Jump to content
Peter1212

Hoeveel ongeveer reserveren/over houden van uurtarief voor belastingafdracht

Recommended Posts

Ik verdien als ZZP ongeveer 30 euro per uur. (moet alles nog van af BTW en belastingen). En ik werk zo'n 30 a 35 uur max in de maand.

Nu is mijn vraag, hoeveel van die 30 euro kan ik als inkomen gebruiken of hoeveel moet ik ongeveer reserveren voor BTW en belastingen om zeker te spelen.

Ik weet dat het vrij ingewikkeld is, maar soms lees ik van de die berichten dat je zo'n 30% of 10 euro van de 30 euro moet reserveren.

Wie kan mij een beetje op weg helpen.

[verandering: titel]

Beste Peter,

Welkom terug op Higherlevel!

Ik weet dat het vrij ingewikkeld is, maar soms lees ik van de die berichten dat je zo'n 30% of 10 euro van de 30 euro moet reserveren.

Zo ingewikkeld is het niet, maar het hangt sterk af van persoonlijke omstandigheden en factoren, oa:

[*]vallen jouw werkzaamheden in btw hoog of btw laag

[*]heb je ook nog kosten (en btw daarover) de je kunt opvoeren

[*]heb je overig (loondienst)inkomen waar je al belasting over betaalt - zo ja welke schijf zit je - en heffingskortingen geniet

[*]zijn deze inkomsten winst uit onderneming (met mkb winstvrijstelling) of resultaat uit overige werkzaamheden

[*]Voldoe je aan het urencriterium (nee)

Een ruwe indicatie van het worst case scenario (maar zonder belasting in het toptarief, dat lijkt me niet aan de orde):

Uitgaande van BTW Hoog, geen kosten, wel loondienst inkomen+ aanname dat dat inkomen € 35K of hoger is, resultaat uit overige werkzaamheden en niet voldoen aan het urencriterium zul je van 30 Euro inclusief BTW € 5,21 moeten afdragen aan BTW en over de resterende € 24,79 40,85% inkomstenbelasting = € 10,13

Van € 30,- omzet incl btw hou je dus € 14,66 over.

Overigens is het zuiverder om van omzet ex btw uit te gaan, want de btw betaal jij niet: die betaalt jouw klant (jij draagt het alleen af). Jouw omzet ex btw per uur is dan € 24,79, en daarvan houdt jij netto € 14,66 over.

Nota bene: bij btw laag veranderen de bedragen aanzienlijk!

B2Bsure, vooruithelpers in risicomanagement en verzekeren 

Blog: 5 tips voor een betaalbare AOV (Arbeidsongeschiktheidsverzekering) 

Dus ongeveer de helft reserveren, dan zit je altijd goed. Hoe simpel kan het zijn ;)

En inderdaad 21%

Urencriterium gaan we niet halen

En inderdaad nog extra inkomen uit loondienst

Verschillende opdrachtgevers? Meer collega's ZZPers voor dezelfde baas?

Ben gewoon benieuwd... ;)

Als je wil weten wat we eigenlijk eten... watch mee!  

Bij 1 baas voor wat uren per week in loondienst (max 12 uur) en bij 1 baas in dienst als ZZP voor een paar uur per week (max 7 uur kan meer worden tot max 10) ;)

Verschillende opdrachtgevers?

Alleen relevant als vraagsteller deze inkomsten als winst uit onderneming opgeeft (dan gelden de zelfstandigheidscriteria). Voor resultaat uit overige werkzaamheden is 1 opdrachtgever geen probleem

en bij 1 baas in dienst als ZZP voor een paar uur per week

Bij een "baas" "in dienst" als ZZP-er? Dat rammelt een beetje. Als ZZP-er heb je - als het goed is - geen baas maar een of meerdere opdrachtgevers en je bent niet in dienst (maar je hebt een overeenkomst van opdracht / contract). Werk je wel via een modelovereenkomst? Anders lopen jij en opdrachtgever het risico dat dit alsnog gezien wordt als een (fictieve) dienstbetrekking.

Oh, baas is inderdaad het verkeerde woord. opdrachtgever is het. Jullie zijn scherp! ;)

Je kan het beter hier ontdekken dan elders. 8)

Als je wil weten wat we eigenlijk eten... watch mee!  

Je kan het natuurlijk wel een beetje uitrekenen zo - de grootste vraag zal zijn of je IB ondernemer bent of niet. Als je verder niet in loondienst bent is dat al snel het geval. Je hebt meerdere opdrachtgevers, en het urencriterium haal je wel: dat betreft geen facturabele uren, maar gewoon alle tijd die je aan je onderneming besteed, dus ook reistijd, adminstratie, promotie, onderzoek doen, noem maar op.

Dat je op jaarbasis 400 a 500 facturabele uren hebt is prima mogelijk terwijl je nog steeds het criterium haalt. Over het algemeen is het niet zo'm probleem als je een inkomen haalt waar je van kunt leven en -vooral- nergens in loondienst bent, geen studie volgt of iets dergelijks.

Dat je op jaarbasis 400 a 500 facturabele uren hebt is prima mogelijk terwijl je nog steeds het criterium haalt. Over het algemeen is het niet zo'm probleem als je een inkomen haalt waar je van kunt leven en -vooral- nergens in loondienst bent

Vraagsteller heeft 360 á 420 facturabele uren én is daarnaast in loondienst. Mee eens dat het urencriterium voor vraagsteller dan echt een brug te ver is?

Je hebt meerdere opdrachtgevers

Nope, ook al niet :)

Overigens is het zuiverder om van omzet ex btw uit te gaan, want de btw betaal jij niet: die betaalt jouw klant (jij draagt het alleen af). Jouw omzet ex btw per uur is dan € 24,79, en daarvan houdt jij netto € 14,66 over.

Dat btw in een uurvergoeding zit zoals topic starter schrijft is wat dat betreft inderdaad wel zorgwekkender...

...dan blijft er geen uurtarief meer over!

Wie verzorgt de administratie? De opdrachtgever?

Met deze deeltijdfactoren blijft geen bestaansminimum meer over bij ziekte of arbeidsongeschiktheid. Of wegvallen van een van beide inkomstenbronnen.

Groet,

Highio

HelikopterLandingsplaats...

Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.