• 0

Importeren van PVC-sleutelhangers

Het idee is om een beperkte oplage van PVC-sleutelhangers (300 stuks) naar mijn eigen design te importeren van een Chinese fabrikant om deze te verkopen via online platforms. Dit om te bepalen of er vraag is naar mijn design (gericht op kinderen).

 

Naar mijn weten gelden er bepaalde Europese regels voor de productveiligheid van pvc-artikelen. Sommige Chinese fabrikanten geven aan dat ze gecertificeerd zijn, maar of dit klopt is uiteraard nog maar de vraag.

 

Hoe ga je dit na? En welke certificaten hebben ze eigenlijk allemaal nodig om pvc-sleutelhangers the exporteren naar de EU?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1
Hoe ga je dit na?

Kopie van die certificaten opvragen en de juistheid (kloppend met het product) en geldigheid (uitgegeven en actueel, niet ingetrokken) daarvan verifiëren bij de uitgevende partij.

 

Dat heeft overigens alleen zin en waarde als die uitgevende partij een bekende / gerenommeerde testinstantie in China is - zoals TÜV of Intertek -en het ook relevante / benodigde testrapporten zijn (zie onder)

 

En welke certificaten hebben ze eigenlijk allemaal nodig om pvc-sleutelhangers the exporteren naar de EU?

Goede vraag voor een instantie als RVO .

 

Vooruitlopend op contact met RVO: ga in ieder geval uit van ROHS. En in algemene zin zou een rapportage over de CE markering ook fijn zijn. Nice to have: ISO14001

 

 

Edit

Ik lees pas nu dat je met de sleutelhanger specifiek richt op kinderen. In dat geval zou het best beschouwd kunnen worden als speelgoed, waarop aanvullende voorwaarden en eisen van toepassing zijn

 

Eerlijk gezegd:

voor 300 stuks zou ik nóóit importeur vanuit China gaan spelen, maar dat in EU/EER laten maken.

Pas als het aanslaat en de volumes (veel) groter worden kun je het dan eventueel laten produceren in China en verdien je de kosten van alle benodigde certificaten en kosten risico productaansprakelijkheid(sverzekering) weer terug.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

 

Eerlijk gezegd:

voor 300 stuks zou ik nóóit importeur vanuit China gaan spelen, maar dat in EU/EER laten maken.

Pas als het aanslaat en de volumes (veel) groter worden kun je het dan eventueel laten produceren in China en verdien je de kosten van alle benodigde certificaten en kosten risico productaansprakelijkheid(sverzekering) weer terug.

 

 

Zeer goed advies wat ik starters, die bij ons informatie aanvragen, ook altijd meegeef. Je betaalt iets meer maar sluit zo enorme risico's uit. Vaak kun je ook met kleinere aantallen beginnen, hoef je niet zoveel te investeren in voorraad en, als het een flop zou worden heb je tenminste relatief weinig verlies. Bovendien zijn de levertijden vaak veel korter dan wanneer je in China bestelt.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

 

Eerlijk gezegd:

voor 300 stuks zou ik nóóit importeur vanuit China gaan spelen, maar dat in EU/EER laten maken.

Pas als het aanslaat en de volumes (veel) groter worden kun je het dan eventueel laten produceren in China en verdien je de kosten van alle benodigde certificaten en kosten risico productaansprakelijkheid(sverzekering) weer terug.

 

 

Zeer goed advies wat ik starters, die bij ons informatie aanvragen, ook altijd meegeef. Je betaalt iets meer maar sluit zo enorme risico's uit. Vaak kun je ook met kleinere aantallen beginnen, hoef je niet zoveel te investeren in voorraad en, als het een flop zou worden heb je tenminste relatief weinig verlies. Bovendien zijn de levertijden vaak veel korter dan wanneer je in China bestelt.

 

Het klonk mij ook goed in de oren, totdat ik uitvond dat de producenten die ik tot nu toe heb benaderd hun zaken niet op orde hebben en de wetgeving niet kennen. Het zijn voornamelijk 'relatiegeschenken' bedrijfjes.

 

Toen ik vroeg naar de geldende normen verhoogde één opeens het minimaal aantal naar 3500, terwijl ze op hun website 300 stuks aangeven. Een ander claimt dat er geen waarschuwing op hoeft te staan.

 

Volgens mij bestellen ze het ook simpelweg uit China en maken ze het niet in Nederland. Die levertijden zijn simpelweg te lang. Een Chinees bedrijf kan het in drie tot vijif weken leveren en deze Nederlandse doen er ook drie tot vijf weken over.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoe ga je dit na?

Kopie van die certificaten opvragen en de juistheid (kloppend met het product) en geldigheid (uitgegeven en actueel, niet ingetrokken) daarvan verifiëren bij de uitgevende partij.

 

Dat heeft overigens alleen zin en waarde als die uitgevende partij een bekende / gerenommeerde testinstantie in China is - zoals TÜV of Intertek -en het ook relevante / benodigde testrapporten zijn (zie onder)

 

En welke certificaten hebben ze eigenlijk allemaal nodig om pvc-sleutelhangers the exporteren naar de EU?

Goede vraag voor een instantie als RVO .

 

Vooruitlopend op contact met RVO: ga in ieder geval uit van ROHS. En in algemene zin zou een rapportage over de CE markering ook fijn zijn. Nice to have: ISO14001

 

 

Edit

Ik lees pas nu dat je met de sleutelhanger specifiek richt op kinderen. In dat geval zou het best beschouwd kunnen worden als speelgoed, waarop aanvullende voorwaarden en eisen van toepassing zijn

 

Eerlijk gezegd:

voor 300 stuks zou ik nóóit importeur vanuit China gaan spelen, maar dat in EU/EER laten maken.

Pas als het aanslaat en de volumes (veel) groter worden kun je het dan eventueel laten produceren in China en verdien je de kosten van alle benodigde certificaten en kosten risico productaansprakelijkheid(sverzekering) weer terug.

 

 

Ik heb meerdere malen e-mails gestuurd naar de 'Rijksdienst voor Ondernemend Nederland'. Het blijkt dat hun e-maildienst permanent niet werkt en ik gebruik note bene het 'contactformulier' op hun website.

 

This message was created automatically by mail delivery software.

 

A message that you sent could not be delivered to one or more of its

recipients. This is a permanent error. The following address(es) failed:

 

kcg_formulieren@rvo.nl

host panter001a.dictu.nl [145.12.34.10]

SMTP error from remote mail server after end of data:

550 #5.7.1 DMARC unauthenticated mail is prohibited.

 

Een aantal links op hun website werkt ook niet. Andere overheidwebsites zijn zo achterhaald dat ze nog steeds verwijzen naar ingetrokken richtlijnen/documenten van twee jaar geleden.

 

Na wat marktonderzoek te hebben gedaan blijkt dat bol.com en intertoys.com vol staan met namaak pvc-sleutelhangers (merkloze Nintendo en Disney sleutelhangers) die niet voldoen aan de wetgeving of waarschuwingen. Deze waarschuwingen moeten ook op de website beschrijvingen staan, dus in principe zijn bol.com en intertoys.com ook wederrechtelijk bezig. En het betreft niet enkelen, maar tientallen. De officiële sleutelhangers hebben wel een waarschuwing voor kinderen en dit staat ook aangegeven op de productpagina's van bol.com/intertoys.com. (Dus ik ga er vanuit dat er op kindersleutelhangers inderdaad waarschuwingen/CE-markeringen moeten staan.)

 

Begin eigenlijk een beetje af te knappen op dit experiment. Ik heb wel al veertig sleutelhanger designs klaar, maar dan gebruik ik ze wel voor iets anders.

 

Ik zou me ook moeten inschrijven bij de KvK voor de BTW-afdracht op het verkoop van deze sleutelhangers. Dan krijg ik gelijk ook een zwerm parasieten over me heen, zoals Reprorecht en andere juridische afpersorganisaties.

Link naar reactie
  • 0

Playon, ik ken ook enkele mensen die juist veel voldoening halen uit en plezier beleven aan publiceren. Heb je al een digitale printservice gevonden of ligt de oplage van het boek zo hoog dat je dit kunt laten drukken?

 

Heb je deze aankondiging gezien?

 

Voor alleen de import en verkoop van driehonderd sleutelhangers adviseert niemand je om Europees fabrikant te worden, maar kennelijk heb je wel iets bedacht op basis waarvan breder gedacht kan worden in de vorm van kids of character merchandising.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Van die site: "De productie gebeurt in China." (Vandaar de levertijd.)

Yep, maar snappen vraagsteller (en lezers) het enorme verschil tussen zelf bestellen in China, of dat via een betrouwbaar en ervaren Nederlands bedrijf doen?

 

Misschien kan Richard hier zelf reageren, ik stuur hem eens een PM.

Dank, maar ik had Richard al op de hoogte gebracht :)

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Yep, maar snappen vraagsteller (en lezers) het enorme verschil tussen zelf bestellen in China, of dat via een betrouwbaar en ervaren Nederlands bedrijf doen?

Leg eens uit.

 

Oh je kunt het zeker zelf gaan doen, maar er komt natuurlijk wel wat bij kijken. Niet alleen qua productie- en materiaaleisen, maar ook uitvoering, transportkosten, invoerrechten enzovoorts.

 

Aangezien wij redelijk wat in volume doen hebben we scherpe inkoopprijzen bij onze leveranciers, worden transporten gecombineerd (wat ENORM scheelt in de uiteindelijke prijs) en zijn wij dus ook aansprakelijk voor het geleverde product.

 

Om die reden werken wij dan ook veelvuldig voor andere relatiegeschenkenbedrijven die voorheen al dan niet zelf hebben geprobeerd te importeren.

 

Nogmaals; je kunt er ook gerust zelf mee aan de slag, als je er je hoofdactiviteit van wil gaan maken kan dat zéker de moeite waard zijn.

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0

Ik ga er nog een keer een leuke Infographic van maken (promise) maar voor nu heeft Richard de belangrijkste highlights al genoemd.

 

Ik heb er nog wel een paar, gebaseerd op actuele en recente HL cases:

 

[*]Iets bestellen in China, betalen en niets geleverd krijgen

[*]Bij aankomst onverwachte en buitensporige handlingskosten

[*]Iets bestellen, betalen en iets totaal anders geleverd krijgen.

[*]Overeenkomst naar Chinees recht en bevoegdheid Chinese rechter; wil je procederen? Dan moet je naar China.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Dat zelf importeren tot problemen kan leiden is wel bekend, maar topicstarter meldt dat inkopen bij Nederlandse leveranciers niet perse een oplossing is.

 

Het klonk mij ook goed in de oren, totdat ik uitvond dat de producenten die ik tot nu toe heb benaderd hun zaken niet op orde hebben en de wetgeving niet kennen. Het zijn voornamelijk 'relatiegeschenken' bedrijfjes.
Dat worden boeren genoemd in de business. Af-en-toe moeten grote merken premiums terugroepen omdat een importeur verzuimt heeft te checken of alles wel aan de Europese eisen voldoet. Dan is een garantie dus wel handig.

 

Geldt ook voor kleding en meubels trouwens. En zelfs geneesmiddelen. :P

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Af-en-toe moeten grote merken premiums terugroepen omdat een importeur verzuimt heeft te checken of alles wel aan de Europese eisen voldoet. Dan is een garantie dus wel handig. Geldt ook voor kleding en meubels trouwens. En zelfs geneesmiddelen. :P

En dat geldt niet specifiek voor China of import: ook een producent in Loon op Zand kan een foutje maken of een productieproces proberen te "optimaliseren (lees: goedkoper maken) door "andere" (lees: goedkopere) onderdelen of ingrediënten te gebruiken.

 

Niets mis met dat soort innovatie-pogingen uiteraard, zolang het maar goed getest wordt en de afnemer er ook in wordt betrokken of op zijn minst geïnformeerd. Daar gaat het dan mis: pas na schade of een defect of een batchgewijze controle blijkt dan dat iets niet meer voldoet aan eerdere specificaties. Bijvoorbeeld een kunststof rookgasafvoer van een paar Euro die opeens een stuk brandbaarder bleek en een aantal nieuwbouwwoningen van een paar ton in de as legde...au. :P

 

De controle en juridische afwikkeling loopt wel een stuk beter en sneller als het bedrijf in NL of EU gevestigd is. :)

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
En dat geldt niet specifiek voor China of import: ook een producent in Loon op Zand kan een foutje maken...
Het was jouw suggestie om een leverancier dichter bij huis te zoeken.

 

Nou draag je argumenten aan die illustreren dat je dan ook in problemen kan komen. Wat de topicstarter al gemerkt had. Dus zijn we weer bij het begin aangekomen.

 

Kunnen die dingen niet geprint worden? Van papier gemaakt? Of houtafval?

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Het was jouw suggestie om een leverancier dichter bij huis te zoeken.

Yep, en daar sta ik nog steeds achter, zie onder, maar nu op basis van alle benoemde voors en tegens

 

Nou draag je argumenten aan die illustreren dat je dan ook in problemen kan komen

Klopt, ik wil volledig zijn. Het is geen zwart-wit verhaal "China Bad - NL Good".

 

Dus zijn we weer bij het begin aangekomen

Niet met dezelfde bagage. Er zijn sinds het begin veel argumenten voor en tegen belicht.

En als je die vervolgens afweegt blijft het advies voor starters om die goederen in de EU/EER te produceren of te kopen vanwege minder risico en makkelijker en goedkoper je recht halen indien nodig.

 

Belangrijkste nog - zowel voor zaken doen in China als in EU/NL - vind ik dat je goed checkt met wie je eigenlijk zaken doet, hoe lang die partij in de business zit en wat eventuele referentieklanten zijn. Daarmee zeef je de meeste boeren, gelukszoekers en cowboys er ook weer uit. En voor een starter is dat makkelijker te doen met een bedrijf in Noord-Brabant dan in Noord-China

 

Norbert is de verzekeringsboer, enzovoorts

Superboer heh ;).

(Superboeren hebben Superkoeien: die geven Supermelk en die koop je in de Supermarkt!)

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
(oh en Twan, je weet toch wel dat we hier in Brabant IEDEREEN gewoon 'boeren' noemen? Mijn vader noemden ze vroeger 'zandboer' (wegenbouwer), Norbert is de verzekeringsboer, enzovoorts :))

Goh, ik dacht dat iedereen dat deed. Voor mij is de groentenboer nooit iets anders geweest, net als de kolenboer en de olieboer. Voor mijn ouders veganist werden, aten we die iedere zondag. Heerlijk Brabantse boeren-koolschotel.

 

Dat mag nu ook al niet meer. :-\

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
En als je die vervolgens afweegt blijft het advies voor starters om die goederen in de EU/EER te produceren of te kopen vanwege minder risico en makkelijker en goedkoper je recht halen indien nodig.

 

Volgens mij wordt eerst de verkoper aansprakelijk gesteld. Dat die vervolgens gemakkelijkER zijn recht kan halen, betekent nog niet dat hij gemakkelijk zijn recht kan halen. Zeker nadat jij hem naar een importeur van sleutelhangers hebt verwezen terwijl hij een importeur van speelgoed zoekt (áls het om aansprakelijkheid gaat).

 

Ik vond het dus ook verwarrend. :)

 

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Hoeveel (kinder)boeken worden met een sleutelhanger verkocht? Als klanten daar al op zitten te wachten hoeft dat ook lang niet altijd gewenst te zijn in de boekhandel of voor online verkopers.

 

Over welke oplage praten we nu? En is een boekenlegger of koelkastmagneet niet net zo aardig?

 

Weekendgroet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Volgens mij wordt eerst de verkoper aansprakelijk gesteld.

Hardnekkig misverstand: een verkoper is niet aansprakelijk voor een gebrekkig product

...als de verkoper dat product alleen maar verkocht heeft (dus niet zelf geproduceerd, geïmporteerd en zich niet als producent heeft voorgedaan zoals bij een eigen merk /white label)

 

Zie art 6:185, 6:186 en 6:187 van het burgerlijk wetboek

 

Dat die vervolgens gemakkelijkER zijn recht kan halen, betekent nog niet dat hij gemakkelijk zijn recht kan halen

Er is bij alleen verkoop in geval van productenaansprakelijkheid geen sprake van "vervolgens je recht halen": de verkoper kan en zal de schadelijdende partij doorverwijzen naar de importeur of fabrikant, want de verkoper is niet aansprakelijk.

Uit service en ter voorkoming van verdere imagoschade zal een goede verkoper klanten wel helpen, maar dat is onverplicht en je hoeft de schade zelf niet te vergoeden!

 

Ben je geen verkoper maar doe je voor als producent door te leveren onder een eigen huismerk of label, dan is het verhalen van die (productaansprakelijkheid)schade op een Europese importeur of fabrikant niet alleen een stuk makkelijker maar je kunt je ook veel eenvoudiger en goedkoper tegen die restrisico's verzekeren: zowel productaansprakelijkheid als Recall.

 

Ik vond het dus ook verwarrend

Point taken.

Ik zal niet nog eens ook de andere kant belichten en daarmee mijn eigen uitspraken nuanceren ;D

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij bestellen ze het ook simpelweg uit China en maken ze het niet in Nederland. Die levertijden zijn simpelweg te lang. Een Chinees bedrijf kan het in drie tot vijif weken leveren en deze Nederlandse doen er ook drie tot vijf weken over.

 

Dat zou best kunnen, maar als zo'n bedrijf in de EU gevestigd is, en jij het bij dat bedrijf bestelt zijn zijn de importeur/fabrikant, niet jij. Daar zit ongetwijfeld een verschil in qua aansprakelijkheid mocht er iets mis mee gaan.

Link naar reactie
  • 0

Zeker nadat jij hem naar een importeur van sleutelhangers hebt verwezen terwijl hij een importeur van speelgoed zoekt (áls het om aansprakelijkheid gaat).

Goh, dat is met terugwerkende kracht ook aangepast. :P

 

Er werd verwezen naar een producent in Europa. De suggestie om het probleem op te lossen door een andere invalshoek te kiezen, is best een alternatief. Ander materiaal, geen sleutelhangers maar ijskastmagneten of badges.

 

images?q=tbn:ANd9GcS-Gy-guN0ljUO7tzPgt8KtN5bEAFnFbUIk0SbieRBEx-Kovk41vA

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 198 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.