• 0

Opzetten muziek holding diensten (Advies gezocht)

Hallo iedereen,

 

Achtergrond info:

Het is de bedoeling dat ik een muziek holding (FSM) ga opzetten met in totaal 5 uitvoerende bedrijven (bedrijfstakken) daaronder. Te weten een platenmaatschappij (FSR), muziekuitgeverij (FSP), muziek promotie netwerk (online) (FSPR), muziekmerchandise (FSME), muziek ontwikkeling (Hardware & software) (FSS)

 

Dit wil ik doen in twee fases. Fase 1 bestaat uit FSM, FSR en FSP. De anderen volgen in fase 2.

 

Zie plaatje (Beetje oud):

https://drive.google.com/file/d/1lb6dXdEWaygI0xrEeJmPduSvGh24pBbs/view?usp=sharing

 

Extra uitleg over het plaatje:

https://www.useloom.com/share/c592fded7fc14a1abcd7ec0e5ac5e1c8

 

Probleem:

Ik heb nog nooit een muziek holding opgezet en kom een beetje in de knoop met het aanbieden van de diensten aan de uitvoerende bedrijven. Ik heb de volgende overkoepelende onderwerpen al:

 

- Boekhouden

- Human Resources (Valt alle onderhoud incl. ICT ook onder)

- Top-niveau strategisch besluiten

 

Wat wil ik te weten komen?

1. Welke overkoepelende onderwerpen mis ik nog?

2. Hoe kan ik deze onderwerpen het beste 'verkopen' aan mijn uitvoerende bedrijven? Is er een bepaalde best practice?

3. Ik zou dat graag op papier willen zetten (Of in een flowchart) maar weet niet hoe ik dat het beste kan aanpakken. Als er iemand is die een schets kan maken dan zou me dat enorm helpen (zeer visueel ingesteld)

 

Ik hoor het graag.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Bij voorbaat mijn excuses wanneer dit onaardig overkomt.... maar ik zou willen adviseren om je nog eens heel goed te bezinnen alvorens dit te gaan doen. Het lijkt dat je prachtige visioenen hebt over een heel conglomeraat op te zetten wat meteen een doorslaand succes wordt, en komt daarin al vast te zitten in de planningsfase met allemaal randzaken welke niets met je core business van doen hebben.

 

De structuur die je in gedachten hebt, heeft pas zin bij miljoenenomzetten. Wanneer je op dat punt bent aanbeland zou ik je willen adviseren een bedrijfsadviseur erbij in te schakelen maar tot die tijd zou ik je willen adviseren met een bescheidener plan van start te gaan. Gerard Philips is ook niet begonnen met het bouwen van het PSV-stadion.

Link naar reactie
  • 0
Is er een bepaalde best practice?

Zeker, lees o.a Eckart's notes van Eckart Wintzen en lees hoe hij een eenmansbedrijf uitbouwde tot een multinational met 10.000 werknemers door zo min mogelijk centraal en van bovenaf te regelen. ;)

 

(altijd handig om ook een andere kijk te raadplegen)

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Select (muziek)gezelschap. ;D

 

Welkom FS, waar sta je op dit moment wat ondernemerservaring en vakkennis betreft? Of ben je producer of artiest ofzo? Text reply please...

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Select (muziek)gezelschap. ;D

 

Welkom FS, waar sta je op dit moment wat ondernemerservaring en vakkennis betreft? Of ben je producer of artiest ofzo? Text reply please...

 

Groet,

 

Highio

 

 

Moet ik verplicht in tekst reageren? Ik had eigenlijk liever dat ik je het kan laten zien. Dan heb je gelijk een veel beter indruk want een plaatje zegt meer dan 1000 woorden.

Link naar reactie
  • 0

Erg praktisch is het niet zo'n video antwoord

We zijn een forum dat werkt met het schrijven van berichten in tekst.

 

De reden is ook vrij eenvoudig, Teksten, zelfs lange teksten, kun je zelf in 5 a 10 sec scannen / snel doorlezen om te zien of het interessant is en overslaan als het (voor mij) niet interessant is.

 

een link naar een video ga ik nog niet eens openen.

Om nog maar te zwijgen van dat ik 5 minuten ga zitten kijken en luisteren of het misschien interessant is.

 

Dus ja. ik zou zeggen

When in Rome, do as the Romans do

Dit is een forum in tekst. dus reageer in tekst.

 

Ik denk niet dat veel mensen gaan klikken naar jou video links..

 

Link naar reactie
  • 0
Om nog maar te zwijgen van dat ik 5 minuten ga zitten kijken en luisteren of het misschien interessant is.
Het is wel innovatief.

 

Video enhanced questioning, oftewel VEQ!

 

Volgens mij ontbreken er nog enkele divisies om creatievelingen de enige echte one-stop-shop te bieden.

 

* Fireplace Artist Management

* Fireplace Live Shows

* Fireplace Concert Halls

* Fireplace Beer & Cider Brewery

* Fireplace Fashion

* Fireplace Boots

* Fireplace Wellness

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Het is wel innovatief.

Het is een andere insteek. Videochatten met meerdere deelnemers kun je volgens mij alleen live doen. Anders vervalt heel snel de meerwaarde. Of niet, maar dan moet je wel een verrekt interessante boodschap hebben.

 

Soms moet je je als innovatief ondernemer of creatieveling ook gewoon conformeren. ;)

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

@Highio,

 

Oké, nou ja ik had gedacht dat het mogelijk met video's zou kunnen. Ik had mezelf al de titel bedacht 'forumvlogger' hahaha :D

 

Qua ondernemers ervaring heb ik zo'n 8 jaar onder de knie. Autodidact geleerd, geen enkele formele studie in welke richting dan ook. Dat geldt voor het beheren van een bedrijf alsook in de muziekindustrie zelf.

 

Ik ben erg artistiek en ondernemend maar ga plat op bedrijfsconcepten. Ik weet niet goed hoe ik iets moet doen, of wat de beste manier is om het aan te pakken. Wat ik vooral heb geleerd is dat ik het niet in mijn eentje moet doen, altijd iemand erbij om mee af te stemmen. Ik kom anders namelijk heel snel vast te zitten.

 

Voor meer achtergrond informatie verwijs ik je naar het grote voorstel topic, daar heb ik me even voorgesteld.

 

Ik ben begonnen als muziekproducer, heb een klein uitstapje gemaakt naar DJ maar dat is niks voor mij. Ik moet tijd hebben om over zaken na te denken en Hap Snap oplossingen die in het uitgaansleven vereist zijn kan ik gewoon niet bijhouden.

 

@Roel,

Hoewel ik de algemene beweegreden snap, vind ik het bijzonder bekrompen dat je niet eens de kans geeft om erop te klikken. Geeft toch wel aan hoe open Je staat tegenover innovativiteit. Jammer, vind ik een slechte eerst indruk van je. Ik ben blij dat TwaBla me bijstaat.

 

@Twabla, VEQ, nu is het alleen de vraag hoe je het uitspreekt hahaha!

Wat betreft de divisies, het gaat hier om overkoepelende onderwerpen die de uitvoerende bedrijven nodig hebben. Wat jij nu hebt omschreven past bij de platenmaatschappij, een boekingskantoor en een merchandise handel. Ik focus mij voorlopig op de diensten die en muziek holding aan zijn uitvoerderde bedrijven kunnen aanbieden.

 

Kortom hebben nog meer mensen suggesties voor onderwerpen

Link naar reactie
  • 0

Het is wel innovatief.

Het is een andere insteek. Videochatten met meerdere deelnemers kun je volgens mij alleen live doen. Anders vervalt heel snel de meerwaarde. Of niet, maar dan moet je wel een verrekt interessante boodschap hebben.

 

Soms moet je je als innovatief ondernemer of creatieveling ook gewoon conformeren. ;)

 

Groet,

 

Highio

 

Dit is geen videochatten, het is een screencapture. Videochatten kun je inderdaad alleen live doen. Een screencapture is net zoals het versturen van een foto. Eerst tijd genomen om te maken, daarna te delen.

Link naar reactie
  • 0

Bon, ik vrees dat ik dan net zo 'bekrompen' ben als Roel. Demonstreer het ons maar een keer live!

 

Daar zijn meer ondernemers die hun onderneming naar huisdieren vernoemen.

 

In de grote voorsteldraad zie ik in tekst slechts een heel kleine bijdrage...

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Bon, ik vrees dat ik dan net zo 'bekrompen' ben als Roel. Demonstreer het ons maar een keer live!

 

Ik heb er niks op tegen dat iemand het niet de meest prettige vorm van communiceren vind. Echter om het direct van de hand te wijzen zonder het tenminste 1 kans te geven is kort door de bocht nietwaar? Zet jezelf eens in mijn schoenen, wordt je vrolijk van zulke reacties terug? Ik niet...

 

Daar zijn meer ondernemers die hun onderneming naar huisdieren vernoemen.

 

Wat bedoel je hiermee?

 

In de grote voorsteldraad zie ik in tekst slechts een heel kleine bijdrage...

Dan 'stel' ik voor (hehe woordgrap) dat je wat vragen stelt waar je antwoord op wilt hebben en dan kan ik je die geven.

Link naar reactie
  • 0
Wat bedoel je hiermee?
Oh, even verward met een ander nieuw lid die zijn forumnaam gisteren toelichtte. Onze gastheer op 26 oktober deed hetzelfde en ik ook. De naam van een huisdier gebruiken.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Als starter meteen een concernstructuur met 5 werkmaatschappijen opzetten, is best wel ambitieus.

Hoeveel winst denk je de eerste jaren te maken?

Welke risico's loop je qua aansprakelijkheid dat je voor deze structuur kiest?

 

Helemaal mee eens het is inderdaad erg ambitieus. Ik had ook veel liever gezien dat je het met een werkmaatschappij af zou kunnen, maar dan wordt je gewoon een dertien in een dozijn bedrijf en dan sta je al buiten de markt nog voordat je bent begonnen. En dan heb ik zoiets van dan kun je twee dingen doen:

 

1. Of niet beginnen in de eerste plaats.

2. Opschalen tot het niveau waarbij je dan opeens wel een USP bedrijf wordt.

 

En dan ben ik voor het tweede. Niet geschoten is altijd mis.

 

Op je vraag over hoeveel winst we gaan maken de eerste jaren heb ik op dit moment niet de cijfers. Dit is allemaal nog in de onderzoeksfase. Wat wel een beetje duidelijk is, is dat we gaan voor een stichting zodat winst weer herinvesteert wordt in waar we voor staan 'Music evolves with us'. Ook hoef ik er niet rijk van te worden, een leefbaar honarium is meer dan genoeg, op voorwaarde dat we genoeg blijven verdienen.

 

Hoe weet ik zo zeker dat we genoeg blijven verdienen? Onze primaire inkomsten komen van stabiele bronnen. Zoals bijvoorbeeld afspraken met andere bedrijven in de vorm van sponsoring, maar ook terugkerende crowdfunding (Denk aan Patreon). In ruil daarvoor kunnen ze aanspraak maken op een deel van de royalties. Dit is interessant omdat wij vaste afspraken willen maken met muziekpartijen om bepaalde omzet targets te halen.

 

Hoe zorgen we ervoor dat we niet failliet gaan?

Door eerst uit te rekenen wat onze organisatie kosten voor het jaar zijn. Daarbij hanteren we een inschattingsmarge van 2.5 - 3x. (Bijv. 10.000 euro = 25.000 - 30.000 euro) om ons in te dekken tegen onvoorziene situatie.

 

Laten we ervan uitgaan dat de organisatiekosten 100.000 euro per maand zijn (= 100%). We hebben afgesproken met onze primaire inkomsten dat we operationeel zijn vanaf 125.000 euro per maand (= 125%). Wat dus overblijft is 25.000 euro per maand.

 

Die 25.000 euro is te verdelen als royalties aan onze primaire bronnen maandelijks. En wie zegt dat het bij 25.000 euro per maand blijft? Het kan ook 50.000 euro zijn, of zelfs 200.000 euro.

 

De stabiele partijen zorgen ervoor dat we kwaliteit kunnen blijven leveren in zwaardere tijden en halen prettige rendementen in goede tijden. En als stichting kan men donaties aftrekken van de omzetbelasting. Dan kost het de stabiele partijen niks (en kan zelfs rendement opleveren) en hebbben wij als stichting stabiele inkomsten.

 

En zo is de cirkel weer rond. Voor de primaire inkomsten.

 

We hebben ook nog secundaire inkomsten. Hier valt alles onder van verkoop (muziek, kennis, advertentie ruimte etc.), streaming, licensies, (willekeurige) donaties, fondsen, subsidies en zelfs erfenissen.

 

Deze secundaire inkomsten kunnen een aanzienlijk deel van onze totale inkomsten vormen. Ik kan geen cijfers geven maar het belangrijkste blijft dat deze inkomsten voor de muziek holding als extra appeltje voor de dorst gezien mogen worden. Voor de klanten van onze uitvoerende bedrijven is dit natuurlijk hun inkomen (op een split basis).

 

Kortom, cijfers geven is heel moeilijk.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zou denken of willen adviseren hoe concreter hoe beter!

 

Dit is voor alles creatief of misschien zelfs dromerij voor zakelijk. Noem mij dan maar negatief of bekrompen. ;)

 

Dump eens een link naar een informatieve zakelijke website.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik had ooit ook een hele kerstboom aan BV's (Persoonlijke BV, Holding BV, Assurantie BV, Internet BV, Stamrecht BV, 50% Hypotheek BV). De accountantskosten waren destijds behoorlijk hoog, maar vanwege fiscale regels en samenwerkingsverbanden was het de meest logische constructie. Als ik het allemaal vanuit één BV had kunnen doen dan zou dat mijn voorkeur hebben gehad. Kun je niet beter werknamen koppelen aan één BV en pas wanneer het grote geld binnenstroomt de hele kerstboom aan BV's optuigen?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zou denken of willen adviseren hoe concreter hoe beter!

 

Dit is voor alles creatief of misschien zelfs dromerij voor zakelijk. Noem mij dan maar negatief of bekrompen. ;)

 

Dump eens een link naar een informatieve zakelijke website.

 

Groet,

 

Highio

 

 

Mee eens, hoe concreter hoe beter. Helaas heb ik op vele zaken nog geen pasklaar antwoord, dat moet met de tijd komen. En daarom heb ik mij hier ook aangemeld.

 

Ik ben er al lang over uit dat ongeacht de branche, stevige zakelijke constructies nodig zijn. Zo zit het gewoon in elkaar. Op dat punt moet je niet negatief of bekrompen, het ging er puur om dat Roel niet eens mijn innovatie een kans gaf, gewoon nul. Dat is hetzelfde als de deur dichtslaan voor iemand zijn neus die net heeft aangebeld en ademhaalt om zijn vraag te stellen.

 

Wat bedoel je met het dumpen van een link naar een informatieve zakelijke website?

Link naar reactie
  • 0

Ik had ooit ook een hele kerstboom aan BV's (Persoonlijke BV, Holding BV, Assurantie BV, Internet BV, Stamrecht BV, 50% Hypotheek BV). De accountantskosten waren destijds behoorlijk hoog, maar vanwege fiscale regels en samenwerkingsverbanden was het de meest logische constructie. Als ik het allemaal vanuit één BV had kunnen doen dan zou dat mijn voorkeur hebben gehad. Kun je niet beter werknamen koppelen aan één BV en pas wanneer het grote geld binnenstroomt de hele kerstboom aan BV's optuigen?

 

 

De werknamen komen ook allemaal onder één BV. Het wordt Firespace BV en daarbij worden de uitvoerende bedrijven de zustermaatschappijen. Of is dit niet wat je bedoelt?

Link naar reactie
  • 0
Wat bedoel je met het dumpen van een link naar een informatieve zakelijke website?

 

Ik vermoed dat het vertrekpunt hier met deze ambitie en verstrekte informatie niet vanaf nul is. Dan zou ik gokken dat er al 'iets' presentabels of operationeels is.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Hoe weet ik zo zeker dat we genoeg blijven verdienen? Onze primaire inkomsten komen van stabiele bronnen. Zoals bijvoorbeeld afspraken met andere bedrijven in de vorm van sponsoring, maar ook terugkerende crowdfunding (Denk aan Patreon). In ruil daarvoor kunnen ze aanspraak maken op een deel van de royalties. Dit is interessant omdat wij vaste afspraken willen maken met muziekpartijen om bepaalde omzet targets te halen.

 

Ik ben erg benieuwd hoe je dit concreet voor je ziet... sponsoren verwachten over het algemeen wat terug voor hun investering, dus als je dat soort bedragen bij elkaar wilt krijgen zul je waarschijnlijk enkele bekende artiesten nodig hebben waaraan die sponsoren hun naam willen verbinden.

 

Maar die bekende artiesten sluiten zich natuurlijk niet zomaar aan bij een nog niet eens gestart bedrijfje, die willen vertegenwoordigd worden door een wat grotere, professionele organisatie die al bewezen heeft dat ze artiesten verder kunnen brengen in hun carrière.

 

Dus hoe ga je sponsoren aantrekken zonder dat je aantrekkelijke namen hebt waaraan ze zich kunnen verbinden, of hoe ga je die aantrekkelijke namen voor je winnen als je ze nog niets concreets kunt bieden?

 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 211 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.