• 0

Koop op afbetaling / Lease / BTW

Beste lezer,

 

Ik wil van een ander bedrijf (kleine BV) een bedrijfsmiddel overnemen met mijn eenmanszaak, nu hebben wij onderling besproken dat ik dit bedrijfsmiddel in 5 jaar mag afbetalen, soort financial lease dus.

 

Nu wilde wij gewoon samen een contract opstellen dat ik product X koop, voor het (fictieve) bedrag van € 50.000, afbetalen in 5 jaar, en iedere maand BTW erover heffen, ik hoef geen rente te betalen en mag boete vrij aflossen.

 

Enkel nu kwam ik erachter dat dit schijnbaar niet is toegestaan, en de volledige BTW som in 1 maal voldaan dient te worden, welke ik uiteraard kan terugvragen, maar tot ontvangst duurt nog wel een paar maanden (aangifte per kwartaal).

 

Gezien mijn bedrijf net is gestart en al veel uitgaven heb gedaan, komt die BTW eigenlijk niet zo gunstig voor mij (benodigde investeringen zijn wat hoger uitgevallen) en de BV kan ook geen 3/4 maanden wachten op ontvangst van mn aangifte (ik heb dusdanig geïnvesteerd dat ik een leuke som terug krijg).

 

Zoals je leest een klein werkkapitaal probleempje, dit betreft gelukkig enkel een opstart probleem en zou in 3 maanden verholpen moeten zijn.

 

Nu mijn vraag, klopt het dat dit officieel niet is toegestaan (btw maandelijks), en wat zouden evt consequenties zijn als we het wel op deze manier zouden doen (je verschuift de btw maargoed je betaald hem wel, uiteindelijk zullen beide administraties geheel matchen).

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Xicow,

 

Allereerst welkom op Higherlevel!

 

klopt het dat dit officieel niet is toegestaan

Dat klopt. Je wordt na levering economisch eigenaar en bent dan de volledige BTW over de aanschafprijs verschuldigd. De wijze van financiering (afbetaling, financial lease etc) heeft daar geen enkele invloed op.

 

en wat zouden evt consequenties zijn als we het wel op deze manier zouden doen

Bij controle van een van beide partijen een naheffing van het nog niet betaalde bedrag + rente en een boete

 

je verschuift de btw maargoed je betaald hem wel

Leuk bedacht :), maar je doet een niet kloppende aangifte en je betaalde de btw op deze manier gemiddeld 2,5 jaar te laat..

 

Zoals je leest een klein werkkapitaal probleempje, dit betreft gelukkig enkel een opstart probleem en zou in 3 maanden verholpen moeten zijn.

Los dat werkkapitaalprobleempje dan anders op. Willens wetens rommelen met de BTW lijkt me niet de beste manier van opstarten.

 

En als ik een oplossingsrichting mag geven: kun je de machine in eerste instantie niet huren en dan later overnemen? Dan wordt je nu nog geen economisch eigenaar, en speelt het BTW probleem nu nog niet. Doe je de verkoop zodra jij die BTW tijdelijk kunt voorfinancieren.

 

(Uiteraard bij huur wel goed de spelregels vastleggen)

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

We lopen aardig richting einde kwartaal 3, maar grote teruggaves vragen soms om bewijsstukken.

 

Vooroverleg met de Belastingdienst of bijspringen FFF?

 

Hoeveel korting krijg je op de koopsom als je deze wel in een keer kunt voldoen? Ik snap namelijk niet zo goed waarom een BV zoveel en zolang krediet zou geven aan een te krap gefinancierde, beginnende eenmanszaak.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Beste Xicow,

 

Er hoeft helemaal geen cashflow probleem te zijn er is namelijk geen verplichting tot het direct betalen van de btw aan de leverancier maar alleen om moet de leverancier het direct aan jou factureren.

 

Met gevolg moet hij dus bij de eerst volgende aangifte ineens de btw afdragen.

Ja mag in hetzelfde kwartaal die BTW terugvragen en dat krijg je binnen 8 weken bericht en als de belastingdienst jou bankrekeningnummer heeft binnen 2 weken na die brief ook het geld.

 

Het volgende zou kunnen werken.

1. De leverancier stuurt jou een factuur met een datum in september,

Daardoor moet er aangifte gedaan worden in kwartaal 3 en moeten zij het uiterlijk 31 oktober betalen

 

2. Jij mag die BTW ook direct terugvragen in je aangifte derde kwartaal.

a. Als jij nu zorgt dat je in de eerste week van oktober al BTW aangifte doet dan neemt de belastingdienst die al in behandeling en is eind oktober al 3 van de 8 weken voorbij, meestal blijft de belastingdienst ruim binnen de 8 weken bij hun beoordeling.

 

b. omdat voor teruggave jou bankrekening bekend moet zijn kun je die ook nu alvast opgeven. Voor de BTW/omzetbelasting MOET je die eenmalig opgeven, de belastingdienst gebruikt NIET het nummer wat ze al kennen als je bijv toeslagen of een voorlopige teruggaaf inkomstenbelasting krijgen.

In deze link kun je lezen hoe je je rekening nummer kunt doorgeven

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/betalenenontvangen/content/rekeningnummer-wijzigen-doorgeven

 

de instructie is kort en duidelijk (kopje zakelijke belastingen

 

Wilt u uw rekeningnummer doorgeven of wijzigen:

 

1. Ga naar Inloggen voor ondernemers en log in.

2. Ga naar 'Overige formulieren' en kies het formulier ‘Wijzigen rekeningnummer ondernemers’.

3. Vul de vragen in.

 

 

Als jij zorgt dat je rekeningnummer bekend is bij de belastingdienst en ook met je leverancier afspreekt dat zodra je de btw hebt terugontvangen je deze doorstort naar hen dan moet dat toch geen probleem hoeven te zijn.

De leverancier is bereid het volle aankoop bedrag (incl btw) aan jou over 5 jaar te financieren.

Door die btw regels hoeven blijkt nu dat ze dat opeens in rekenig moeten brengen, het is bij dit soort constructies dan ook zeer gebruikelijk dat de btw niet in de totale financial lease zitten

Voordeel voor de leverancier is dat het openstaande restbedrag op einde van dit jaar al een stuk lager is dan jullie eerste wilde overeenkomen.

 

Het is ook best gebruikelijk dat de financial lease partij bereid is het btw probleem voor te financieren (lees: zij moeten het al afdragen, maar jij hebt het nog niet terug gehad om aan hen door te storten)

Zij hoeven het btw bedrag maar 2 a 3 maanden voor te financieren. En mocht dat toch bezwaarlijk zijn kun je daar altijd een rentevergoeding voor betalen. dat kan je de kop niet kosten.

Stel dat het btw bedrag 1000 euro is, en dat de rente 8% is dan is de jaarlijkse rente 80 euro over die 1000 euro btw en 3/12 daarvan is 20 euro rente als je pas 3 maanden later de btw betaald.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 107 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.