Jump to content
appie1985
Verberg

Aansprakelijkheid bij VOIP-diensten

vraag

Hallo,

 

In de zomervakantie ben ik van plan om VoIP aan bedrijven te bieden, daarbij horen de belminuten ook in het pakket. Nu is het zo dat er misschien mogelijke storingen kunnen optreden waarbij de klant dan tijdelijk niet zou kunnen bellen, dus leiden ze schade (hopen dat het nooit gebeurd).

 

2 vragen erover:

-. Kan ik me via de algemene voorwaarden hiervoor tegen indekken? (ik ben namelijk een wederverkoper).

-. Is er een bepaalde mogelijkheid om me hiertegen te verzekeren?

 

Alvast bedankt voor de reactie!

Link to post
Share on other sites

13 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Hallo,

 

In de zomervakantie ben ik van plan om VoIP aan bedrijven te bieden, daarbij horen de belminuten ook in het pakket. Nu is het zo dat er misschien mogelijke storingen kunnen optreden waarbij de klant dan tijdelijk niet zou kunnen bellen, dus leiden ze schade (hopen dat het nooit gebeurd).

 

2 vragen erover:

-. Kan ik me via de algemene voorwaarden hiervoor tegen indekken? (ik ben namelijk een wederverkoper).

-. Is er een bepaalde mogelijkheid om me hiertegen te verzekeren?

 

Alvast bedankt voor de reactie!

 

Lever je alleen apparatuur of ga je ook (voip)diensten aanbieden ?

Lijkt mij dat dit nogal verschil uitmaakt met betrekking tot jouw aansprakelijkheid.

 

 

En de zomervakantie lijkt mij niet de beste tijd om met deze handel op pad te gaan.

Als je al mensen te woord kunt staan , dan zijn dit meestal niet de mensen die beslissen over dit soort investeringen. Die zijn op vakantie.

 

Edit mod titel aangepast en topic verplaatst

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Om via internet te kunnen bellen heb je bepaalde appara(a)t(en) nodig, dus ik bied ze beiden aan.

 

Ik begin tijdens de zomervakantie om mezelf een beetje warm te lopen en na de vakantie flink aan de slag te kunnen.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Om via internet te kunnen bellen heb je bepaalde appara(a)t(en) nodig, dus ik bied ze beiden aan.

 

Ik begin tijdens de zomervakantie om mezelf een beetje warm te lopen en na de vakantie flink aan de slag te kunnen.

 

Je levert dus de apparatuur, niet de internet verbinding.

Voor de internet verbinding ben jij dus niet aansprakelijk, daarvoor moeten jouw afnemers bij hun provider zijn.

 

Zorg dat dit nog eens extra in de leveringsvoorwaarden vermeld word.

Ook als bijvoorbeeld software van derden (voip apparatuur) de instellingen zodanig vernaggelen dat deze hersteld moeten worden

 

Overigens hebben we op dit forum enkele specialisten op het gebied van ALV.

Deze zullen zich nog wel melden ;)

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik denk dat dat wat kort door de bocht is Nico...

 

Zo te zien worden er ook 'belminuten' verkocht, en dat impliceert toch dat je een deel van de verbinding voor je rekening neemt. Uiteraard ben je niet aansprakelijk als de adsl verbinding van de klant uitvalt (daar is inderdaad de provider voor, die overigens nooit (gevolg)schade zal vergoeden).

 

Voor bijvoorbeeld een webservice waarmee je VOIP bellers aan elkaar of aan vaste nummers verbind kan ik me wel voorstellen dat je verantwoordelijk bent dat zoeits ook daadwerkelijk werkt. Aansprakelijkheid voor gevolgschade kun je wellicht indekken met ALV, maar het lijkt me ergens wel logisch dat je een vergoeding geeft wanneer het product niet naar behoren werkt.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik denk dat dat wat kort door de bocht is Nico...

 

Zo te zien worden er ook 'belminuten' verkocht, en dat impliceert toch dat je een deel van de verbinding voor je rekening neemt. Uiteraard ben je niet aansprakelijk als de adsl verbinding van de klant uitvalt (daar is inderdaad de provider voor, die overigens nooit (gevolg)schade zal vergoeden).

 

Voor bijvoorbeeld een webservice waarmee je VOIP bellers aan elkaar of aan vaste nummers verbind kan ik me wel voorstellen dat je verantwoordelijk bent dat zoeits ook daadwerkelijk werkt. Aansprakelijkheid voor gevolgschade kun je wellicht indekken met ALV, maar het lijkt me ergens wel logisch dat je een vergoeding geeft wanneer het product niet naar behoren werkt.

 

Ik hou van korte bochten ;)

 

Het is mij nog steeds niet helemaal duidelijk wat appie nou precies aanbied.

Of het nu alleen om de telefoons gaat of dat er meer achter zit, en die indruk krijg ik niet.

Ik heb het idee dat hij belminuten van bv Skype wil verkopen, maar dat is een gok.

 

Hoe het precies zit met aansprakelijkheid laat ik graag aan juristen over.

Maar dat zou ook betekenen dat AH aansprakelijk is als hun belminiuten kaart problemen geeft omdat het Telfort/KPN netwerk hapert.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

 

Ik probeer me even voor te stellen (a-technisch) hoe zo een systeem werkt. Kun je even in het kort uitleggen hoe het een en ander in elkaar zit?

 

M.b.t. de hardware: moet de klant deze zelf verder installeren, is hiervoor specialistische kennis vereist? Hoe is de garantie van de fabrikant geregeld? Ben je op de hoogte van de AV van de fabrikant?

(met name de uitsluitingen aansprakelijkheid, gevolgschade)

 

M.b.t. eventuele software: ontwikkel je deze zelf of komt die van een derde partij? Zo ja, ook hierbij de vraag hoe de garantie (cq onderhoud) in elkaar zit en heb je kennis genomen van de AV van deze partij?

 

 

 


www.camelot-legal.nl

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik koop apparatuur en belminuten van derde partij in en dat verkoop ik door aan de klant. De klant kan via zijn/haar bestaande internetverbinding (dat niet door mij wordt geregeld) bellen naar andere personen. Voordat de klant kan bellen moet er een voip-apparaat aangesloten en ingesteld worden aan de telefoon(centrale) van de klant, dat zal allemaal door mij worden geinstalleerd. Wanneer de klant belt dan wordt er een verbinding gemaakt met de server van de derde partij en die zorgt ervoor dat mijn klant kan bellen, de belminuten ervan betaalt de klant aan mij en ik betaal een gedeelte weer aan de derde partij.

 

1. Wie is aansprakelijk wanneer de voip-apparaat het begeeft?

2. Wie is aansprakelijk wanneer de voip-apparaat het begeeft, maar blijkt dat er een instelling is gewijzigd?

3. Wie is aansprakelijk wanneer de internetverbinding het begeeft?

4. Wie is aansprakelijk wanneer de server van van de derde partij het begeeft?

5. Wie is aansprakelijk wanneer ik tijdens de installatie de computernetwerk plat gaat (en schade ondervindt)?

 

Kan ik me voor al deze punten via de algemene voorwaarden indekken?

 

Als het nog onduidelijk is dan "hoor" ik het wel van jullie.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

1. Wie is aansprakelijk wanneer de voip-apparaat het begeeft?

Jij, als vertegnwoordiger van de fabrikant.

2. Wie is aansprakelijk wanneer de voip-apparaat het begeeft, maar blijkt dat er een instelling is gewijzigd?

Degene die de instelling wijzigde, echter als dit moeilijk aan te tonen is; Jij.

3. Wie is aansprakelijk wanneer de internetverbinding het begeeft?

Internet provider.

4. Wie is aansprakelijk wanneer de server van van de derde partij het begeeft?

Jij, als vertegenwoordiger van deze partij (anders derde partij).

5. Wie is aansprakelijk wanneer ik tijdens de installatie de computernetwerk plat gaat (en schade ondervindt)?

Jij bent aansprakelijk.

 

Kan ik me voor al deze punten via de algemene voorwaarden indekken?

Nee, je moet alleen wel duidelijk zijn over wat de klant mag verwachten, dat scheelt bij de oplossing van problemen. De schade tijdens installatie is af te dekken met een verzekering, de rest niet.

 

Als het nog onduidelijk is dan "hoor" ik het wel van jullie.

Daar waar je optreed als vertegenwoordiger van de afbricant moet je je verdiepen in hun garanties en aansprakelijkheidsregelingen, anders kun je klem komen te zitten.

 

Een klacht die je nog veel hoort is dat de kwaliteit van de gesprekken over voip wisselvallig is, hoe ga je daarmee om?

 


Pim de Bokx

www.pioneerz.com | managing the risk to dramatically improve

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Een klacht die je nog veel hoort is dat de kwaliteit van de gesprekken over voip wisselvallig is, hoe ga je daarmee om?

 

Het belangrijkste vinden wij de kwaliteit. Daar investeren wij als een van de weinige VoIP providers 'heavily' in.

 

Dat is ook de reden dat we niet de allergoedkoopste zijn en voor de gebruikers een kleine fee van 5,95 per maand voor onbeperkt bellen.

Als er problemen zijn met de gesprekskwaliteit dan ligt dat in 99% van de gevallen bij de lokale internetverbinding van de gebruiker.

 

(sorry voor de late reactie, had ik vorige keer overheen gelezen :-[ )

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik ben bezig met het zoeken van een geschikte verzekeringsmaatschappij dat telecommunicatie verzekert (aansprakelijkheid en rechtsbijstand). Ik kreeg net een brief van woudsend verzekeringen thuisgestuurd met het bericht dat ze telefonie en telecommunicatie niet verzekeringen. Weet iemand van jullie met een onderneming op gebied van telecommunicatie een geschikte verzekeraar, die dit kan verzekeren?

 

Ben van plan morgen weer verder te zoeken, zit toevallig achter de pc dus vraag ik het meteen aan jullie experts! ;D

 

Alvast bedankt!

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Weet iemand van jullie met een onderneming op gebied van telecommunicatie een geschikte verzekeraar, die dit kan verzekeren?

 

Probeer Praevenio eens. Dit is een technische verzkeraar, onderdeel van Deltalloyd. Marsh en AON kun je ook proberen. AON is een gevolmachtigde en kan je ongetwijfeld verder helpen omdat ze actief zijn in de telecomhoek. Rechtsbijstand zal een lastig verhaal worden vrees ik. Ten eerste omdat in de voorwaarden een aantal uitsluitingen gelden die voor jouw dienstverlening wel relevant zijn, ten tweede het risico dat jouw soort dienstverlening meebrengt. Maar niet geschoten is latijd mis. Succes.


jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Hallo Iedereen,

 

Ik zat me af te vragen,

 

Als je nou een veiligheids functie inbouwt bijvoorbeeld.

 

Je zou kunnen denken dat je een ISDN lijn achter de hand houdt in het geval dat de VoIP lijn het begeeft.

 

Zou men zich hiervoor kunnen indekken dan? Bijvoorbeeld dat wanneer de VoIP lijn het niet meer doet, men ongestoord belt met de ISDN lijn, de kosten komen dus voor de rekening van de klant (wat betreft het ISDN bellen).

Maar in het geval dat de ISDN lijn het ook begeeft samen met de VOIP lijn, wie is er dan aansprakelijk?

Jij hebt een fail-over ingebouwd dat de ISDN het overneemt, en dat de ISDN lijn het begeeft ligt niet in jouw hand.

 

Of zie ik dit verkeerd??

 

Groetjes,

Bronhi


To be, to be...

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 7 leden online en 181 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept