• 0

Hoe deze boeking doen?

Beste leden,

 

Via Google kwam ik op dit forum terecht, ik kom er niet aan uit, dus alvast heel erg bedankt voor het meedenken!

 

Het zit als volgt:

Ik heb een pinbetaling ontvangen via de bank die uit meerdere transacties bestaat.

Deze betaling heb ik naar Kruisposten geboekt en via de bank heb ik de btw teruggevorderd.

Het bedrag wat naar de Kruisposten gaat is in dit geval dus zonder BTW, echter nu ga ik via het memoriaal het bedrag afboeken van de debiteur en hou ik dus de BTW over?

 

Ik heb al van alles geprobeerd maar ik krijg het bedrag niet van de balans...

 

Zie ik iets over het hoofd?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

De balanspost debiteuren is altijd incl btw dus als jij het ontvangen bedrag spiltst in btw en ex btw grondslag dan is het logisch dat je rekening debiteuren niet op nul loopt

 

je zult de volledige betaling moeten afboeken van de rekening debiteuren en het afhandelen van de btw moet je doen bij de boeking van de verkoopfactuur. De journaalpost daarvoor is normaal.

 

Debiteuren 121

aan te bet btw 21

aan omzet 100

 

als je bij de ontvangst van de factuur nog een keer de btw uit de 121 euro (voorbeeldbedrag) haalt gaat het dubbelop.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je snelle reactie!

 

Ja klopt inderdaad, dat is ook de normale gang van zaken.

Helaas heeft mijn klant de BTW via de bank teruggevorderd en niet via het verkoopboek. Dus daar is alles inclusief btw geboekt. En via de bank dus alleen exclusief op de Kruispostrekening, en de tegenboeking is het bedrag voor de debiteurenrekening is inclusief en het bedrag voor de Kruisposten wordt dan automatisch ook inclusief maar dat moet dus niet..

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ah! Nu ik jouw vorige bericht herlees denk ik dat ik de fout zie, aangezien het bedrag nu in het verkoopboek inclusief heb geboekt, moet dat bedrag dus van de omzet af, dus als ik het direct van de omzetafrekening afboek dan is het ook in balans.

 

Dat lijkt me dan de juiste oplossing toch?

Link naar reactie
  • 0

Ok, vastloper ik heb sterk de indruk dat deze vraag niet bedoeld is voor het oplossen van een probleem in je eigen administratie, maar mogelijk voor een klant van jou. Dat laatste is niet toegestaan.

 

Geen vragen voor klanten

Vele van onze deelnemers zijn adviseur of expert in hun eigen vakgebied en delen hun kennis belangeloos. Dit waarderen we enorm en raakt de kern van onze doelstelling. Het is echter niet toegestaan om voor eigen klantdossiers vragen te stellen op higherlevel.nl.

 

Om die reden zet ik dit topic (tijdelijk) op slot.

 

Mocht dit geen vraag zijn voor een klant dan kun je mij of een collega moderator via pm (personal message) benaderen

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 94 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.