• 0

stoelverhuur kapper

Hallo

 

Ik ben ondernemer (kapperszaak) en ben in gesprek met iemand die bij mij een stoel wil huren, nu is mijn huurovereenkomst inmiddels klaar, alleen het samenwerkingscontract nog niet, eigenlijk heb ik een brandende vraag, is er iemand die mij kan vertellen hoe je het het beste met nieuwe klanten kunt oplossen, heeft iemand daar advies over, ik heb er best wel moeite mee om een nieuwe klant bij de stoelhuurder te laten, hoe lossen jullie dat op, reken je een percentage? laten jullie nieuwe klanten bij de stoelhuurder komen of neem je die zelf?

Ik hoop dat er iemand is die mij advies kan geven

 

mvg

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

is er iemand die mij kan vertellen hoe je het het beste met nieuwe klanten kunt oplossen, heeft iemand daar advies over, ik heb er best wel moeite mee om een nieuwe klant bij de stoelhuurder te laten, hoe lossen jullie dat op, reken je een percentage? laten jullie nieuwe klanten bij de stoelhuurder komen of neem je die zelf?

Dat is altijd een vertrouwensvraag inderdaad. In feite werkt zo iemand voor zichzelf, maar hij staat wel in jouw toko. Een slechte kapbeurt zou dus indirect jouw zaak een slechte naam kunnen geven. Wat op zich gebruikelijk is, is dat je zo iemand eerst proef laat draaien. Dan weet je wat voor vlees je in de kuip hebt. Aan de andere kant is het natuurlijk ook niet in zijn belang dat hij er de kantjes van af loopt. Want in zo'n geval is de huur- en/of samenwerkingsovereenkomst namelijk snel opgezegd (zorg daar dan wel voor in de voorwaarden!).

 

Wat de tarieven betreft, vraag je natuurlijk een prijs per dag of dagdeel. Gebruikelijk is zo'n 2 a 3 keer de prijs van een knipbeurt per dag voor de stoel. Jij ontvangt dus geld van hem voor de ruimte die hij/zij huurt. Als hij dan nieuwe klanten knipt, is er financieel niets aan de hand. Je vangt toch een vaste prijs. Wat soms wel wordt afgesproken is dat nieuwe klanten gelijkelijk worden verdeeld. Oftewel, als jullie beiden geen klant hebben en er komt een nieuwe klant binnen, dat deze klant dan alternerend aan de één en aan de ander wordt gegund.

 

Je kunt natuurlijk niet al te veel vastklampen aan nieuwe klanten (vandaar de eerlijke verdeling), anders kun je net zo goed de stoel niet verhuren. Waar betaalt hij anders voor? Om vervolgens niemand te mogen knippen?

 

Verder ligt het nog aan wat er verder voor verkopen plaats vinden. Verkoopt de kapperhuurder bijvoorbeeld ook jouw spulletjes (gel, haarproducten, etc)? Of verkoopt hij zijn eigen producten in jouw zaak? In het laatste geval zou je een commissie kunnen overwegen van de verkoopprijs. Gebruikt de kapperhuurder zijn eigen betaal/pinsysteem om met zijn klanten af te rekenen of maakt hij gebruik van jouw pinsysteem? In dat laatste geval kun je ook een commissie afspreken over de afgerekende bedragen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Stella62,

 

welkom op ondernemersforum Higherlevel.

 

Ik weet niet wat gebruikelijk is, maar dat weten ze op een kappersforum of bij een beroepsvereniging (ANKO) ongetwijfeld wel.

 

Misschien komt hier met enig geduld een zelfstandige kapper, adviseur of boekhouder langs die je uit praktijkervaring kan informeren.

 

Wat is jouw eigen bezettingsgraad? En zou je daarbij dan ook andere opties hebben dan stoelverhuur?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

... is er iemand die mij kan vertellen hoe je het het beste met nieuwe klanten kunt oplossen ... ik heb er best wel moeite mee om een nieuwe klant bij de stoelhuurder te laten ...

Het hangt er vanaf wat soort kapper je bent ... (1) de Recht-toe-recht-aan (recht voor z'n raap) kapper of de (2) artistieke of creatieve kapper.

 

Bij type 1 is het een kwestie van geven en nemen - evenredig verdelen dus, waarbij je een klant doorschuift als je al aan het knippen bent.

Bij type 2 wil de klant perse door een vaste kapper geknipt worden. Van een evenredige verdeling kan dus geen sprake zijn. Het kan best zo zijn dat de stoelhuurder creatiever is en dus meer klanten naar zich toetrekt.

 

Overigens al nagedacht over de wijze van acquisitie, gezagsverhouding, investeringen en de betalingen door de klanten? Stoelverhuur en zelfstandigheid werken nu niet bepaald lekker samen.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Overigens al nagedacht over de wijze van acquisitie, gezagsverhouding, investeringen en de betalingen door de klanten? Stoelverhuur en zelfstandigheid werken nu niet bepaald lekker samen.

 

Ja, daar zat ik ook aan te denken.

Ik volg de jurisprudentie niet (meer), maar kunnen dit soort constructies niet gezien worden als een verkapt dienstverband?

 

Link naar reactie
  • 0

Je kan aan de volgende elementen denken om 'werknemerschap' of een fictieve dienstbetrekking zoveel mogelijk te voorkomen:

 

- zelf aantoonbare marketinginspanningen verrichten om klanten te werven ( website, etc.)

- een goede opdrachtovereenkomst sluiten voor die gevallen waarin je in opdracht van de

stoelverhuurder zou werken. Belangrijke elementen in die opdrachtovereenkomst zijn onder meer:

geen gezagsverhouding ( zelf bepalen hoe en wanneer het werk wordt uitgevoerd ) en mogelijkheid

om je te laten vervangen;

-zelf verzekeringen op eigen naam afsluiten ( bijv. beroepsaansprakelijkheidsverzekering)

-zelf facturen/bonnen maken op eigen naam;

- inschrijven bij Kamer van Koophandel.

 

Met vriendelijke groet,

 

Edwin van Jaarsveld

 


Bijlage met profielfoto verwijderd

Link naar reactie
  • 0

 

- zelf aantoonbare marketinginspanningen verrichten om klanten te werven ( website, etc.)

- zelf facturen/bonnen maken op eigen naam;

 

Daar wil ik weleens een voorbeeld van zien.

 

Nu bij Coiffure Versteegen aan de Dorpstraat 12: Les Mains Magiques!!!

 

Het is wel een mooie variant van ingredient branding. ;)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Shop-in-shop toch? In andere branches heel normaal.

In alle braches heel normaal ... als retailer, maar niet als ZZP’er in de dienstverlening.

 

De situatie wordt wat beter als de stoelhuurder tevens eigen producten verkoopt.

 

“Artikel 1 van de Winkeltijdenwet (Wtw) geeft een definitie van het begrip winkel. Een winkel is een voor het publiek toegankelijke ruimte waarin goederen aan particulieren plegen te worden verkocht. Ook al bedraagt de verkoop in dergelijke winkels slechts 1% van de omzet dan is er toch sprake van een winkel. Als in dergelijke winkels al aanverwante producten worden verkocht zoals shampoos, borstels of zonnebrandolie e.d. dan zijn het dus winkels. Onder ‘plegen te worden verkocht’ gaat het om het feitelijk handelen. Bij het vaststellen of er sprake is van een winkel is het dus van belang wat de feitelijke activiteiten van het bedrijf zijn.”

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Shop-in-shop toch? In andere branches heel normaal.

Die zelf aantoonbare marketinginspanningen leveren?

 

Volgens mij zijn er X varianten van shop-in-shop. Het veterrek van Nedac-Sorbo. De spijkers bij de bouwmarkt. De slagerij in de supermarkt. Parfumdesks bij de Bijenkorf. Rituals bij V&D. De mondhygiëniste bij de tandarts. Een drummer in de band.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik zie het probleem niet zo als de stoel per dag(deel) of langere periode gehuurd wordt en de zelfstandige kapper knipopdrachten verricht en betalingen van klanten daarvoor ontvangt.

 

Je zult alleen iets over klanten doorverwijzen of overnemen vice versa moeten afspreken, maar dat maakt toch nog geen verkapt dienstverband? Zelf de gehele zaak waarnemen hoeft m.i. geen bezwaar te zijn als dat maar geen doorlopende situatie is of wordt.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik zie het probleem niet zo als de stoel per dag(deel) of langere periode gehuurd wordt en de zelfstandige kapper knipopdrachten verricht en betalingen van klanten daarvoor ontvangt.

 

Je zult alleen iets over klanten doorverwijzen of overnemen vice versa moeten afspreken, maar dat maakt toch nog geen verkapt dienstverband? Zelf de gehele zaak waarnemen hoeft m.i. geen bezwaar te zijn als dat maar geen doorlopende situatie is of wordt.

Ik ben bang dat de Belastingdienst dat, ter bestrijding van de schijnzelfstandigheid, dat nét iets anders ziet en interpreteert. Stoelverhuur is namelijk een veel toegepast verdienmodel van kapperszaken om de loonkosten te drukken.

 

Een van de vele problemen waar men tegenaan loopt: krijgt in huurder dan ook de sleutels van alle toegangsdeuren, zodat hij/zij desgewenst 24/7 kan werken, voor zover de winkeltijdenwet dat toestaat, of worden de werktijden door de verhuurder bepaald en ontstaat er daardoor een gezagsverhouding?

 

Ten tijde van de VAR was het al moeilijk en tegenwoordig met Wet DBA is dat niet anders geworden. Dat de handhaving van de Wet DBA voor ZZP'ers is uitgesteld tot 1 januari 2020 maakt het probleem niet wezenlijk anders.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Iemand die een stoel huurt, kan anders ook prima op kantoor of aan huis/thuis knippen. Als je een eigen klantenbestand of afsprakenboek hebt, zie ik het probleem niet.

 

Bekeken vanuit iemand die juist wél zelfstandig wil knippen. 8)

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Iemand die een stoel huurt, kan anders ook prima op kantoor of aan huis/thuis knippen. Als je een eigen klantenbestand of afsprakenboek hebt, zie ik het probleem niet.

Dat maakt het probleem niet minder groot ... een kapper die in loondienst is, kan naast zijn dienstbetrekking als ZZP’er ook prima op kantoor of aan huis knippen. 8)

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Stoelhuur of stoelenverhuur en samenwerkingscontract...

 

...uiteraard zou dat een situatie van schijnzelfstandheid kunnen betekenen, maar evengoed niet.

 

Ik ben eigenlijk wel benieuwd welke actie stella62 nu onderneemt.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Hallo Stella, 

 

Een late reactie, maar beter laat dan nooit en wellicht nuttig voor toekomstige lezers. Ik ben zelf ook veel bezig met stoelverhuur in mijn salon. Zoals eerder al aan werd gegeven heeft het inderdaad te maken met het vertrouwen in degene aan wie jij de stoel verhuurt. Een contract gaat tevens (bij de meeste salons) vooraf met een gesprek waarin je beoordeelt of je hier klanten aan toevertrouwd. Afhankelijk van of de huurder al een eigen klantenkring heeft kun je de huurder natuurlijk op het begin zijn/haar eigen klanten laten knippen om de vaardigheden te beoordelen en later dus nieuwe klanten toevertrouwd (of eventueel samenwerking beëindigd) - vergelijkbaar met een proefperiode in vaste dienst. Zie bijvoorbeeld https://www.veritasadvies.com/blog/wat-is-stoelverhuur/ voor wat meer "juridische" aspecten m.b.t. het samenwerkingscontract. De regeling van nieuwe klanten zou je vast kunnen leggen in het contract, en praktisch gezien zou je dit bijvoorbeeld kunnen verwerken in je afspraak software. Bij ons bijvoorbeeld, als een online afspraak wordt gemaakt, zal een nieuwe klant moeten registeren terwijl een bestaande klant inlogt. Indien er wordt geregistreerd weten we dat het een nieuwe klant is en kunnen we deze alleen laten kiezen uit vast personeel mocht je hier meer vertrouwen in hebben. 

 

Gelukkig krijgt stoelverhuur steeds meer aandacht waardoor het steeds eenvoudiger wordt om hier informatie over in te winnen. Zo zijn er verschillende partijen die hier gratis informatie over verstrekken zoals https://www.veritasadvies.com/blog/wat-is-stoelverhuur/ voor juridische informatie, https://www.kvk.nl/informatiebank/wat-is-stoelverhuur/ voor uitleg wat stoelverhuur precies inhoud en  https://salonstoelhuren.com/ die huurders en verhuurders bij elkaar brengt. 

Kortom er is op de dag van vandaag gelukkig veel meer informatie te vinden, dit is wellicht ook interessant voor toekomstige lezers die nog niet zo ver zijn met stoelverhuur en zich er graag in willen verdiepen. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 257 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.