• 0

Factuur verbouwing deels zakelijk en deels privé. Hoe aangeven?

Ik heb onlangs een verbouwing laten uitvoeren bij ons in huis. Een gedeelte daarvan was het maken van een kantoorruimte voor mijn eenmanszaak, het overige deel was voor het woonhuis (badkamer, kozijnen, etc).

 

Nou heeft de aannemer me wel een gespecificeerde factuur gestuurd met daarop alle werkzaamheden en wat het kost, maar deze factuur is gewoon gericht aan mij als persoon en alles wat zakelijk en privé is staat door elkaar.

 

Nou heb ik hem al gevraagd om de factuur te verdelen in 2 aparte facturen, een zakelijk en een privé maar dit schiet niet op. Hij vertelde mij dat ik ook gewoon zelf bij de aangifte kan aangeven wat er zakelijk is en wat niet.

 

Klopt dit? En hoe werkt dit dan?

Kan ik gewoon zelf alle zakelijke kosten van de factuur bij elkaar optellen en dat dan aangeven bij voorbelasting bij de btw-aangifte én IB? En moet ik dan nog dit bedrag overmaken van mijn zakelijke rekening naar de privérekening zodat het overzichtelijker wordt?

En laatste vraag, moet een factuur voor de zaak altijd gericht zijn aan mijn bedrijf of mag dit ook gewoon op mijn privé NAW gegevens staan? (Ik ben eigenaar van de eenmanszaak)

 

Als iemand hier wat over weet dan hoor ik het graag. Alvast dank!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb onlangs een verbouwing laten uitvoeren bij ons in huis. Een gedeelte daarvan was het maken van een kantoorruimte voor mijn eenmanszaak, het overige deel was voor het woonhuis (badkamer, kozijnen, etc).

Eerst maar eens bepalen of de werkzaamheden van een kantoorruimte in of aan huis als zakelijk geëtiketteerd kunnen worden.

 

Nou heb ik hem al gevraagd om de factuur te verdelen in 2 aparte facturen, een zakelijk en een privé maar dit schiet niet op. Hij vertelde mij dat ik ook gewoon zelf bij de aangifte kan aangeven wat er zakelijk is en wat niet. Klopt dit? En hoe werkt dit dan?

Uitsplitsen naar zakelijk en privé gebruik.

Achteraf een beetje lastig met de werktijden en de gebruikte materialen - vandaar dat de aannemer daar niet zoveel voor voelt - maar globaal kunt u dat zelf voor een groot deel wel uitrekenen.

 

Kan ik gewoon zelf alle zakelijke kosten van de factuur bij elkaar optellen en dat dan aangeven bij voorbelasting bij de btw-aangifte én IB?

Correct.

 

En moet ik dan nog dit bedrag overmaken van mijn zakelijke rekening naar de privérekening zodat het overzichtelijker wordt?
Nee, niet persé noodzakelijk. In de boekhouding geef je aan welk deel van de factuur zakelijk is, en welk deel privé.

 

En laatste vraag, moet een factuur voor de zaak altijd gericht zijn aan mijn bedrijf of mag dit ook gewoon op mijn privé NAW gegevens staan? (Ik ben eigenaar van de eenmanszaak)

U bent de eenmanszaak, dus dat is geen explicite verplichting. De zakelijke aankopen moeten wel naar de onderneming herleidbaar zijn.

 

Voor de goede orde ... een bankstel die op naam van de onderneming is gekocht, gefactureerd en betaald, wordt daardoor niet automatisch een zakelijk goed.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Cosara,

 

Dan denk ik op basis hiervan dat ik geen nieuwe factuur nodig heb van de aannemer.

Erg fijn.

 

Het gaat hier overigens echt om een verbouwing van een garage naar een kantoorpand waar ik zal werken en klanten zal ontvangen. Denk aan electra vernieuwen, stucwerk, verlichting aanbrengen, nieuwe vloer, etc.

 

Dat lijken me sowieso wel zakelijke kosten voor de btw aangifte :)

 

Nogmaals dank.

Link naar reactie
  • 0

Het gaat hier overigens echt om een verbouwing van een garage naar een kantoorpand waar ik zal werken en klanten zal ontvangen. Denk aan electra vernieuwen, stucwerk, verlichting aanbrengen, nieuwe vloer, etc. Dat lijken me sowieso wel zakelijke kosten voor de btw aangifte.

Als dat etc. staat voor eigen sanitair (toilet en watervoorziening), dan ga ik daar in mee.

 

Het was maar een voorbeeld, maar misschien komt die aankoop van dat bankstel, voor het ontspannen ontvangen van zakelijke klanten, ook nog in beeld. :)

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Je kan mijns inziens geen BTW als voorbelasting aftrekken voor diensten (zoals verbouwingsdiensten, schilderprestaties e.d.) m.b.t. onroerende zaken die tot het privévermogen behoren.

Ook niet voor een gedeelte van je eigen woning dat je (mede) zakelijk gebruikt.

 

Waarom benader je niet de belastingdienst voor deze specifieke vraag trouwens?

Als je daar een (schriftelijk) antwoord op hebt, dan heb je toch enige zekerheid (waar niet echt sprake van is op een forum zoals HL).

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Als dat etc. staat voor eigen sanitair (toilet en watervoorziening), dan ga ik daar in mee.

 

Dit is voor zover ik weet geen keiharde eis.

 

Belangrijk is dat de ruimte apart verhuurbaar is aan een derde

(dan is eigen sanitair wel handig, maar de zelfstandigheid van de werkruimte valt of staat niet met eigen sanitair).

 

Hoewel niet persé noodzakelijk zou ik er wel op staan om de factuur te splitsen in een factuur voor de werkruimte en een factuur voor het woonhuis.

Dat is administratief wel zo duidelijk. Desnoods help je de aannemer met de splitsing van de factuur.

Link naar reactie
  • 0

Als dat etc. staat voor eigen sanitair (toilet en watervoorziening), dan ga ik daar in mee.

Dit is voor zover ik weet geen keiharde eis. Belangrijk is dat de ruimte apart verhuurbaar is aan een derde (dan is eigen sanitair wel handig, maar de zelfstandigheid van de werkruimte valt of staat niet met eigen sanitair).
Inderdaad, geen keiharde eis, maar het maakt de zelfstandigheid wel weer iets aannemelijker. Voor de zelfstandigheidsvereisten is de de verhuurbaarheid (aan derden) niet relevant ... ook een zolderkamer is immers met beperkingen (zoals geen eigen ingang; geen eigen sanitair; geen eigen koud- en/of warmwatervoorziening; geen eigen telefoon-/internetaansluiting) te verhuren.

 

zie ook: ECLI:NL:GHARN:2012:BW7843.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 239 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.