• 0

inkomsten worden te hoog, onderneming splitsen op vrouw naam?

hallo

mijn inkomsten worden dit jaar hoog en ik ga van ca. de 40% inkomstenbelasting naar de ca.50%.

Mijn vrouw haar uwv uitkering loopt af, is het dan verstandig om mijn

eenmanszaak te splitsen? Ik handel online met ca.100 000 winst per jaar.

Ik zit er aan te denken mijn belgie handel en nederland handel te splitsen

,is dat qua belasting voordeliger?of juist niet?

Verder heeft ze geen inkomsten nadat de uitkering is afgelopen.

gr harry de vries

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

mijn inkomsten worden dit jaar hoog en ik ga van ca. de 40% inkomstenbelasting naar de ca.50%.

Mijn vrouw haar uwv uitkering loopt af, is het dan verstandig om mijn

eenmanszaak te splitsen? Ik handel online met ca.100 000 winst per jaar.

Ik zit er aan te denken mijn belgie handel en nederland handel te splitsen

,is dat qua belasting voordeliger?of juist niet?

Als ze daadwerkelijk in de zaak gaat werken, heb je bij meer dan 525 uur een extra meewerkaftrek.

 

Maar misschien is het betalen van een daadwerkelijk arbeidsbeloning misschien nog wel het handigst. Die beloning is aftrekbaar van jouw winst (als die beloning meer dan 5.000 euro is) en belast bij haar (resultaat overige werkzaamheden). Daarmee wordt automatisch winst overgeheveld van jouw hoge belastingtarief naar haar (lagere) belastingtarief.

 

Nog een (mogelijk iets duurdere) optie zou zijn om haar daadwerkelijk in dienst te nemen. Dit moet dan wel onder zakelijke voorwaarden zijn, zoals je die aan een willekeurig ander werknemer ook zou bieden.

 

Een iets complexere oplossing zou nog een man-vrouw-firma kunnen zijn. Afhankelijk van de verdeling een soort taken, kun je mogelijk beide zelfstandigenaftrek claimen. Focus daar overigens niet al te veel op, want ik heb begrepen dat die aftrek mogelijk wordt versoberd, maar vanwege het invoeren van een sociale vlaktax wordt inkomen in de huidige tweede en derde schijf straks belast volgens de huidige eerste schijf.

 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Nog een (mogelijk iets duurdere) optie zou zijn om haar daadwerkelijk in dienst te nemen. Dit moet dan wel onder zakelijke voorwaarden zijn, zoals je die aan een willekeurig ander werknemer ook zou bieden.

 

Deze optie lijkt me niet mogelijk, omdat er volgens algemene rechtspraak geen gezagsverhouding is tussen man en vrouw en dat is wel een vereiste voor een dienstverband.

 

Link naar reactie
  • 0

Het aangaan van een vennootschap onder firma met je vrouw lijkt me hier de meest optimale oplossing.

Het winstaandeel van je vrouw wordt dan zo gekozen dat het deel van de winst die onder het toptarief valt, naar je vrouw wordt geschoven.

De winstverdeling moet wel enige realiteitsgehalte hebben, je vrouw moet daadwerkelijk meewerken in de onderneming.

 

Verder heeft je vrouw, als ze op jaarbasis tenminste 1225 uren maakt, recht op zelfstandigenaftrek e.d.

Hier geldt echter wel een voorbehoud.

Het samenwerkingsverband mag niet ongebruikelijk zijn. Ongebruikelijk wil hier zeggen dat niet met elkaar verbonden personen (geen familie van elkaar) zo'n samenwerkingsverband niet zouden aangaan.

 

Handel splitsen heeft volgens mij niet zoveel zin, zolang het allemaal in Nederland belast is.

Voor een BV-structuur maak je nog te weinig winst.

 

Maar dit lijkt me typisch een vraag die je voorlegt aan een belastingadviseur en die dan de na- en voordelen van alle opties met je doorneemt en voor je doorrekent. Dat verdient zich zeker terug.

 

Succes, Odeon

 

Link naar reactie
  • 0

hallo

mijn inkomsten worden dit jaar hoog en ik ga van ca. de 40% inkomstenbelasting naar de ca.50%.

..................

 

Even een vraag die misschien een open deur is:

je weet dat die 50% geldt voor het bedrag boven de 40% schijf?

En dat je dus niet ineens over alles 10% meer gaat betalen?

 

De vraag is zo geformuleerd dat het dat wel impliceert.

 

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
  • 0

Dat kan ik regelen door de helf van mijn handel af te staan aan haar.

 

En hoe dacht je dat te regelen dan?

Er staan hierboven al een aantal suggesties en aangegeven dat het geen doe het zelf werk is.

Maar je gaat daar verder niet op in.. En je kunt jou vraag of elk 50.000 verstandig is niet zomaar beantwoorden. Dit vraagstuk is echt een stuk complexer dan de taart in tweeen snijden en ieder zjin deel opeten..

 

Link naar reactie
  • 0

hallo

eigenlijk moet ik het zo formuleren.

Ongetrouwd zijn we, en ze heeft straks geen inkomsten.

Ik 100 000 winst per jaar.

Is het niet verstandiger dat wij elk 50 000 winst maken per jaar maken?belasting technisch?

Dat kan ik regelen door de helf van mijn handel af te staan aan haar.

gr henk

 

Klinkt als "rommelen".

 

Je kunt beter met 'n adviseur met verstand van zaken gaan praten, denk ik.

Link naar reactie
  • 0
Dat kan ik regelen door de helf van mijn handel af te staan aan haar.

Uitgaande van een schenkwaarde van circa € 350.000- (7 x de winst is een redelijk gemiddelde waarde) is ze dan een schenkbelasting van circa € 127.000,- verschuldigd.

 

Doe het zelven lijkt hier inderdaad niet zo'n goed idee ::) :P

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Deze optie lijkt me niet mogelijk, omdat er volgens algemene rechtspraak geen gezagsverhouding is tussen man en vrouw en dat is wel een vereiste voor een dienstverband.

Dat is waarschijnlijk gebaseerd op inmiddels achterhaalde informatie. Je kunt namelijk gewoon een arbeidsovereenkomst sluiten met je partner. Je moet de gezagsverhouding alleen wel aannemelijk kunnen maken en gewoon zakelijk afspraken vastleggen en handhaven. Als je je partner op dezelfde wijze behandelt als een willekeurig andere werknemer, is er geen enkel probleem.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Omdat er nu toch wel erg veel wordt geroepen "raadpleeg een deskundige" zal ik ook nog even kort proberen uit te leggen waarom het complex is.

Deze reactie van prins rachid (antwoord #4), geeft qua beloning van de partner het meest duidelijk hoe je de inkomsten kan verdelen

 

Op de pagina uw partner gaat meewerken van de belastingdienst kun als startpunt meer lezen over die opties met eventuele doorlinks.

 

Het minst logische om te doen is waarschijnlijk de winst exact door midden te doen. beide 50K winst.

De belasting die je betaalt hangt namelijk in hoge mate af van welke aftrekposten je mag toepassen op je inkomen.

Het is in dit inkomstenbelastingstelsel vaak gunstig om 1 partner te hebben die meer verdiend zodat aftrekposten ook in de hoogste schijf worden verrekend. Bekendste voorbeeld of in elk geval meestal de grootste post is de hypotheekrenteaftrek. Als je een eigen huis hebt is het waarschijnlijk voordeliger om jou inkomen zo hoog mogelijk te houden.

 

Dit jaar heeft jou partner nog inkomen uit loon waardoor zij waarschijnlijk al een groot deel van haar aftrekposten en heffingskortingen heeft gebruikt, en omdat het grootste deel van jou inkomsten toch nog in de 40% schijf zitten zal een verschuiving nauwelijks voordeel opleveren.

 

Als je partner helemaal geen inkomsten meer heeft dan wordt het al snel interessanter omdat dat de "standaardkortingen" die iedereen krijgt niet gebruikt worden.

 

Het is echt maatwerk voor jullie situatie om te bepalen wat ook op de lange termijn de beste oplossing is en belasting besparen moet geen doel op zich worden, als je eenmaal een route hebt gekozen moet je die blijven volgen je kunt niet het ene jaar zeggen o jee veel winst ik schuif wat naar mijn vrouw en het volgende jaar "o jee slecht jaar" dit jaar maar wat minder naar mijn vrouw want zit toch niet in de hoogste schijf.

 

Maar de grootste onzekere factor is op dit moment / de komende maand(en) de belastingplannen.

Vorig jaar het aantreden van het kabinet zijn een aantal maatregelen / aanpassingen aangekondigd die het fiscale landschap voor inkomstenbelasting flink kunnen veranderen. Dat zal ook zeker invloed hebben op de keuzes die jullie kunnen maken.

 

Link naar reactie
  • 0

Omdat er nu toch wel erg veel wordt geroepen "raadpleeg een deskundige" zal ik ook nog even kort proberen uit te leggen waarom het complex is.

... wat echter niet betekent dat op dit forum niemand deskundig genoeg is.

 

Het draait allemaal om de exacte cijfers en de persoonlijke/zakelijke bezittingen/verwachtingen, waardoor een optimale berekening hier niet mogelijk is.

 

Aangezien de toekomst zich moeilijk laat (be)sturen, zal je na een gemaakte keuze, van tijd tot tijd, nog steeds de fiscale route moeten aanpassen.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Maar de grootste onzekere factor is op dit moment / de komende maand(en) de belastingplannen.

Daar voeg ik graag een risicofactor aan toe: correcte toepassing (toepasselijkheid) van de margeregeling en berekening omzetbelasting. Topic starter lijkt over voldoende middelen te beschikken om e.e.a. te laten toetsen en zich te laten adviseren.

 

Waarde van de onderneming lijkt mij gebaseerd te zijn op de doorlopende inspanningen van topic starter. Partner kan vergelijkbare inspanningen inbrengen of zelf een soortgelijke onderneming starten.

 

De belastingdruk op verzamelinkomen voor fiscale partners blijft sowieso. Dan kun je hooguit wat schuiven met inkomsten en aftrekposten.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

In de 2e - gesloten - vraag van vraagsteller is de winst over een half jaar 30K en verwacht vraagsteller over het hele jaar 10-15K IB te moeten betalen. Waar de 100K winst uit deze vraag vandaan komt (of gebleven is) wordt des te meer een raadsel.

 

Wellicht moet vraagsteller eerst beginnen met een goede boekhouder; want de huidige winsten en IB bedragen passen niet bij elkaar

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Dat kan ik regelen door de helf van mijn handel af te staan aan haar.

Uitgaande van een schenkwaarde van circa € 350.000- (7 x de winst is een redelijk gemiddelde waarde) is ze dan een schenkbelasting van circa € 127.000,- verschuldigd.

 

Doe het zelven lijkt hier inderdaad niet zo'n goed idee ::) :P

 

 

En er moet fiscaal afgerekend worden als je zomaar de helft van je onderneming aan je partner afstaat.

Er is dan sprake van gedeeltelijke staking.

Link naar reactie
  • 0

Aangezien de toekomst zich moeilijk laat (be)sturen, zal je na een gemaakte keuze, van tijd tot tijd, nog steeds de fiscale route moeten aanpassen.

 

Het fiscale landschap is voortdurend aan verandering onderhevig.

Daarom kun je imho het beste uitgaan van de thans geldende wetgeving en jurisprudentie.

En niet te veel anticiperen op mogelijke veranderingen.

Wellicht valt volgend jaar het kabinet na de EK-verkiezingen, treedt er een nieuw kabinet aan en wordt het weer allemaal anders.

 

Pas als het vrijwel zeker is dat de veranderingen doorgaan, is het vaak nog tijd genoeg om daarop te anticiperen.

 

De fiscale route moet idd regelmatig - ik zou zeggen elk jaar - tegen het licht worden gehouden.

Maar dat houdt de fiscalisten van de straat ;)

 

Link naar reactie
  • 0

Deze optie lijkt me niet mogelijk, omdat er volgens algemene rechtspraak geen gezagsverhouding is tussen man en vrouw en dat is wel een vereiste voor een dienstverband.

Dat is waarschijnlijk gebaseerd op inmiddels achterhaalde informatie. Je kunt namelijk gewoon een arbeidsovereenkomst sluiten met je partner. Je moet de gezagsverhouding alleen wel aannemelijk kunnen maken en gewoon zakelijk afspraken vastleggen en handhaven. Als je je partner op dezelfde wijze behandelt als een willekeurig andere werknemer, is er geen enkel probleem.

 

 

Dank voor de update, Dit was me idd niet bekend, ik ben er dan ook een aantal jaren uit geweest.

Vraag me wel af hoe het dan zit met de sociale verzekeringen.

Betekent dit ook dat de partner dan verzekerd is voor de werknemersverzekeringen (WW, WIA, ZW)?

Link naar reactie
  • 0

Betekent dit ook dat de partner dan verzekerd is voor de werknemersverzekeringen (WW, WIA, ZW)?

Ja, maar of de werknemer daar bij - met name ziekte - ook rechten aan kan ontlenen wordt pas bij daadwerkelijke ziekte duidelijk.

 

De partner als werknemer in dienst nemen wil nog wel eens misbruikt worden in situaties waar op grond van een slechte gezondheid geen publiek of private oplossing als mede-ondernemer mogelijk blijkt, dus wordt er bij schade (ziekte) kritisch gekeken naar de werkelijke situatie.

 

Enkel het afdragen van sociale premies levert de partner als werknemer niet automatisch ook recht op een uitkering bij ziekte op. UWV toetst pas achteraf of er daadwerkelijk sprake is van een gezagsverhouding. In de praktijk blijkt die gezagsverhouding aannemelijk maken best nog lastig als er geen ander personeel in dienst is. Wellicht iets om af te stemmen met een arbeidsrechtjurist.

 

En deze vraagsteller heeft het over een UWV uitkering die afloopt. Als dat een Wajong/WAO of WGA uitkering was, dan is nu als werknemer in dienst bij de partner best wel een "dingetje" om héél goed te regelen.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 280 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.