• 0

Dividenduitkering vanuit BV aan privé

Ik ben bestuurder en enig aandeelhouder van mijn BV waarin ik de afgelopen jaren een algemene reserve heb opgebouwd. I.v.m. de verwachte verhoging van de AB heffing wil ik in in januari 2019 tijdens de AvA en vaststelling jaarrekening 2018 besluiten om dividend uit te keren t.l.v. de algemene reserves. Ik zal e.e.a. ook verwerken in de opmaak van de jaarrekening 2018 na winstbestemming. Aangezien ik de effectieve dividend uitkering pas in februari 2019 zal laten plaatsvinden, dien ik deze uitkering dan in de prive aangifte 2018 te verwerken of over 2019? En dient de aangifte voor de dividendbelasting vanuit de BV dan nog plaats te vinden als zijnde een uitkering over 2018 of over 2019 of hoeft er uberhaupt geen aangifte dividendbelasting door de BV meer plaats te vinden?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Supheer,

 

Het dividend wordt in 2019 door de AvA beschikbaar gesteld. Dan moet er binnen 1 maand na het besluit van de AvA aangifte dividendbelasting gedaan worden. Omdat het dividend pas in 2019 vorderbaar en inbaar is geworden, zal het in de aangifte van 2019 aangegeven moeten worden.

 

De verschuldigde dividendbelasting kan nog wel meegenomen worden als schuld in de jaarrekening over 2018.

 

De afschaffing van de dividendbelasting gaat op zijn vroegst in op januari 2020 dus tot die tijd moet je volgens mij gewoon aangifte dividendbelasting doen.

 

Link naar reactie
  • 0

Heb je hier wel aan gedacht:

 

Als je binnen circa 5 jaar niets zinnigs met het geld (in privé) weet te doen (zodat je rendement maakt dus), dan kost het alleen maar geld om dit zo te doen.

Want je bent (normaal gesproken, althans als je al wat privévermogen hebt) elk jaar circa 1% kwijt aan de rendementsheffing in box 3.

 

Dus dan kost het je 5% (in 5 jaar) om (misschien) eenmalig 3,5% te besparen.

 

Soms is het dan wel beter om het toch gewoon in de BV te laten. Daar bespaar je dan elke jaar 1% op dat geld.

Maar het is natuurlijk afhankelijk wat je met het geld kan doen.

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

De enige reden die ik heb is om te voorkomen dat ik over 3 jaar meer AB heffing moet betalen. Over 3 jaar wordt deze 28,5% tegen 25% nu. Ik heb de afgelopen jaren natuurlijk al 20% vpb betaald. Voor de winst in de komende jaren maakt de verhoogde AB heffing m.i.i niet zo veel uit aangezien de VPB de komende jaren wordt verlaagd. Dit geldt niet voor de winst van de agelopen jaren die aan de algemene winstreserves zijn toegevoegd. Of maak ik een denkfout?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.