• 0

Merknaam in domeinnaam

Hallo,

 

Ik heb een korte vraag waar ik nog geen duidelijk antwoord op heb kunnen vinden op het forum in onze situatie. Wij verkopen in onze fysieke winkel merk Yooyoo (fictief). Nu hebben we een webshop gestart met yooyoostore.nl. Verkopen gingen goed en we presenteren onszelf duidelijk als officiele reseller en niet als distributeur of producent.

 

Nu hebben we klachten gehad van de NL distributeur van YooYoo dat we YooYoo niet in de URL mogen gebruiken. We zijn (voor de goede relatie) overgegaan op YYstore.nl, maar de verkopen zijn daarna met 60% ingezakt. Jammer dus...We willen dus graag weer over naar de 1e domeinnaam maar we willen geen gezeur, juridisch gezien...

 

Is het juridisch toegestaan als we yooyoostore.nl gebruiken als officiële reseller?

 

Hoor graag, bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Als ik me niet vergis mag je een merknaam alleen gebruiken in je domeinnaam als je uitsluitend producten van dat merk verkoopt. Ik mag mezelf dus niet cocacolastore noemen als ik naast Cola Cola ook producten van Pepsi verkoop.

 

Maar waarschijnlijk mag die distributeur zelf bepalen aan wie hij wel en niet levert, dus als je hem tegen je in het harnas jaagt kan het zomaar gebeuren dat je het betreffende merk straks niet eens meer kunt inkopen...

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt! Ik heb inderdaad daartussen ook gezocht, maar vond niet echt een vergelijkbare situatie. Wij zijn officieel merkdealer van de producten en een dergelijke case zag ik nog niet..

 

Vorige week is de zaak van Oki Data tegen okidataparts.com nog genoemd.

Ja, dat mag onder bepaalde voorwaarden.

 

Ben je echter afhankelijk van een goede relatie met de distribiteur voor de levering van het product, of kan je deze bij de eerste de beste groothandel inkopen?

Link naar reactie
  • 0

Is de distributeur de rechthebbende in deze? Of zit die de gouden eieren van een ander te bewaken, en is het goed mogelijk dat je toestemming zou kunnen krijgen van de producent/merkhouder als je dit aanvraagt? 60% omzetverlies is wel dramatisch.

 

Qua distributeur hebben wij zelf ook het gevoel dat er achter de schermen wat speelt...gezeur met andere webshops o.i.d. We kunnen wellicht aan de fabrikant zelf toestemming vragen..

 

Overigens vraag ik me wel af...alles is hetzelfde, de Adwords teksten, de webshop is 1 op 1 gelijk...zal 1 domeinnaampje dan zoveel verschil maken...of moeten mensen ons eerste weer even gaan vertrouwen...

Link naar reactie
  • 0

Bedankt! Ik heb inderdaad daartussen ook gezocht, maar vond niet echt een vergelijkbare situatie. Wij zijn officieel merkdealer van de producten en een dergelijke case zag ik nog niet..

 

Vorige week is de zaak van Oki Data tegen okidataparts.com nog genoemd.

Ja, dat mag onder bepaalde voorwaarden.

 

Ben je echter afhankelijk van een goede relatie met de distribiteur voor de levering van het product, of kan je deze bij de eerste de beste groothandel inkopen?

 

Oke, die punten spreken denk ik wel in ons voordeel. We kunnen eventueel ook kijken of we het product uit een ander EU land kunnen importeren..in NL zijn we wel van ze afhankelijk.

 

Link naar reactie
  • 0
Als ik me niet vergis mag je een merknaam alleen gebruiken in je domeinnaam als je uitsluitend producten van dat merk verkoopt. Ik mag mezelf dus niet cocacolastore noemen als ik naast Cola Cola ook producten van Pepsi verkoop.
Bijna goed.

 

Uitsluitend merkproducten via die ene website. Je mag op andere websites en elders best andere producten verkopen. De okidata-criteria zijn de operationalisering van het merkuitputtings-principe.

 

1. De verweerder moet daadwerkelijk waren of diensten onder de ingeroepen merken onder de betwiste domeinnaam aanbieden.

 

2. De verweerder moet uitsluitend deze waren of diensten onder de ingeroepen merken onder de betwiste domeinnaam aanbieden.

 

3. De verweerder mag niet zoveel relevante domeinnamen met het merk registreren dat de merkhouder geen fatsoenlijke domeinnaam meer kan registreren.

 

4. De website onder de betwiste domeinnaam moet accuraat de relatie tussen de verweerder en de merkhouder beschrijven.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Nu hebben we klachten gehad van de NL distributeur van YooYoo dat we YooYoo niet in de URL mogen gebruiken.
Van wie of wat mag dat niet? Van klagende concurrenten? Of van een eigen concurrerende webshop?

 

We zijn (voor de goede relatie) overgegaan op YYstore.nl, maar de verkopen zijn daarna met 60% ingezakt.
Is dit tijdelijk of naar het uitziet blijvend? Klopt de verdere inrichting van de webshop dan wel?

 

Bestaat er ook een YooYoostore.com, YooYoostore.eu of YooYoostore.de bijvoorbeeld?

 

De 'over ons' pagina kun je toch gewoon yooyoo-store als URI geven. Dan zou ik een kleiner eindeffect verwachten. Heb je de domeinnaam yooyoo-store.nl ook geregistreerd en doorverwezen naar een voorgestelde over ons-pagina als deze?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Nu hebben we klachten gehad van de NL distributeur van YooYoo dat we YooYoo niet in de URL mogen gebruiken.
Van wie of wat mag dat niet?

 

We zijn (voor de goede relatie) overgegaan op YYstore.nl, maar de verkopen zijn daarna met 60% ingezakt.
Is dit tijdelijk of naar het uitziet blijvend? Klopt de verdere inrichting van de webshop dan wel?

 

Bestaat er ook een YooYoostore.com, YooYoostore.eu of YooYoostore.de bijvoorbeeld?

 

De 'over ons' pagina kun je toch gewoon YooYoo-store als URI geven. Dan zou ik een kleiner effect verwachten. Heb je Yooyoo-store.nl ook geregistreerd en doorverwezen?

 

Groet,

 

Highio

 

 

De Nederlandse importeur is het er niet mee eens dat we de volledige merknaam gebruiken. We zijn dus wel officieel (fysiek) dealer. Ze geven aan dat dit niet mag van de producent, maar we hebben daar onze bedenkingen bij...volgens ons speelt er nog een ander belang.

 

De webshop is verder wel oké. Het is dezelfde shop als met de vorige domeinnaam en die converteerde prima. Alles is dus gelijk, behalve de URL. Ik had wellicht 10% a 20% vermindering verwacht, maar niet 60%...

 

We zitten nu op hetzelfde aantal bezoekers weer ongeveer. Alleen eerst kocht 1 op de 15 bezoekers iets, en nu 1 op de 40..terwijl de shop dus gelijk is...dat vind ik wel vreemd.

Link naar reactie
  • 0
...dat vind ik wel vreemd.

Kennelijk is klanten nu gemiddeld wél duidelijk dat je geen officiële merkshop bent. ;)

 

Heb je de stand van zoekresultaten goed bijgehouden voor én na de wijziging van de URL?

 

Praat als tip direct met de producent bij gelegenheid. Of is er nog geen face-to-face gesprek met de distributeur geweest n.a.v. de omzetdaling?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Kennelijk is klanten nu wel duidelijk dat je geen officiële merkshop bent.

Het is gewoon een rechtmatige reseller van het merk. Het woord offcieel heeft geen enkele betekenis. Er zijn legio merkleveranciers die merkshops laten beheren door franchisenemers of zelfstandigen met een licentie.

 

Distributors hebben een beetje de neiging om alle detaillisten te domineren, maar daar is geen grond voor. Dan gaan ze dealers autoriseren. Een product dat je rechtmatig hebt ingekocht binnen de ER mag je verkopen binnen de ER. Ook via een webshop die het merk in de domeinnaam noemt, al zijn daar randvoorwaarden aan verbonden.

 

Heb je al uitgezocht bij de merkregisters wie eisen kan stellen namens de merkhouder?

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Er zijn legio merkleveranciers die merkshops laten beheren door franchisenemers of zelfstandigen met een licentie.

Daar handelt een gemiddelde consument niet naar.

 

Ik heb het over consumentenvertrouwen en perceptie van betrouwbaarheid van een leverancier (webshop) zonder verder kennis te hebben van dit specifieke merk of assortiment en het speel- of concurrentieveld.

 

Natuurlijk kopen consumenten eerder in een Adidasshop.nl voor een addsshop.nl! Nog even los gezien van SEO-gevolgen van een aanpassing naar een minder herkenbare/vertrouwde url.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Daar handelt een gemiddelde consument niet naar.
Dat snap ik.

 

Maar distributors zijn geneigd om detaillisten die zich goed gedragen te belonen en andere resellers te straffen door in hun woordkeuze onderscheid te maken met woorden als officieel of geautoriseerd of erkend, en dan anderen te criminaliseren met termen als grijze verkoop en zelfs suggesties dan het om vervalsingen gaat.

 

Dat spelletje kunnen we op een ondernemersforum doorzien.

 

Dus die detaillistenmerkshop is net zo officieel als geautoriseerde varianten. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Kennelijk is klanten nu wel duidelijk dat je geen officiële merkshop bent.

Het is gewoon een rechtmatige reseller van het merk. Het woord offcieel heeft geen enkele betekenis. Er zijn legio merkleveranciers die merkshops laten beheren door franchisenemers of zelfstandigen met een licentie.

 

Distributors hebben een beetje de neiging om alle detaillisten te domineren, maar daar is geen grond voor. Dan gde merkregistersaan ze dealers autoriseren. Een product dat je rechtmatig hebt ingekocht binnen de ER mag je verkopen binnen de ER. Ook via een webshop die het merk in de domeinnaam noemt, al zijn daar randvoorwaarden aan verbonden.

 

Heb je al uitgezocht bij de merkregisters wie eisen kan stellen namens de merkhouder?

 

 

Bij de vorige webshop hadden we in het logo duidelijk vermeld Brandstore by.... dat is nu weer zo gedaan , dus ook daar zijn de wijzigingen niet groot. Met betrekking tot de clicks bij Adwords zijn er (op de eerste week na) ook geen grote verschillen. Zelfde Click Trough Rate en zelfde kosten per klik..Als mensen die domeinnaam niet vertrouwen zullen ze ook niet klikken toch?

 

Ik zie alleen dat ik een foutje heb gemaakt in de URL. We hanteren nu niet YYstore.nl, maar YYspecialist.nl. YYbrandstore.nl hebben we eventueel ook nog achter de hand. We wilden eerst een maand met yyspecialist.nl testen om te kijken wat de resultaten zijn. Wellicht toch eerst overstappen op yystore.nl of zal dat niet veel verschil maken?

 

Link naar reactie
  • 0

Is het juridisch toegestaan als we yooyoostore.nl gebruiken als officiële reseller?

Ja dus, maar dat is geen garantie tegen (juridisch) gezeur of ander gedoe met de distributeur.

 

Je kan alvast nagaan of inkoop in België of Duitsland een alternatief is, of samenwerking met een andere reseller overwegen.

 

Wellicht kun je zelfs schadevergoeding eisen (of daar voor waarschuwen) als de huidige distributeur je verkoop schaadt. Dat kan een jurist beter vertellen.

 

Soms moet je terugblaffen. Andere keren is een blokje om te verkiezen. 8)

 

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Vrijblijvend of ondoordacht experimenteren zonder afdoende communicatie is doorgaans killing voor online handel. Het is als verhuizen naar een (fysiek) mindere locatie met een slechtere gevelreclame en minder passanten. Pancake!

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Bij de vorige webshop hadden we in het logo duidelijk vermeld Brandstore by....
Is dat in de branche gebruikelijk?

 

Ik vind het gebruik van het woord brandstore eerder verwarrend dan verhelderend. Kijk eens goed naar vergelijkbare voorbeelden - in het buitenland desnoods. Zodat je keuzes goed kan motiveren.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Vrijblijvend of ondoordacht experimenteren zonder afdoende communicatie is doorgaans killing voor online handel. Het is als verhuizen naar een (fysiek) mindere locatie met een slechtere gevelreclame en minder passanten. Pancake!

 

Groet,

 

Highio

 

 

Tnx voor jullie feedback. De originele webshop draait ook nog steeds, alleen zonder actieve Adwords e.d. We hebben er expres voor gekozen om nog niet te communiceren aan de huidige klanten om over te gaan aangezien we dus eerst de nieuwe naam willen testen. In de tussentijd houden we de huidige klanten warm op diverse manieren..We kunnen natuurlijk niet 3 keer de naam wijzigen als blijkt dat nieuwe klanten achter blijven.

 

Wellicht toch maar verder knokken met yooyoostore.nl...want een conversie die 2 a 3 keer lager ligt met dezelfde webshop en dezelfde presterende Adwords is wat veel van het slechte ;-)

Link naar reactie
  • 0

Nu hebben we klachten gehad van de NL distributeur van YooYoo dat we YooYoo niet in de URL mogen gebruiken. We zijn (voor de goede relatie) overgegaan op YYstore.nl, maar de verkopen zijn daarna met 60% ingezakt.

Gebruik je de voormalige url niet om te redirecten naar YYstore.nl?

Als voormalige klanten naar de voormalige url gaan en de nieuwe site hierdoor niet kunnen vinden is dit een reden voor het inzakken van de verkoop.

Kunnen jullie vie logbestanden achterhalen of de oude url nog wordt bezocht?

 

Link naar reactie
  • 0

Nu hebben we klachten gehad van de NL distributeur van YooYoo dat we YooYoo niet in de URL mogen gebruiken. We zijn (voor de goede relatie) overgegaan op YYstore.nl, maar de verkopen zijn daarna met 60% ingezakt.

Gebruik je de voormalige url niet om te redirecten naar YYstore.nl?

Als voormalige klanten naar de voormalige url gaan en de nieuwe site hierdoor niet kunnen vinden is dit een reden voor het inzakken van de verkoop.

Kunnen jullie vie logbestanden achterhalen of de oude url nog wordt bezocht?

 

 

Nee, we redirecten nog niet omdat we eerst de nieuwe naam willen testen. Daarna doen we dat natuurlijk wel als we de keuze hebben gemaakt. Vraag is dus, gaan we überhaupt overstappen (mag de naam wel en houden we leveringen) of stappen we over zonder al teveel verlies van omzet.

 

De oude website wordt nog wel bezocht, maar een stuk minder natuurlijk.

Link naar reactie
  • 0

denk dat Perry duidt op het feit dat je makkelijker verkoopt aan bestaande klanten dan aan nieuwe. Als alle bestaande klanten shoppen op het oude domein en alle prospects op het nieuwe, dan zou het conversiepercentage op het oude relatief hoog, op het nieuwe relatief laag en samen gemiddeld moeten liggen.

 

Link naar reactie
  • 0

De originele webshop draait ook nog steeds […] een conversie die 2 a 3 keer lager ligt met dezelfde webshop en dezelfde presterende Adwords is wat veel van het slechte ;-)

Als je vrijwel dezelfde webshop opent op een nieuw domein maar de oude webshop niet sluit en niets redirect, dan is het logisch dat de kopie het slechter doet dan het origineel. Meten is weten maar weet wat je meet: slechtere resultaten zijn niet per se te wijten aan een zwakkere naam.

Link naar reactie
  • 0

Merknaam in de domeinnaam zal gemiddeld voor herkenning en vertrouwen zorgen. Een kortere naam betekent werken aan eigen shop branding en komt mogelijk beter uit op social media voor lengte van gebruikersnamen en bijvoorbeeld hashtags. Geeft ook meer vrijheid om te doen en laten wat je goeddunkt.

 

Heb je de merkhouder of distributeur al overgehaald voor een bespreking of overtuigd van jouw of jullie probleem? Op basis van het openingsbericht en verdere postings valt lastig een beeld te krijgen.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 134 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.