[Artikel] RVO: 'Ga bij de Brexit uit van het slechtste scenario'

Aanbevolen berichten

RVO: 'Ga bij de Brexit uit van het slechtste scenario'

 

Korte samenvatting:

Bedrijven die internationaal zakendoen en daar vragen over hebben, richten zich tot de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Doorgaans is het geen organisatie die prominent voor het voetlicht treedt. Tot enkele jaren geleden de Russische president Vladimir Poetin onder meer groente en fruit uit het Westen boycotte en de RVO een vraagbaak werd voor ondernemers.

 

Inmiddels heeft de RVO haar handen vol aan een tweede politiek hangijzer in Europa: de aanstaande brexit. Want hoe kun je als ondernemer je bedrijf voorbereiden op een gebeurtenis, waarvan niemand nog weet wat het voor gevolgen heeft?

 

Waarom vind je dit interessant of wil je dit delen?:

De deadline voor de #Brexit nadert. En hoewel er in de UK plannen op lijken te gaan voor een nieuw referendum, is het voor ondernemers die zaken doen met de UK belangrijk om niet te anticiperen op afstel of uitstel, maar om ook voorbereid te zijn op een snel naderende deadline.

 

De overheid helpt daarbij met informatie campagnes en een website www.brexitloket.nl, maar net als bij de introductie van de AVG lijken weinig bedrijven nu al bezig te zijn met daadwerkelijke voorbereidingen.

 

Mijn vraag voor de Higherlevel babbelbox van vandaag: wie krijgt te maken met de gevolgen van de #Brexit en hoe bereid jij je daar op voor?

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie

Lever gelukkig alleen maar diensten en geen goederen naar de UK.

 

Vrees dat ik er niettemin toch een beetje mee te maken ga krijgen. :-\

Om historische redenen is een van mijn bedrijfjes nog een Britse Ltd, heb een aantal Britse klanten, overeenkomsten naar Brits recht (niet handig als je beroepsaansprakelijkheidsverzekering alleen recht in EU lidstaten dekt), en prive ook nog steeds een Brits vliegbrevet...

Ben er nog niet over uit wat ik daar allemaal mee ga doen.

 

Link naar reactie

niet handig als je beroepsaansprakelijkheidsverzekering alleen recht in EU lidstaten dekt

De verwachting is dat de meeste beroepsaansprakelijkheidsverzekeraars hun voorwaarden op dit gebied zullen aanpassen, en UK recht zullen insluiten. Of dat ook zonder gevolgen voor premie en voorwaarden gaat is nog niet duidelijk en hangt mede af van de inhoud van de nog te maken Brexit-afspraken (o.a.: blijft UK wel of niet in de EER?).

 

Voorlopig heeft de Brexit de grootste invloed op verzekeraars zelf: traditioneel is het Europese hoofdkantoor van een internationale verzekeraar gevestigd in de City, het financiële hart van Europa. Sinds de Brexit-plannen is er een Excodus op gang gekomen naar Frankfurt, Amsterdam en Luxemburg.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie

Leveren (ook) al naar Noorwegen en Zwitserland en de systemen om daar te kunnen leveren zijn eenvoudig aan te passen naar de UK. Verwacht dan ook geen heel grote obstakels, behalve dan dat de levertijd en kosten (voor de klant) wat omhoog zullen gaan.

Link naar reactie
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Voor degenen die denken dat ze er "misschien" niet mee te maken krijgen. Er is een regelhulp impact om daar inzicht in te krijgen.

 

Impactscan: Voor wie?

Deze scan is voor alle bedrijven in Nederland. De Brexit kan elk bedrijf raken, ook al vermoedt u dat in eerste instantie niet. Doorloop de gehele scan om onvermoede effecten voor uw bedrijf te ontdekken.

 

Heeft je onderneming te maken met de gevolgen van Brexit? Dan kun je mogelijk gebruik maken van brexit vouchers en krijg je subsidie voor advies over alternatieve markten en de gevolgen van Brexit voor jouw onderneming.

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
(aangepast)
Op 20-8-2018 om 12:27, Norbert Bakker zei:

De verwachting is dat de meeste beroepsaansprakelijkheidsverzekeraars hun voorwaarden op dit gebied zullen aanpassen, en UK recht zullen insluiten. Of dat ook zonder gevolgen voor premie en voorwaarden gaat is nog niet duidelijk en hangt mede af van de inhoud van de nog te maken Brexit-afspraken (o.a.: blijft UK wel of niet in de EER?).

 

Voorlopig heeft de Brexit de grootste invloed op verzekeraars zelf: traditioneel is het Europese hoofdkantoor van een internationale verzekeraar gevestigd in de City, het financiële hart van Europa. Sinds de Brexit-plannen is er een Excodus op gang gekomen naar Frankfurt, Amsterdam en Luxemburg.

 

Ja, vandaag ook een mooie brief van mijn verzekeraar (met hoofdkantoor in de UK) gehad.

 

Geen woord over het al dan niet insluiten van UK recht.

Maar wel dat ze mijn polis inderdaad naar Duitsland willen verhuizen.

Wordt daar toch wat minder vrolijk van.

Zo kan je bij een geschil met een Britse verzekeraar gratis terecht bij de Britse Financial Ombudsman Service. In tegenstelling tot bijv. Kifid behandelen die ook klachten van kleine ondernemers.

Als het een Duitse polis wordt heb je die mogelijkheid niet meer.

 

aangepast door Maxn
Link naar reactie

 

11 uur geleden, Maxn zei:

Geen woord over het al dan niet insluiten van UK recht.

 

Verzekeraar waarvan de naam met een M begint toevallig?  Dan is de informatie daarover inderdaad uiterst spaarzaam gecommuniceerd, maar bij de meeste pro-actieve adviseurs al wel bekend : in 2019 wijzigt er voor polissen met dekking EU recht en EU jurisdictie niets (m.a.w UK wordt ingesloten ). Wachten is nu op een officiële publicatie van verzekeraar, want anders ga ik ze het voor mijn eigen klanten één voor één laten bevestigen.... 

 

11 uur geleden, Maxn zei:

Maar wel dat ze mijn polis inderdaad naar Duitsland willen verhuizen.

 

Ze willen het niet, maar ze moeten. Na de Brexit heeft een in de UK gevestigde verzekeraar geen recht meer om via een Nederlandse branche-office verzekeringen aan Nederlandse klanten aan te bieden : dat kan alleen vanuit een zelfstandige - in de EU gevestigde - entiteit. 

 

11 uur geleden, Maxn zei:

Wordt daar toch wat minder vrolijk van.

 

En terecht zolang Kifid de dienstverlening aan (kleine) ondernemers beperkt tot geschillen omtrent financiering en rente-derivaten.  Uitbreiding van de dienstverlening van Kifid voor (kleine) ondernemers is zeker wenselijk

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Op 23-1-2019 om 09:11, Norbert Bakker zei:

Verzekeraar waarvan de naam met een M begint toevallig?

 

Bingo

 

Op 23-1-2019 om 09:11, Norbert Bakker zei:

  Dan is de informatie daarover inderdaad uiterst spaarzaam gecommuniceerd, maar bij de meeste pro-actieve adviseurs al wel bekend : in 2019 wijzigt er voor polissen met dekking EU recht en EU jurisdictie niets (m.a.w UK wordt ingesloten ).

 

Inmiddels een e-mail van ze gehad met dezelfde strekking.

In ieder geval tot eind 2019 is de UK ingesloten, maar voor de rest wachten ze de ontwikkelingen af.

Link naar reactie
1 uur terug, Maxn zei:
Op 23-1-2019 om 09:11, Norbert Bakker zei:

Verzekeraar waarvan de naam met een M begint toevallig?

Bingo

 

Dan wil ik graag het barbecue-pakket :classic_tongue:

 

1 uur terug, Maxn zei:

In ieder geval tot eind 2019 is de UK ingesloten, maar voor de rest wachten ze de ontwikkelingen af.

 

Is het nog een overweging om - los van of Markel of andere beroepsaansprakelijkheidsverzekeraars gewoon dekking blijven bieden voor UK-recht na 2019 - te kijken of je deze overeenkomsten niet kunt omzetten naar EU (NL)-recht en EU (NL)jurisdictie?  Ook dat is een logische stap/gevolg van de Brexit die ik meerdere bedrijven zie overwegen (want een mooie aanleiding en ook wat toekomstbestendiger wellicht.... gelet op de titel van dit topic?)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
34 minuten geleden, Norbert Bakker zei:

Is het nog een overweging om - los van of Markel of andere beroepsaansprakelijkheidsverzekeraars gewoon dekking blijven bieden voor UK-recht na 2019 - te kijken of je deze overeenkomsten niet kunt omzetten naar EU (NL)-recht en EU (NL)jurisdictie?  Ook dat is een logische stap/gevolg van de Brexit die ik meerdere bedrijven zie overwegen (want een mooie aanleiding en ook wat toekomstbestendiger wellicht.... gelet op de titel van dit topic?)

 

Hoewel ik mijn eigen overeenkomsten wel naar Nederlands recht kan opstellen, heb ik vaak ook te maken met aanvullend juridisch papierwerk.

Daar zitten ook wat documenten bij waarbij je -als je ze eenmaal tekent- niet zo makkelijk meer van af komt.

Denk daarbij ook aan geheimhoudingsverklaringen die tot 3 jaar nadat de opdracht is afgelopen doorlopen, en dat soort zaken...

Link naar reactie

Het nieuws over Dyson is ook wel spannend.

 

Quote

Dyson to move company HQ to Singapore

 

Sir James Dyson, the British billionaire inventor and outspoken Brexiter who called on the government to walk away from the EU without a deal, is moving the headquarters of his vacuum cleaner and hair dryer technology company to Singapore. <>  Sir James, who owns 100% of the company and has built up a £9.5bn personal fortune, did not comment on the move. <> The company said the decision to move to Singapore was not made for tax reasons. The corporate tax rate in Singapore is 17%, compared with 19% in the UK. There is no capital gains or inheritance tax in Singapore. In the UK inheritance tax is charged at 40% on anything above £450,000. <> Dyson’s announcement comes shortly after Singapore and the EU agreed a landmark free trade agreement. 

 

Er verhuizen twee managers naar Singapore. Van de 12.000 medewerkers wereldwijd zijn er 4500 in dienst van Britse Dyson-bedrijven en daar komt geen verandering in. 

 

Voordeel is dus free-trade (ook met Europa) en op den duur erfbelasting.

 

Doet me denken aan Unilever. Die afgestelde verhuizing had ook amper werkgelegenheidseffecten. HQ's zijn geen grote werkgevers.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
24 minuten geleden, TwaBla zei:

HQ's zijn geen grote werkgevers.

 

Spot on. En daarom is deze berichtgeving van de NFIA ook zo heerlijk tendentieus: '250 bedrijven overwegen stap naar Nederland door de brexit'

 

Maar...eerlijk is eerlijk...de NOS kijkt ditmaal wel verder dan de neus lang is:

Quote

Papieren verhuizingen

Maar verhuizingen leveren niet altijd banen op voor Nederland. Eerder deze week maakte Sony bekend dat zijn Europese hoofdkantoor op papier naar Amsterdam verhuist, maar dat de negenhonderd personeelsleden in het Verenigd Koninkrijk blijven.

 

"Dat geldt niet voor de 250 bedrijven waar wij gesprekken mee voeren", zegt de woordvoerder van het NFIA. "Al deze bedrijven overwegen om ook arbeid en investeringen te verplaatsen naar Nederland. Dat gaat niet om papieren verhuizingen"

 

Desalniettemin: ook als het geen papieren verhuizing is zijn HQ's zijn nog steeds geen grote werkgevers. 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
19 minuten geleden, Norbert Bakker zei:

Papieren verhuizingen

Maar verhuizingen leveren niet altijd banen op voor Nederland. Eerder deze week maakte Sony bekend dat zijn Europese hoofdkantoor op papier naar Amsterdam verhuist, maar dat de negenhonderd personeelsleden in het Verenigd Koninkrijk blijven.

Het  (regionale) hoofdkantoor voor consumentenelektronica is slecht één van de vele kantoren, waarvan het merendeel overigens al in de Europese Unie staan.  Een kwestie van tijd en dan zal de vraag naar boven komen borrelen of het niet beter is om de personeelsactiviteiten ook over te hevelen.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Retired Mod     7,5k 1438
4 uur geleden, Cosara zei:

Het  (regionale) hoofdkantoor voor consumentenelektronica is slecht één van de vele kantoren, waarvan het merendeel overigens al in de Europese Unie staan.  Een kwestie van tijd en dan zal de vraag naar boven komen borrelen of het niet beter is om de personeelsactiviteiten ook over te hevelen

 

Dat denk ik ook, het verhuizen van een kantoor met honderden personeelsleden regel je niet in een jaartje en je hebt als werkgever ook een zorgvudlige afweging te maken, ga je nu 900 man oppakken en verplaatsen naar het vaste land vanwege een aantal problemen of komen er nog nieuwe akkoorden waardoor verhuizen niet nodig of minder urgent is.
De papieren verhuizingen zijn primair bedoeld om allerlei issues te voorkomen, deels zullen dat ook "millenium achtige" problemen zijn, dus vooraf als zeer riskant ingeschat maar achteraf kan het ook erg meevallen. De brexit heeft ook dat soort elementen al komen de onzekerheden vooral uit het politieke spel.. Afhankelijk van hoe de stammenstrijd eindigt zal of het EU kantoor weer verdwijnen als de handelsbelemmeringen meevallen of opgelost worden.

Maar als het een harde brexit blijft of het politiek gekloot ettert nog een jaartje of twee door dan zal het personeel ook naar EU komen. maar als

 

Al die papieren verhuizingen zijn dus vangnetten. Of bij gebrek aan een betere vergelijking leggen ze alvast hun handdoek op een strandstoel om dichtbij het zwembad van de Europese vrijhandelszone te kunnen blijven zitten zonder steeds toegang te moeten betalen..

Link naar reactie
(aangepast)

Wat ik nou niet snap. Unilever kan best zijn HQ verhuizen, maar de rookworst komt nog steeds uit Oss en de mosterd uit Dijon Chevigny Saint Sauveur, dus voor de food-miles maakt die Brexit niet zoveel uit. Al is een handelsverdrag wel makkelijk. 

 

Dyson produceert al jaren in het Verre Oosten, maar heeft 4000+ onderzoekers en ontwikkelaars in Engelse dienst.

 

Dat geschuif met productielokaties is op langere termijn bezien trouwens fascinerend. Unilever heeft de productie van Colman's verplaatst, maar voelde zich aan de lokale boeren van Norwich verplicht om hen een kans te bieden een deel van de bewerking voor de streek te behouden. Die gaan nu hun eigen mosterdzaadmolen bouwen. Om te voorkomen dat ook Colman's abroad gaat.

 

Ook heel veel Britse bedrijven halen onderdelen en ingrediënten uit Europa (de hele wereld) en hebben delen van hun productie verplaatst naar andere landen. Een HQ kun je in een jaar verplaatsen, maar productie vergt veel langer. Het lijken me twee verschillende zaken.

aangepast door TwaBla
Unilever heeft rookworstfabriek verkocht aan Zwanenberg

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
1 minuut geleden, TwaBla zei:

Een HQ kun je in een jaar verplaatsen, maar productie vergt veel langer. Het lijken me twee verschillende zaken.

Een HQ verplaatsen heeft alleen en fiscale en/of juridische oorzaak.

 

De productie verplaatsen is meer een zaak van investeringskosten, arbeidskosten en gemotiveerd (on)geschoold personeel.

De Britse auto-industrie - om maar en voorbeeld te noemen - heeft zijn bestaansrecht alleen nog maar te danken aan de gedane investeringen in het EU-verleden ... niet aan arbeidskosten en gemotiveerd (on)geschoold personeel. Mij lijkt het onzinnig om alle onderdelen naar Engeland te transporteren, aldaar de auto te assembleren en deze vervolgens weer te exporteren naar die landen waar de onderdelen vandaan komen.

 

Wat betreft dat gemotiveerd (on)geschoold personeel ... de Britse aardbeien industrie heeft nu al grote problemen met de rekruteren van (seizoen)arbeiders uit Polen, Roemenië en Bulgarije, omdat de eigen Britse bevolking dat werk niet wil doen, en dat terwijl het werkloosheidscijfer (het percentage werklozen van de totale beroepsbevolking die actief werkzoekend en bereid is tot werken) uitkomt op 4,0%.

Je ziet nu al dat de aardbeienteelt zich steeds verplaatst naar landen als Spanje (25%), Polen (17%), Duitsland (14%), Italië (11%) terwijl het aandeel van het Verenigd Koninkrijk naar een schamele 9% zakt.

 

Zo zijn er nog vel meer voorbeelden te noemen ...

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie

In een Parool-artikel over de verhuizing van Sony naar Amsterdam komt ook Panasonic aan de orde. Daar staat nog een interessante opmerking over belastingvoordelen bij.

 

Quote

Panasonic

 

Eerder koos een ander Japans elektronicaconcern, Panasonic, voor een brexitverhuizing van Engeland naar Nederland. Het is nu met 39 arbeidsplaatsen in het Amsterdamse WTC gevestigd. Het bedrijf is bezorgd dat Groot-Brittannië na de brexit door de strenge Japanse belastingregels gezien zal worden als belastingparadijs voor bedrijven.  

Panasonic gaf ook aan dat mogelijk de distributieactiviteiten, met 450 werknemers, naar het vasteland verhuizen als er geen douaneakoord komt tussen Groot-Brittannië en Europa.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Nieuwe campagne Rijksoverheid: Zorg dat Brexit jouw bedrijf niet in de weg zit

Samenvatting:

MKB is (nog) niet goed voorbereid en/of denkt een deel van die doelgroep dat ze er niet mee te maken krijgen of geen last van zullen hebben.

Maar, Brexit kan ook voor kleine zelfstandigen tot problemen leiden. Zo kan Brexit leiden tot leveringsproblemen en kunnen producten langer bij de douane blijven staan. Ook dataverkeer kan te maken krijgen met een nieuwe digitale grens.

 

Lees ook relevante informatie van het Brexitloket m.b.t. "Hoe bereid ik me voor?" en/of doe de Brexit impact scan.

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Als je als ondernemer gevolgen ondervindt van de Brexit (doe - zoals hier boven gemeld - de Brexit impact scan), vraag dan bij RVO de Brexit-voucher aan. Daarmee krijg je subsidie voor deskundig advies over alternatieve markten en de gevolgen van Brexit voor uw onderneming.

Met de voucher krijg je een vergoeding van 50% van de werkelijk gemaakte kosten, tot een maximum van € 2.500 exclusief btw.

 

Voor wie?

Je kan de Brexit-voucher aanvragen als je een Nederlandse mkb-onderneming bent. Doe de mkb-toets. Deze gaat na of je bestaande economische belangen hebt in het Verenigd Koninkrijk (Engeland, Schotland, Wales en Noord-Ierland).

 

Waarvoor kun je een Brexit-voucher aanvragen?

  • Advies over alternatieve markten voor de export en/of invoer van goederen en diensten;
  • het identificeren van gevolgen voor de onderneming op het terrein van logistiek of het vrij verkeer van werknemers, goederen en diensten.

Er gelden wel een aantal voorwaarden:

  • De diensten waarop de voucher betrekking heeft:
  • voorzien niet in een permanente of periodieke behoefte van de aanvrager;
  • behoren niet tot de gebruikelijke dienstverlening ten behoeve van de aanvrager, zoals routinematig belastingadvies, gangbare juridische advisering of reclame.

De eigen tijd die je besteedt tijdens het adviestraject wordt niet vergoed vanuit de voucher. Reis- en verblijfskosten komen ook niet voor vergoeding in aanmerking.

Brexit voucher aanvragen? Bezoek de informatiepagina van RVO.

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Bron: BNR webredactie : 'Ondernemers, zoek snel alternatief voor Britse leveranciers'

 

Ondernemers moeten snel op zoek naar een alternatief voor Britse leveranciers. Dat adviseert de Nederlands-Britse Kamer van Koophandel aan de leden. 'We hebben gezegd: 'hope for the best, prepare for the worst'; je moet er rekening mee houden dat het niet goed gaat', zegt Anton Valk van de NBCC. 'Het gaat over kosten, kennis en investeringen, dus bereid je daar goed op voor.'
 

Luister: 'De Brexiteers kijken al jaren uit naar dit moment en die zijn bang dat van uitstel afstel komt'


Samen met VNO-NCW en het ministerie van Buitenlandse Zaken bereidt de NBCC al zeker een jaar bedrijven voor op de Brexit. Valk adviseert ondernemers goed te kijken naar hoe hun supply chain en distributie in elkaar zitten. Britse media melden dat premier Theresa May overweegt de Brexit twee maanden uit te stellen. Enkele leiders van EU-landen, onder wie premier Mark Rutte, zou de daar het liefst twee jaar voor geven.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
(aangepast)

 

Dit riekt naar de millenniumbug, ook zo'n geval van toenemende ophef die a la moment supreme enorm meeviel.

 

Het is zowel voor de UK als de EU een keuze of ze streng gaan toepassen aan de grenzen, en beide partijen hebben daar helemaal geen belang bij. Er zijn wel partijen die belang hebben bij bangmakerij. Maar medicijnentekorten en hongersnood: wie bedenkt al die onzin? Pure brexitbullshit....

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Op 25-2-2019 om 13:05, TwaBla zei:

Het is zowel voor de UK als de EU een keuze of ze streng gaan toepassen aan de grenzen, en beide partijen hebben daar helemaal geen belang bij. Er zijn wel partijen die belang hebben bij bangmakerij. Maar medicijnentekorten en hongersnood: wie bedenkt al die onzin? Pure brexitbullshit....

 

En inderdaad, volgens de NOS - die naar een persbericht van de EU verwijst.

 

Quote

De Europese Commissie geeft Britse medicijnen bij een no-deal-brexit toch toegang tot de Europese markt. Het gaat om een tijdelijke uitzondering op de regels voor de kwaliteitscontrole van medicijnen, en alleen onder strikte voorwaarden.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
2 uur geleden, Branko Collin zei:

Dus dan weten we precies wie we moeten aanklagen als het mis gaat. 

Yep ... jezelf.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
7 uur geleden, Branko Collin zei:

Dus dan weten we precies wie we moeten aanklagen als het mis gaat.

 

Dat is nou bureaucratisch denken. We gaan medicijnen en levensmiddelen tegenhouden die decennia lang probleemloos over en weer gereden werden, simpelweg omdat de nieuwe regels nog niet klaar zijn. En dan adviseert de minister om buffervoorraden aan te leggen.

 

Collectieve kolder.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 72 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.