• 0

Nederlandse voedsel en waren autoriteit en de wet

Beste forumleden,

 

Ik verkoop een bepaald product welke moet voldoen aan bepaalde eisen gesteld in een norm, wij hebben in het verleden boetes gehad van de NVWA omdat wij aan consumenten dit product hebben verkocht terwijl deze niet voldeden aan de gestelde eisen.

Er is geleerd van de fouten en verkopen nu enkel nog producten die voldoen aan de gestelde norm door de NVWA/europesche commisie.

 

Maar omdat onze concurrenten wel nog de "illegale" versies verkopen willen wij advies inwinnen wat betreft de mogelijkheden in de wet. Ik vermoed dat ik een dure jurist moet inschakelen maar wellicht dat jullie wat licht kunnen schijnen.

 

Een concurrent heeft bedacht om dit bepaalde product enkel aan bedrijven te verkopen, in hoeverre ontloop je hiermee de NVWA en de wet? Gelden normen soms niet altijd voor bedrijven en enkel voor consumenten?

 

 

Wilt u meer omzet en klanten via onafhankelijke klantbeoordelingen. Het is makkelijk en gratis via het: Feedbackplatform

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Feedbackplatform,

 

Gaat dit toevallig om laserpennen en/of -pointers? (*) Dan is de NEN-norm voor veiligheid en de beperking in het verhandelen op alle producten en op alle vormen van verkoop (dus ook B2B) van toepassing. Benader in dat geval de NVWA, want mogelijk is de veiligheid in het geding! (Edit: zie onder, wellicht iets voor inspectie SZW)

 

(*)= combinatie van de tekst die je gebruikt ("licht laten schijnen") en het revieuw-voorbeeld op feedbackplatform

 

Gaat het om andere producten en is daarvan niet geheel duidelijk of een norm integraal van toepassing is? Neem dan ook contact op met de NVWA en vraag het na.

 

Ik vermoed dat ik een dure jurist moet inschakelen

Ik vermoed dat dat in eerste instantie niet nodig is. Ofwel er is iets mis en NVWA moet daarop actie ondernemen, ofwel het is loos alarm.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Maar omdat onze concurrenten wel nog de "illegale" versies verkopen willen wij advies inwinnen wat betreft de mogelijkheden in de wet.
Maak je je zorgen over het gebruik van illegale producten op de markt of wil je je concurrentie een hak zetten?

 

Je hebt helemaal geen juridisch advies nodig. Dat heb je al gratis en voor niks gehad toen je zelf beboet werd. :-K

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties!

 

Dit gaat inderdaad om laserpointers, ik heb het afgelopen jaar flink geinvesteerd in het importeren van legale <1mW laserpennen met de juiste etiketten en goedkeurde certificering. Kortom mijn producten zijn goed maar die van mijn concurrenten allemaal niet.

 

Dit weet ik omdat ik test orders heb geplaatst en deze onder mijn output meter gelegd en hier kwam al gauw 50mW + uit en niet de juiste labels met daarop de veiligheid waarschuwingen die worden voorgeschreven in de norm: NEN-EN 60825-1.

 

Op de website van de NVWA staat: "De NVWA bewaakt de veiligheid van voedsel en consumentenproducten, de gezondheid van dieren en planten, het dierenwelzijn en handhaaft de natuurwetgeving".

 

Wellicht dat mijn concurrent hieruit heeft geconcludeerd dat de NVWA en de gestelde normen niet gelden voor B2B verkoop, enkel voor consumenten. Heeft u een onderbouwing waarom u denkt dat de normen tevens voor bedrijven gelden en handhaaft hier tevens de NVWA op of is er geen partij welke B2B bedrijven controleert? Dat laatste lijkt me stug maar de NVWA is erg consument gericht op zijn website.

 

Contact met de NVWA door middel van de inspecteurs die ons hadden beboet gaat erg moeizaam, zij zeggen dat de NVWA een controlerende rol en geen adviserende rol heeft, zij verwijzen enkel naar de norm die gesteld word. Concrete vragen als mag ik wel 50mW lasers verkopen aan bedrijven worden niet beantwoord, dit mag je zelf uitvogelen via de norm welke bijna enkel door juristen begrepen kunnen worden.

 

 

 

 

 

Wilt u meer omzet en klanten via onafhankelijke klantbeoordelingen. Het is makkelijk en gratis via het: Feedbackplatform

Link naar reactie
  • 0
Heeft u een onderbouwing waarom u denkt dat de normen tevens voor bedrijven gelden

Gezond verstand: veiligheidsnormen bij niet-professioneel gebruik gelden voor iedereen. Of ik een laserpen nu zakelijk gebruik voor een bedrijfspresentatie of voor de alv van de klaverjasvereniging maakt niet uit: als die laser iemands netvlies beschadigd, is het een ondeugdelijk product voor de consument.

 

Maar wellicht trekt de NVWA de scheidslijn voor handhaving wel bij consumentenverkoop en wordt handhaving b2b volledig overgelaten aan Inspectie SZW? In dat geval is Inspectie SZW de partij om te benaderen bij eventuele misstanden.

 

Dat laatste lijkt me stug maar de NVWA is erg consument gericht op zijn website.

Goede vraag. Bij toeval heb ik sinds kort een medewerker van de NVWA in mijn vriendenkring. Ik ga de vraag daar gewoon eens aan stellen; reactie volgt!

 

Edit: ik vermoed inderdaad dat handhaving bij bedrijven een aangelegenheid voor inspectie SZW is. Die controleert en handhaaft de arbeidsomstandigheden, waaronder o.a. ondeugdelijke machines en gereedschappen

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Als je de NVWA tot actie wilt bewegen, dan zou ik dat schriftelijk doen, en duidelijk vermelden dat het een handhavingsverzoek is (en geen melding).

Ze zijn verplicht om daar op te reageren, en ook als ze besluiten niets te doen zullen ze die beslissing in ieder geval moeten motiveren.

 

Of je daarmee vrienden in de branche maakt, is een tweede...

 

Link naar reactie
  • 0

Als ze de pennen inderdaad legaal aan bedrijven mogen verkopen inclusief de nodige waarschuwingen en labeling en niet aan consumenten zullen ze dat in het bestelproces moeten borgen.

Dus een zinnetje als "wij verkopen alleen aan bedrijven dus graag bedrijfsadres opgeven" volstaat niet. Op zijn minst zou de bedrijfsnaam en het KvK nummer vermeld moeten worden. De gemiddelde consument zal dan afhaken dus de kans dat men dit zal vragen is klein. Doen ze dat wel dan lijkt me dat je er weinig aan kan doen.

 

Dus als je gaat klagen of verzoeken om handhaving dan zou ik een en ander goed documenteren rond het bestelproces en aantonen dat men zich (ook) op consumenten richt, eventueel met een proefbestelling als consument als dat de moeite is.

 

Link naar reactie
  • 0
Dit weet ik omdat ik test orders heb geplaatst en deze onder mijn output meter gelegd en hier kwam al gauw 50mW + uit en niet de juiste labels met daarop de veiligheid waarschuwingen die worden voorgeschreven in de norm: NEN-EN 60825-1.

 

Die proefbestellingen heeft topic starter reeds gedaan. Ik neem aan dat hij deze niet zakelijk gedaan heeft. ;)

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Als ze kunnen voorzien dat het product wel eens door een consument gebruikt zou kunnen worden, moet deze al aan de regels voldoen.

 

EU veiligheidseisen voor laserproducten voor consumenten:

 

Artikel 1

Definities

Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder:

 

1. „laserproducten voor consumenten”: elk product of samenstel

van onderdelen dat:

 

a) voor de consument bestemd is, of dat onder redelijkerwijs

te voorziene omstandigheden door de consument

kan worden gebruikt, ook al is dit niet voor hem bestemd,

alsmede

 

b) een laser of lasersysteem vormt of bevat en waarbij tijdens

het gebruik ervan contact met laserstraling mogelijk

is;

 

En dat lijkt me bij een laserpointer wel het geval.

 

Link naar reactie
  • 0

ik weet uit mijn branche (geneesmiddelen en supplementen) dat het niet uitmaakt aan wie je verkoopt, het moet voldoen aan de norm!

je bent als wederverkoper overigens zelfs 'medeplichtig' als je foute waar verkoopt,

zowel de groothandel/importeur als de detaillist worden hierbij beboet.

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.