb ik al gegoogeld en kom alleen de uitspraak van de rechter tegen in de zaak van de KLM en een medewerker welke een pool auto tot zijn beschikking had.

 

Alvast dank voor de reactie's

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0
Zo ja, wat is reëel? Kan je het huidige eigen bijdrage verhogen met het percentage wat hij minder gaat werken

Dat lijkt mij niet erg reëel. Dat iemand 20% minder gaat werken betekent niet dat de privé kilometers met 20% toenemen.

 

Bovendien zijn die eigen bijdragen zelden gebaseerd op het werkelijke privé gebruik per individuele werknemer: net als de bijtelling zelf is het een voornamelijk forfaitaire kwestie

 

Het is ook goed mogelijk dat de ene werknemer die 5 dagen werkt veel meer privé kilometers maakt dan een werknemer die 4 dagen werkt.

 

wat is gebruikelijk?

Dat de werkgever de de eigen bijdrage ongewijzigd laat bij ouderschapsverlof of überhaupt bij 4 dagen werken.

 

Stel je deze vraag overigens ten behoeve van een eigen werknemer?

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

In de KLM uitspraak waar TS naar verwijst is de belangrijkste reden om geen verhoging toe te staan het ontbreken van een duidelijke bepaling in het contract die dit regelt.

 

Dus als daar niets over is afgesproken kan je niet zomaar de eigen bijdrage verhogen lijkt me. Je kan natuurlijk wel in overleg nadere afspraken maken, maar dat was de vraag niet.

 

Link naar reactie
  • 0
Dus als daar niets over is afgesproken kan je niet zomaar de eigen bijdrage verhogen lijkt me.

Helemaal correct.

 

Je kan natuurlijk wel in overleg nadere afspraken maken, maar dat was de vraag niet.

De vraagsteller vroeg wel wat reëel en gebruikelijk is.

 

Het is vrij ongebruikelijk dat een berijdersovereenkomst überhaupt bepalingen bevat over wat te doen met de eigen bijdrage bij bevallingsverlof, dus branden de meeste bedrijven daar ook hun vingers liever niet aan.

 

Reëel is het tussentijds moeten aanpassen van een individuele arbeidsovereenkomst inderdaad ook niet zoals Hans al aangaf, en zeker niet voor dit onderwerp: met name vanwege het toch al forfaitaire karakter sluipt er al snel oneerlijkheid in zo'n regeling, waar een rechter later gehakt van maakt (want waarom zou pietje die 4 dagen werkt en 5.000 privé kilometers per jaar maakt een hogere eigen bijdrage moeten betalen dan Jantje die 5 dagen werkt maar ieder weekend om en neer gaat van Den Helder naar Kerkrade om zijn familie te bezoeken? (*) )

 

(*) = ervan uitgaande uiteraard dat Jantje nooit tegen een belastingcontrole aanloopt en moet bijbetalen in verband met "Excessief privé-gebruik"

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Zo ja, wat is reëel? Kan je het huidige eigen bijdrage verhogen met het percentage wat hij minder gaat werken

Dat lijkt mij niet erg reëel. Dat iemand 20% minder gaat werken betekent niet dat de privé kilometers met 20% toenemen.

Toch kan ik me de gedachtengang wel een beetje voorstellen, hoewel het volgens mij niet op deze specifieke situatie van toepassing is. De auto in feite loon in natura en ik me indenken dat zo'n auto ter beschikking wordt gesteld op basis van een fulltime dienstverband. Verder is het op zich niet onredelijk dat de werkgever slechts die kosten naar rato van het dienstverband voor eigen rekening neemt.

 

Even heel extreem gezegd: als iemand 5 dagen werkt, krijgt de werknemer geen eigen bijdrage voor het gebruik van de auto, maar als iemand 0 dagen werkt, krijgt de werknemer een volledige eigen bijdrage. Als je dan 4 dagen werkt, zou je kunnen stellen dat de werknemer een eigen bijdrage van 20% krijgt. De autokosten zijn immers vast en het zou wat bezwaarlijk zijn om mensen met een 12-urig contract en mensen met 40-urig contract dezelfde auto ter beschikking te stellen. Maar dan nog, dat moet dat uiteraard wel van tevoren zijn vastgelegd en overeengekomen.

 

Echter, in dit geval gaat het om ouderschapsverlof. Er vindt geen daadwerkelijke aanpassing van het contract of aantal uren plaats. Het arbeidscontract blijft in dit geval volgens mij gewoon fulltime, ongeacht het aantal daadwerkelijk gewerkte uren.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
Toch kan ik me de gedachtengang wel een beetje voorstellen

Ik ook, maar uit ervaring is het een onpraktische gedachtegang. Dit nog even afgezien van het feit dat je kortingen en toeslagen op basis van het part time percentage inderdaad meestal niet toepast op de situatie ouderschapsverlof (net als dat je dat ook niet doet als de arbeidsuren dalen door ziekte of calamiteitenverlof)

 

hoewel het volgens mij niet op deze specifieke situatie van toepassing is. De auto in feite loon in natura en ik me indenken dat zo'n auto ter beschikking wordt gesteld op basis van een fulltime dienstverband
.

De auto zelf is geen loon in natura (het is een bedrijfsmiddel), alleen het privé gebruik is dat. Als een werknemer de auto niet privé gebruikt, wat doe je dan?

 

Verder is het op zich niet onredelijk dat de werkgever slechts die kosten naar rato van het dienstverband voor eigen rekening neemt.

Op zich niet voor bedrijfsmiddelen zoals een laptop of telefoon, maar specifiek dit gebruiksmiddel kent al een fiscale forfaitaire regeling voor het belasten van privé gebruik.

 

maar als iemand 0 dagen werkt, krijgt de werknemer een volledige eigen bijdrage.

De praktijk is: wie een functie krijgt met een auto, kan meestal niet minder werken dan 32 uur. De meeste berijdersregelingen passen voor die bandbreedte van max 20% geen toeslagen of kortingen toe. Bovendien: moet je iemand die 4 x 9 werkt (en 1 volle dag extra privé van de auto gebruik kan maken) dan anders belasten dan iemand die 4 x 8 + 4 werkt?

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1

Als je als werkgever het privégebruik eerlijk wil belasten moet je een km prijs afspreken voor elke gereden privé km. De (potentiële) werknemer zal daar mogelijk minder blij mee zijn. Praktisch is dat te regelen met een kastje in de auto. Tegenwoordig kan dat heel slim waarbij alle ritten worden vastgelegd en je alleen even moet aangeven of die zakelijk of privé waren. Aan de andere kant zal een werknemer ook beseffen dat veel prive km de zaak geld kosten en dus de winstgevendheid aantasten. Ander voordeel is het effect op het milieu want als je moet betalen zal je zuiniger zijn met je km.

 

Link naar reactie
  • 0
en de (potentiële) werknemer zal daar minder blij mee zijn.

Yep. Niet alleen vanwege het kosten- en privacy-aspect, maar ook omdat die registratie ook de weg naar de "excessief privé gebruik"-regeling openlegt. Voor werknemers die (heel) veel privé-kilometers maken is zo'n ritbox daarom een fiscale handgranaat.

 

Wat niet meet, wat niet deert ;)

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1

De auto zelf is geen loon in natura (het is een bedrijfsmiddel), alleen het privé gebruik is dat. Als een werknemer de auto niet privé gebruikt, wat doe je dan?

Interessant punt inderdaad. Persoonlijk zou ik dan geen eigen bijdrage verwachten. Ik vind Hans' zijn kilometerprijs eigenlijk wel een interessante. Je betaalt simpelweg een kilometerprijs voor je privékilometers.

 

Verder is het op zich niet onredelijk dat de werkgever slechts die kosten naar rato van het dienstverband voor eigen rekening neemt.

Op zich niet voor bedrijfsmiddelen zoals een laptop of telefoon, maar specifiek dit gebruiksmiddel kent al een fiscale forfaitaire regeling voor het belasten van privé gebruik.

Ja, op zich staan die zaken los van elkaar. Ik zie die bijtelling eigenlijk als niets anders dan het belasten van loon in natura. Maar als iemand betaalt voor z'n privékilometers aan de werkgever, mag die doorbelaste prijs weer verrekend worden met de bijtelling. Dus naarmate de werknemer gewoon betaalt voor het gebruik van de bedrijfsmiddelen van de werkgever, des te minder belasting hij hoeft te betalen.

 

maar als iemand 0 dagen werkt, krijgt de werknemer een volledige eigen bijdrage.

De praktijk is: wie een functie krijgt met een auto, kan meestal niet minder werken dan 32 uur. De meeste berijdersregelingen passen voor die bandbreedte van max 20% geen toeslagen of kortingen toe. Bovendien: moet je iemand die 4 x 9 werkt (en 1 volle dag extra privé van de auto gebruik kan maken) dan anders belasten dan iemand die 4 x 8 + 4 werkt?

Nee, niet echt. In beide gevallen werkt zo iemand 4,5 dag per week, dus die zou ik dan hetzelfde behandelen. Maar goed. Nu zitten we in mierenneukmodus. Algemene punt is dat de gedachte om een eigen bijdrage naar rato toe te passen, geen gekke gedachte. Over wat rechtvaardig is kan natuurlijk van mening worden verschild, al zijn die waarschijnlijk allemaal überhaupt niet van toepassing op de situatie van TS.

 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

@Allen,

 

Dank voor jullie reacties. Ik begrijp jullie standpunten erg goed en zal het eigen bijdrage gelijk houden en wellicht in de toekomst op basis van een 'kastje' in de auto gaan doorbelasten. Al hoewel ik daar wel een beetje mijn bedenkingen bij heb. Gezien het vrijheidsgevoel, big brother is watching you..

 

Nogmaals dank.

Link naar reactie
  • 1
Nogmaals dank

 

Namens allen: graag gedaan en jij dank voor de terugkoppeling!

 

Altijd prettig om te lezen wat vraagstellers met de antwoorden doen en ook leuk om te lezen dat je onze tips en adviezen in de praktijk brengt!

 

Dat eerste zouden vraagstellers vaker mogen doen, dat laatste is optioneel en uiteraard ook afhankelijk van de kwaliteit van de antwoorden ;)

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 186 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.