• 0

hoe deze omzet/kosten boeken

Ik heb een vraagje over hoe ik bepaalde omzet/kosten moet boeken.

Ik verkoop merendeels via marktplaatsen als bol.com.

Daarvan krijg ik de eerste van de maand een factuur over de kosten van de maand ervoor.

Wat ik doe is dat ik een handmatige inkomsten boeking maak op basis van de uitbetalingsfactuur van Bol.

Op die factuur van bol staat namelijk zowel de omzet van die maand via hun als de kosten (commissie) die ik hun daarvoor betaal.

 

Koppelen aan individuele facturen is onbegonnen werk omdat 1 uitbetaling een samenvatting is van vele honderden order/facturen.

 

Nu staat de factuur echter op b.v. 1-8-2018 maar in feite staat daarop de omzet en de kosten van juli.

 

Nu kan ik in boekhoudsysteem (reeleezee) dus een inkomsten boeking maken over juli (31-7-2018 gebruiken als datum van boeking?)

Dan koppel ik de bijschrijving op de bank (die rond 3de of 4de van de maand wordt bijgeschreven) dus aan de inkomstenboeking van juli en de kosten factuur van 1 augustus.

 

Dit kan in overzicht van winst/verlies echter een vertekend beeld geven doordat de kosten dus toegekend worden aan een maand later als de inkomsten. Bij schommelingen im omzet per maand klopt de omzet/kosten verhouding dus niet en kan er in het overzicht b.v. voor augustus een verlies lijken te zijn geweest terwijl als die kosten gewoon aan jullie gekoppeld waren het wel het juiste beeld gaf.

 

Hoe kan ik dat oplossen zodat kosten ook toegekend worden aan de maand waarin/waarover die kosten daadwerkelijk gemaakt zijn?

Kan niet de factuurdatum maar even 1 dagje (dus maand eerder) naar voren zetten lijkt me.

 

Iemand suggesties?

 

Daniel

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 1

De gebruiksaanwijzing lezen ;D

Dit probleem is al zo oud als het boekhouden zelf.

 

Ondanks dat we geen helpdesk zijn voor producten toch even een uitleg omdat dit een veel voorkomend "probleem" is als je maandelijks inzicht wilt in de kosten en omzet met de juiste timing van de kosten en omzet.

 

Reeleeze werkt, net als heel veel boekhoudpakketten met een boekingsdatum (datum van het document dat geboekt wordt) en een rapportagedatum als het goed is kun je dus een tweede datum invoeren om aan te geven in welke periode er gerapoteerd moet worden.

 

zie https://www.reeleezee.nl/startgids-werken-met-boekingsbonnen-en-dagboeken/

 

onder kopje 3 Gegevens van de boeking

 

mogelijk moet je omschakelen van de "ondernemersweergave" naar de "boekhouders/accountants" weergave om die 2e datum te kunnen invoeren.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Roel,

Bedankt voor je reactie.

Ik had ook niet verwacht dat het een gebruiksinstelling zou zijn maar meer een boekhoudkundig trucje.

Helaas is het geen kwestie van handleiding lezen, voor huidige versie van reeleezee is er helaas geen handleiding. alle handleidingen die er zijn hebben betrekking op oudere versies die er totaal anders uitzagen en compleet andere menu indelingen hadden.

Als ik wat uitklap voor inkomende facturen krijg ik 2 datum velden:

Factuur/bon-datum en boekingsdatum.

Die laatste kan ik dan dus op een datum in de maand waarover de kosten waren zetten. Maar zal het ook even bij reeleezee navragen nog.

Groet

 

Daniel

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 177 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.