• 0

privedeel zakelijke consumpties in de boekhouding

20% van de zakelijke consumpties is prive maar hoe zet ik dat in de boekhouding? Ik heb een eenvouding excel sheet voor de boekhouding en ik begrijp dat ik daar een grootboekrekening Prive in kan opnemen.

Voor consumpties wordt 80% in de kwartaal en jaar overzichten meegenomen. In de 'dagelijkse' uitgavekant staat 100%, ook bij de bankafrekening. Hoe en waar zet ik die 20% in de boekhouding?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste VanRijnsoever,

 

Die 20% is alleen voor de correctie in de inkomstenbelasting.

Bedrijfseconomisch hoef je de correctie niet te maken.

 

In principe hoef je geen winstcorrectie in je boekhouding te maken, maar maak je de correctie van 20% in de (winst)aangifte inkomstenbelasting.

 

Hou er ook rekening mee dat de btw op horeca-uitgaven niet aftrekbaar is.

Link naar reactie
  • 0

Odeon bedankt voor de reactie.

ik denk dat ik het bedrijfseconomisch snap maar niet praktisch in de boekhouding. Immers er ontstaat een verschil. Het bank saldo loopt met elk kopje koffie uit de pas met de boekhouding omdat daar uiteindelijk 80% staat en het kopje koffie 100% meetelt op de bankafschriften. Mijn middelbare schoolkennis van boekhouden van 40 jaar geleden zegt me dat er toch ergens 20% moet worden genoteerd.

Link naar reactie
  • 0

Odeon bedankt voor de reactie.

ik denk dat ik het bedrijfseconomisch snap maar niet praktisch in de boekhouding. Immers er ontstaat een verschil. Het bank saldo loopt met elk kopje koffie uit de pas met de boekhouding omdat daar uiteindelijk 80% staat en het kopje koffie 100% meetelt op de bankafschriften. Mijn middelbare schoolkennis van boekhouden van 40 jaar geleden zegt me dat er toch ergens 20% moet worden genoteerd.

 

Die 20% noteer je in de fiscale winstaangifte, niet in de boekhouding.

Er is voor zover ik weet een specifieke vraag over in de winstaangifte.

Je geeft de totale kosten van eten en drinken aan en de software telt dan automatisch 20% op bij je winst.

 

40 jaar geleden bestond deze wetgeving over gemengde kosten nog niet, dus ik denk niet dat je dat op school hebt geleerd.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.