• 0

Partner wil uit VOF, hoe om te gaan met inboedel/voorraad

Goede dag

Mijn partner wil na ruim een jaar uit onze VOF. Ze heeft er geen tijd meer voor en zin meer in. Wij hebben echter nooit een contract opgesteld (shoot me)

Geld op de rekening verdelen we 50/50. Maar ze doet enorm moeilijk over de voorraad en inboedel. Ze wil dat we uitzoeken wat apparaten opbrengen als we die zouden verkopen en dan wil ze daarvan de helft. En hetzelfde voor de voorraad. Ik heb op dit forum al heel wat gelezen maar kom hier niet helemaal uit. Ik wilde er eerst in goed overleg uitkomen maar dit duurt nu al maanden. Ondertussen werk ik door en breng dus geld binnen waarvan zij weer de helft opstrijkt terwijl ze niets doet. Ik wil hier vanaf. Waar heeft zij recht op? Wat ben ik verplicht?

Mvg

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste kmdckrs,

 

Allereerst welkom op Higherlevel!

 

Wij hebben echter nooit een contract opgesteld

Dan is het simpel: uittredende vennoot is einde VOF, dus ontbinden en afrekenen en dan kan jij desgewenst verder

 

Maar ze doet enorm moeilijk over de voorraad en inboedel. Ze wil dat we uitzoeken wat apparaten opbrengen als we die zouden verkopen en dan wil ze daarvan de helft. En hetzelfde voor de voorraad.

Wat is daar enorm moeilijk aan dan? De waardering of het financieren van de afrekening?

 

Waar heeft zij recht op?

Op de helft van de opbrengst (baten-kosten) van het staken van de VOF

 

Wat ben ik verplicht?

Een eindafrekening (laten) opmaken en de VOF ontbinden

 

maar dit duurt nu al maanden. Ondertussen werk ik door en breng dus geld binnen waarvan zij weer de helft opstrijkt terwijl ze niets doet.

Zonde. Benader een goede boekhouder en onderneem snel actie.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Klein aanvullinkje:

 

Pas ná het opmaken van de slotbalans zal blijken wat het kapitaalaandeel van elke vennoot precies is.

Het hoeft niet precies 50/50 te zijn op dat moment (door verschil in opnames/stortingen door de vennoten), ook als de winstverdeling 50/50 is.

 

Daarna is het inderdaad een kwestie van 'verdelen die hap'.

Goederen en inventaris kan vaak wel 'overgenomen' worden voor een redelijk bedrag door een van de vennoten, zodat niet allebei met bijvoorbeeld de helft van de onverkochte goederen blijven zitten - dat is dan weer een kwestie van handjeklap.

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Fijn dat er zo snel gereageerd wordt.

 

Wat is daar enorm moeilijk aan dan? De waardering of het financieren van de afrekening?

Waardering. Ze wil echt de max hebben. We zijn maar een hobby bedrijfje naast een vaste baan. Vb een afgeschreven printer die niets meer opbrengt wil zij perse 200 euro voor hebben.

 

Een boekhouder inschakelen lijkt mij ook het beste.

Hoe dom dit ook klinkt zij werkt alles tegen. Ze wil bijv een deel voorraad meenemen om zelf iets mee te hobbyen. En ze wil geld zien. Maar ze weet dat een boekhouder het veel lager zal waarderen dan zij ervoor wil krijgen. En werkt daarom niet mee.

 

Maar ik had ergens uit begrepen dat zonder contract zij eigenlijk juridisch geen aanspraak kon maken op inboedel wanneer zij vertrekt...

 

Wat betreft goodwill... Er is geen geïnvesteerd kapitaal en wat betreft reële beloning voor haar is er ook geen sprake. Het is echt een hobby bedrijf waar zij nog het minste in deed.

 

 


quote tag toegevoegd voor duidelijkheid

 

Link naar reactie
  • 0

Oei, wat een misverstanden...

 

...heeft zij op enig moment schriftelijk te kennen gegeven te (willen) stoppen? Dan zou dat zomaar direct de 'harde' einddatum van de samenwerking kunnen zijn.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Oei, wat een misverstanden...

 

...heeft zij op enig moment schriftelijk te kennen gegeven te (willen) stoppen? Dan zou dat zomaar direct de 'harde' einddatum van de samenwerking kunnen zijn.

 

Groet,

 

Highio

 

 

Nee dat heeft ze zo even gemeld. Ik heb nu net de kvk papieren onder haar neus geschoven om te tekenen dat ze stopt per 1 okt want ze gaf ineens aan misschien wel tot januari te blijven maar niet actief. Ze weet dat december voor ons lucratief is. Daar heb ik dus even een stokje voor gestoken

 

Link naar reactie
  • 0

Nou, als jij vandaag stopt of zij vandaag stopt, dan houdt de samenwerking vandaag op.

 

Dan dus (per vandaag) een slotbalans maken en kijken wie wat tegoed heeft uit de samenwerking (en wie eventueel wat verschuldigd is).

 

Maar natuurlijk kan iemand ook per 1 oktober uittreden en dan wordt het dus 1 oktober allemaal.

 

Ja dat is zo. We waren 1okt overeengekomen ivm correct afsluiten allemaal. Maar dat schijnt dus niet te lukken

Link naar reactie
  • 0

Wat betreft goodwill... Er is geen geïnvesteerd kapitaal en wat betreft reële beloning voor haar is er ook geen sprake. Het is echt een hobby bedrijf waar zij nog het minste in deed.

 

Beste KMDCKRS,

 

Je hebt het over voorraad en inboedel. Er is dus wel degelijk sprake van geïnvesteerd kapitaal.

 

Als mede-vennoot heeft/had je (ex-)partner recht op een aandeel in de winst.

Als daar niets van op papier is gezet, maar het geld op de rekening 50/50 verdeeld wordt, mag je er vanuit gaan dat haar winstaandeel 50% is.

 

Als jij kunt aantonen dat je veel meer uren hebt gemaakt dan de uittredende vennoot, zou je nog kunnen betogen dat je recht hebt op een hoger winstaandeel, maar dat lijkt me procedureel lastig, omdat er niets op papier is vastgelegd.

 

Voorraad, inboedel e.d. zijn aangekocht op naam van de v.o.f. neem ik aan, dus die blijven in principe van de onderneming als jij die (als eenmanszaak) voortzet. Ook hier is de complicerende factor dat er niets op papier is vastgelegd over het uittreden van een vennoot.

 

Ze heeft recht op het saldo op haar kapitaalrekening op datum staking (laten uitrekenen door een onafhankelijke boekhouder, want samen gaan jullie er - zo te lezen - niet uitkomen) en eventueel de helft van de stille reserves en goodwill. Gezien de aard van de onderneming schat ik in dat van dat laatste geen sprake zal zijn.

Verder hoop ik dat je een rechtsbijstandsverzekering hebt, voor het geval de uittredende vennoot dwars blijft liggen.

 

Link naar reactie
  • 0

[off topic]

Verder hoop ik dat je een rechtsbijstandsverzekering hebt, voor het geval de uittredende vennoot dwars blijft liggen.

Helaas: standaard uitsluiting, en zelden in te sluiten.

(mede daarom ben ik geen groot voorstander van rechtsbijstandsverzekeringen: is alleen nuttig bij geschillen met personeel, inkoop van goederen/diensten en verkoop goederen/diensten. )

 

[/off topic]

zkrbnv.thumb.png.4000d52f58caa297a8b2d0a7a0605ade.png

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Maar dat schijnt dus niet te lukken

Dat lukt altijd. Streep trekken of punt zetten en naberekenen.

 

Hoe lang werk je al alleen en hoeveel uren maak je daarbij zonder compensatie?

 

Misschien moet je wel met terugwerkende kracht rekenen vanaf het moment dat (ex-)vennoot geen bijdrage meer geleverd heeft.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Maar dat schijnt dus niet te lukken

Dat lukt altijd. Streep trekken of punt zetten en naberekenen.

 

Hoe lang werk je al alleen en hoeveel uren maak je daarbij zonder compensatie?

 

Misschien moet je wel met terugwerkende kracht rekenen vanaf het moment dat (ex-)vennoot geen bijdrage meer geleverd heeft.

 

Groet,

 

Highio

 

 

Werk inmiddels ruim 3mnd alleen. Zo'n 20u per week. Gemiddeld. Verschilt per week.

 

Wat betreft kapitaal ( reactie op odeon) bedoelde ik wat we in begin ingelegd hebben. Dat is nihil. Wat er later allemaal is gekocht is gefinancierd met opbrengst geleverde producten. We geven onszelf ook geen salaris (nog). Alles wat er verdiend wordt gaat terug het bedrijf in.

 

Voorraad en inboedel zijn aangekocht op naam vof ja en blijven in de eenmanszaak.

Deze week komt er een boekhouder deze zaken waarderen.

 

Link naar reactie
  • 0

Mijn inzet zou dan waarschijnlijk ontbinden/uittreden per 30 juni en doorstarten per 1 juli 2018 zijn, al ken ik jullie verdere geschiedenis en cijfers niet.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Wat betreft kapitaal ( reactie op odeon) bedoelde ik wat we in begin ingelegd hebben. Dat is nihil. Wat er later allemaal is gekocht is gefinancierd met opbrengst geleverde producten. We geven onszelf ook geen salaris (nog). Alles wat er verdiend wordt gaat terug het bedrijf in.

 

De winst gebruik je voor nieuwe inkopen maar over die winst moet je nog wel belasting afdragen. En als vennoot heb je geen salaris. Privé opnames of stortingen worden verrekend via jullie kapitaalrekeningen en eventuele winst wordt daar weer aan toegevoegd.

 

We zijn maar een hobby bedrijfje naast een vaste baan.

 

Dan zal het financiële belang waarschijnlijk niet echt groot zijn. zonde van de energie om daarover te bekvechten.

 

Mijn partner wil na ruim een jaar uit onze VOF.

 

Als het goed is zijn er dan al jaarstukken over 2017 waaruit de kapitalen van de vennoten blijken.

 

Link naar reactie
  • 0
Waardering. Ze wil echt de max hebben. We zijn maar een hobby bedrijfje naast een vaste baan. Vb een afgeschreven printer die niets meer opbrengt wil zij perse 200 euro voor hebben.

Lijkt mij simpel. Jij waardeert de printer op nul, dus kan zij de printer meenemen en evt. verkopen. Met haar deel van de opbrengst kan ze dan mooi jouw deel van de voorraad betalen die ze mee wil nemen. Succes!
Link naar reactie
  • 0

Deze week komt er een boekhouder deze zaken waarderen.

 

Spannend!

 

Maar wat denk je dat er gebeurt wanneer 'de boekhouder' dit allemaal 'waardeert' op een voor jou (als "doorstarter") voordelige waarde...?

 

Dan denk ik dat je ( straks ex-)vennoot dat niet zal onderschrijven en iets heel anders vindt.

Net zo goed als jij gaat protesteren wanneer het jou niet goed uitkomt allemaal.

 

Volgens mij moet iemand de administratie helemaal sluitend op orde brengen en dan blijkt (en daar valt dan niet over te twisten, mits alles juist en volledig is!) vanzelf wie waar recht op heeft.

 

Succes!

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Wanneer er onenigheid bestaat over de waardering, dan is een andere werkbare methode om een interne veiling te houden waarin beide vennoten kunnen bieden op de te verdelen spullen. Het geboden geld komt in de boedel en is makkelijk te verdelen en eenieder krijgt het betreffende artikel voor de waarde die er daadwerkelijk door partijen aan gehecht wordt. Wil jij de voorraad houden, dan kost jou dat geld; vind de ander de printer meer waard, dan zal die meer moeten bieden. Simpel.

Link naar reactie
  • 0
en eenieder krijgt het betreffende artikel voor de waarde die er daadwerkelijk door partijen aan gehecht wordt.

Een andere optie bij 2 partijen is de Chinese Veiling (Chinese Auction, Texas Shootout): beiden brengen een schriftelijk blind bod uit en de hoogste bieder mag het object kopen voor de prijs van het laagste bod. Werkt zowel bij de boedel als geheel of onderdelen.

 

Simpel.

De praktijk (spreek uit eigen ervaring :'() is minder simpel ; er moet een derde als "veilingmeester" optreden anders gaan de emoties te hoog oplopen.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

(...) volgende week is de deadline om hieruit te komen.

 

Zegt wie?

 

Zoals al herhaaldelijk is geschreven hebben jullie allebei recht op jullie aandeel in de samenwerking.

Dat aandeel blijkt wanneer de slotbalans opgemaakt is (met alle stortingen en opnames erin verwerkt!) en het resultaat verdeeld is conform afspraak.

Uiteraard worden bezittingen zoals voorraad e.d. op de balans (af)gewaardeerd tot marktwaarde indien dat lager is dan kostprijs. En inventaris verminderd met relevante afschrijvingen.

 

Maar daarna (als niet alleen liquide middelen aanwezig zijn) is het toch echt een kwestie van verdelen in goed overleg.

En daar zijn ook verschillende suggesties over gedaan (handjeklap, veilingen e.d.).

 

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

(...) volgende week is de deadline om hieruit te komen.

Maar daarna (als niet alleen liquide middelen aanwezig zijn) is het toch echt een kwestie van verdelen in goed overleg.

En daar zijn ook verschillende suggesties over gedaan (handjeklap, veilingen e.d.).

 

KMDCKRS wil de onderneming voortzetten.

Dus dan zou ik niets verdelen. Ze heeft de activa immers nodig om de onderneming voort te zetten.

 

De uittredende vennoot heeft alleen recht op uitbetaling van het saldo op haar kapitaalrekening:

Winstaandeel + stortingen - onttrekkingen.

 

Als de uittredende vennoot zelf de onderneming ook wil voortzetten als eenmanszaak wordt het wat lastiger en dan zou je eventueel wel kunnen kiezen voor een verdeling/veiling van de activa. Maar dat zou niet mijn 1ste insteek zijn. Haar "uitkopen" is veel praktischer.

 

Verder zou ik alles waarderen cf de fiscale waarderingsregeling. Dus aankoopwaarde activa minus 20% afschrijving (op jaarbasis). Voorraad waarderen tegen inkoopwaarde. Dat levert het minste gedoe op.

 

Als de tegenpartij van mening is dat er sprake is van stille reserves en goodwill moet ze daar zelf maar mee komen. Betekent wel dat er dan ook stakingswinst is.

 

Link naar reactie
  • 0

(...) volgende week is de deadline om hieruit te komen.

Maar daarna (als niet alleen liquide middelen aanwezig zijn) is het toch echt een kwestie van verdelen in goed overleg.

En daar zijn ook verschillende suggesties over gedaan (handjeklap, veilingen e.d.).

 

KMDCKRS wil de onderneming voortzetten.

Dus dan zou ik niets verdelen. Ze heeft de activa immers nodig om de onderneming voort te zetten.

 

De uittredende vennoot heeft alleen recht op uitbetaling van het saldo op haar kapitaalrekening:

Winstaandeel + stortingen - onttrekkingen.

 

Als de uittredende vennoot zelf de onderneming ook wil voortzetten als eenmanszaak wordt het wat lastiger en dan zou je eventueel wel kunnen kiezen voor een verdeling/veiling van de activa. Maar dat zou niet mijn 1ste insteek zijn. Haar "uitkopen" is veel praktischer.

 

Verder zou ik alles waarderen cf de fiscale waarderingsregeling. Dus aankoopwaarde activa minus 20% afschrijving (op jaarbasis). Voorraad waarderen tegen inkoopwaarde. Dat levert het minste gedoe op.

 

Als de tegenpartij van mening is dat er sprake is van stille reserves en goodwill moet ze daar zelf maar mee komen. Betekent wel dat er dan ook stakingswinst is.

 

Dit is zo'n beetje wat er nu gehanteerd gaat worden ja.

Zij gaat overigens niet door met een eenmanszaak.

In overleg is afgesproken volgende week hier uit te komen.

 

Dus er is licht aan het einde vd tunnel

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 239 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.