• 0

lastige boeking creditnota goodwill

Hallo,

 

Ik heb een ingewikkelde boeking. Ik ben veel op zoek op internet en al best ver gekomen als beginnende boekhouder, maar ik ben wel wat onzeker en ik heb nu een geval waar ik niet goed uitkom. Kan iemand meedenken en mij helpen? En controleren of ik het tot zover goed heb gedaan? Het gaat over de boekhouding van 2017.

 

1 maart 2016 hebben wij een assurantieportefeuille overgenomen a 13.214,65 euro. Dit is geboekt als goodwill. Ik heb daarom geen recht op KIA als ik het goed heb begrepen.

Vraag 1: dubbelcheck: heb ik dit goed geboekt als goodwill?

 

November 2016 kwam er een creditnota van 898,15 euro. Echter, deze hebben wij gemist en dook pas in 2017 op. Boekhouding 2016 is -in principe- gesloten en aangifte 2016 is gedaan (maar wat al niet veranderd zou kunnen worden...) Ik was van plan deze 'gewoon' in 2017 te boeken.

Vraag 2: kan ik de boeking dan op 1-1-2017 doen? Moet ik het dan op een bijzondere manier boeken omdat het een jaar later is?

 

Vraag 3: Ik heb begrepen dat ik goodwill in 10 jaar af mag schrijven? Liever zou ik het in minder jaren doen, maar volgens mij mag dat niet. Klopt dat?

 

Een fiscalist vertelde mijn man dat ik de creditnota het best kon boeken als desinvestering, de afschrijving van 2016 eraf te trekken en de resterende afschrijving voor 9 jr. berekenen.

Het deel van de afschrijvingen is goed gelukt, daarover nu geen vragen. Toen had ik echter nog niet opgemerkt dat de creditnota niet van 2017 was maar van 2016.

 

Wat ik nu heb geboekt is dit:

 

1-1-2017: -898,15 geboekt op Goodwill. Dit bedrag verandert op de balans 31-12-17 dus in 12.316,15 euro minus de afschrijving van 2016 (1.104,24) en 2017 (1.231,62)=9.980,29 euro.

 

Ik vul nu de aangifte van 2017 in en ik krijg de mogelijkheid in te vullen of er waardevermindering van activa is geweest.

Vraag 4: Kan (moet) ik dit beschouwen als waardevermindering? Zo ja, dan klopt mijn V&W-rekening niet meer en heb ik het bovenstaande waarschijnlijk niet goed geboekt.

 

Er is geen btw-plicht en ook door de verkoper is dit niet in rekening gebracht.

 

Ik hoor heel graag of ik dit volgens jullie goed gedaan heb.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb een ingewikkelde boeking.

 

Valt wel mee.

 

Vraag 1: dubbelcheck: heb ik dit goed geboekt als goodwill?

 

Lijkt mij (persoonlijk) prima.

 

Vraag 2: kan ik de boeking dan op 1-1-2017 doen? Moet ik het dan op een bijzondere manier boeken omdat het een jaar later is?

 

Eigenlijk kloppen de jaarstukken van 2016 dan niet, maar ja...

 

Vraag 3: Ik heb begrepen dat ik goodwill in 10 jaar af mag schrijven? Liever zou ik het in minder jaren doen, maar volgens mij mag dat niet. Klopt dat?

 

Lijkt mij van wel (dat het klopt dus).

 

Vraag 4: Kan (moet) ik dit beschouwen als waardevermindering? Zo ja, dan klopt mijn V&W-rekening niet meer en heb ik het bovenstaande waarschijnlijk niet goed geboekt.

 

Er is in dit soort situaties niet echt een "goed" of een "fout"...

Je moet je eigen standpunt innemen en kunnen verdedigen, mits er lastige vragen/opmerkingen komen (bijv. van de BD).

 

Dus je kan de (oorspronkelijke) goodwill aanpassen, of je kan het later 'rechttrekken' b.v. door een afwaardering of door een correctie op de (historische) afschrijvingen.

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Dankuwel.

 

" Dus je kan de (oorspronkelijke) goodwill aanpassen, of je kan het later 'rechttrekken' b.v. door een afwaardering of door een correctie op de (historische) afschrijvingen. "

 

Maar hoe boek ik dat dan? Is het goed zoals ik het nu gedaan heb en houdt dat in dat er dan geen afwaardering was?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als ik dit in 2017 "recht zou trekken" (vraag ik mij wel af of ik het werkelijk zo zou doen...), dan zou ik (denk ik) de goodwill afwaarderen en vervolgens een 'negatieve inhaalafschrijving' doen oven het afgelopen, verkeerd doorgegeven, jaar.

En daarna vrolijk verder gaan met de juiste afschrijvingen. Denk ik dus... Zonder daar nu al te veel bij stil te staan overigens.

 

Succes!

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

De afschrijvingen zijn het probleem niet.

Ik weet alleen niet hoe ik dit moet boeken: "de goodwill afwaarderen en vervolgens een 'negatieve inhaalafschrijving' doen oven het afgelopen, verkeerd doorgegeven, jaar." Kun je mij een voorbeeld geven van de journaalposten? En zoals ik het nu geboekt heb, klopt dat niet en is er inderdaad een waardeverandering volgens de belastingdienst?

 

Zou jouw advies zijn om het in 2016 te boeken en opnieuw aangifte te doen?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zou jouw advies zijn om het in 2016 te boeken en opnieuw aangifte te doen?

 

Voor een advies moet je bij een adviseur zijn.

Dit is een forum met meningen (o.a. van adviseurs, in hun "vrije tijd").

 

En zoals ik al (min of meer) heb laten blijken zou ik (persoonlijk, denk ik, maar ik ken jullie situatie verder niet!) het "over doen". Maar dat ben ik dus!

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Dat wist ik niet. Ik dacht dat ik ook concrete boekhoudkundige vragen kon stellen, aangezien anderen wel geholpen zijn met advies over hoe iets te boeken.

Helaas heb ik geen budget voor een boekhouder.

 

Bedankt voor uw tijd.

 

Misschien is er iemand anders die mij kan zeggen of de boeking zoals ik die heb gedaan goed is gegaan en of ik inderdaad goed zit door het NIET te beschouwen/ op te geven als een waardeverandering van de goodwill.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben geen boekhouder of fiscalist. Maar je hebt een assurantieportefeuille overgenomen en in de overeenkomst is een goodwill bedrag opgenomen. Die is indertijd geboekt.

 

Je hebt met die overname dan toch baten en lasten overgenomen. Als er dan toch een creditnota komt dan is het toch het makkelijkste deze als baten te boeken? Anders ga je afwijken van de goodwill die overeengekomen is. Dan blijven de afschrijvingen gewoon intact en heb je gewoon een extra batenpost in 2017.

 

Wanneer heb je overigens het bedrag van die creditnota (provisie) terug gekregen?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 274 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.