• 0

Erfpacht - kan gemeente het contract aanpassen bij verkoop?

Goedemiddag,

 

Zojuist heb ik hier een nieuw account gemaakt; nieuwe onderneming, nieuw emailadres en een nieuwe vraag waar ik volgens mij hier goed terecht mee kan. Dank je wel voor het meedenken, dit wordt heel erg gewaardeerd!

 

Een concept koopcontract heb ik binnen voor een nieuw aan te kopen woning (waarin ik ook mijn praktijkruimte in wil vestigen). Het bijzondere hieraan is, is dat er erfpacht op de grond zit waarvoor het huidig contract nog tot 2028 loopt, én de contracten hiervan bij de gemeente zoek zijn (oorlogsschade). Mag de gemeente de nieuwe koper direct verplichten om de grond op te kopen? Of de spelregels aanpassen mbt de erfpacht ivm de verkoop, dus nog voor het vervaltermijn van het huidig contract?

 

Hartelijk dank voor de reactie!

 

groet

Esther

 

 

 

 

Be the best version of YOU

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Esther,

 

welkom op ondernemersforum Higherlevel. Dit lijkt me niet specifiek een ondernemersvraag.

 

Ben je misschien lid van Vereniging Eigen Huis voor navraag? Of wat verstrekt de verkoopmakelaar aan informatie?

 

Grond op te kopen of erfpacht eeuwig af te kopen? Welke gemeente?

 

Dan zijn daar vast adviseurs met ervaring met de lokale situatie. Ik kan me zo voorstellen dat hierover (wat gebeurt er bij verkoop?) iets opgenomen is in het huidige contract.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Het bijzondere hieraan is, is dat er erfpacht op de grond zit waarvoor het huidig contract nog tot 2028 loopt, én de contracten hiervan bij de gemeente zoek zijn (oorlogsschade).

 

Erfpacht is niet iets dat je onderling met een simpel contractje regelt, maar dat gaat via een akte bij de notaris.

Ook het kadaster, en (de opvolger van) de notaris moeten je daar aan kunnen helpen.

 

Link naar reactie
  • 0

Dit lijkt me niet specifiek een ondernemersvraag.

Waarom niet? Een praktijkruimte aan huis lijkt mij genoeg reden om de wettelijke en fiscale aspecten van de woon- en werkruimte onder de loep te leggen.

 

Voor zover mij bekend kunnen erfpachters niet gedwongen worden om de grond te kopen. Daar staat tegenover dat de erfpachtcanon na afloop van het huidige contract opnieuw wordt berekend en dat deze zeer waarschijnlijk fors hoger uit zal vallen.

 

De prijs van de woning annex praktijkruimte wordt negatief beinvloed door de aflopende erfpachtcanon en de onzekerheid over de nieuwe. Voordat je de (vraag)prijs wilt betalen, vooraf goed laten informeren over de mogelijke gevolgen. Het is overigens nog maar de vraag hoe ver een bank in deze situatie wil gaan met het verstrekken van een hypotheek.

 

Wanneer de mogelijkheid bestaat om de grond te kopen, dan zou ik dat zeer beslist in overweging nemen.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Dit lijkt me niet specifiek een ondernemersvraag.

Een praktijkruimte aan huis lijkt mij genoeg reden om de wettelijke en fiscale aspecten van de woon- en werkruimte onder de loep te leggen.
De vraag gaat niet over de wettelijke en fiscale aspecten van woon- en werkruimte. De vraag gaat over erfpacht. Dat heeft mi niks van doen met ondernemen, temeer nu het niet de onderneming van TS treft aangezien de woning (nog) niet is aangekocht.

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Dit lijkt me niet specifiek een ondernemersvraag.

Een praktijkruimte aan huis lijkt mij genoeg reden om de wettelijke en fiscale aspecten van de woon- en werkruimte onder de loep te leggen.
De vraag gaat niet over de wettelijke en fiscale aspecten van woon- en werkruimte. De vraag gaat over erfpacht. Dat heeft mi niks van doen met ondernemen ...
Erfpacht heeft niets met ondernemen te maken? ... Bij veel agrarische ondernemingen, winkels en kantoren is dat een heel normaal verschijnsel.

... temeer nu het niet de onderneming van TS treft aangezien de woning (nog) niet is aangekocht.
Erfpacht ten aanzien van een praktijkruimte aan huis, lijkt mij een heel belangrijke aan de onderneming gerelateerde zaak, zo niet een hoofdzaak. Persoonlijk zou ik dit aspect niet als onbelangrijk terzijde schuiven.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Erfpacht heeft niets met ondernemen te maken? ... Bij veel agrarische ondernemingen, winkels en kantoren is dat een heel normaal verschijnsel.

Bij heel veel particulieren ook, dus?

 

Erfpacht ten aanzien van een praktijkruimte aan huis, lijkt mij een heel belangrijke aan de onderneming gerelateerde zaak, zo niet een hoofdzaak. Persoonlijk zou ik dit aspect niet als onbelangrijk terzijde schuiven.

Er is geen erfpacht ten aanzien van een praktijkruimte aan huis. Er is een pand waarin TS geïnteresseerd is, waarvan de gemeente wil dat bij (ver)koop tevens de grond wordt gekocht. TS wil daarentegen (kennelijk) graag de grond pachten (wellicht te maken met de maximaal te verkrijgen financiering). TS vraagt zich af of de gemeente bij verkoop van de nog lopende erfpacht af mag. Dat is een civielrechtelijke vraag, geen ondernemersvraag.

 

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Dat is een civielrechtelijke vraag, geen ondernemersvraag.

Een civiele procedure is een rechtszaak tussen 2 partijen. Dat kunnen mensen zijn, maar ook stichtingen en bedrijven. Het gaat bij een civiele procedure bijvoorbeeld om een huurgeschil, echtscheiding, incasso, handelsgeschil of een arbeidszaak ... en daarmee aan de onderneming gerelateerd.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Probeert EstherDY een zetje in de goede richting te geven. Oplossing van dit vraagstuk ligt geloof ik niet op HL, maar mogelijk heeft iemand wel een goede doorverwijzing.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Probeert EstherDY een zetje in de goede richting te geven. Oplossing van dit vraagstuk ligt geloof ik niet op HL, maar mogelijk heeft iemand wel een goede doorverwijzing.

Lijkt mij niet zo moeilijk ... neem contact op met de verpachter, in dit geval met de desbetreffende Gemeente. In de gestelde vraag en de daaruit voortgekomen aannames is helemaal niet duidelijk naar voren gekomen wat de desbetreffende Gemeente nu eigenlijk wil.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 176 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.