• 0

Zakelijk sparen voor eenmanszaak.

Beste Medeondernemers,

 

Veel tips lees ik wat je moet doen als ondernemer, maar vaak is het voor de beginneende ondernemer.

Maar nooit eens verstandige tips als je al jaren aan de slag ben en alles op orde heb.

 

Ik zou graag belasting vrij willen sparen om voor mindere tijden mezelf inkomsten te kunnen garanderen.

Stel over 5 jaar is er 3 jaar crisis en ik verdien dan de helft van nu. Of een jaar helemaal niks. Dan zou ik graag daar potje voor willen hebben om inkomsten te garanderen.

 

Stel ik verdien 120.000 euro (noem even fictief bedrag) en mijn kosten zijn 30.000 prive en 30.000 euro zakelijk. Dan betaal ik na 65.000 euro 52% belasting. Dus 35.000 / 2 = 17.500 euro.(ongeveer dan)

Stel er is over 5 jaar crisis, en ik verdien maar 20.000 euro . Dan moet ik van mijn spaargeld (17.500 euro) waar 50% belasting over betaald is,opmaken.

 

Hoe kan ik een “potje” of zakelijk sparen. Zodat ik als ik 20.000 euro verdien in de mindere jaren, ik mezelf kan aanvullen tot wat ik nodig heb om mijn vaste lasten betalen, en over dat bedrag wat ik mezelf “uitbetaal” dan pas belasting over betalen?

 

Veel word er gezegd over beleggen, over uitbreiden, personeel.

Maar ik wil zekerheid opbouwen en niet groter worden.

Bestaat hier iets voor ? Of hebben jullie goede ideeen?

 

Snappen jullie wat ik bedoel?

Bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Beste meeuw013,

Jouw vraag komt op mij over als een werknemers angst. Bij ondernemen hoort een zeker blijmoedig naar de toekomst kijken ongeacht slechte ervaringen uit het verleden.

Als je echt bang bent in de toekomst geen inkomen te hebben zou ik nu alvast een goede en vaste baan zoeken.

 

Als je vindt dat je nu als ondernemer teveel verdient en een deel liever naar de toekomst wil verschuiven zou ik dat teveel aan werk, dat niet met belastingmiddeling is te regelen, opschuiven naar de toekomst. Of als het levering van materiaal is het pas over een paar jaar gaan leveren.

 

Mijn ervaring is dat er in slechtere tijden altijd licht gloort aan de horizon, en je dus niet hoeft te reserveren als je nog gezond bent. Een AOV verzekering kun je afsluiten als je het lichamelijk of geestelijk in de toekomst niet meer denkt te kunnen, maar daar gaat jouw vraag denk ik niet over.

 

Onderneem en laat het je gebeuren zou ik zeggen.

Link naar reactie
  • 0

https://www.businessinsider.nl/paul-van-der-kwast-spaar-in-je-bedrijf-beleg-in-prive-591022/

 

Ik heb hier goed artikel btw.

 

Dus het kan wel :).

 

Alleen je moet goed advies in winnen (kopen)

Yep ... goed advies kost goed geld.

 

Niemand zal bestrijden dat het niet kan, zolang u maar kunt aantonen dat die aandelenkoop een zakelijk doel dient en niet gebruikt wordt om met de winst bij verkoop de private vaste lasten te kunnen betalen. Waar het nog steeds om gaat is de hoeveelheid geld die u ter beschikking hebt of denkt te kunnen verdienen.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Beste herman van der helm,

 

Angst van verleden is misschien er wel. Ik zelf zie het meer als ervaring en heb nu juist ruimte om naar de toekomst te kijken.

En die ruimte wil ik uitgebreid benutten.

 

Risico nemen hoor bij ondernemen, ook tegenspoed hoor bij ondernemen, daar heeft u helemaal gelijk in.

Dat vind ik ook helemaal niet erg. En ook leuk. Ondernemen is ook risico nemen en dingen proberen. Maar klein beetje basis... of nadenken over toekomst om dingen voor te zijn...

Genieten van leven en beetje zorgeloos...

Laat me in alles risico nemen en zorgen maken. Maar financieel wil ik klappen op kunnen vangen en zorgeloos zijn.

 

Ik bezuinig op veel dingen,maar mijn gereedschap is top merken.

mijn expertise aan verruimen.

Maar wil ook verder kijken dan morgen of volgend jaar.

 

Wat u zeg is op zich goed idee, maar dat gaat niet.

Ik ben nu jong, vitaal en kan arbeid en kennis volop leveren.

Dat kan niet uitgesteld worden, later geleverd worden, en ben helaas een product die houdbaarheid ten einde keer loop.

 

En als ik kijk om bv. over 20 jaar dag minder te werken, en over 30 jaar 2 dagen minder te werken.

Ik vind, daar ben ik ook ondernemer voor om die beslissing en zelf in te delen.

Ik zie mede ondernemers kreunen en sacherijnig kijken met hun 55ste. a 60ste. Die hebben er geen zin meer in. Dat wil ik niet, als ik zover ben wil ik ruimte hebben om iets anders te gaan ondernemen of gewoon denken. fuck it ik kom alleen op vrijdag waar iedereen vrolijk kijk. doe de woensdag er nog bij.

En al die ondernemers hebben toen, het moment van waar ik zit, niet over nagedacht.

Als ik kijk hoeveel nieuwe lease auto's er staan. Vakanties kunnen niet gek genoeg. Maar als ik over pensioen begin of het broodfonds... niemand thuis.

 

Angst is het verkeerde woord(al zit er wel klein beetje wat in), ik zie meer als blijmoedig over de toekomst nadenken ;)

Maar wil ook de mogelijkheid hebben b.v. jaar zomaar mijn zeilboot kunnen dobberen in the middle of nowhere.

 

Nu heb ik energie, nu kan ik er alles uit halen wat erin zit.

Snapt u me :)?

 

Link naar reactie
  • 0

Dus het kan wel :).

 

Het hangt er van af wat jij met "het" bedoelt.

 

Sparen in je eenmanszaak kan zolang het ondernemingsvermogen niet onzakelijk hoog wordt (zoals ik al aangaf), maar uitstel van inkomstenbelasting kan niet. In dit artikel wordt dat ook niet gesuggereerd: dit artikel gaat over sparen van geld waarover al inkomstenbelasting is betaald.

 

Kortom: zakelijk sparen ja, maar nadat je er inkomstenbelasting over betaald hebt.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
5 uren geleden, Jeremy Homan zei:

MMM

 

Dit adviseerde mijn boekhouder ook van de week :-)

 

En wat adviseerde uw boekhouder ...

 

Sparen zonder belasting te betalen?

Of

Goed advies kopen?

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 2-9-2018 om 22:48, Norbert Bakker zei:

 

Het hangt er van af wat jij met "het" bedoelt.

 

Sparen in je eenmanszaak kan zolang het ondernemingsvermogen niet onzakelijk hoog wordt (zoals ik al aangaf), maar uitstel van inkomstenbelasting kan niet. In dit artikel wordt dat ook niet gesuggereerd: dit artikel gaat over sparen van geld waarover al inkomstenbelasting is betaald.

 

Kortom: zakelijk sparen ja, maar nadat je er inkomstenbelasting over betaald hebt.

 

 

 

Ik snap deze redenatie niet. Waarschijnlijk snap ik het niet omdat ik basale financieel-belastingtechnisch inzichten niet heb. En omdat ik ook andere artikelen heb gelezen hierover. 

 

In mijn perspectief zie ik geen voordeel in zakelijk sparen ten opzichte van in prive te sparen, wanneer je in beide gevallen eerst inkomstenbelasting betaalt hebt over het basisbedrag. Het verschil dat zou kunnen overblijven is dat de rente uit sparen in prive wordt belast in box3 (maar het basisbedrag uit werk of inkomen was eerder al belast natuurlijk). Als dat zo zou zijn hoe zit het dan met de - inmiddels fictieve - rente die je krijgt op je zakelijke spaarrekening, wordt die niet belast ofzo? Dat kan ik me nauwelijks voorstellen.

 

Dan het et artikel op Business Insider https://www.businessinsider.nl/paul-van-der-kwast-spaar-in-je-bedrijf-beleg-in-prive-591022/. Hier wordt toch de indruk gewekt dat niet de spaargelden zelf maar de rente erover wordt belast (2e alinea). De rente op de zakelijke spaarrekening is nu 0. Dat zou betekenen dat je eindeloos de inkomstenbelasting voor je uit kan schuiven. Ook in een ander artikel lees ik dat de rente over het werkkapitaal wordt belast, niet het werkkapitaal zelf (mits niet onredelijk hoog). https://www.businessinsider.nl/belastingtip-let-op-dat-saldo-bankrekening-bedrijf-niet-n-box-3-verdwijnt-619876/. Klopt het van die belasting over de rente?

 

De beweringen van Norbert en van Paul van der Kwast lijken haaks op elkaar te staan. 

 

Ik ben niet de doorsnee-ZZP-er, maar soort van Swiebertje in Ondernemersland. Ik ben alleengaand en heb geen hypotheek, maar tijdelijke gebruiksovereenkomst (=nul euro). Ik heb geen vrouw en geen kinderen, geen schulden. En ik doe deeltijd-HBO momenteel. Ik heb in mijn leven alleen arbeid verricht, wanneer dat financieel noodzakelijk werd. Dat resulteerde altijd in interessante belastingaangiften. Kortom, een normaal mens gelooft het niet dat een financieel regime als dit bestaat.

 

De hamvraag binnen dit regime zijn de overblijvende liquide middelen aan het eind van dit jaar van zo'n 20K. Gezien mijn inkomstengeschiedenis is dit opmerkelijk hoog. Maar vanuit een normale situatie niet. Online is genoeg info te vinden voor doorsnee belastinggevallen. Maar niet voor mijn situatie. Daarom vraag ik het maar hier.

aangepast door amDEwolff
Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, amDEwolff zei:

De beweringen van Norbert en van Paul van der Kwast lijken haaks op elkaar te staan. 

 

Dat doen ze niet. Het artikel van Paul klopt helemaal en mijn beweringen ook.

 

Waar de grote denkfout van de oorspronkelijke vraagsteller zit is dat het spaargeld in het artikel van Paul al in  de eenmanszaak zit: er is al op enig moment - toen de winst gerealiseerd werd - inkomstenbelasting over betaald. Het is dus netto geld

 

Maar de oorspronkelijke vraagsteller dacht dat hij/zij  bij het realiseren van 60.000 Euro winst en het bestempelen van € 30.000,- daarvan tot bijdrage aan de zakelijke spaarpot voor later, nu maar over 30.000 inkomstenbelasting hoefde te betalen en de overige 30.000 pas bij opname. Dat klopt dus niet: je rekent eerst af over de volledige winst, en dan kun je vervolgens met dat netto geld gaan sparen. 

 

Het vormen van een spaarpot of reserve in je eenmanszaak stelt dus geen inkomstenbelasting uit; het enige dat het doet is de forfaitaire box 3 heffing ontlopen. Alleen de toe- of afname van de spaarpot (het rendement of de rente ) valt  vervolgens ten laste van de winst.

 

Quote

Hier wordt toch de indruk gewekt dat niet de spaargelden zelf maar de rente erover wordt belast (2e alinea). 

 

En dat klopt, maar vóórdat het geld spaargeld werd is er al inkomstenbelasting over betaald.

 

Quote

Dat zou betekenen dat je eindeloos de inkomstenbelasting voor je uit kan schuiven.

 

Nee dus, en dat suggereert Paul ook niet.

Maar stel je eens voor dat dat wel mogelijk zou zijn?  Welke IB-ondernemer zou er dan nog inkomstenbelasting betalen in Nederland?  

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
12 uur geleden, Norbert Bakker zei:

 

Nee dus, en dat suggereert Paul ook niet.

Maar stel je eens voor dat dat wel mogelijk zou zijn?  Welke IB-ondernemer zou er dan nog inkomstenbelasting betalen in Nederland?  

 

 

Bedankt voor de verheldering. Het is mij duidelijk nu.

 

Toch denk ik dat Paul de suggestieve werking van zijn bewoording niet helemaal goed heeft ingeschat.  Ik loop hier  wel vaker tegenaan wanneer een professional iets op z'n Jip en Jannekes probeert uit te leggen aan een leek. Het ligt ook in hoge mate aan mijzelf.

 

In de eerste en de tweede zin staan tegenstrijdige beweringen op het eerste gezicht: 1) spaargeld wordt belast en 2) alleen de echte rente wordt belast. Het woord 'alleen'  in de tweede bewering werkt  als een ontkenning van de eerste bewering. Ik snap ook wel dat dit niet kan, maar hoe zit het dan wel? Ik weet het niet, want ik ben een leek. En dan ben ik de weg kwijt in Paul zijn verhaal.

 

"Als IB-ondernemer (eenmanszaak, maatschap of vennootschap onder firma) betaal je over spaargeld dat in je bedrijf zit inkomstenbelasting in box 1. De echte rente wordt belast. Als je een spaartegoed hebt van 100.000 euro en je krijgt 0,8 procent aan rente, betaal je alleen over die 800 euro aan rente-inkomsten belasting."

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 174 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.