• 0

Importeren van Marokko naar België

Dag iedereen

 

Ik zou graag jaarlijks een lading noten vanuit Marokko naar België importeren. Deze zou ik dan willen verwerken tot allerhande voedingsproducten.

 

Nu heb ik een groot aantal Belgische transportbedrijven gecontacteerd om een offerte te vragen i.v.m import via zee, land en vliegtuig. De offertes die ik tot nu toe heb ontvangen zijn astronomisch (tussen 600 en 1200 euro voor een lading van 120 kilo).

 

Ik ben een startende ondernemer en ben op dit moment bang dat ik ten einde raad (door het bos de bomen niet kunnen zien) een transportbedrijf+douanevertegenwoordiger inschakel die eigenlijk te duur is en mezelf onnodig op hoge kosten jaag.

 

Heeft er iemand ervaring met import uit Marokko en kan men mij raad geven i.v.m wijze van transport en mogelijk expediteurs en/of transportbedrijven die bij mijn profiel passen?

 

Alvast bedankt voor het lezen en nadenken. Alle tips zijn welkom!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom op Higherlevel!

 

Dit is een behoorlijk specifieke vraag. Gezien je toch bezig bent met uitzoekwerk, is het niet verstandiger om daar wat meer op in te zetten?

 

Laten we beginnen bij het begin. Volgens de KVK(pdf) hanteert Nederland (op basis van Europese verdragen, pagina 17 pdf) minder tot geen importheffingen uit bepaalde landen. Wellicht een optie om hier eens goed naar te kijken, het lijkt mij dat België hier ook regelingen voor heeft. Mocht er veel verschil tussen landen onderling zijn, wellicht in het voordeligste land importeren om vervolgens vanuit daar verder te werken?

 

Worden de noten al geïmporteerd in een EU land? Zo ja, is het dan -met alle extra kosten inachtnemend- niet verstandiger de noten gewoon binnen de EU in te kopen? Zo nee, dan heb je andere uitdagingen welke je zult moeten tackelen.

 

Met betrekking de kosten: Hoe is die prijs tot stand gekomen? Het lijkt mij niet (maar dat weet ik niet zeker) dat de prijs alleen wordt geoffreerd op basis van gewicht, noten hebben meer volume dan bijvoorbeeld makkelijk stapelbare dozen.

Indien dat het geval is, bestaat er een mogelijkheid om de noten te pureren en dus de pulp te vervoeren? Of is het een mogelijkheid de productie volledig naar Marokko te verleggen en gewoon simpelweg het kant en klare product te importeren?

 

Is het een optie om met de export uit te wijken naar een ander land indien dit een positief resultaat heeft op de transportkosten? Wat voor een noten gaat het om, er zijn meer landen met een “Marokkaans” klimaat lijkt mij, wellicht verbouwen die dezelfde of soortgelijke noten.

 

Dan het gewicht zelf, 120 kg is natuurlijk niet veel. Wat doet de (transport)prijs indien je de hoeveelheid verdubbeld? Heb je marge (opslag, houdbaarheid, etc.) om te “spelen” met de hoeveelheid die je transporteert?

 

Wimj merkt terecht op dat het transporteren slechts een klein deel van alle uitdagingen zal zijn. Er gelden bijvoorbeeld extra regels voor het invoeren van “landbouwproducten”, een brede term die door de EU als volgt wordt gedefinieerd :

 

Onder landbouwproducten worden verstaan de voortbrengselen van bodem, veeteelt en visserij alsmede de producten in eerste graad van bewerking welke met de genoemde voortbrengselen rechtstreeks verband houden.

 

Lijkt mij dus dat noten daar ook onder vallen. Heb je zelf al eens contact met de douane?

 

Naast het gedeelte transport krijg je natuurlijk te maken met het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV). Met betrekking tot import van voedingsmiddelen uit een niet EU land heb ik al eens gereageerd (welliswaar voor Nederland, echter is de rode draad in de gehele EU nagenoeg gelijk) die informatie vindt je hier.

 

Ik hoop dat je wat aan mijn stukje hebt. Wat ik je voornamelijk mee wil geven is dat je jezelf niet moet laten ontmoedigen door zoiets “kleins” als transport. Probeer out of the box te denken, of in ieder geval creatief genoeg te zijn om meerdere scenario's te creëren. Natuurlijk, soms kan een idee om praktische redenen niet ten uitvoer worden gebracht, maar geef niet te snel op.

 

Link naar reactie
  • 0
Dan het gewicht zelf, 120 kg is natuurlijk niet veel

Understatement. Dit is veel te weinig om eigen import rendabel te maken.

 

Ik zou graag jaarlijks een lading noten vanuit Marokko naar België importeren

120 Kilo voor jaargebruik? Dat klinkt niet echt als een onderneming eerlijk gezegd.

Daarnaast is de kans op bederf of schimmelvorming erg groot als je noten zo lang bewaard.

 

FAVV controleert noten op mycotoxinen (vooral het kankerverwekkende aflatoxine)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 151 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.