• 0

Hoeveel ongeveer reserveren/over houden van uurtarief voor belastingafdracht

Ik verdien als ZZP ongeveer 30 euro per uur. (moet alles nog van af BTW en belastingen). En ik werk zo'n 30 a 35 uur max in de maand.

Nu is mijn vraag, hoeveel van die 30 euro kan ik als inkomen gebruiken of hoeveel moet ik ongeveer reserveren voor BTW en belastingen om zeker te spelen.

 

Ik weet dat het vrij ingewikkeld is, maar soms lees ik van de die berichten dat je zo'n 30% of 10 euro van de 30 euro moet reserveren.

 

Wie kan mij een beetje op weg helpen.

 

[verandering: titel]

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Peter,

 

Welkom terug op Higherlevel!

 

Ik weet dat het vrij ingewikkeld is, maar soms lees ik van de die berichten dat je zo'n 30% of 10 euro van de 30 euro moet reserveren.

 

Zo ingewikkeld is het niet, maar het hangt sterk af van persoonlijke omstandigheden en factoren, oa:

[*]vallen jouw werkzaamheden in btw hoog of btw laag

[*]heb je ook nog kosten (en btw daarover) de je kunt opvoeren

[*]heb je overig (loondienst)inkomen waar je al belasting over betaalt - zo ja welke schijf zit je - en heffingskortingen geniet

[*]zijn deze inkomsten winst uit onderneming (met mkb winstvrijstelling) of resultaat uit overige werkzaamheden

[*]Voldoe je aan het urencriterium (nee)

 

Een ruwe indicatie van het worst case scenario (maar zonder belasting in het toptarief, dat lijkt me niet aan de orde):

Uitgaande van BTW Hoog, geen kosten, wel loondienst inkomen+ aanname dat dat inkomen € 35K of hoger is, resultaat uit overige werkzaamheden en niet voldoen aan het urencriterium zul je van 30 Euro inclusief BTW € 5,21 moeten afdragen aan BTW en over de resterende € 24,79 40,85% inkomstenbelasting = € 10,13

Van € 30,- omzet incl btw hou je dus € 14,66 over.

 

Overigens is het zuiverder om van omzet ex btw uit te gaan, want de btw betaal jij niet: die betaalt jouw klant (jij draagt het alleen af). Jouw omzet ex btw per uur is dan € 24,79, en daarvan houdt jij netto € 14,66 over.

 

Nota bene: bij btw laag veranderen de bedragen aanzienlijk!

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Verschillende opdrachtgevers?

Alleen relevant als vraagsteller deze inkomsten als winst uit onderneming opgeeft (dan gelden de zelfstandigheidscriteria). Voor resultaat uit overige werkzaamheden is 1 opdrachtgever geen probleem

 

en bij 1 baas in dienst als ZZP voor een paar uur per week

Bij een "baas" "in dienst" als ZZP-er? Dat rammelt een beetje. Als ZZP-er heb je - als het goed is - geen baas maar een of meerdere opdrachtgevers en je bent niet in dienst (maar je hebt een overeenkomst van opdracht / contract). Werk je wel via een modelovereenkomst? Anders lopen jij en opdrachtgever het risico dat dit alsnog gezien wordt als een (fictieve) dienstbetrekking.

 

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Je kan het natuurlijk wel een beetje uitrekenen zo - de grootste vraag zal zijn of je IB ondernemer bent of niet. Als je verder niet in loondienst bent is dat al snel het geval. Je hebt meerdere opdrachtgevers, en het urencriterium haal je wel: dat betreft geen facturabele uren, maar gewoon alle tijd die je aan je onderneming besteed, dus ook reistijd, adminstratie, promotie, onderzoek doen, noem maar op.

 

Dat je op jaarbasis 400 a 500 facturabele uren hebt is prima mogelijk terwijl je nog steeds het criterium haalt. Over het algemeen is het niet zo'm probleem als je een inkomen haalt waar je van kunt leven en -vooral- nergens in loondienst bent, geen studie volgt of iets dergelijks.

Link naar reactie
  • 0
Dat je op jaarbasis 400 a 500 facturabele uren hebt is prima mogelijk terwijl je nog steeds het criterium haalt. Over het algemeen is het niet zo'm probleem als je een inkomen haalt waar je van kunt leven en -vooral- nergens in loondienst bent

 

Vraagsteller heeft 360 á 420 facturabele uren én is daarnaast in loondienst. Mee eens dat het urencriterium voor vraagsteller dan echt een brug te ver is?

 

Je hebt meerdere opdrachtgevers

Nope, ook al niet :)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Overigens is het zuiverder om van omzet ex btw uit te gaan, want de btw betaal jij niet: die betaalt jouw klant (jij draagt het alleen af). Jouw omzet ex btw per uur is dan € 24,79, en daarvan houdt jij netto € 14,66 over.

 

Dat btw in een uurvergoeding zit zoals topic starter schrijft is wat dat betreft inderdaad wel zorgwekkender...

 

...dan blijft er geen uurtarief meer over!

 

Wie verzorgt de administratie? De opdrachtgever?

 

Met deze deeltijdfactoren blijft geen bestaansminimum meer over bij ziekte of arbeidsongeschiktheid. Of wegvallen van een van beide inkomstenbronnen.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 131 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.