• 0

Converteerbare lening startup

Allen, kom niet helemaal uit de afweging dit instrument al dan niet te hanteren:

 

Situatie: een 'angel' investeringsronde met 2 investeerders van 50k en 200k. Beiden op een converteerbare lening, die bij de eerstvolgende ronde converteert tegen 20% korting en een 'cap' van 1 miljoen (waardering). Er zitten twee oprichter/ aandeelhouders van elk 50% in.

 

Met hoeveel % van het bedrijf blijven de 'angels' over nadat er bij de volgende rond een VC ingestapt is voor 1 miljoen op een waardering van 5 miljoen? De cap en korting gelden hier natuurlijk voor de angels.

 

Kan dan gezegd worden dat alles hoger dan dit percentage de moeite loont niet voor een converteerbare lening in het begin te gaan maar direct kopen van aandelen?

 

Prijs per aandeel is €1.

 

Hoor graag of iemand me hiermee kan helpen!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Hoi Wouter,

 

Convertibles doorrekenen is altijd 'gezellig' ;)

 

Ben jij een van de investeerders of een van de ondernemers?

 

Wat belangrijk is in een converteerbare lening vanuit investeerders is anders dan vanuit ondernemers.

 

In dit geval moet je de convertible als ondernemer zien als een middel waar ze ingestapt zijn in aandelen voor een waardering van ongeveer 800k (als je de discount meerekent). En mogelijk een lagere waardering. Je kunt even naar een voorbeeld berekening voor convertibles kijken in 3 situaties die ik eerder heb gemaakt.

 

Ik heb even snel doorgerekend met de Equity Calculator die bij de voorbeelden ook op de pagina staat. De angels lijken 16,7% over te houden (ongeveer hetzelfde als de VC die dan instapt).

 

Ik hoop dat dit wat duidelijker is!

 

Author edit: Fixed links

Wil je een ervaren ondernemer op speed-dial hebben als je tegen complexe problemen aanloopt bij het ondernemen? Advies en ondersteuning voor ondernemers en bedrijven bij o.a. conflicten, strategische samenwerkingen, waarderingen, acquisities, investeringen en overnames (via Newmatter).

 

De Kennisbank voor investeerders over investeren!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 250 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.