• 0

samen vof starten of in dienst nemen

Beste lezers,

 

Ik zit met het volgende probleem/vraag.

 

Ik ben bezig om iemand in dienst te nemen. Maar zit er ook aan te denken om eventueel naast mijn eenmanszaak een vof met diegene op te starten. Dit om diverse redenen. Maar ik werk al 16 jaar voor mezelf en wil niet gelijk alles weggeven. En eerst een kijken hoe het allemaal loopt. Is het mogelijk om met mijn eenmanszaak werk aan te nemen en te factureren, en dan met de vof de arbeidsuren naar de eenmanszaak te factureren?

 

Gr. Maarten

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Die iemand of diegene kan toch gewoon een eenmanszaak beginnen, bijvoorbeeld een meubeltransport- en/of montagebedrijf? Kun je hem of haar alleen niet 40 uur in de week claimen. En is een eigen transportmiddel wel haast vereist.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Eens met mmint en Highio.

 

Eerst samen proberen is heel verstandig. Dat kan bijv. door aov voor bepaalde tijd (bijv. 6 maanden) of door samenwerking als de ander een eenmanszaak start. Dat moet dan een gelijkwaardige samenwerking zijn (geen elementen arbeidsverhouding, loon, bepaalde tijd gezagsverhouding). Als je haar enige opdrachtgever bent, is er een risico dat er een aov wordt aangenomen.

 

Met een vof loop je een risico dat wordt aangenomen dat de vof de onderneming drijft. En dat die moet worden verdeeld als jullie onenigheid krijgen.

Advocaat bij Coupry advocaten te Den Haag: https://www.coupry.nl/

 

Advocaat Ondernemingsrecht en Beëindiging Samenwerking

Link naar reactie
  • 0

Ik moet mijn vraag misschien iets anders stellen. Het is de bedoeling een vof te beginnen. Ben het er mee eens dat een vof net een huwelijk is. Alleen voorafgaand aan een huwelijk is er eerst altijd een verkeringtijd! En daar gaat het mij eigenlijk om. We willen 1 jaar de tijd nemen om te kijken of het allemaal goed gaat en daarna verder of niet of vast dienst verband. Tot die tijd heb ik eigenlijk geen zin om hem in dienst te nemen met alle sores als dat over 1 jaar weer afgelopen is. Maar heb ook geen zin om van mijn eenmanszaak gelijk een vof te maken. De vraag is alleen of het mag? Een lege vof zonder auto's, gereedschap etc. etc. en dan per week de gemaakte uren naar mijn eenmanszaak factureren. Ik neem het werk aan tegen uurtarief x en vof voert uit tegen uurtarief Y.

 

Groet,

 

Maarten

Link naar reactie
  • 0

De vraag is alleen of het mag? Een lege vof zonder auto's, gereedschap etc. etc. en dan per week de gemaakte uren naar mijn eenmanszaak factureren. Ik neem het werk aan tegen uurtarief x en vof voert uit tegen uurtarief Y.

 

Groet,

 

Maarten

 

Beste Maarten,

 

De inbreng in een v.o.f. kan inderdaad bestaan uit alleen arbeid en vlijt. Het is niet verplicht bedrijfsmiddelen in te brengen.

 

Maar als jij met je eenmanszaak factureert naar de v.o.f. lijkt het er (fiscaal-juriidisch) sterk op dat je gewoon je eenmanszaak hebt ingebracht in een v.o.f.

Het lijkt me BTW-technisch ook niet handig.

En wie factureert dan aan je opdrachtgevers/afnemers: de eenmanszaak of de v.o.f.?

 

Kan de persoon niet een tijdje werken als zzp-er voordat je een v.o.f aangaat.

Hij moet dan natuurlijk wel voldoen aan de voorwaarde voor ondernemerschap, om te voorkomen dat (achteraf) alsnog een dienstbetrekking wordt verondersteld.

 

Wellicht professioneel advies inwinnen hoe je dit het beste kan aanpakken.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Meestal bestaat een VOF uit twee ondernemers die gezamelijk willen opereren. Wil je niet zo'n diepgaande relatie aangaan, dan kun je ook op andere manieren samenwerken. Zelf heb ik ooit een project met iemand gedaan waarbij we elkaar onderling facturen stuurden. Toen ging het om een softwareproduct waar we ieder losse verkoop voor deden en eea. verrekenden. Of dat voor jou werkt weet ik niet, maar ik vond het een prettige manier om zonder vergaande overeenkomst en risico's toch samen te werken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 171 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.