• 0

Cap op rendement van investeerder

Beste Allemaal,

 

Ik ben voornemens om binnenkort contact te zoeken met een investeerder om startkapitaal aan te trekken voor mijn onderneming. In dit verband heb ik de volgende 'technische' vragen:

 

- In hoeverre is er ervaring met het verkrijgen van een call-optie door de ondernemer van de investeerder waarin de ondernemer de gelegenheid krijgt om de aandelen van de investeerder te kopen tegen een vooraf bepaald bedrag (lees: rendement voor de investeerder bijv. 7,8 of 9 keer het verstrekte eigen vermogen)? Dit teneinde vóór overlegging van het businessplan tot een redelijke Cap te komen.

 

- Als een investeerder meer dan de (nominale) waarde van de aandelen stort is er in principe sprake van Agio. Als de ondernemer bijvoorbeeld slechts de nominale waarde stort smeert deze agio zich uit over alle aandelen en worden de aandelen van de ondernemer in principe meer waard. Heeft iemand ervaring hoe investeerders/participatiemaatschappijen hier mee omgaan?

 

- Wat is de gemiddelde 'leverage' van een investeerder? M.a.w. hoeveel vreemdvermogen wordt er verstrekt ten opzichte van eigenvermogen? Zijn leningen recht toe recht aan of wordt er gewerkt met convertibles (m.a.w. een lening die in aandelenkapitaal kan worden omgezet)? Dit heeft n.m.m. invloed op het % van de aandelen dat de investeerder zal nemen.

 

Alvast hartelijk dank!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

0 antwoorden op deze vraag

Er zijn nog geen antwoorden op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 97 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.