• 0

Dga en zwanger

Ik ben dga (en in dienst) van mijn eigen bv. Nu ben ik 33 weken zwanger en kom erachter dat ik bij het UWV geen recht heb op Loondoorbetaling tijdens mijn verlof..

 

Mijn opdrachtgevers betalen mij per uur, ik hoopte tijdens mijn verlof een vervanger mijn salaris door te kunnen betalen en zelf een uitkering te krijgen. Nu blijkt de zez-uitkering waar is wel recht op heb, maximaal het minimumloon te zijn. Netto zo’n 900 euro. Terwijl ik mijn vervanger minimaal 3 keer zo veel ga moeten betalen wil hij al mijn werk over nemen.

 

Naast dat de kale huur van mijn woning al meer dan 900 euro is, kan ik gewoon bijna niet geloven dat dit echt waar is. Moet ik als zwangere dga door blijven werken tot de bevalling en na die tijd gelijk weer aan de slag? Hoe doen anderen dat?

 

Ik heb in het begin van mijn zwangerschap geïnformeerd bij het UWV en zij vertelden me dat ik recht had op een uitkering, stom.. maar ik ging er dus vanuit een vervanger te kunnen aannemen die mijn werkzaamheden over kan nemen. Maar zoals het er nu naar uit ziet gaat dit me diep in de schulden brengen of moet ik zelf doorwerken. Zijn er eventuele aanvullende potjes/leningen voor dit soort gevallen?

 

Als ik mijn werkzaamheden gewoon 4 maanden stil leg zijn mn opdrachtgevers sowieso weg, dus dat is geen optie ;-)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom op HL en gefeliciteerd met je zwangerschap.

 

Naast dat de kale huur van mijn woning al meer dan 900 euro is, kan ik gewoon bijna niet geloven dat dit echt waar is. Moet ik als zwangere dga door blijven werken tot de bevalling en na die tijd gelijk weer aan de slag? Hoe doen anderen dat?

Andere zullen waarschijnlijk een AOV afgesloten hebben die ook zwangerschap dekt. Hoe ben je momenteel tegen arbeidsongeschiktheid verzekerd?

 

Indien je de afgelopen jaren niet een dergelijke AOV afgesloten hebt zul je de "schadepost" waarschijnlijk uit je reserves moeten halen.

 

Hoe hoog denk je overigens dat de schade zal worden? Je vervanger zal wel betaald moeten worden (uit de opdrachten) maar de eventuele winst daarboven krijg je wel. Verder zal de huur dus ook betaald worden via de uitkering. Dan hou je 4 maanden eigen levensonderhoud minus die winst over. Indien je dan geen AOV hebt zou je deze kosten uit de reserves kunnen betalen die hiervoor opgebouwd zijn.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Deedee, erg vervelend dit te lezen.

 

Ik ben dga (en in dienst) van mijn eigen bv. Nu ben ik 33 weken zwanger en kom erachter dat ik bij het UWV geen recht heb op Loondoorbetaling tijdens mijn verlof..

 

Je hebt als DGA weliswaar een arbeidsovereenkomst met je eigen BV, maar dat maakt je nog géén werknemer, en dus kom je ook niet in aanmerking voor werknemersverzekeringen. Als het goed is betaal jij daar ook geen premies voor. (En zo wel, dan is de vraag of dat klopt: het onverplicht betalen van werknemerspremies levert geen uitkeringsrechten op)

 

kan ik gewoon bijna niet geloven dat dit echt waar is

Het is toch echt zo. De DGA moet zelf voorzieningen treffen voor bevallingsverlof en arbeidsongeschiktheid. Dat kan op meerdere manieren: sparen, verzekeren of door te kiezen voor een BV-constructie waarin je juist wél verplicht sociaal verzekerd bent als werknemer.

Allemaal opties die vooraf - bij start van het ondernemerschap - besproken en beoordeeld hadden moeten worden.

 

Helaas is dat bij jou kennelijk niet of niet goed gebeurd. Heb je je destijds - bij start bedrijf en keuze rechtsvorm laten begeleiden/adviseren?

 

Hoe doen anderen dat?

Andere zullen waarschijnlijk een AOV afgesloten hebben die ook zwangerschap dekt.

Klopt. Dekking voor bevallingsverlof én arbeidsongeschiktheid als gevolg van zwangerschap is voor vrouwelijke ondernemers in de categorie 20-40 jaar een van de belangrijkste redenen om zo'n verzekering af te sluiten

 

Moet ik als zwangere dga door blijven werken tot de bevalling en na die tijd gelijk weer aan de slag?

Dat is erg onverstandig voor zowel moeder als kind; ik raad dat af. Wel kun je - in overleg met arts en/of verloskundige - bekijken of je de rusttermijn medisch verantwoord kunt verkorten.

 

 

Zijn er eventuele aanvullende potjes/leningen voor dit soort gevallen?

Misschien kom je in aanmerking voor bijzondere bijstand.

 

Anders kun je een lening afsluiten bij een bank of vrienden/familie om dit gat te overbruggen en de continuïteit van je bedrijf te waarborgen.

 

Uitgaande van een minimale bevallingsverloftermijn van 2-3 maanden praat je over een te financieren bedrag van circa € 10.000,- tot € 15.000,-. Een flinke klap geld, maar wel een bedrag dat - als je bedrijf goed draait - terug te betalen valt.

 

En zorg - nadat je bevallen bent - aub dat je je een keer goed laat informeren over een AOV mét bevallingsverlof.

 

Succes met de laatste loodjes!

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties allemaal! :-) 8 jaar geleden ook een kind gekregen, ik had toen nog een eenmanszaak en kreeg het gemiddelde over het jaar voorafgaande aan het verlof doorbetaald middels de ZEZ. Ik vind het wel allemaal erg achteruit gegaan in die tussentijd...

 

De werknemerspremies staan dus altijd wel op mijn loonstrook. Maar ik ben echt een leek op administratief gebied, dus heb zojuist contact opgenomen met mijn boekhouder hoe we dit het beste kunnen oplossen. Bedankt!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 110 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.