• 0

Brief van Rechtsanwalt uit Duitsland

Wie kan mij adviseren:

 

April dit jaar via ebay duitsland een achteruitrijcamera verkocht met kabelset aan een duister. Tevens hebben wij een factuur verstrekt van onze webshop. Voor aankoop heeft hij nadrukkelijk gevraagd of de set past op zijn auto. Wij hebben dit bevestigd en dat na montage de camera gecodeerd moet worden en dat is ook 100% de waarheid. Onze installatie partner bouwt deze sets dagelijks in.

Nu stuurde hij 2 maanden later dat hij een code nodig had om de camera te activeren dat is gebruikelijk. Echter die code is niet vrij deze kan alleen gecodeerd worden bij iemand die daarin gespecialiseerd is. De dealer die meewerkt of een specialist.

 

Nu hebben wij hem verteld dat dit bij dealer kan of onze specialist waar wij het internetadres van hebben gegeven. Dit 4 maal toe maar hij bleef maar vragen om een code maar dat kan dus niet. Na 4 x hetzelfde zeggen hebben wij niet meer gereageerd op zijn berichten omdat hij niet wou luisteren.

 

Nu ontvangen wij van een duitse anwald een brief dat de klant zijn camera wil retourneren omdat het niet past. Dan daarbij zeggen ze dat de rekening die de klant heeft betaald voor inbouw ook betaald moet worden a 500,- en de incassokosten a 150,-

 

Echter op de factuur van vw staat dat ze niet hebben ingebouwd maar diagnose hebben gesteld waarom de camera niet werkt. De klant zelf heeft dus de inbouw gedaan. Tevens staat erop dat ze gebroken kabel gerepareerd hebben en dat er eee kabel niet is aangesloten. Dus de klant heeft zelf niet goed aangesloten dus dan werkt het nooit.

 

Tevens vermoeden ze dat de set niet voor zijn auto geschikt is maar bevestigen niet.

 

Het is dus absoluut niet waar dat de camera niet gaat werken op zijn auto.

 

Wat nu het beste te doen? De vordering doen zij omdat zij zeggen dat de camera niet geschikt is terwijl wij zeggen dat het wel zo is en de klant op basis daarvan zijn aankoop heeft gedaan.

 

Wij denken zelf om te zeggen dat het wel werkt en willen kosteloze installatie aanbieden bij onze installatiepartner.

 

Wie kan adviseren?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Incassoduitsland, allereerst welkom op Higherlevel.

 

Nu stuurde hij 2 maanden later dat hij een code nodig had om de camera te activeren dat is gebruikelijk. Echter die code is niet vrij deze kan alleen gecodeerd worden bij iemand die daarin gespecialiseerd is. De dealer die meewerkt of een specialist.

 

Waarom zou de klant dat dan niet zelf kunnen? Redelijk wat petrolheads die zelf sleutelen en installeren zijn ook VCDS-specialist.

Of is het een kwestie van niet mogen? En zo ja, waarom dan niet? Veiligheid, garantiekwestie, afspraken met dealer? Eis van verzekeraar? Lijkt me dan iets om duidelijk in je instructies en voorwaarden te vermelden

 

Wat staat er nu overigens in je algemene voorwaarden over dit soort situaties?

 

Wij hebben dit bevestigd en dat na montage de camera gecodeerd moet worden en dat is ook 100% de waarheid
Als je er toen niet uitdrukkelijk bij hebt vermeldt dat dit coderen alleen kan en mag bij erkende dealers of jouw specialist dan is het maar 50% van de waarheid....

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Ze claimen dat de camera niet geschikt is voor zijn auto maar dat is deze wel

Helder, maar de miscommunicatie met de klant zit bij die codering.

 

Wij denken zelf om te zeggen dat het wel werkt en willen kosteloze installatie aanbieden bij onze installatiepartner.

Erg mooi aanbod,maar ik zou wel de spelregels wat verduidelijken:

- als installatie lukt zijn de incassokosten en eerdere inbouwkosten voor rekening klant

- als installatie niet lukt betaal jij aankoopbedrag, incassokosten en de eerdere inbouwkosten

 

Verder zou ik je voorwaarden en instructie aanpassen zodat dit eens maar nooit weer is.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Coderen is coderen in onze optiek. Wie dat doet of waar dat gebeurt is aan de klant toch? Wij verkopen enkel het product.

 

U heeft het over inbouw kosten maar de dealer heeft niet ingebouwd. De klant zelf heeft het ingebouwd.

Daarna is hij naar de dealer gereden om te laten coderen. Dat lukte niet. Toen hebben ze diagnose gedteld en gezien dat er nog een kabel loshing en hebben ze een gebroken kabel gerepareerd. Coderen ging dus niet omdat het niet goed was aangesloten.

 

Dealer heeft dus niets ingebouwd maar diagnose gesteld. Hoop dat het zonduidelijker is?

Link naar reactie
  • 0
Dealer heeft dus niets ingebouwd maar diagnose gesteld. Hoop dat het zo duidelijker is?

Ja, maar het verandert niets aan mijn reactie: als jouw installateur het niet voor elkaar krijgt, zou ik die diagnosekosten ook vergoeden...e.e.a. tenzij de camera defect is geraakt door de verkeerde installatie...maar dan heb je helemaal een lastige situatie (hoe toon je dat aan?)

 

Coderen is coderen in onze optiek. Wie dat doet of waar dat gebeurt is aan de klant toch? Wij verkopen enkel het product.

1 ding snap ik nog niet: heb je voor dat coderen een code nodig en zo ja, heb jij die?

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Dit is nu precies waarvoor in het algemeen gewaarschuwd wordt als je in Duitsland zaken gaat doen.

 

Kun je de installatie zelf mobiel verrichten en waar is deze klant gevestigd? Hoe vaak heb je dit pakket wél succesvol verkocht op eBay.de?

 

Het lijkt mij eerlijk gezegd minder geschikt als B2C product. En onder werke verkoop- of levervoorwaarden (met welke productspecifieke waarschuwing/installatie-instructie) handel je op deze veiling- of verkoopsite?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Nu stuurde hij 2 maanden later dat hij een code nodig had om de camera te activeren dat is gebruikelijk. Echter die code is niet vrij deze kan alleen gecodeerd worden bij iemand die daarin gespecialiseerd is. De dealer die meewerkt of een specialist.

 

Zijn autofabrikanten tegenwoordig niet verplicht om ook aan onafhankelijke garages handleidingen en andere technische informatie te leveren?

Hoe verhoudt het bestaan van "codes die niet vrij zijn" hiertoe?

 

Kan me verder best voorstellen dat het wat afstelwerk vereist om de streepjes die de afstand aangeven op het beeld van een achteruitrijcamera goed te krijgen.

Maar is dat ook nodig om alleen maar beeld te krijgen?

 

Link naar reactie
  • 1

Het lijkt mij eerlijk gezegd minder geschikt als B2C product. En onder werke verkoop- of levervoorwaarden (met welke productspecifieke waarschuwing/installatie-instructie) handel je op deze veiling- of verkoopsite?

 

Groet,

Highio

dat is ook het eerste wat ik bedacht, iets wat niet door een consument zelf is te installeren moet je of niet aan consumenten verkopen of zeer expliciet vermelden dat alleen vakmensen dit kunnen installeren.

Ik weet niet hoe het duitse recht werkt maar het zou zomaar kunnen dat jij wel aansprakelijk bent als je niet duidelijk genoeg bent over deze condities... ik zou je rechtsbijstand inschakelen!

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.