• 0

Wat is een reële prijs voor de overname van een opdracht?

Hallo,

 

Ik heb twee vragen:

1. Wat is een reële prijs voor de overname van de hieronder genoemde opdracht?

2. Is het aan te raden om een opdracht over te nemen van een ander?

 

Wat achtergrondinformatie

Ongeveer drie jaar geleden ben ik gestart met een eigen verpakkingsbedrijfje. Ik verpakte goederen voor derden en verzorgde direct mailings van goederen. Eind vorig jaar heb ik echter besloten om de huur op te zeggen en per januari van dit jaar heb ik mijn laatste twee opdrachten vervuld.

 

Nu doet het geval zich voor dat een oudklant van mij mij gevraagd heeft of ik zijn afzakopdracht wil overnemen. Deze afzakopdracht houdt in, dat er diverse soorten korrels die per schip binnenkomen in consumentenverpakkingen de deur uitgaan. De overslag van bulk naar consumentenverpakkingen dus.

 

De genoemde oudklant voert dit werk uit voor een ander bedrijf op basis van aangenomen werk. De oudklant ontvangt een afgesproken prijs per zak. Dit andere bedrijf heeft alleen de productie uitbesteed aan mijn oudklant. Machines en grondstoffen vallen dus buiten de verantwoordelijkheden van mijn oudklant en zijn eigendom van het 'andere bedrijf'.

 

Nu heeft dus deze oudklant aan mij gevraagd of ik interesse heb in zijn opdracht. Daarop heb ik bevestigend geantwoord, maar ik vraag me af of zijn genoemde prijs reëel is. Immers hij gebruikt de sleutel van 4-5 keer de bedrijfswinst. Is dat een terecht gebruik van deze sleutel??

(Oudklant heeft een BV, en kent zich een ondernemerssalaris toe en behaalt daar bovenop dus een bedrijfswinst)

 

De oudklant redeneert aldus: Ik verkoop mijn opdracht. Voor jou (mij dus) wordt dat een eigen bedrijf. De waardering van een bedrijf is zo'n 4-5 keer de bedrijfswinst. Dus ik vraag 4-5 keer de bedrijfswinst.

 

Mijn gedachtegang: Ik koop geen bedrijf, maar een opdracht. Ik wil jou (mijn oudklant) best een fooi geven, omdat je mij naar voren geschoven hebt bij het bedrijf dat de productie uitbesteedt en dat ik met het bedrijf een overeenkomst heb weten te maken, én wil jou ook wel een bijdrage geven voor een stukje begeleiding van jou, maar dan houdt het ongeveer op. In relatie tot de bedrijfswinst, zou je dan maximaal tot 1 keer de bedrijfswinst komen.

 

Bijkomende gedachten mijnerzijds: Ik moet een overeenkomst maken met het bedrijf voor wie hij het opzakwerk verricht en niet met hem. Want wat als het bedrijf mijn overeenkomst met hem niet accepteert? Dan zit ik met een overeenkomst die niets waard is. En aangaande het bedrag: Dus jij vindt het normaal dat ik nog een jaar of 5 voor jou moet werken, totdat ik de overnameprijs heb betaald, waarna ik pas voor mezelf kan gaan werken?

 

Kan iemand mij zeggen welke gedachtegang juist en gangbaar is? Die van mijn oudklant of die van mij?

 

Groet,

 

Pieter

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Pieter,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Mijn gedachtegang: Ik koop geen bedrijf, maar een opdracht. Ik wil jou (mijn oudklant) best een fooi geven, omdat je mij naar voren geschoven hebt bij het bedrijf dat de productie uitbesteedt en dat ik met het bedrijf een overeenkomst heb weten te maken, én wil jou ook wel een bijdrage geven voor een stukje begeleiding van jou, maar dan houdt het ongeveer op.

Ik volg jouw gedachtegang. Het klinkt alsof Oudklant een ingewikkelde constructie voorstelt die alleen maar kan leiden tot problemen achteraf. Maar goed, dus hij kan het proberen. Voor hem is zijn suggestie vijf jaar gegarandeerde inkomsten terwijl jij alle risico loopt.

 

Suggestie 1: spreek met oudklant af dat hij jouw opdrachtgever is en sluit met hem een overeenkomst voor X euro per zak. Als hij daar zelf meer voor krijgt van zijn eigen opdrachtgever (X+Y), dan is dat (Y) zijn winst. Dat is veel overzichtelijker.

 

Suggestie 2: sla de tussenhandel over en stuur naar de opdrachtgever van oudklant ongevraagd een offerte voor X euro per zak. Hier kun je ook een beetje mee dreigen bij de onderhandelingen over suggestie 1. Je kunt er dan ook op uitkomen dat je suggestie 2 volgt en hem een aanbrengpremie betaald als je de opdracht binnenhaalt.

 

 

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Suggestie 3: Betaal Oudklant b.v. 5 jaar lang (of zolang je de opdracht hebt !!) een percentage van de winst van deze opdracht. Dat lijkt op een aanbrengpremie maar jij kunt deze dan uitspreiden over meerdere jaren. Tevens loop je geen risico dat indien je de opdracht verliest, toch een hoog bedrag betaald hebt.

 

Zoek overigens ook even goed uit hoe je deze opdracht gaat vervullen. Ga je weer als ondernemer aan de slag? Met slechts één opdrachtgever (omdat je al gestopt was)? Loop je geen risico op beoordeling als schijnzelfstandige?

 

Link naar reactie
  • 0

@Ron en @Rik99

Dag Ron en Rik99

 

bedankt voor je suggesties.

Suggestie 1, was de eerste insteek van ons beiden. Maar de oudklant heeft deze suggestie afgewezen ten eerste omdat hij mijn aanbod niet interessant vond, en hij geeft aan dat hij er helemaal tussenuit wil. Hij heeft namelijk ook een eigen handel, waardoor hij zijn aandacht op het moment moet verdelen tussen zijn eigen bedrijf en deze aangenomen opdracht.

 

Suggestie 2, is inderdaad de eenvoudigste constructie mijn inziens. Eventueel uit te breiden met Rik99's suggestie 3 om gedurende een x-aantal jaar of gedurende de looptijd van de opdracht een bedrag of percentage te betalen.

 

Maar nog even voor de duidelijkheid Rik99, kun je iets zeggen over de hoogte van de percentages? Oudklant vraagt nu dus 100% voor een periode van 5 jaar, uitgaande van dit lopende jaar. Dus een eventuele stijging van de omzet, gaat dus boven deze afspraak uit. Is dit op enige manier te verantwoorden?

 

@Rik99 specifiek

Ja, ik wil dan weer als ondernemer aan de slag gaan. Over het schijnzelfstandige zijn, ben ik nog niet uit. Ik heb weliswaar maar één opdrachtgever, maar voor de rest voldoe ik aan alle eisen van het ondernemerschap. Mbt Winst, personeel, risico. Maar ik heb nog geen sluitend antwoord gevonden.

Bedankt iig

Link naar reactie
  • 0

Je moet niet kijken naar wat zijn winst was en wat hij ervoor vraagt. Je moet kijken wat het jou opbrengt en wat je er bereidt bent voor te betalen.

 

Oudklant haalde ook eerst een ondernemerssalaris uit de BV. Dus kijk wat je voor die opdracht krijgt en haal daar een (uur)tarief voor jezelf vanaf. Wat overblijft zou je met elkaar kunnen delen. Je zou e.v. zelfs 3 tot 5 jaar dat wat overblijft (100% winst op die opdracht) totaal aan hem kunnen betalen. Je hebt dan in ieder geval wel je eigen tarief.

 

Het belangrijkste is dat er akkoord gegaan wordt met de constructie dat dit alleen geldt voor die opdracht en ook zolang die opdracht loopt met een maximum van b.v. 3 of 5 jaar (door jullie te bepalen). In dat geval loop jij zelf ook weinig risico. Hoe korter de periode, hoe hoger het bedrag is (bovenop jouw tarief) wat je "weg kunt geven". b.v. 3 jaar 100% van wat boven jouw tarief zit. 5 jaar 80/20%. Maar de percentages zijn afhankelijk van de bedragen en onderhandelingen. 5 jaar 100% van de winst van die opdracht kan ook (zolang je zelf een goed tarief hebt). Want je loopt zelf weinig risico als de opdracht stopt. (Je moet het natuurlijk ook van zijn kant beoordelen. Hij krijgt niet in één keer zijn geld en loopt het risico dat de opdracht in de tussentijd stopt. Daar mag dan ook wat tegenover staan.)

 

Tevens is het ook zo dat zijn 100% winst (uit de BV) dus af kan wijken van het extra bovenop jouw tarief als zelfstandige. Vandaar dat het ook van belang is dat jij voor jezelf dat tarief goed bepaalt.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben niet zo'n voorstander van opdrachten verkopen. Ik vind het gevoelsmatig nogal onsympathiek. Een leverancier die dat doet die scoort zeker geen punten bij mij.

 

Als de opdrachtgever erachter komt dat zijn opdracht blijkbaar voor 1 maal de winst (of misschien wel 4 of 5 maal de winst) doorverkocht wordt, komt hij er achter dat hij al jarenlang veel meer betaald heeft dan nodig is. Er zit dus een groot risico aan.

 

Hoe ga je dat bij de opdrachtgever melden, trouwens?

 

Moet ik me dat ongeveer zo voorstellen: A zegt 'Beste opdrachtgever, ik stop er mee, ik kan U B aanraden die op dezelfde voorwaarden de opdracht wil blijven vervullen' ? Hoe gaat jou klant ervoor zorgen dat die (blijkbaar heel lucratieve) opdracht van de opdrachtgever naar jou gaat, en niet naar een concurrent?

 

Ik zou dan als opdrachtgever de gelegenheid gebruiken om eens een offerterondje te doen.

 

Ik zou inderdaad werken zoals Rik99 voorstelt.

 

Gewoon simpel, voor X jaar een bedrag van Y€ per kg overeenkomen, of eventueel Z% van de omzet

 

Verder geen complexe berekeningen of discussie over toe te wijzen kosten, eerlijke uurvergoedingen, overblijvende fictieve winsten en welke vermenigvuldigingsfactor daarop toe te passen.

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 1
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Wat zo'n opdracht waard is, is natuurlijk afhankelijk van wat je eraan kunt verdienen en dus in de basis van de marge en van de zekerheid dat de opdracht voortduurt. Dat je voor een klus die nog een jaar of tien gaat duren vijf keer de winst betaalt is niet heel vreemd. Maar zelfs dan zou ik allerlei voorwaarden inbouwen die de vergoeding toch deels afhankelijk maken van het voortduren van de opdracht.

 

Het probleem met één opdracht is natuurlijk dat je je risico niet kunt spreiden. Het risico van je totale overnamesom ligt bij die éne opdracht. En dat risico moet ofwel verrekend zijn in de prijs of afgedekt worden in de overeenkomst.

Link naar reactie
  • 0

Het volledig verkopen van de winst voor de komende X jaar is niet reëel te noemen en zou ik nooit doen of adviseren.

 

Het eerlijkste is een jaarlijkse kickback van X% van de winst (of X% van de omzet in het geval je denkt de winst beter te kunnen verhogen dan hij kan inschatten). En die X% zou niet meer moeten zijn dan maximaal 20% van de winst.

 

Het is geen bedrijf dat je koopt met lopende zaken, periodieke inkomsten, een naam, etc. Dus zo zou je er inderdaad niet naar moeten kijken. Het is een kick-back fee voor een salesman. In die orde grootte moet het ook vallen.

 

Succes..

 

Wil je een ervaren ondernemer op speed-dial hebben als je tegen complexe problemen aanloopt bij het ondernemen? Advies en ondersteuning voor ondernemers en bedrijven bij o.a. conflicten, strategische samenwerkingen, waarderingen, acquisities, investeringen en overnames (via Newmatter).

 

De Kennisbank voor investeerders over investeren!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.