• 0

Onduidelijkheid verzendkosten bij de Marge Regeling

Beste leden,

 

Ik heb al wat andere berichten bekeken maar ik vind het nog steeds niet helemaal duidelijk.

Ik wil gaan handelen in marge goederen en zal nu een voorbeeld geven van de situatie. Ik zal met ronde getallen werken om mijn vraag zo duidelijk mogelijk te maken.

 

Ik koop een product in voor €10 en wil er dan €20 op verdienen. Ik zal mijn product dan moeten verkopen voor €34,20, zodat er na de BTW nog €30 over blijft aan omzet en dus mijn €20 winst.

Echter wilt de klant het product verzonden hebben waarvoor de kosten €3,80 (brievenbus pakket) bedragen.

 

Mijn vragen zijn dan ook:

1. Hoe bereken ik deze verzendkosten door in mijn verkoopprijs zonder dat ik er zelf bij inschiet?

Is dat dan gewoon je inkoopprijs verhogen met de €20 winst die je wilt betalen en met de €3,80 verzendkosten en dan over die €23,80 nog is 21% berekenen.

2. Betaal ik nou BTW over het gehele verkoopbedrag inclusief verzendkosten - inkoopprijs?

Want de klant betaald de werkelijke verzendkosten wat ik ook duidelijk op de factuur heb staan en een bewijs van aankoop heb bij Post NL, waarom zou ik hier nog belasting over moeten betalen?

 

Alvast bedankt!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het antwoord op beide vragen is: Ja.

 

Ook bij normale BTW-belaste (niet-marge) verkopen bereken je BTW over de verzendkosten.

Bijkomende kosten (zoals verzendkosten) volgen voor de BTW immers de geleverde goederen (zelfde tarief).

De BTW-vrijstelling van Post-NL staat dus los van jouw BTW-berekening over de verzendkosten.

 

Misschien kun je, om vragen van je klant te voorkomen, op de factuur de € 0,80 BTW over de verzendkosten bij het goederenbedrag tellen.

 

Een andere mogelijkheid is verzending met DHL, waarbij de BTW over de verzendkosten wel aftrekbaar is.

 


Op het Forum Fiscaal Dienstverleners werd in 2016 een hieraan verwante vraag gesteld.

De redactie gaf daar als antwoord:

 

"De verschuldigde BTW bij margegoederen wordt berekend over het verschil tussen de verkoopprijs (inclusief de portokosten) en de inkoopprijs, dit is de winstmarge. Als er BTW op de portokosten is vermeld dan kan deze bij de voorbelasting worden afgetrokken.

 

De winstmarge moet vervolgens vermenigvuldigd worden met 6/106 (voor de levering van 6%-goederen) of 21/121 (voor de levering van 21%-goederen)."

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Misschien kun je, om vragen van je klant te voorkomen, op de factuur de € 0,80 BTW over de verzendkosten bij het goederenbedrag tellen.

 

Hallo,

 

Ondanks dat het antwoord uit het citaat van het forum Fiscaal Dienstverleners juist is toch een waarschuwing.

Rommelen op de factuur is nooit verstandig.

Bij facturering in een boekhoudpakket is het technisch niet mogelijk op die manier de BTW te boeken.

Later bij controle zal de Inspecteur de (handmatige) factuur letterlijk volgen.

Dus verkoopprijs € 0,80 hoger en geen BTW op verzendkosten berekend.

Het is immers niet zijn taak om allerlei verborgen motieven, constructies e.d. uit te vlooien.

Er staat wat er staat!

 

Ik zelf zou trouwens ook willen weten wat het prijsverschil "op factuur" en bij "aankoop vermeld" is.

 

Bij nalezen zal Lex van Roode het zeker met me eens zijn.

 

Vriendelijke groet.

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het met je eens dat je beter niet kunt rommelen.

 

Alleen is die BTW over de verzendkosten lastig uit te leggen, zeker omdat je op een marge-factuur überhaupt geen BTW mag vermelden.

 

Wellicht enigszins off-topic:

 

Boekhoudprogramma's zijn doorgaans maar ten dele in staat om de margeregeling juist toe te passen. De boekingen zijn voor de BTW-berekening immers anders dan voor winstberekening en voorraadwaarde, nog afgezien van mogelijke negatieve marges. Mijn klanten en/of ik gebruiken er dan ook altijd een Excel-sheet naast.

 

Om het niet nog lasteriger te maken, boek ik van elke verkoop alleen het totaalbedrag, zonder BTW-uit splitsing. Na afloop van de aangifte-periode blijkt pas welke marge is behaald en moet worden aangegeven (eventueel na verrekening met negatieve marges uit voorgaande periodes) en welk BTW-bedrag moet worden afgedragen.

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 103 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.