• 0

Zakelijk sparen voor eenmanszaak.

Beste Medeondernemers,

 

Veel tips lees ik wat je moet doen als ondernemer, maar vaak is het voor de beginneende ondernemer.

Maar nooit eens verstandige tips als je al jaren aan de slag ben en alles op orde heb.

 

Ik zou graag belasting vrij willen sparen om voor mindere tijden mezelf inkomsten te kunnen garanderen.

Stel over 5 jaar is er 3 jaar crisis en ik verdien dan de helft van nu. Of een jaar helemaal niks. Dan zou ik graag daar potje voor willen hebben om inkomsten te garanderen.

 

Stel ik verdien 120.000 euro (noem even fictief bedrag) en mijn kosten zijn 30.000 prive en 30.000 euro zakelijk. Dan betaal ik na 65.000 euro 52% belasting. Dus 35.000 / 2 = 17.500 euro.(ongeveer dan)

Stel er is over 5 jaar crisis, en ik verdien maar 20.000 euro . Dan moet ik van mijn spaargeld (17.500 euro) waar 50% belasting over betaald is,opmaken.

 

Hoe kan ik een “potje” of zakelijk sparen. Zodat ik als ik 20.000 euro verdien in de mindere jaren, ik mezelf kan aanvullen tot wat ik nodig heb om mijn vaste lasten betalen, en over dat bedrag wat ik mezelf “uitbetaal” dan pas belasting over betalen?

 

Veel word er gezegd over beleggen, over uitbreiden, personeel.

Maar ik wil zekerheid opbouwen en niet groter worden.

Bestaat hier iets voor ? Of hebben jullie goede ideeen?

 

Snappen jullie wat ik bedoel?

Bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1
Hoe kan ik een “potje” of zakelijk sparen. Zodat ik als ik 20.000 euro verdien in de mindere jaren, ik mezelf kan aanvullen tot wat ik nodig heb om mijn vaste lasten betalen, en over dat bedrag wat ik mezelf “uitbetaal” dan pas belasting over betalen?

Dat laatste kan niet: je betaalt als eenmanszaak ieder jaar inkomstenbelasting over je winst, zonder mogelijkheid tot uitstel (behoudens regelingen als de oudedagsreserve)

 

Dat netto geld kun je vervolgens in je eenmanszaak laten en ook weer netto onttrekken.

 

Maar ook daaraan zit weer een maximum: want je eigen vermogen mag niet onzakelijk hoog zijn: je moet een reden hebben voor al dat geld in je bedrijf. Inkomen voor slappe tijden is een privé-reden en daarom geen goede reden: je zult het naar privé moeten halen, en dan telt het mee voor je box 3 vermogen en vermogensrendementheffing.

 

Als je echt € 120.000,- verdient én je wilt geld oppotten met (deels) belastinguitstel, dan moet je overstappen naar een BV. Daar hangt dan wel een prijskaartje aan vanwege het gemis van fiscale voordelen (o.a. de zelfstandigenaftrek), maar bij deze winst en oppotmotief kan een BV voor jou best de overweging waard zijn: benader daarvoor een ter zake kundige fiscalist.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik verdien helaas geen 120k. Was voorbeeld bedrag

Duidelijk verhaal overigens

Maar u begrijp mijn insteek en dat ok het “unfear” vind ?

Ik betaal overigens graag belasting voor de duidelijkheid.

Door belasting te betalen kan ik mijn werk doen en geld verdienen.

 

En als ik het “over gebleven geld” zakelijk in aandelen stop ?

Kan dat ? Of zijn er hier mogelijkheden voor ?

 

Bedankt

Link naar reactie
  • 0
Maar u begrijp mijn insteek en dat ok het “unfear” vind ?

Het is niet unfair, dat is een grote misvatting. Of je nu belasting betaalt of over 5 jaar maakt helemaal niet uit. In beide gevallen heb je netto geld om van te leven.

 

En als ik het “over gebleven geld” zakelijk in aandelen stop ? Kan dat ? Of zijn er hier mogelijkheden voor ?

Of je het geld nu in een ouwe sok stopt, er goud voor koopt of aandelen maakt helemaal niets uit: je betaalt er eerst belasting over en dan is het netto geld dat je naar privé kan of moet halen.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Nee dat is geen misvatting.

Als ik over 20000 euro 52% belasting betaal omdat geld “over” is en gespaard word voor mindere tijden

Of dat ik privé geld uit keer voor momenten van vermindering inkomsten. (En geen berlasting over betaal)

 

Als ik over 5 jaar 20000 inkomsten heb door crisis. En keer mijzelf 20000 euro uit omdat ik geen inkomsten genoeg heb. Kost mij technische gezien 20000 euro. Want ik betaald aan belasting toen ik meer verdiende.

 

Terwijl het fear is om in dat jaar (5 jaar later) 40 of 30 % belasting te betalen over het bedrag wat ik “mezelf” uit keer

Link naar reactie
  • 0
Nee dat is geen misvatting.

Vooruit, als je in mindere tijden met dat lagere inkomen in een lagere tariefsgroep valt heb je inderdaad een punt... maar ook weer niet helemaal want daar kennen we al de middelingsregeling en achterwaartse verliesverrekening voor.

 

Hoe dan ook: wat je wilt kan niet. Je betaalt als IB ondernemer jaarlijks belasting over de winst. De enige optie van belastinguitstel die jij nog zou kunnen overwegen is de oudedagsreserve

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

De vierde schaal vanaf 52% begint bij €68.507. Dus waar hebben we het dan precies over? Als je €20.000 daarboven verdient en je moet dat naar privé halen (winst dus dat moet bij een emz) dan ben je 52%-40%=12% over 20.000 extra kwijt. Dat is dus €2.400 meer belasting dan als dat je met die €20.000 in de 40% schaal zou vallen.

 

Iemand die €88.507 verdient moet die €2.400 makkelijk met spaargeld in privé op kunnen vangen in een slecht jaar.

 

Tevens krijg je al sowieso 14% MKB vrijstelling dus je zal al meer dan €79.000 winst moeten hebben voordat je in die 52% schaal komt. Tel daar wat voorzieningen bij op (FOR) en dan vraag ik me af of je er mee te maken krijgt (gezien je eerdere opmerking). En als je er al mee te maken krijgt dan scheelt het dus hooguit een paar honderd tot paar duizend euro. (En dan heb ik nog niet eens rekening gehouden met de zelfstandigenaftrek en e.v. startersaftrek die deze grens nog hoger kunnen leggen.)

 

Link naar reactie
  • 0

Tenzij je 20000 euro vaste lasten heb privé en 10000 vaste lasten zakelijk dan heb je het over 30000 euro wat “over” is.

Als je 6000 in pensioen stop en 24000 zakelijk kan sparen voor als je een jaar geen werk heb of bedrijfspand wil kopen later en niet hypotheek afhankelijk wil zijn (dus eerst sparen en dan kopen).

Scheeld dat maanden werken :).

Iets harder werken om later minder hard te werken zou ik fijn vinden.

Levelen van jaar inkomen gaat over 3 jaar. Niet over 5 of 10 jaar.

Link naar reactie
  • 0

Tenzij je 20000 euro vaste lasten heb privé en 10000 vaste lasten zakelijk dan heb je het over 30000 euro wat “over” is.

Misschien is het verstandig om de vaste privé lasten te verlagen, zeker als een groot deel daarvan wordt opgeslokt door een hypotheek op een woonhuis, zoals bij menig ondernemer het geval is.

 

Zoals andere mij reeds voorgingen ... een hoge winst en sparen voor later kan je beter met een BV doen, dan met een eenmanszaak. Je kunt je overigens tegen betaling ook verzekeren voor een inkomensverlies.

 

Aangezien die 120K een uit de lucht gegrepen bedrag schijnt te zijn, is een verdere discussie weinig zinvol.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

... een hoge winst en sparen voor later kan je beter met een BV doen, dan met een eenmanszaak.

 

Maar dan moet je jezelf een directeurssalaris toekennen waarover loonheffing wordt ingehouden en zonder recht op zelfstandigenaftrek en MKB-winstvrijstelling.

En als je dividend aan jezelf uitkeert of je aandelen verkoopt loop je tegen de heffing in box 2 aan van 25%.

 

Link naar reactie
  • 0

... een hoge winst en sparen voor later kan je beter met een BV doen, dan met een eenmanszaak.

Maar dan moet je jezelf een directeurssalaris toekennen waarover loonheffing wordt ingehouden en zonder recht op zelfstandigenaftrek en MKB-winstvrijstelling. En als je dividend aan jezelf uitkeert of je aandelen verkoopt loop je tegen de heffing in box 2 aan van 25%.
Daar staat tegenover dat je ongebruikt (spaar)geld eindeloos in de BV kunt houden. Met een eenmanszaak ligt dat bij interessante bedragen wat moeilijker ... de belastingheffing is hoger en dat ongebruikte spaargeld verhuist van box 1 naar box 3.

 

TS spreekt van overlevingsgeld in slechte tijden ... dan lijkt mij die 25% geen slechte deal.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Daar is natuurlijk ook al 20% venootschapsbelasting over betaald. En daar zijn geen goedkopere schalen voor zoals bij de inkomstenbelasting. Aangezien TS al over de 52% loopt te klagen over alleen maar de hoogste schaal (wat dus maar 12% scheelt over de netto winst boven 68k), en dus waarschijnlijk niet veel meer dan een ton winst of minder winst zal hebben, denk ik niet dat een B.V. gunstig zal zijn in dit geval. Maar goed... we weten de exacte bedragen en omstandigheden niet...

Link naar reactie
  • 0

Stel ik verdien 120.000 euro (noem even fictief bedrag) en mijn kosten zijn 30.000 prive en 30.000 euro zakelijk.

 

Als je 120k omzet hebt, en daar moeten nog 30k zakelijke kosten vanaf, dan heb je een winst van 90k.

Dat is -na aftrek van zelfstandigenaftrek, mkb vrijstelling en persoonlijke aftrekposten- vaak onvoldoende om uberhaupt in de 52% schijf te komen.

 

Terwijl het fear is om in dat jaar (5 jaar later) 40 of 30 % belasting te betalen over het bedrag wat ik “mezelf” uit keer

 

Als de kabinetsplannen doorgaan hebben we dadelijk nog maar twee schijven, en denk niet dat je zo snel in de hoogste terecht zal komen.

Of je nu in 2019 36,93% betaald of 5 jaar later 36,93% maakt dan ook niet meer uit...

 

Link naar reactie
  • 0
Maar nooit eens verstandige tips als je al jaren aan de slag ben en alles op orde heb.

 

Ik zou graag belasting vrij willen sparen om voor mindere tijden mezelf inkomsten te kunnen garanderen.

Als je alles op orde hebt dan zou er toch ergens in enige vorm een behoorlijke buffer moeten kunnen zijn? Die ook dit jaar weer aangevuld kan worden!?

 

Ben je bang voor eigen uitval? Is deze verzekerd?

 

Of waar zit jouw onzekerheid/angst of risico?

 

Daar valt o.b.v. jouw openingsbericht nog weinig over mee te denken, maar je zou meerjarige contracten af kunnen sluiten of kunnen diversificeren. Investeren in iets met een constante inkomstenstroom?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Maar goed... we weten de exacte bedragen en omstandigheden niet...

De exacte bedragen niet, maar ...
Ik verdien helaas geen 120k. Was voorbeeld bedrag
Zoals reeds eerder gezegd en geschreven ... Aangezien die 120K een uit de lucht gegrepen bedrag schijnt te zijn, is een verdere discussie weinig zinvol.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

... een hoge winst en sparen voor later kan je beter met een BV doen, dan met een eenmanszaak.

 

Maar dan moet je jezelf een directeurssalaris toekennen waarover loonheffing wordt ingehouden en zonder recht op zelfstandigenaftrek en MKB-winstvrijstelling.

En als je dividend aan jezelf uitkeert of je aandelen verkoopt loop je tegen de heffing in box 2 aan van 25%.

 

 

 

Precies, dus er val wel wat te discussiëren :).

@Rik99 we hebben het niet over 12% maar over 24%

 

Even in algemeen, denk dat als je vaste lasten heb van 1200 a 1500 euro,je best lage vaste lasten heb prive.

 

En of ik nu 120k verdien of 60k. Het maak niet uit. Mijn investeringen zijn minimaal. Mijn privé uitgave minimaal.

En ik zou misschien willen investeren in bedrijfspand maar geen hypotheek willen hebben. (dus moet ik paar jaar sparen)

Of ik wil gewoon een buffer, heb zwaar werk. over 15 jaar wil ik een dag minder werken.

We gaan er altijd maar vanuit dat we veel willen verdienen en meer en meer willen.

I want less.

 

Even hard werken, zodat ik later wat minder hard hoef te werken.

En sorry dat ik alvast 20 jaar vooruit kijk. Maar naast een goed pensioen wil ik buffer hebben.

Of ik uitval of het werk niet aankan, of ik ineens iets anders wil gaan doen of wil gaan studeren omdat ik het leuk lijk.

Of gewoon jaar ertussen uit.

ik wil stressloos leven.

En dan kan er wel discussie beginnen over vaste baan nemen enz. Ik wil het ook nog eens zelf in de hand hebben.(om die discussie voor te zijn)

 

Dus stel, ik betaal nu over mijn inkomsten minimaal. 30% belasting, en wat ik over hou heb ik genoeg aan. Maar ik verdien meer dan dat. Waarom zou ik nu 22% of 10% meer betalen als het moet en ik later maar 30% hoef te betalen?

 

Deze discussie gaat of en hoeveel belasting. En of we er wel of niet tegen hoogste tarief zitten.

Maar de discussie moet gaan hoe we slimmer met ons geld kunnen omgaan.

Elke euro die ik verdien is 100 euro voor mij waard. Met zweet bloed en tranen verdiend.

Ik doe alles en met alles zuinig aan. Denk misschien dat ik aan de 1000 euro vaste lasten nog genoeg heb.

Douchen? 0 graden is ook warm water. Verwarming aan in de winter? Bij mij is het 16 graden. wolle trui is voldoende.

En ik wil niet belasting onderduiken of ontwijken. Vind prima om belasting te betalen, daarom hebben we het ook zo goed in Nederland.

 

Maar het is toch niet echt een hele rare vraag?

Er zijn toch meer mensen die eenmanszaak hebben en zonder te investeren of uitbreiden een zakelijk buffer willen opbouwen ?

Of een bedrijfspand kopen van geld wat ze niet nodig hebben(investeren) alleen ik heb geen zin in hypotheek.

 

Of hebben we niks geleerd van de crisis?

Alles opmaken ... zoveel mogelijk lenen.

En als het crisis is dan staan we zonder inkomsten en dik belasting betaald over het geld wat we toch niet nodig hadden of gespaard hadden.

Of zoals heel veel eenmanszaken doen, alles op maken en jacuzzi in de tuin. En dan de eerste paar maanden van jaar werken voor de belasting. Owja en de lease auto nog afbetalen, want die was gekocht om toch maar wat af te kunnen schrijven.

 

Link naar reactie
  • 0

Of hebben we niks geleerd van de crisis? Alles opmaken ... zoveel mogelijk lenen.

Dat is het probleem niet. Mede dankzij de crisis heeft Nederland meer gespaard dan ooit >> https://www.businessinsider.nl/spaartegoeden-lopen-op-tot-recordniveau-483057/

 

Wat u wilt, is sparen zonder - of in ieder geval met minder - belasting te hoeven te betalen. En hoewel iedereen dat graag zou willen, zijn de wettelijk toegestane mogelijkheden, vooral met een eenmanszaak, zeer beperkt.

 

Een welbekend spreekwoord zegt: "geld stinkt niet".

Wel, volgens de (wijs)neuzen van de Overheid stinkt spaargeld behoorlijk en wel zoveel dat het met extra belastingheffingen bestraft moet worden.

 

En ik wil niet belasting onderduiken of ontwijken. Vind prima om belasting te betalen, daarom hebben we het ook zo goed in Nederland.
Zonder hanky-panky blijft er niets anders over dan de belastingregeltjes volgen ... opdat wij het goed houden in Nederland.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • -1

 

Wat u wilt, is sparen zonder - of in ieder geval met minder - belasting te hoeven te betalen. En hoewel iedereen dat graag zou willen, zijn de wettelijk toegestane mogelijkheden, vooral met een eenmanszaak, zeer beperkt.

 

Nee dat zeg ik niet. U begrijp er werkelijk niks van. Continu probeer u de discussie te verschuiven.

Zeer beperkt, is wat anders dan niet mogelijk.

 

De vraag was simpel.

Ik ga wel iemand betalen die van zaken verstand hebben en wel snap wat ik bedoel.

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij was de vraag inderdaad simpel: kan ik mijn geld parkeren zodat ik het later als ik het nodig heb kan opnemen, zonder er nu belasting over te betalen. Het antwoord is ook simpel: nee dat kan niet. Althans niet met een eenmanszaak, tenzij je het investeert in vastgoed ofzo.

 

Cosara vertelt je alleen wat wel en niet mogelijk is. Dat dit antwoord je niet bevalt kan zij niets aan doen natuurlijk.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Als iemand begint over mijn vaste lasten lager (zonder dat iemand mijn vaste lasten weet)en discussiëren heeft verder geen zin, stug volhouden dat omzetten naar bv beter is (maar niet voordeliger is). dan heb ik inderdaad liever dat diegene niet mee doet met deze discussie.

Dat heeft u correct.

 

En of het wel of niet kan, blijkbaar hebben veel mensen er nog niet zo over nagedacht of is de vraag nieuw.

Ik heb een andere situatie en andere visie van leven dan de meeste eenmanszaken denk ik

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat iedereen met een eenmanszaak hier al over nagedacht heeft maar al tot de genoemde conclusies is gekomen.

 

Maar het staat u natuurlijk vrij om dit verder te (laten) onderzoeken en als u tot ander conclusies komt dan horen wij dat graag (als u dat natuurlijk dan nog wilt delen).

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat iedereen met een eenmanszaak hier al over nagedacht heeft maar al tot de genoemde conclusies is gekomen.

 

Maar het staat u natuurlijk vrij om dit verder te (laten) onderzoeken en als u tot ander conclusies komt dan horen wij dat graag (als u dat natuurlijk dan nog wilt delen).

 

 

Ik weet het niet, de meeste die ik om me heen kijk hebben niet eens over pensioen nagedacht.

En gezien de reacties hier. kwam ik niet echt op idee dat hier ook over na werd/was gedacht. Want ja het scheel maar 12% en die 52% halen we toch niet.

En er moesten exacte cijfers komen.

 

Dus met alle respect ik denk niet dat iedereen die eenmanszaak heeft er over na hebben gedacht.....

 

En zoals ik eerder heb gezegd in dit topic, aandelen optie ?geld pas als ik ze verkoop dat dan bij inkomsten/winst word gerekend?

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.