• 0

Aankoop woonwerkkavel

Hallo,

Wij zijn ons aan het oriënteren op de aankoop van een woon werkkavel waar dus een bedrijfswoning en bedrijfsgebouw op gebouwd mag worden. We hebben binnen kort een afspraak bij de bank met de zakelijke adviseur van de bank en tegelijk met een gewone hypotheekadviseur van de bank.

 

hebben elf al een beetje op internet en hier oud e site gezocht maar kan hier niet veel over vinden hoe dat kwa hypotheek gaat.

De splitsing zal zijn 50/50.

En de grond kost 100 euro p m2 ex btw. Dus neem aan dat ik over het privegedeelte dus wel btw betaal?

 

Maar krijg ik nu 1 hypotheek of een bedrijfshypotheek erbij?

 

En verreken ik later zelf ( de boekhouder) voor de belasting?

 

Hoe pak ik dit goed aan?

 

Of is het beter alleen de grond privé te zetten?

Wij willen loods en helft van de grond dus zakelijk en privé de andere helft van de grond + bedrijfswoning.

Wat zijn de mogelijkheden?

 

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bij de combinatie zakelijk-privé, zal een "gewone huisentuin " hypotheek niet mogelijk zijn om dat die vorm van financieren toegespitst is op een woning die makkelijk in de particuliere sector verhandelbaar is.

 

Jouw bank/financier zal voor de financiering een bedrijfslening verstrekken, niet wezenlijk anders.

Betekent gewoonlijk een lening met een lineaire aflossing in 25 jaar met een keuze ij renteperiode variabel, of ergens tussen 1 en 10 jaar. Verstrekkingshoogte geen 100 %, dus je zal zeker eigen middelen moeten inbrengen.

Laat je goed adviseren en bereid je voor met jaarcijfers en een prognose waarin de (extra) kosten zijn verwerkt, waaruit blijkt dat je de lasten kunt dragen.

Administratief zal je eigendom en kosten kunnen splitsen in privé en zakelijk, vraag het je boekhouder.

 

neem aan dat geen sprake is van n BV.

Link naar reactie
  • 0

Zorg er ook voor dat goed in de koopakte/'factuur' beschreven is hoeveel m2 voor zakelijk gebruik is en hoeveel m2 voor woonbestemming. En de daarbij behorende m2 prijzen (bij mij had woonbestemming deel een hogere m2 prijs dan zakelijke deel) en het btw tarief dient vermeld te worden en het btw bedrag per woon/werk deel.

Dus dat alles zeer duidelijk gespecificeerd op de 'factuur' staat

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor de antwoorden. Onze huidige woning heeft een fikse overwaarde dus dat zal waarschijnlijk wel helpen in de financiering. En ik denk ziezo niet dat de financiering een probleem wordt.

 

Maar moeten we dan de hele aankoop ( dus privé/zakelijke grond en de te bouwen loods en woning ) op een zakelijke financiering kopen. of kan ik gewoon mijn huidige hypotheek meenemen en een stukje zakelijk en een stukje privé erbij lenen?

 

Of kunnen wij bijvoorbeeld de grond helemaal privé kopen. Het huis privé bouwen. en dan enkel de loods een zakelijke financiering (waar we 50 procent zelf van betalen).

 

Grond is toch niet aftrekbaar, dachten wij. Dus dan kan ik dat misschien beter privé kopen, van de overwaarde van mijn huidige woning?

 

We hebben volgende week een afspraak bij de bank.

Onze boekhouder is met vakantie dus zo lastig dat we nog niet aan hem kunnen vragen wat we fiscaal het beste kunnen doen.

Link naar reactie
  • 0

Wat voor ondernemingsvorm hebben jullie?

Kavel is volledig bouwgrond neem ik aan?

Huidige financiering is aflossingsvrij?

 

Mijn voorstel:

Koop bouwgrond in een BV. Vraag de volledige financiering aan in de BV. Splits de kavel bij kadaster. Verkoop de bebouwde woonkavel door aan prive (met behoud van bancaire financiering in de BV en verstrek een box1 financiering vanuit de BV aan prive). Verhuur de zakelijke kavel aan de onderneming.

 

Bankmedewerker zal wellicht deze constructie niet vaak meegemaakt hebben en qua rente die je aan de bank moet betalen is het iets duurder, maar fiscaal geeft het je in meerdere opzichten enkele voordelen.

Het is een beetje lastig voor mij om dit even binnen 5 minuten volledig begrijpelijk neer te zetten, maar ik hoop dat je er wat mee kan.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Beste Bridgett,

 

Zeker nu je boekhouder op vakantie is zou ik het eerste gesprek met de bank vooral zien als "kennismakingsgesprek" en dan vooral over de voorkomende zakelijke financieringsvormen. Neem in dat gesprek geen beslissingen,, maak nog geen keuzes voor A of B. als het goed is die ruimte er ook in zo'n gesprek, maar sommige adviseurs willen graag verkopen dus toch even die suggestie.

 

Je moet de de hypotheek markt een beetje zo zien..

De particuliere woningmarkt hypotheken zijn redelijk van het type fast food hamburger.. Redelijk standaard, je kunt nog eens kiezen voor een cheeseburger of één met bacon. Met of zonder uitjes.

Zeker sinds de fiscale regels zijn aangescherpt is het aantal varianten drastisch afgenomen.

voor banken een redelijk makkelijk product.. ze beoordelen je inkomen of beter je afloscapaciteit en dat is wel of niet voldoende voor de aangevraagde hypotheeksom.

 

Zodra je ondernemer wordt/bent word je voor de particuliere hypotheekmarkt al een lastige klant, want je kunt geen loonstrookje laten zien waar elke maand hetzelfde vaste bedrag op staat. En dat elk jaar een beetje stijgt door de verplichte CAO stijgingen enz..

Afijn de meeste ondernemers die een huis willen kopen kennen het probleem wel.. ipv 1 jaaropgaaf wil men 3 of 5 jaarrekeningen, stellen tientallen extra vragen.. een hele heisa

 

Als je dan óók nog wilt ondernemen vanaf datzelfde eigendom, tsja dan kruipen de woninghyptheek adviseurs stil in een hoekje want dat wordt veel te ingewikkeld. Dat is alsof je bij Mc Donalds om een Broodje bal met pindasaus. hele hoop dezelfde ingredienten maar het staat simpelweg niet op het menu.

 

De afdeling "zakelijke hypotheken" kan wel maatwerk maken voor jullie situatie en daarom kom je daar terecht. Uiteindelijk is elke hypotheek gewoon een lening met rente en een gebouw als onderpand die binnen x jaar moet worden afbetaald.

 

Kortom focus je meer op de totale kosten van de financiering en minder of er nu een etiketje prive hypotheek of zakelijke hypotheek op de lening zit. Allerbelangrijkst is dat de lening zo goed mogelijk aansluit op jullie situatie en toekomstverwachtingen. Je eigen boekhouder en bankadviseur zijn er om je door het (oer)woud van mogelijkheden en fiscale voordelen te leiden.

 

Enige wat jij moet doen is lezen, luisteren, vragen blijven stellen tot je het snapt en niet tekenen voor je een goed gevoel (en beeld) hebt bij de te kiezen oplossing.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.