• 0

Patent vraag [is mijn idee patentwaardig?]

Ik heb vandaag een nieuw idee gekregen, en het is zo uniek, dat ik het voor mezelf wil houden, ik ben hier dus niet op zoek naar hulp. Het heeft niks te maken met mijn eerdere posts. Maar ik weet niet of het idee te patenteren valt, daarom zoek ik iemand die mij dat kan vertellen. Is het te patenteren, ga ik geld lenen om het te financieren en patenteren. Is er iemand hier die ernaar kan kijken en mij vertellen of het te patenteren valt? Met een geheimhoudingsverklaring, natuurlijk.

 

 

[verandering: titel]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 1

Het klinkt een beetje flauw, maar een idee valt nooit te patenteren, alleen de technische uitwerking daarvan. Bijvoorbeeld: je kunt geen octrooi nemen op 'een facebook alleen voor roodharige linkshandige medische professionals', maar misschien wel op een slimme manier om automatisch te checken of een gebruiker dat inderdaad is.

 

Een octrooi/patent is echt bedoeld voor technische zaken. Je kunt dus ook niet een niet businessmodel beschermen.

 

Je kunt volledig vertrouwelijk bij een octrooigemachtigde langsgaan en die zal je in een paar minuten kunnen vertellen of je 'idee' in principe octrooieerbaar is, dus of het technisch is en of het niet in een aantal uitzonderingen valt die wettelijk uitgesloten zijn.

 

Goed, als we dan de technische dingen overhouden die in principe octrooieerbaar zijn: die moeten nieuw en inventief zijn, anders krijg je geen geldig octrooi.

 

Nieuw wil, kort gezegd, zeggen dat het nog niet openbaar gemaakt is op een enkele plaats/publicatie, inventief wil zeggen dat het een niet voor de hand liggende aanpassing is van iets dat al wel openbaar gemaakt is.

 

Dit is veel moeilijker om te checken. Je kunt zelf checken via Google patents of via Espacenet.

 

Je kunt ook vragen aan je octrooigemachtigde om het te checken. Maar dat kost relatief veel geld, dan kom je al gauw in de buurt van de kosten van het opstellen en indienen van een octrooiaanvraag (en daar zit een officieel onderzoek door de overheid bij in) dus dan doe je beter dat laatste. Ik biedt het wel aan voor klanten, maar het wordt maar zelden genomen, omdat het relatief veel te duur is vergeleken met een directe indiening.

 

Er zijn ook opzoekbureaus, meestal in India of China, die een dergelijke zoekopdracht doen, typisch voor 500-1000$. Er zullen goede bij zijn, en slechte, maar ik weet het niet, want ik gebruik ze niet, vooral om redenen van vertrouwelijkheid, niet primair vanwege de kwaliteit.

 

Zelfs al wordt er niets gevonden, dan ben je nog niet zeker: ieder opzoeking is beperkt, niemand kan gemakkelijk vinden wat er in in 1993 in Maleise op de markt was of wat er in een bachelorthesis van een provinciale Russische universiteit staat.

 

Bovendien zijn octrooiaanvragen 18 maanden geheim, dus als iemand het in de laatste 18 maanden heeft ingediend kun je het sowieso al niet vinden.

 

Met een opzoekopdracht reduceer je alleen je risico, je krijgt absoluut geen zekerheid.

 

In een aantal landen, bijv NL en Belgie, kun je een octrooi aanvragen en je krijgt het altijd. De waarde ervan is twijfelachtig, en zal pas blijken als je het actief gaat gebruiken om namakers aan te pakken. Die gaan dan namelijk naar de rechter en zullen betogen dat je octrooi ongeldig is, en die zal daar een uitspraak over doen.

 

Ook een Europees octrooi, dat je pas krijgt als de onderzoeker overtuigd is dat het aan de eisen voldoet, kan later nog weer vernietigd worden bij de rechter, dus ook dat geeft geen zekerheid.

 

Maar eigenlijk, als ik eerlijk ben, ga je, in mijn optiek, uit van een verkeerd uitgangspunt. Je bent verkeerdom aan het denken. Het is niet belangrijk om nu te weten of je er een patent op kunt nemen. Het zal sowieso 18 maanden duren voordat je een NL octrooi hebt, en 4-5 voordat je een toegekend Europees octrooi hebt (en zoals bovenstaand vermeld, ook dan heb je nog steeds geen zekerheid).

 

Je moet vooral uitgaan van: kan ik er winst mee maken? Een businessplan maken dus. En als dat 'ja' is, dan probeer je je uitvinding zo goed mogelijk te beschermen door middel van een patent (of een paar patenten).

 

Hoe goed zal die bescherming zijn? Dat weet je niet, dat weet je pas als iemand besluit hem aan te vallen. Maar voor de meeste patenten komt dat moment nooit.

 

Je kunt nu hoogstens wat studiewerk doen/laten doen om een beetje aan risicovermindering te doen, maar het is fundamenteel onmogelijk om zeker te weten dat je ergens een patent op kunt nemen.

 

Het is net als met een slot op de deur: je weet pas hoe goed het is als een inbreker heeft geprobeerd binnen te komen. En de energie die die inbreker er in wil stoppen om binnen te komen hangt af van hoeveel er te halen zal zijn. En dat weten jij en die inbreker pas over een paar jaar.

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Voordat je een octrooi aanvraagt: is er überhaupt al uitgezocht of je product uniek is? En zo ja, hoe heb je dit onderzocht?

 

Indien je nog niets onderzocht hebt, kun je gebruik maken van het gratis zoekadvies van RVO Octrooien. Er zijn ook diverse workshops te volgen die je ondersteuning bieden bij je zoektocht.

 

Heeft je idee niet te maken met een technische vinding (of nieuwe toepassing daarop), dan kun je in principe van start gaan zonder patent. Heeft je idee wel te maken met een al bestaande technische vinding, maar nog niet op de markt? Dan kun je nadenken over het aanvragen van licentie bij patenthouder.

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 305 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.