• 0

Hoe dit nieuwe bedrijf in Azie te structureren?

Ik en mijn compagnon zijn in gesprek met een goede partij uit Azie. Zij vinden het product wat wij hebben interessant en willen dat graag aan de man brengen in Azie.

 

Om dat product te maken hebben wij speciale machines en technologie. Dit zouden wij dan naar dat land toe moeten brengen zodat zij dezelfde kwaliteit producten kunnen maken als wij hier doen.

 

Wij staan hier positief in, maar willen dit graag wel goed vormgeven zodat we over 20 tot 30 jaar ook nog iets aan hebben als het gaat lopen. Onze vraag is vooral hoe we dit het best kunnen structureren.

 

Gaan we onze technologie licentieren, richten we een joint venture op, heeft iemand een ander goed idee? Wie betaalt voor de machines in dat nieuw op te richten bedrijf, wie levert het startkapitaal om in het eerste jaar dingen van te kunnen betalen? Wat zijn andere dingen om op te letten?

 

We gaan al met een aantal adviseurs zitten en gaan uiteindelijk zitten met een advocaat uit dat Aziatische land zitten, maar ik denk het is slim om op higherlevel te beginnen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heb je er baat bij en hoeveel is het je waard? Je zal in ieder geval een deal moeten sluiten waarbij het risico bij hen komt te liggen. Wat weet je van de geïnteresseerde partij? Om wat voor een product gaat het? Hebben ze ervaring met de verkoop van jouw producten? Waarom zal je naar Azië gaan en waarom zal je dat met die partij doen en niet zelf?

Benieuwd naar mijn business? www.liguido.nl - www.youngtech.nl

Link naar reactie
  • 0

Ja, we hebben er baat bij. We kennen de partij al jaren en ze lijken betrouwbaar. Ze hebben ervaring met de verkoop van vergelijkbare producten. Wij doen het niet zelf omdat we druk zijn in Europa, de cultuur, regels en taal niet kennen in Azie en omdat de Aziatische partij waarde toevoegt door ons product op plekken te krijgen waar we zelf niet zouden kunnen komen.

Link naar reactie
  • 0

ALs je zelf te druk bent in Europa dan moet je zoeken denk ik naar een constructie waarbij zij een licentie krijgen om met jullie naam mogen werken in Azië

 

Als je het onderdeel van je eigen bedrijf maakt zonder dat je tijd hebt om het bedrijf (als geheel) te leiden dan is dat een bron van conflicten en krijg "importeer" je (bedrijfs)risico's waar je geen controle over hebt.

 

Bij een licentie-deal kun je (harde) voorwaarden stellen en als ze daar niet aan voldoen de licentie opzeggen.

 

Je kunt altijd later alsnog aandeelhouder worden in de Azie organisatie, bijv als zij een investering nodig hebben om te groeien en Europa inmiddels minder tijd hoeft te kosten om te managen.

 

Je kunt over dit onderwerp en de keuzes pagina's vol schrijven met voor en nadelen van elk scenario. maar als ik het op hoofdlijnen beschrijf dan zou ik dus beginnen met een licentie en opties om later in te stappen.

Link naar reactie
  • 0

Ik zeg niet dat het geen optie is, enkel dat het levensgevaarlijk is voor je product/bedrijf. Om iets zinnigs te kunnen zeggen zou iets meer informatie handig zijn.

 

Machines +technologie naar een partner het Verre Oosten sturen is gewoon een leuke cadeautje.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het is niet in China en daarom ben ik ook wat huiverig om naar China te gaan. Het is een westerse partij die al lang in Azie zit en de markt heel goed kent. Bij elk bedrijf waarmee je gaat werken in het buitenland bestaat het risico op hetverliezen van technologie.

 

Maar wij hebben naast deze technologie nog meer technologie waar zij in de toekomst van kunnen profiteren mochten ze een goede en betrouwbare partner blijken te zijn.

Link naar reactie
  • 0

ALs je zelf te druk bent in Europa dan moet je zoeken denk ik naar een constructie waarbij zij een licentie krijgen om met jullie naam mogen werken in Azië

 

Als je het onderdeel van je eigen bedrijf maakt zonder dat je tijd hebt om het bedrijf (als geheel) te leiden dan is dat een bron van conflicten en krijg "importeer" je (bedrijfs)risico's waar je geen controle over hebt.

 

Bij een licentie-deal kun je (harde) voorwaarden stellen en als ze daar niet aan voldoen de licentie opzeggen.

 

Je kunt altijd later alsnog aandeelhouder worden in de Azie organisatie, bijv als zij een investering nodig hebben om te groeien en Europa inmiddels minder tijd hoeft te kosten om te managen.

 

Je kunt over dit onderwerp en de keuzes pagina's vol schrijven met voor en nadelen van elk scenario. maar als ik het op hoofdlijnen beschrijf dan zou ik dus beginnen met een licentie en opties om later in te stappen.

Hoe zou je zo'n licentie-deal vorm kunnen geven? Wat zouden de risico's zijn en op wat voor manieren zou je er geld aan kunnen verdienen? De partij waarmee we gaan samenwerken heeft geen tekort aan geld dus hoe zou je op een andere manier ervoor kunnen zorgen dat je alsnog aandeelhouder wordt?

Link naar reactie
  • 0
We gaan al met een aantal adviseurs zitten en gaan uiteindelijk zitten met een advocaat uit dat Aziatische land zitten, maar ik denk het is slim om op higherlevel te beginnen.

 

HL verwijst in dat geval naar het landenoverzicht met landeninformatie voor internationaal ondernemen van RVO. ;)

 

Omzetdeal?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Hoe zou je zo'n licentie-deal vorm kunnen geven? Wat zouden de risico's zijn en op wat voor manieren zou je er geld aan kunnen verdienen? De partij waarmee we gaan samenwerken heeft geen tekort aan geld dus hoe zou je op een andere manier ervoor kunnen zorgen dat je alsnog aandeelhouder wordt?

 

Dit is dan wel het punt dat ik vraag, wat heb je zelf al uitgezocht over de diverse samenwerkingsvormen?

Want ik kan echt niet via een forum zien waar jullie risico's liggen. Daarvoor is er veel te weinig informatie.

 

Er waren echter een aantal feiten en aannames die mij richting licentiedeal deden neigen.

Voornamelijk dat jullie druk zijn in Europa en de cultuur niet kennen. Als je geen volle aandacht kan geven aan een nieuwe regio dan moet je er niet (zelf) aan beginnen.

En dan blijven er 2 opties over

1. Je gaat nog niet naar Azië

2. Je doet het met een partner

 

Als je met een partner werkt moet je daarna kijken wat de beste samenwerkingsvorm is. Voordeel van een licentie deal is dat je qua ondernemersrisico het minste risico loopt. Je krijgt normaal ofwel een vastbedrag per jaar voor het gebruik van de technologie of een bedrag per verkocht product.

Daarnaast verkoop je ze ook nog de machines.

 

Het grootste risico ligt dan bij de partner. Feitelijk zijn zij zelfstandig bezig. Ze doen de investeringen in machines en de licentiekosten en bewerken de markt op een manier die hen bevalt.

 

Omdat jullie met eigen machines werken zou een joint venture ook wel kunnen werken waarschijnlijk Dat heeft dan als voordeel dat je meteen een aandeel hebt in het bedrijf.

Nadeel van een joint venture vind ik dat je toch redelijk wat management aandacht moet geven om te zorgen dat de joint venture zich in dezelfde richting ontwikkelt als het Europese bedrijf.

Daarnaast is een nadeel dat als je op basis van 50/50 een joint venture maakt je ook veel kapitaal moet investeren in het opstarten van de Aziatische activiteiten die je dan niet in de ontwikkeling van Europa kan stoppen.

 

Vandaar dat ik gevoelsmatig neig naar een licentie deal omdat je daar niet of veel minder investeert. Maar zodra de verkopen gaan lopen je wel een inkomstenstroom krijgt.

Nadeel van een licentiedeal kan wel zijn dat je bepaalde markten langere tijd niet zelf (met je eigen BV's) kan betreden. Maar ja, geen deal betekent ook geen inkomsten op korte termijn uit de Aziatische markt. Die de groei van Europa kunnen versnellen.

 

En tussen een zuivere licentie deal en een volle joint venture zitten natuurlijk een aantal varianten denkbaar.

Je zou een licentie deal kunnen maken waarbij jullie machines ter beschikking stellen die pas later betaald hoeven te worden via een hogere prijs per verkocht product of die jullie het recht geven na 1, 2 of 3 jaar de waarde van de ingebrachte machines om te zetten in een aandeel in de onderneming.

Maar dan moet je de kostprijs van die machines wel kunnen financieren.

 

Belangrijkste risico in wat je ook gaat doen lijkt mij het beschermen van jullie technologie, de rechten moeten in elke scenario bij jullie blijven, terugvloeien naar jullie.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 138 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.