• 0

Importeren van PVC-sleutelhangers

Het idee is om een beperkte oplage van PVC-sleutelhangers (300 stuks) naar mijn eigen design te importeren van een Chinese fabrikant om deze te verkopen via online platforms. Dit om te bepalen of er vraag is naar mijn design (gericht op kinderen).

 

Naar mijn weten gelden er bepaalde Europese regels voor de productveiligheid van pvc-artikelen. Sommige Chinese fabrikanten geven aan dat ze gecertificeerd zijn, maar of dit klopt is uiteraard nog maar de vraag.

 

Hoe ga je dit na? En welke certificaten hebben ze eigenlijk allemaal nodig om pvc-sleutelhangers the exporteren naar de EU?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Goh, dat is met terugwerkende kracht ook aangepast. :P

Wat is aangepast?

 

Zeker nadat jij hem naar een importeur van sleutelhangers hebt verwezen terwijl hij een importeur van speelgoed zoekt

Nee hoor, geen kans op misverstanden :). Slachtoffer zoekt geen importeur van X of Y, maar de importeur van het product in dat de schade veroorzaakte. Daarvoor benadert slachtoffer de verkoper, die de info van de juiste importeur verstrekt.

 

De suggestie om het probleem op te lossen door een andere invalshoek te kiezen, is best een alternatief.

Alternatief voor welk probleem eigenlijk? Er zijn in dit topic maar 2 echte "problemen" en dat is

de productaansprakelijkheid bij importeren van buiten de EU (eenvoudig op te lossen door dat niet te doen maar bij een verkoper in de EU te kopen) en de kwaliteit van het product bij het (voor het eerst) zaken doen met een fabrikant of verkoper, ongeacht waar die gevestigd is.

Dat verandert toch niet als je het product in plaats van PVC van een ander materiaal maakt; idem als je in plaats van een sleutelhanger een koelkastmagneet maakt?

 

Of zit ik er naast en zie ik iets voor de hand liggends over het hoofd?

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Het is op zich best een leuke case.

 

- Derde vraag: hoeveel zal het kosten om een merk aan te vragen voor zowel pvc-sleutelhangerfiguurtjes als kinderboeken? Het kinderboek is ook in dezelfde stijl vormgegeven en kent dezelfde figuurtjes.

Te leuk om te blijven modderen in problemen.

 

Als die pvc-sleutelhangers erg complex worden, dan is wellicht uit te wijken naar character merchandise die minder problematisch is.

 

Voor wat betreft auteursrecht, modelrecht en andere beschermingen kan eens gekeken worden naar de smurfen, Jip & Janneke, Jodokus Kwak. Maar dan niet alles in detail uitzoeken: gewoon spontaan beginnen.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1
Volgens mij wordt eerst de verkoper aansprakelijk gesteld.

Hardnekkig misverstand: een verkoper is niet aansprakelijk voor een gebrekkig product

...als de verkoper dat product alleen maar verkocht heeft (dus niet zelf geproduceerd, geïmporteerd en zich niet als producent heeft voorgedaan zoals bij een eigen merk /white label)

 

Zie art 6:185, 6:186 en 6:187 van het burgerlijk wetboek

 

Ah, ik wist dit, maar was het om de een of andere reden straal vergeten.

 

Ik zal niet nog eens ook de andere kant belichten en daarmee mijn eigen uitspraken nuanceren.

 

Waarom niet? Vaak zijn dat soort uitweidingen, waarin de ervaring van de ondernemer spreekt, heel verhelderend. Alleen deze keer wekte hij verwarring, onder andere omdat je eerst nog "laat in de EU/EER maken" zei.

 

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
Waarom niet? Vaak zijn dat soort uitweidingen, waarin de ervaring van de ondernemer spreekt, heel verhelderend. Alleen deze keer wekte hij verwarring, onder andere omdat je eerst nog "laat in de EU/EER maken"

 

Yep, voortschrijdend inzicht.

En ik had moeten zeggen: laat in de EU/EER maken of koop in de EU/EER

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

 

Laten maken in de EU/EER was ook zo gek nog niet. Weliswaar kan de juridische verantwoordelijkheid afgeschoven worden naar een importeur, maar beter nog is te voorkomen dat de juridische vraag aan de orde komt. Bij een oplage van 300 is het verrekte lastig om kwaliteitswaarborgen in te bouwen. Het risico op verkeerde weekmakers, kleurstoffen en andere bestanddelen zal bij een producent binnen de EU/EER kleiner zijn. Dat lijkt me trouwens ook de bijbedoeling van een testoplage: vaststellen hoe een kindveilig product op de markt gebracht kan worden. Want plastic speelgoed wordt vanzelf bijtgoed.

 

Daarbij hoort ook de afweging andere materialen toe te passen. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 210 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.