• 0

Winst vorig jaar gebruiken om loon DGA te betalen dit jaar

Ik ben een 1 mans vennootschap (BV) en vorig jaar (2017) heb ik het boekjaar afgesloten met winst.

 

Dit jaar heb ik maar middelen om loon uit te betalen tot september 2018 omdat mijn contract met de klant gestopt is.

 

Mag ik de winst van vorig jaar gebruiken om verder loon te betalen tot einde van het jaar ?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mag ik de winst van vorig jaar gebruiken om verder loon te betalen tot einde van het jaar ?

Dat is niet echt een keuze. Als je namelijk bewust op een verlies in de bv aanstuurt (oftewel als je meer kosten maakt dan omzet hebt), zal dat verlies ergens van betaald moeten worden. Dat zal in eerste instantie gebeuren met geld dat je in het verleden hebt verdiend (winstreserves), voor zover je die niet hebt uitgekeerd als dividend.

 

Houdt verder rekening met de winstbelasting (Vpb). Toen je winst maakte, heb je belasting over die winst betaald. Nu je echter verlies gaat maken, is het niet zo dat je automatisch geld terugkrijgt van de fiscus. Maar het kan wel. Kijk bijvoorbeeld naar achterwaartse verliesverrekening.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Mag ik de winst van vorig jaar gebruiken om verder loon te betalen tot einde van het jaar ?

 

Ja, sterker nog: De BV is min of meer verplicht om aan jou een directeurssalaris uit te betalen.

Nou ja, uitbetalen misschien niet, maar er moet wel loonheffing op ingehouden worden.

 

Vergelijk de BV met een gewone werkgever.

Die kan het salaris van een werknemer ook niet zomaar stopzetten, omdat er even geen werk is.

 

Als de werkzaamheden blijvend teruglopen en de BV structureel verliesgevend wordt, kun je de BD eventueel wel verzoeken om je directeurssalaris te verlagen.

Als je geen arbeid meer verricht voor de BV kun je het salaris zelfs helemaal stopzetten.

 

Succes, Odeon

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 131 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.