• 0

Ziektewet ivm zwangerschap, verlof, daarna WW icm eigen bedrijf

Ik heb zowel op het forum als bij het UWV wat kunnen vinden over ww en een eigen bedrijf en hoe het werkt met uren die je in je eigen bedrijf werkt naast je vaste baan waar je ww voor krijgt.

 

Echter mijn situatie is net weer anders dan hier op het forum beschreven en bij het UWV. Het zit namelijk zo en ik kom er niet uit:

 

Ik ben afgelopen juni bevallen van onze tweeling, ik zit dan momenteel nog in mijn bevallingsverlof. Voorafgaand aan mijn zwangerschapsverlof zat ik vanaf januari in de ziektewet ivm ziekte door zwangerschap. Daarnaast heb ik al 2 jaar een eigen bedrijf dat ik aan het opbouwen ben (zo’n 20 uur per week naast mijn voormalige baan van 40 uur.

 

De kans is groot dat ik in de ww terecht kom zodra ik in oktober terugkeer op mijn werk. Hoe zit het dan bij mij met de vrijgestelde uren? Mijn bedrijf liep gewoon door en heb daar vanuit thuis achter de computer dan ook gewoon tot aan mijn bevalling in doorgewerkt.

 

Heb ik ivm mijn ziektewet ivm zwangerschap en mijn zwangerschaps- en bevallingsverlof ook recht op de vrijgestelde 20 uur van mijn eigen bedrijf als ik in de ww terecht kom? Dus dat die 20 uur geen invloed hebben op mijn ww-uitkering met de aanloop die gehad heb.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste EB11, allereerst welkom op Higherlevel!

 

Uit antwoord van UWV webcare op een eerdere vraag over vrijstellingsuren bij ziekte maak ik op dat de referteperiode verschoven wordt naar 6 maanden voor je ziekte of bevallingsverlof, en je dus je vrijstellingsuren behoudt.

 

Voor de zekerheid zoek ik die eerdere case op én ik zal UWV webcamera verzoeken hier te reageren.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

De ziektewet bestaat al een tijdje niet meer.. jou werkgever heeft een doorbetalingsverplichting bij ziekte.

Je komt niet van de ene uitkering in de andere uitkering. Je krijgt gewoon nog steeds salaris van je werkgever en je bent dus gewoon te vergelijken met een normale werknemer die wel werkt.

 

Voor zwangerschap geldt volgens mij zelfs een regeling dat je de gemiddelde uren van voor je zwangerschap mag nemen. maar dat is niet zo heel spannend hier omdat je gewoon hebt doorgewerkt aan je onderneming.

 

Je situatie is dus vooral vergelijkbaar met een werknemer die ontslagen wordt en daarnaast al onderneemt. Je zwangerschap heeft daar geen invloed op

 

Link naar reactie
  • 0

De ziektewet bestaat al een tijdje niet meer..

Sorry Roel, maar de Ziektewet bestaat nog steeds en regelt de uitkeringen van flexwerkers en tijdelijke dienstverbanden (ziek op einddatum contract) en zorgt voor uitkering bij bevallingsverlof en ziekte als gevolg van zwangerschap.

 

Iedere werkgever betaalt hiervoor ook ziektewetpremie, 1 van de 2 onderdelen van de WhK-premie, of verzekert dit privaat (Ziektewet Eigen risico dragen in combinatie met WGA Eigen risico dragen)

 

Wel met je eens dat de hele ziektewet-uitkering irrelevant is voor de vraag van vraagsteller...

 

Voor zwangerschap geldt volgens mij zelfs een regeling dat je de gemiddelde uren van voor je zwangerschap mag nemen.

Dat klopt, dat is wat ik ook al schreef: de referteperiode - de meetperiode voor het bepalen van dat gemiddelde - verschuift

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo EB11,

 

Mag ik je allereerst feliciteren met de geboorte van de tweeling? Je vraagt je af hoe UWV de vrijgestelde uren vaststelt als je naast het werk in loondienst ook een eigen bedrijf had en je een periode niet gewerkt hebt vanwege zwangerschapsverlof.

 

Het kan goed dat deze vraag eerder is gesteld. Aangezien wet- en regelgeving nogal eens verandert, vraag ik voor je na hoe UWV de uren berekent, als je door je verlof minder hebt gewerkt.

Zodra ik hierop antwoord heb, laat ik het je weten.

 

@ Roel; de aanvulling van Norbert Bakker klopt!

 

Met vriendelijke groet,

 

Petra

UWV WebcareTeam

https://www.uwv.nl/webcare

Link naar reactie
  • 0

De aanvulling klopt, ik had het niet iets anders moeten formuleren.

Ik had bewust weggelaten dat er nog een vangnet bestaat onder de naam ziektewet (zw) omdat het verhaal anders veel te ingewikkeld werd als eerste antwoord omdat het zw-vangnet zowel bij zwangerschap als ziek uit dienst in werking kan treden.

 

Echter de regels van het zw-vangnet zijn niet van toepassing zolang zij nog in dienst is bij haar werkgever en ze voor uitdiensttreding weer beter is.

Alleen als EB11 ziek uit dienst gaat kan zij te maken krijgen met de regels van het zw-vangnet. Maar ik heb op basis van de formulering van de vraag de indruk dat zij alleen voor de bevalling is ziek was, maar dat na haar bevallingsverlof niet meer zal zijn.

 

@EB11 sorry dat ik even over je praat ipv tegen jou, maar qua formulering van mijn antwoord was dat eenvoudiger.

Wellicht kun je bevestigen dat mijn aanname klopt dat je na afloop van je bevallingsverlof niet meer ziek bent (voor zover je dat nu kunt overzien) ?

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo EB11,

 

Zoals beloofd zouden we nog terugkomen op je vraag over welke periode we de vrijgestelde uren berekenen.

 

Voor de vrijgestelde uren van het eigen bedrijf, kijken we naar de periode voor de 1e ziektedag. De uren die je toen gemiddeld werkte in de 26 weken voorafgaand, zullen de vrijgestelde uren worden als je onverhoopt werkloos wordt.

De vrijgestelde uren zullen naast de WW blijven. Deze uren zijn niet van invloed op de WW. Ga je meer werken dan de vrijgestelde uren dan zullen ze gekort worden op de WW.

 

Ik wens je alvast een mooi weekend!

 

Met vriendelijke groet,

 

Petra

UWV WebcareTeam

 

https://www.uwv.nl/webcare

Link naar reactie
  • 0

Voor de vrijgestelde uren van het eigen bedrijf, kijken we naar de periode voor de 1e ziektedag. De uren die je toen gemiddeld werkte in de 26 weken voorafgaand, zullen de vrijgestelde uren worden als je onverhoopt werkloos wordt.

 

Super, dank voor de reactie en bevestiging Petra!

 

Uit antwoord van UWV webcare op een eerdere vraag over vrijstellingsuren bij ziekte maak ik op dat de referteperiode verschoven wordt naar 6 maanden voor je ziekte of bevallingsverlof, en je dus je vrijstellingsuren behoudt.

Q.E.D. ;)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Te ziek zijn om de betaalde vaste baan van 40 uur per week te kunnen uitvoeren, maar niet te ziek om 20 uur per week aan een eigen bedrijf te kunnen werken, staat voor de uitkeringsrechten los van elkaar?

Ja, en hangt af van de specifieke werkzaamheden.

 

Als de loondienstwerkzaamheden niet vanuit huis achter de PC kunnen plaatsvinden en de werkzaamheden voor het eigen bedrijf wel, en alternatief vervoer ook geen optie is (o.a. bij zwangerschapscomplicaties) dan is de beschreven situatie niet vreemd.

 

En doorwerken aan een eigen bedrijf tijdens ziekte betekent niet per sé dat ze in die periode ook de volle 20 uur voor het eigen bedrijf heeft doorgewerkt: dat kan ook minder zijn. UWV gaat voor het bepalen van die vrijstellingsuren dan ook niet uit van de uren tijdens ziekte en bevallingsverlof, maar van de uren in de 6 maanden daarvoor.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

ypus dat is ook mijn ervaring..

 

zwangerschap is nog steeds geen ziekte, maar zwangeren genieten wel de bescherming van de arboregels en bedrijfsartsen zijn vrij snel met het opleggen van passende beperkingen.

 

Bij kantoorwerk is het werk vaak prima aan te passen. maar bijv voor de detailhandel betekenen beperkingen al snel flinke inperking van de werkduur of zwaarte van het werk en als je bijv niet meer mag tillen of bukken of niet (uren)lang op de winkelvloer kan staan dan zet de werkgever liever een "gezonde" werknemer in en "parkeert" de zwangere als 100% ziek, zeker als je verzekerd ben voor loondoorbetaling is dat "voordeliger" dan naast de zwangere nog extra handjes in te zetten om alle noodzakelijke werkzaamheden uit te voeren.

En bij zwangere wordt er geen energie gestoken in reintregratie, althans niet voor de bevalling.

Link naar reactie
  • 0

...dan zet de werkgever liever een "gezonde" werknemer in en "parkeert" de zwangere als 100% ziek, zeker als je verzekerd ben voor loondoorbetaling is dat "voordeliger" dan naast de zwangere nog extra handjes in te zetten om alle noodzakelijke werkzaamheden uit te voeren.

Dank voor de reacties.

 

Goed om te beseffen dat er maar zo verschillende scenario's achter zo'n situatie kunnen zitten. ;)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 211 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.