• 0

Btw doorbelasten kosten zeevracht

Goedemiddag,

 

Ik heb een vraagje inzake de btw op kosten van zeevrachten. Wij kopen de zeevrachten in van een andere ondernemer (hij verzorgt de zeevrachten). Hiervan krijgen we een factuur met 0% omdat de dienst betrekking heeft export van goederen. De goederen worden vervoerd naar buiten de EU. Ik ga deze kosten doorbelasten naar een klant van ons (de uiteindelijke afnemer van het transport). Mag ik omdat het een dienst is die betrekking heeft op de export ook met 0% btw factureren of mag dit niet omdat ik de dienst niet zelf verricht maar alleen inkoop en weer doorverkoop. Op de factuur van mij staat transport Rotterdam naar bijvoorbeeld Shanghai. Maakt het nog uit of in factureer naar een Nederlandse ondernemer of naar een ondernemer naar een ander EU land?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Normaal gesproken moet je over alles dat je "doorbelast" BTW berekenen. Dat heet namelijk 'Omzet' en daar ben je in de meeste gevallen gewoon BTW over verschuldigd.

 

Als ik een factuur maak voor mijn diensten, dan belast ik een hoop door:

Telefoonkosten, reiskosten, verzekeringen, uren, kennis, postzegels, softwareprogramma's die ik koop enz., enz. Dat zit allemaal verwerkt in mijn vergoeding.

 

Maar eerlijk gezegd begrijp ik niet precies wat je dienst inhoudt:

Je factureert (schrijf je, als ik het goed lees dan) "transport Rotterdam naar bijvoorbeeld Shanghai".

Maar je 'doet niet' aan transport, begrijp ik(?). Wat doe je dan en waarom moet men dan aan jou betalen?

 

Het is voor de BTW namelijk van belang wat precies de dienst is die je verricht. En ook wie de afnemer is (en waar hij/zij gevestigd is).

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.