• 0

Opstarten BV

Hoi allemaal,

 

Ik ben net afgestudeerd, heb weinig geld, maar per ongeluk kwam ik op een uitstekend idee (is mijn idee). Na veel werk te hebben verricht, met hulp van vrienden, neemt mijn enthousiasme toe en kom ik dichter bij de lancering van het product.

Deze stap brengt echter kosten met zich mee;

Ook al ben ik voor de volle 100% overtuigd van het slagen van het project, toch zou ik graag een BV willen starten om niet hoofdelijk aansprakelijk te zijn. Graag wil ik beschikken over een betalingssysteem op internet voor meerdere landen in Europa, die door mijn bezoekers, zover mogelijk, als betrouwbaar wordt ervaren. Daarnaast zijn er altijd kleine zakelijke kostenposten, los van het feit dat ik moet eten.

Alles bij elkaar zijn het geen schokkende bedragen, maar voor een afgestudeerde die (echter licht) in de rode cijfers is belandt, is dit een behoorlijk bedrag.

Een informal of VC benaderen wil ik liever niet. Ik hou de zaken, waar mogelijk, in eigen hand. Kan iemand mij vertellen hoe ik dit het beste aan kan pakken? Wie heeft hier zelf ervaring mee. Bij wie zou ik aan kunnen kloppen?

Hier zijn toch wel regelingen voor in het leven geroepen in innoverend Nederland? Is de 18000 euro eis te ontlopen?

Ieders reactie is welkom.

Alvast bedankt en succes op dit prachtige forum, en daar buiten.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Een informal of VC benaderen wil ik liever niet. Ik hou de zaken, waar mogelijk, in eigen hand. Kan iemand mij vertellen hoe ik dit het beste aan kan pakken? Wie heeft hier zelf ervaring mee. Bij wie zou ik aan kunnen kloppen?

 

Lees ook de colums van Ties van der Laan eens door. Hij beschrijft daarin de diverse mogelijkheden.

 

Hier zijn toch wel regelingen voor in het leven geroepen in innoverend Nederland?

 

Mogelijkheden voor ondernemers zijn bijvoorbeeld volgende besluiten:

- Besluit Bijstand Zelfstandingen (BBZ) van de gemeente

- Besluit Borgstelling MKB Kredieten (BBMKB) welke via de bank gaat

 

Is de 18000 euro eis te ontlopen?

 

Deze PDF met informatie is interessant om door te lezen. Ontlopen is niet mogelijk, tenzij je kiest voor een andere rechtsvorm, zoals de LTD.

 

Link naar reactie
  • 0

Siroj,

Een informal of VC brengt niet alleen kapitaal, maar ook veel kennis, ervaring en relaties in. Dit kan heel veel waard blijken te zijn.

Je kunt beter een belang van bijv. 65% hebben in een onderneming die door voldoende financiële armslag snel kan groeien en waarde creëert dan een 100%-belang in een bedrijf dat door gebrek aan voldoende kapitaal niet echt of veel te langzaam van de grond komt.

Doe jezelf een plezier en denk hier toch eens goed over na.

Mvg

Hendrik

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie snelle reacties.

 

Ricoh, goede links. Hier heb ik zeker iets aan.

 

Hendrik; enerzijds geef ik je gelijk. Het lijkt mij ook het mooiste om via een flinke kapitaalinjectie van een investeerder de markt succesvol te bestormen. Ik heb ook liever 65% van 100 euro, dan 100% van 1.

Aan de andere kant heb ik enige argwaan bij VC's en informals. Deze zal zeker niet altijd terecht zijn, maar ik heb er toch moeite mee voor deze (makkelijkere) oplossing te kiezen. Daarnaast impliceert mijn vraag dat ik hoop dat er een oplossing is, waarbij ik geen 35%-belang hoef af te staan, in ruil voor kapitaal dat ik vooral vanwege juridische gronden nodig heb. Met hard werken, en de juiste mensen om mij heen, kost mijn plan verder namelijk geen kapitaal. Wat denk je trouwens dat die 35% over 5 jaar waard is? Dat steek ik over vijf jaar toch liever in mijn eigen zak ;-) Ben je zelf trouwens investeerder?

Bedankt voor het meedenken.

Groeten.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Ook al ben ik voor de volle 100% overtuigd van het slagen van het project, toch zou ik graag een BV willen starten om niet hoofdelijk aansprakelijk te zijn.

 

[Rode hoed alarm]

 

Als je geen onderneming start loop je ook geen ondernemersrisico.

 

[/Rode hoed alarm]

 

Wat is dat nu toch dat startende ondernemers meteen geld uit gaan geven aan zaken die niet bijdragen aan de omzet.

Als je een janboel van je onderneming maakt, dan kun jewel degelijkheid verantwoordelijk gehouden worden, en alsnog boeten voor wanbeleid.

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Enige tijd geleden had een kennis van mij exact hetzelfde probleem, wou een bedrijf oprichten maar wilde liever niet hoofdelijk aansprakelijk zijn gezien de risico's die het bedrijf de eerste maanden zou lopen.

 

Helaas had hij ook geen eigen middelen om de 18.000 ( + +/- 1.400 Euro ) te kunnen financieren.Wij hebben ons toen professioneel laten adviseren en kwamen achter het volgende. Voor het oprichten van een B.V. is het echter ook mogelijk om in plaats van financieele middelen ook goederen of bedrijfsmiddelen in te brengen i.p.v. het geld zelf. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer je eerst een eenmanszaakje hebt en deze op een gegeven moment om wilt zetten in een B.V., je hoeft dan logischerwijs geen 'cash' geld te hebben maar je hoeft alleen maar aan te kunnen tonen dat je een voorraad of inventaris of een auto of een computer of kantoormeubelen of magazijnstellingen of wat dan ook hebt dat in het bedrijf in te brengen is, dit moet op een balans van je onderneming te zien zijn en deze balans ( die moet worden goedgekeurd door een boekhouder ) is voor de notaris voldoende om de B.V. op te kunnen richten.

 

Let op :

 

De waarde van de goederen op je balans wordt niet bepaald door de werkelijke waarde maar, door de boekhoudwaarde, die wordt bepaald door het bedrag waarvoor het is ingekocht, bij bedrijfsmiddelen vermindert met de jaarlijkse afschrijving.

 

Een doos met 1000 pennen kan een waarde van slechts 100 Euro maar ook een waarde van ongeveer 2000 Euro hebben, de boekhouder die je balans moet goedkeuren doet dit niet door je gehele voorraad te inspecteren, alles te tellen en de waarde daarvan zelf te bepalen, hij doet dit door slechts de boekhoudwaarde ervan te bepalen, dit doet hij door je facturen, aankoopbewijzen e.d. bij elkaar op te tellen.

 

Ik heb het hier een beetje warrig uitgelegd maar, waar t om gaat is dat het niet ndoig is om over 18.000 Euro te moeten beschikken om een B.V. op te kunnen richten, 38 % van de B.V.'s die in Nederland wordt opgericht wordt niet opgericht met een verklaring van de bank waarop staat dat je over 18.000 Euro of meer beschikt maar simpelweg door een door een boekhouder goedgekeurde balans waarop de bedrijfsmiddelen zegmaar het eigendom van de onderneming staat omschreven.

 

Waar het in het zakenleven om gaat is :

 

WEES ZEER CREATIEF, OOK MET ALLERLIJ CONSTRUCTIES !!!

 

 

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Heej,

 

Aan geld komen is vaak erg lastig, zeker als je een BV wilt starten. Hou er goed rekening mee dat je al vanaf het begin te maken gaat krijgen met allerlei belastingen etc... vaak is de start niet het grootste probleem.

 

Heb je er al aan gedacht om fictieve aandelen uit te geven. Die vertegenwoordigen dan bijv 20% van de winst. Als je er dan 100 uitgeeft van zo'n 250 euro kom je al snel aan je geld. Dit vergroot ook de betrokkenheid van anderen aan je bedrijf, als zij voor jou netwerken kunnen zij ook meer winst maken.

 

Heb je er al aan gedacht om hier een website voor te maken. Veel mensen vinden het gewoon leuk om in zo'n idee te investeren. Hiervoor hoef je niet automatisch bij grote investeerders aan de slag.

 

Werken met ideeen is lastig, onderzoek heeft aangetoond dat van alle uitvindingen die gedaan worden maar 16% het idee zelf heeft bedacht. Vaak vang je met verschillende gesprekken ideeen op, smelt die samen en je hebt je eigen idee.

 

Veel succes,

 

Kamikaze

Link naar reactie
  • 0

Heej,

 

Aan geld komen is vaak erg lastig, zeker als je een BV wilt starten. Hou er goed rekening mee dat je al vanaf het begin te maken gaat krijgen met allerlei belastingen etc... vaak is de start niet het grootste probleem.

 

Heb je er al aan gedacht om fictieve aandelen uit te geven. Die vertegenwoordigen dan bijv 20% van de winst. Als je er dan 100 uitgeeft van zo'n 250 euro kom je al snel aan je geld. Dit vergroot ook de betrokkenheid van anderen aan je bedrijf, als zij voor jou netwerken kunnen zij ook meer winst maken.

 

Heb je er al aan gedacht om hier een website voor te maken. Veel mensen vinden het gewoon leuk om in zo'n idee te investeren. Hiervoor hoef je niet automatisch bij grote investeerders aan de slag.

 

Werken met ideeen is lastig, onderzoek heeft aangetoond dat van alle uitvindingen die gedaan worden maar 16% het idee zelf heeft bedacht. Vaak vang je met verschillende gesprekken ideeen op, smelt die samen en je hebt je eigen idee.

 

Veel succes,

 

Kamikaze

 

Fictieve aandelen uitbrengen die bijvoorbeeld een waarde van 20 % van je winst vertegenwoordigt is natuurlijk wel een goed idee.

Echter hier zitten vast een hoop ogen en haken aan ? is hier mischien wat over te vinden op het nternet ( artikel) Of heeft iemand anders hier wat meer informatie over ?

Link naar reactie
  • 0
Daarnaast impliceert mijn vraag dat ik hoop dat er een oplossing is, waarbij ik geen 35%-belang hoef af te staan, in ruil voor kapitaal dat ik vooral vanwege juridische gronden nodig heb. Met hard werken, en de juiste mensen om mij heen, kost mijn plan verder namelijk geen kapitaal.

Als dat zo is, wat is dan het bezwaar om te starten als eenmanszaak? Dan invensteer je "alleen" in jouw levensonderhoud, iets dat bij jou als student nog op een laag peil zal staan.

 

 

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Helaas had hij ook geen eigen middelen om de 18.000 ( + +/- 1.400 Euro ) te kunnen financieren.Wij hebben ons toen professioneel laten adviseren en kwamen achter het volgende. Voor het oprichten van een B.V. is het echter ook mogelijk om in plaats van financieele middelen ook goederen of bedrijfsmiddelen in te brengen i.p.v. het geld zelf. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer je eerst een eenmanszaakje hebt en deze op een gegeven moment om wilt zetten in een B.V., je hoeft dan logischerwijs geen 'cash' geld te hebben maar je hoeft alleen maar aan te kunnen tonen dat je een voorraad of inventaris of een auto of een computer of kantoormeubelen of magazijnstellingen of wat dan ook hebt dat in het bedrijf in te brengen is, dit moet op een balans van je onderneming te zien zijn en deze balans ( die moet worden goedgekeurd door een boekhouder ) is voor de notaris voldoende om de B.V. op te kunnen richten.

Hallo,

 

Voor de goede orde: bij storting op aandelen anders dan geld is een accountantsverklaring verreist en niet de goedkeuring van een boekhouder, de accountantsverklaring dient om te garanderen dat er minimaal € 18.000 wordt ingebracht.

 

Succes

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 197 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.