• 0

vastgoedportefeuille uitbreiden

Beste leden,

 

Als eerst zal ik me even voorstellen, ik ben nieuw op deze website. Mijn naam is Erik en ik ben net afgestudeerd en sinds een paar maanden aan het werk in de technische sector.

 

Tijdens mijn studie heb ik verschillende studentenhuizen opgezet. Ik bezit twee huizen, welke allebei verhuurd zijn. Naast mijn werk is vastgoed mijn passie geworden en ik zou graag vol willen inzetten op deze groei in de toekomst. Op allebei de huizen zit momenteel nog een hypotheek, welke ik in principe binnen 2 jaar volledig afgelost wil hebben. Gezien de snelheid waarmee dit gaat wil ik daarna zo snel mogelijk gaan uitbreiden, door nogmaals te investeren in nog wat huizen.

 

Omdat ik ingenieur ben, en zelf helaas te weinig verstand heb van financiering van dergelijke projecten, heb ik jullie hulp/meedenken nodig. Ikzelf heb de volgende opties uitgedacht:

 

- Een lening afsluiten met het huidige vastgoed als onderpand bij de bank. De panden zullen beiden ongeveer 150.000 euro waard zijn onverhuurd. Met het geld wat hierbij vrijkomt een rentevaste lening voor commercieel vastgoed afsluiten bij bijvoorbeeld de ING waar je zelf 40% van het bedrag moet meenemen. Dan kom ik op een lening van 375.000 euro waarmee ik weer 3 nieuwe huizen kan kopen.

 

- inschrijven bij de KVK en een zakelijke lening/doorlopend krediet aanvragen om een nieuw huis te kopen.

 

- een fonds oprichten waarin mensen kunnen investeren

 

- een duale opleiding volgen in de richting financieen of iets dergelijks, waarmee ik meer kennis heb van bovenstaande zaken

 

Bovenstaande opties komen bij mij op, wat vinden jullie ervan? Hebben jullie nog andere ideeen? Is er iemand in dezelfde situatie hier?

 

Alvast bedankt, Erik.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 1

Erik, allereerst welkom op ondernemersforum Higherlevel.

 

Het beleid of idee op dit platform is de afgelopen jaren geweest dat we de meeste vormen van vastgoedbelegging geen actief ondernemerschap vinden. Nu ben je volgens mij nogal wat van plan, dus dan kunnen we het forumbeleid allicht beter wat ruimer insteken.

 

- inschrijven bij de KVK en een zakelijke lening/doorlopend krediet aanvragen om een nieuw huis te kopen.
Waarom denk of meen je dat dit vereist of mogelijk is?

 

- een fonds oprichten waarin mensen kunnen investeren
Dat lijkt me nogal wat aandacht of tijd op te eisen en misschien ben je daarvoor nu nog te klein?

 

- een duale opleiding volgen in de richting financieen of iets dergelijks, waarmee ik meer kennis heb van bovenstaande zaken
Waarom niet zou ik willen zeggen als je enige financiële ruimte hebt...

 

(mod)groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Erik,

 

Voor een zakelijke lening voor vastgoed heb je niet per se een bedrijf nodig. Meestal is dat fiscaal ook niet interessant. Het 'zakelijke' van de lening komt voort uit het kopen van vastgoed met als doel het te verhuren.

 

Een inschrijving in de KvK is daarom mogelijk niet een nodige stap.

 

Een fonds oprichten is mogelijk moeilijker dan je denkt. Ik heb toevallig eerder dit jaar een artikel geschreven over een eigen fonds oprichten. Lees maar eens door. Kort gezegd: Als je mensen niet minimaal 100k EUR laat inleggen per persoon, is het niet haalbaar om een 'klein fonds' op te zetten met de huidige Europese en Nederlandse wetgeving hieromtrent.

 

Als je zelf gaat ondernemen met vastgoed dan kun je ook een BV oprichten met anderen en dan daar geld in verzamelen. Maar pure verhuur en onderhoud is dit volgens de wetgeving en AFM niet. Dan is het gewoon een fonds (met de eerdergenoemde regelgeving daaromheen).

 

Op basis van wat ik lees zou ik een zakelijk vastgoedlening met de andere panden als onderpand nemen. Kijk ook een naar de NIBC die hebben over het algemeen een gunstigere rente en lagere drempel (30% zelf). Of naar een crowdfundingsite als geldvoorelkaar.nl. Daar zie je dit soort proposities vaak langskomen.

Wil je een ervaren ondernemer op speed-dial hebben als je tegen complexe problemen aanloopt bij het ondernemen? Advies en ondersteuning voor ondernemers en bedrijven bij o.a. conflicten, strategische samenwerkingen, waarderingen, acquisities, investeringen en overnames (via Newmatter).

 

De Kennisbank voor investeerders over investeren!

Link naar reactie
  • 0

oke, dus als ik het goed begrijp zeggen jullie gewoon op zoek naar een investeerder. Zakelijk vastgoed als particulier. Dit was inderdaad de stap die ikzelf het meest logisch vond, en waar ik ook al naar op zoek was. Ik kwam bij bedrijven als mogelijk.nl en ING uit, maar de NIBC is inderdaad een aanrader! Thanks Paul voor de tip!

 

Ik merk aan mezelf dat ik te weinig verstand heb van vastgoed in combinatie met de belastingdienst en eventuele investeerders. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Hoe blijven jullie op de hoogte van de ontwikkelingen en veranderingen van het overheidsbeleid? Opleiding? Nieuws lezen? Kennis inhuren?

 

Groet en bedankt, Erik! :)

Link naar reactie
  • 0

Graag gedaan.

 

Het is ook geen makkelijk raakvlak, op het moment dat je een flink aantal wetgevingsgebieden met elkaar combineert. Ik hou mezelf op de hoogte juist omdat ik op dit vlak opereer als ondernemer, adviseur en investeerder.

 

Het overheidsbeleid wijzigt gelukkig niet zo heel snel. Dus dat kun je vaak in het nieuws of in discussies op dit soort fora oppikken.

 

Zeker in dit soort situaties is het gewoon 1 keer doen (met mogelijk begeleiding van een expert of een ervaringsdeskundige). Als je eenmaal een goede fiscalist en jurist kent, is het makkelijker bepaalde dingen even te toetsen als er een nieuwe situatie zich voordoet.

 

Succes!

Wil je een ervaren ondernemer op speed-dial hebben als je tegen complexe problemen aanloopt bij het ondernemen? Advies en ondersteuning voor ondernemers en bedrijven bij o.a. conflicten, strategische samenwerkingen, waarderingen, acquisities, investeringen en overnames (via Newmatter).

 

De Kennisbank voor investeerders over investeren!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 205 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.