• 0

Opzetten muziek holding diensten (Advies gezocht)

Hallo iedereen,

 

Achtergrond info:

Het is de bedoeling dat ik een muziek holding (FSM) ga opzetten met in totaal 5 uitvoerende bedrijven (bedrijfstakken) daaronder. Te weten een platenmaatschappij (FSR), muziekuitgeverij (FSP), muziek promotie netwerk (online) (FSPR), muziekmerchandise (FSME), muziek ontwikkeling (Hardware & software) (FSS)

 

Dit wil ik doen in twee fases. Fase 1 bestaat uit FSM, FSR en FSP. De anderen volgen in fase 2.

 

Zie plaatje (Beetje oud):

https://drive.google.com/file/d/1lb6dXdEWaygI0xrEeJmPduSvGh24pBbs/view?usp=sharing

 

Extra uitleg over het plaatje:

https://www.useloom.com/share/c592fded7fc14a1abcd7ec0e5ac5e1c8

 

Probleem:

Ik heb nog nooit een muziek holding opgezet en kom een beetje in de knoop met het aanbieden van de diensten aan de uitvoerende bedrijven. Ik heb de volgende overkoepelende onderwerpen al:

 

- Boekhouden

- Human Resources (Valt alle onderhoud incl. ICT ook onder)

- Top-niveau strategisch besluiten

 

Wat wil ik te weten komen?

1. Welke overkoepelende onderwerpen mis ik nog?

2. Hoe kan ik deze onderwerpen het beste 'verkopen' aan mijn uitvoerende bedrijven? Is er een bepaalde best practice?

3. Ik zou dat graag op papier willen zetten (Of in een flowchart) maar weet niet hoe ik dat het beste kan aanpakken. Als er iemand is die een schets kan maken dan zou me dat enorm helpen (zeer visueel ingesteld)

 

Ik hoor het graag.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Als je gaat voor een Stichting.

Waarom dan niet eerst die Stichting oprichten en de Stichting richt vervolgens de BV's op.

De Stichting is dan aandeelhouder van de Holding BV (en die weer van de onderliggende BV's).

 

Dit lijkt me praktischer dan eerst de BV-structuur op te richten en deze later weer in te brengen in de Stichting.

Zo omzeil je ook regeling rond verplicht directeurssalaris en aanmerkelijk belangheffing.

 

Let wel: Als die onderneming van jou gigantische winst gaat maken, kun je nog spijt krijgen van de Stichting ;)

Link naar reactie
  • 0

Wat bedoel je met het dumpen van een link naar een informatieve zakelijke website?

 

Ik vermoed dat het vertrekpunt hier met deze ambitie en verstrekte informatie niet vanaf nul is. Dan zou ik gokken dat er al 'iets' presentabels of operationeels is.

 

Groet,

 

Highio

 

 

Ja en nee. Ik ben de oude stijl van de website aan het converteren naar de nieuwe stijl website. Het is een grote zooi nog maar als je daar doorheen kunt kijken dan bij deze:

http://firespace.veela.nl/

 

Ik denk dat ik op de website teveel dingen wil doen in één. Het moet, informeren, instrueren en dan ook nog eens onze diensten aanbieden (zodat klanten via onze website direct gebruik kunnen maken).

 

Ik ben geen fan van portals (iedereen doet dat al en portal-moeheid is een ding). Maar ik ontkom er misschien niet aan helaas. Zo'n dashboard waarbij de klant in één oogopslag al zijn muziek zaken bij ons kan regelen. Vergelijkbaar wat Zoho One voor niet muziek bedrijven is.

Link naar reactie
  • 0

Hoe weet ik zo zeker dat we genoeg blijven verdienen? Onze primaire inkomsten komen van stabiele bronnen. Zoals bijvoorbeeld afspraken met andere bedrijven in de vorm van sponsoring, maar ook terugkerende crowdfunding (Denk aan Patreon). In ruil daarvoor kunnen ze aanspraak maken op een deel van de royalties. Dit is interessant omdat wij vaste afspraken willen maken met muziekpartijen om bepaalde omzet targets te halen.

 

Ik ben erg benieuwd hoe je dit concreet voor je ziet... sponsoren verwachten over het algemeen wat terug voor hun investering, dus als je dat soort bedragen bij elkaar wilt krijgen zul je waarschijnlijk enkele bekende artiesten nodig hebben waaraan die sponsoren hun naam willen verbinden.

 

Maar die bekende artiesten sluiten zich natuurlijk niet zomaar aan bij een nog niet eens gestart bedrijfje, die willen vertegenwoordigd worden door een wat grotere, professionele organisatie die al bewezen heeft dat ze artiesten verder kunnen brengen in hun carrière.

 

Dus hoe ga je sponsoren aantrekken zonder dat je aantrekkelijke namen hebt waaraan ze zich kunnen verbinden, of hoe ga je die aantrekkelijke namen voor je winnen als je ze nog niets concreets kunt bieden?

 

 

Een hele goede vraag en dat is dan ook een dilemma die industrie breed is. Kort gezegd, je hebt elkaar nodig. Sponsoren brengen stabiliteit en structuur, artiesten de artistiekiteit.

 

Er zijn wel wat opties die ik aan het overwegen ben waaronder:

- Co-producing.

Met als doel dat 'impopulaire versies' een commerciele variant krijgen. Hier is niet elke artiest blij mee, maar het kan zeker wel naast elkaar bestaan. De commerciële versie draagt de inkomsten die voor de artistieke versie niet (echt) van de grond zou kunnen krijgen.

 

Anders gezegd. Als een plaat wordt uitgebracht krijgt het een 'markt-conforme' en 'niet markt-conforme' versie. Een win-win.

 

- Verbinden van grote(re) namen.

Je ontkomt er niet aan maar via social media kun je velen rechtstreeks bereiken. Eigenlijk zijn de artiesten (ook de grotere) altijd wel geinteresseerd, mede-muzikanten delen eenzelfde passie. Eerder zijn het de managers daarachter (of juist daarvoor) die het afknallen omdat de propositie niet voldoende is.

 

Dat gezegd hebbende. Een afwijzing van een grote(re) artiesten naam zal toch frictie intern veroorzaken als de artiest het een goed plan vindt en de manager nog niet. Dat speelt echt mee, ook al heeft de artiest geen eindconclusie kunnen geven.

 

En dan komt nog dat artiesten best wel hun naam aan het initiatief willen verbinden. Al is het alleen maar om aan te geven dat ze erkennen dat de muziek industrie wel een upgrade naar 2.0 kan gebruiken. Hoeven ze verder niks voor te doen, alleen de goedkeuring bevestigd al dat we op een goed spoor zitten.

 

Dat is voor sponsoren misschien wat te summier maar het valt te proberen. Erkennen dat er iets aan je eigen industrie moet gebeuren is toch een kijkje in eigen keuken geven, dat schept enigzins vertrouwen.

 

- Huidige ontwikkelingen:

Artikel: https://nos.nl/artikel/2249447-hardwell-kiest-voor-zichzelf-wat-een-besluit.html

Het zijn misschien DJ's, maar ook de mensen om hun heen voelen eenzelfde prestatie druk met bomvolle agendas en van hot naar her (en dat kan best al beginnen op semi-pro niveau)

 

De muziek industrie is te extreem vanwege haar te grote instabiliteit. Juist als we wat stabiliteit aan onze klanten kunnen geven zullen de extremen afnemen en komt er weer ruimte voor artistieke vrijheid en interperatie.

 

Op de manier hoe Firespace het wil aanpakken, zou Avicii nu nog leven. En daar kan een sponsor verschil in maken.

 

Ondanks dat, er zijn zeer zeker open eindjes en daarom ben ik hier. Om die open eindjes dicht te kunnen knopen voordat ik hiermee publiekelijk ga.

Link naar reactie
  • 0

Dan zou ik gokken dat er al 'iets' presentabels of operationeels is.

Produceer je al wat? Verkoop je al iemand? Iets? Ooit gedaan?

 

 

Jep een platenmaatschappij gerund voor 8 jaar. Als muziek producer verschillende releases gehad (nu oud werk, maar het was een prachtig moment van leren). Maar voor je nieuwsgierigheid:

https://www.beatport.com/artist/ferione/458037

 

En ja, ik heb een aantal verkopen / streams gehad. Niet genoeg om zelfs een leuk zakcentje te noemen maarja, daar zijn verschillende redenen voor.

Link naar reactie
  • 0

Als je gaat voor een Stichting.

Waarom dan niet eerst die Stichting oprichten en de Stichting richt vervolgens de BV's op.

De Stichting is dan aandeelhouder van de Holding BV (en die weer van de onderliggende BV's).

 

Dit lijkt me praktischer dan eerst de BV-structuur op te richten en deze later weer in te brengen in de Stichting.

Zo omzeil je ook regeling rond verplicht directeurssalaris en aanmerkelijk belangheffing.

 

Let wel: Als die onderneming van jou gigantische winst gaat maken, kun je nog spijt krijgen van de Stichting ;)

 

Ik verkies stabiliteit boven gigantische persoonlijke winsten. Immers als Firespace goed loopt, heb ik daar als artiest heel veel profijt van. En dan haal ik mijn winst daar wel uit.

 

Wel hartelijk bedankt voor deze suggestie! Daar ga ik eens over hebben met mijn mede-oprichter.

Link naar reactie
  • 0

Sponsoren brengen stabiliteit en structuur, artiesten de artistiekiteit.

 

Die "artistiekiteit" is niet waar het de meeste sponsoren om gaat. Sponsoren willen exposure, zij willen hun naam verbinden aan een populaire artiest zodat de fans van die artiest ook fan van hun merk worden.

 

Eigenlijk zijn de artiesten (ook de grotere) altijd wel geinteresseerd, mede-muzikanten delen eenzelfde passie. Eerder zijn het de managers daarachter (of juist daarvoor) die het afknallen omdat de propositie niet voldoende is (...) En dan komt nog dat artiesten best wel hun naam aan het initiatief willen verbinden.

 

Goed dat je zo gelooft in je concept, maar ik ben bang dat je die bekende artiesten dan toch wat te hoog in schat.

 

Natuurlijk zijn er artiesten die tegen jou zullen zeggen "ja goed idee joh, lijkt me een cool initiatief". Maar ik denk dat 99 van de 100 er niks van menen en je alweer vergeten zijn als je ze de volgende een hand geven.

 

En die 100e die er wel echt in gelooft en oprechte interesse heeft zal dat ook niet in het openbaar zeggen, want daarmee schopt hij eigenlijk zijn huidige platenmaatschappij tegen de schenen...

 

Ik hoop voor je dat ik ongelijk heb, maar ik denk dat het onmogelijk is om zonder heel veel geld en een professionele organisatie grote namen aan te trekken. En zonder die grote namen kun je sponsoren ook wel vergeten...

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Sponsoren brengen stabiliteit en structuur, artiesten de artistiekiteit.

 

Die "artistiekiteit" is niet waar het de meeste sponsoren om gaat. Sponsoren willen exposure, zij willen hun naam verbinden aan een populaire artiest zodat de fans van die artiest ook fan van hun merk worden.

 

Eigenlijk zijn de artiesten (ook de grotere) altijd wel geinteresseerd, mede-muzikanten delen eenzelfde passie. Eerder zijn het de managers daarachter (of juist daarvoor) die het afknallen omdat de propositie niet voldoende is (...) En dan komt nog dat artiesten best wel hun naam aan het initiatief willen verbinden.

 

Goed dat je zo gelooft in je concept, maar ik ben bang dat je die bekende artiesten dan toch wat te hoog in schat.

 

Natuurlijk zijn er artiesten die tegen jou zullen zeggen "ja goed idee joh, lijkt me een cool initiatief". Maar ik denk dat 99 van de 100 er niks van menen en je alweer vergeten zijn als je ze de volgende een hand geven.

 

En die 100e die er wel echt in gelooft en oprechte interesse heeft zal dat ook niet in het openbaar zeggen, want daarmee schopt hij eigenlijk zijn huidige platenmaatschappij tegen de schenen...

 

Ik hoop voor je dat ik ongelijk heb, maar ik denk dat het onmogelijk is om zonder heel veel geld en een professionele organisatie grote namen aan te trekken. En zonder die grote namen kun je sponsoren ook wel vergeten...

 

Jup en het is precies die mindset die je opnoemt die ik aan de kaak wil stellen. Men mag best wel eens beginnen met erkennen dat artistieke zaken van nature wat meer ondersteuning mogen krijgen.

 

Kun je een dag zonder eten? Vast, maar niet zonder gevolgen. Kortom je bent al genoodzaakt om geld daar aan uit te geven. Supermarkt c.q. voedselstalletje, restaurant etc.

 

Kun je een dag zonder huisvesting? Op een zomerse dag wel maar in de winter echt niet. Kortom ook hier ben je al genoodzaakt om geld aan uit te geven. Huur, hypotheek, hotel etc.

 

Kortom, we hebben stabiele industrieeën die juist instabiele industrieeën kunnen ondersteunen. Niet alles is meetbaar op de manier zoals productie dat is. Of overheidswege via wetgeving.

 

Om deze reden bestaan er ook subsidies. Gemeenschapsgeld dat wordt gebruikt voor een goed doel. Het feit dat ik hier als eigenaar van een platenmaatschappij en muziek holding zeg dat we geen megawinsten hoeven als we er stabiliteit voor terug kunnen krijgen is al een 180 graden draai op de huidige manier.

 

Een artiest mag en kan best zijn platenmaatschappij tegen de schenen schoppen, zolang het met een goede reden gebeurd. Je bent een samenwerking aangegaan en het is aan de platenmaatschappij om alle gunsten en grillen van de artiest te accepteren daarbij. Je weet gewoon dat deze individuen wat 'ongewoner' zijn, dat hoort er gewoon bij.

 

Net zoals zorgverleners het vak in gaan omdat ze zich er goed bij voelen dat ze anderen kunnen helpen, zo geldt dat ook voor het muziek wereldje, je weet dat daar gekke (we noemen dat interessante) types tussen zitten, er alcohol, drugs en seks vloeit.

 

Enfin, ik geef toe dat de zakenwereld en artistieke wereld mijlenver uit elkaar liggen en met Firespace wil ik daar juist een brug (en ook de juiste brug) voor bouwen / zijn.

 

Kortom Bob, heb je suggesties die kunnen helpen hoe ik die brug kan bouwen?

 

Link naar reactie
  • 0

Tja, ik denk - net als de meeste anderen - dat je gewoon klein moet beginnen. Dan kun je alsnog wel een uitgebreid dienstenpakket aanbieden, maar als je daar nog geen eigen mensen voor in dienst kunt nemen zul je dat dan moeten uitbesteden (bijvoorbeeld aan andere ZZP'ers). Misschien vind je wel wat mensen met dezelfde visie als jij die je willen helpen.

 

Aangezien bekende artiesten dus hoogstwaarschijnlijk niet naar jou zullen overstappen zul je moeten proberen een paar aanstormende talenten aan je te binden, en dan maar hopen dat 1 of 2 van die talenten doorbreken zodat je interessant wordt voor sponsoren.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.