• 0

Ervaringen met Invorderingsbedrijf / Incassocenter

Besten,


Vorig jaar heb ik Incassocenter ingeschakeld voor een grote factuur die niet werd betaald. Ik ging af op 'No cure, no pay'. Mij werd geadviseerd een serviceovereenkomst aan te gaan: ik zou het risico afdekken op bijkomende kosten, en de kans op succes zou groter zijn. In de spanning rond mijn financiële ongemak met mijn niet-betalende klant (het ging om rond de 10k), ging ik akkoord. Ik voldeed de bijna €800,-. Na veel onduidelijke communicatie met Incassocenter (ik had met wel 5 contactpersonen te maken, die allemaal tegenstrijdige dingen beweerden) werd destijds mijn factuur eindelijk betaald, en mijn dossier gesloten. Dat ging niet zomaar: ik had een boze mail gestuurd over alle onduidelijkheid, en werd eerst nog even telefonisch uitgescholden door een medewerker. Heel gezellig allemaal.


Nu, een jaar later, ontvang ik zonder enige aankondiging een nieuwe factuur: omdat ik niet uiterlijk 3 maanden voor het verstrijken van het jaar per aangetekende brief mijn contract heb opgezegd, word ik automatisch verlengd. Kennelijk ben ik ooit met die voorwaarden, waar ik overigens nooit voor heb getekend, akkoord gegaan. Ik mag dus weer bijna €800,- betalen voor een dienst die ik niet wil en niet nodig heb. Ik probeer nu al geruime tijd om mijn situatie uit te leggen, en te verzoeken de factuur te doen vervallen, maar ik word steeds verkeerd begrepen en er worden bizarre aannames gedaan over wat ik wel of niet tegen een collega zou hebben gezegd. Het komt er nu op neer dat een dienst die je inschakelt omdat je een wanbetalende klant hebt, jou zelf op dubieuze wijze op kosten jaagt. Je zult als bedrijf zo je geld willen verdienen. Ik heb er geen woorden voor.

 

Mijn vraag: mag ik gehouden worden aan voorwaarden waar ik ooit met een kort mailtje kennelijk akkoord op heb gegeven, maar die nooit afzonderlijk onder mijn aandacht zijn gebracht? Kortom: staat IC in zijn recht door mij volgens de kleine lettertjes opnieuw een servicecontract af te troggelen? De voorwaarden zijn met enig zoeken wel op de site te vinden, maar ik ben er dus nooit afzonderlijk op gewezen.


Dank voor alle hulp!

Paul van Vliet

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
(aangepast)
2 uur geleden, Hans v N zei:

Het lezen en vergelijken van algemene voorwaarden is uiteraard een goed advies maar niet de praktijk, zeker voor de gemiddelde consument. 

Dit is een ondernemersforum.

 

Je mag verwachten dat (de echte) ondernemers bekend zijn met de inhoud van de handels[voor]waarden, temeer omdat zij zelf ook handelsvoorwaarden hanteren.

 

2 uur geleden, Hans v N zei:

Je mag als consument volgens mij verwachten dat je van te voren wordt geïnformeerd wanneer je WEL moet betalen, zeker als dat om aanzienlijke bedragen kan gaan. Dit lijkt me zo essentieel dat dit niet weggemoffeld mag zijn in de algemene voorwaarden. 

Voor zover ik heb begrepen is er helemaal niets weggemoffeld en in duidelijke bewoordingen geschreven.

Kom daar bij de Overheid en semi-Overheid maar eens mee aanzetten.

Wat ontbreekt is de wil om tijd te nemen het betreffende epistel goed te lezen.

aangepast door Cosara
spellingscontrle

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

@Cosara. Als je de tijd had genomen de posts goed te lezen dan had je gezien dat het om een particulier tegen een particulier ging. 😉 En behoorlijk weggemoffeld naar mijn mening. Punt 9 gaat over einde overeenkomst en diep in de paragraaf staat iets over de consequentie van het intrekken van de opdracht. En die bepaling staat haaks op de belofte "Incasseren wij buitengerechtelijk niets, dan betaalt u ook niets!"

Ook de hoogte (15% over de gehele som vermeerderd met andere kosten) is vreemd. Waarom zou de eigen klant meer moeten betalen dan de schuldenaar die via de WIK beschermd is? Ook in de algemene voorwaarden: Client gaat een abonnement aan van de jaar en dat wordt stilzwijgend verlengd met nog een jaar enz....  Nogmaals, voer voor een ter zake kundig advocaat/jurist. Mij lijkt het nogal voor de hand liggen dat een eventuele rechter het bedrag op zijn minst matigt. Dat zou mijn insteek zijn. In overleg treden via een advocaat om de kosten te beperken tot een redelijk niveau.

aangepast door Hans v N
Link naar reactie
  • 0
7 minuten geleden, Hans v N zei:

@Cosara. Als je de tijd had genomen de posts goed te lezen dan had je gezien dat het om een particulier tegen een particulier ging.

Aan mij lezen mankeert weinig, vandaar mijn opmerking "Dit is een ondernemersforum."

Wat doen particulieren überhaupt op een ondernemersforum ?

Daar zijn genoeg andere fora voor.

 

11 minuten geleden, Hans v N zei:

En behoorlijk weggemoffeld naar mijn mening.

Ik vind dat wegmoffelen wel meevallen ... maar ik neem dan ook de tijd om de voorwaarden goed door te lezen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur terug, Cosara zei:

Wat doen particulieren überhaupt op een ondernemersforum ?

Niet kattig doen tegen nieuwe deelnemers.

 

De vraagsteller reageert in een topic over IVB dus dat is op zich logisch. Het is ook de enige plek waar over IVB wordt gepraat, want elders zijn de topics afgesloten. Ik hoop dat HL ook in dit geval gastvrij en behulpzaam blijkt te zijn.

 

Verder sluit ik aan bij Hans van N: gebruik dit forum om je ideeën te toetsen, maar zoek hulp van een jurist. Het eerste kennismakingsgesprek is vaak gratis.

 

Blader even terug in dit topic, dan vind je verwijzingen naar eerdere rechtszaken en zul je zien dat IVB al eerder door de rechter op zijn vingers getikt is vanwege falende zorg als opdrachtnemer met een consument als opdrachtgever.

 

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1
35 minuten geleden, Cosara zei:

Aan mij lezen mankeert weinig, vandaar mijn opmerking "Dit is een ondernemersforum."

Wat doen particulieren überhaupt op een ondernemersforum ?

Daar zijn genoeg andere fora voor.

 

Ik vind dat wegmoffelen wel meevallen ... maar ik neem dan ook de tijd om de voorwaarden goed door te lezen.

Ik heb gevraagd of ervaringen te delen en wat het beste is om te doen. Of je nou particulier of ondernemer bent doet er naar mijn mening niet toe. Het gaat om hetzelfde incassobureau waar vele klachten over zijn. Voelt u zich vooral niet verplicht om te antwoorden als u van mening bent dat ik hier niks te zoeken heb. 

Link naar reactie
  • 0
22 minuten geleden, Dinnaa zei:

Voelt u zich vooral niet verplicht om te antwoorden als u van mening bent dat ik hier niks te zoeken heb. 

Doe ik ook niet ... het is een onderonsje tussen mijzelf en Hans v N.

 

Vervelend blijft het wel ... zowel voor ondernemer als voor particulier ... als is dat 'vervelend' in sommige situaties volgens mij wel wat zacht uitgedrukt.

 

Misschien dat iemand hier op dit forum u een goede advocaat kan aanbevelen. Gedupeerden genoeg, zou ik zo zeggen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
6 uur geleden, Hans v N zei:

Van deze pagina ga je meteen naar "aanmelden". Na het invullen en uploaden van gegevens is er een knop waar verwezen wordt naar de algemene voorwaarden.

 

Is het daadwerkelijk zo dat je die voorwaarden alleen kunt bekijken -nadat- je de overeenkomst bent aangegaan?

 

Van een ondernemer mag je meer onderzoek verwachten dan van een consument, maar een extreem cruciaal aspect als 15% van je vordering verbeuren als je later afziet van het gerechtelijke traject is toch wel van extreem belang. Had je dit geweten dan was je er niet aan begonnen. En als je het niet redelijkerwijs kon weten is het ook dwaling, ook als je ondernemer bent. Zeker als er met chocoladeletters "NO CURE NO PAY" bij staat!

Link naar reactie
  • 0
9 uur geleden, R.I.P. - Benm zei:

Er is geen eis om iets schriftelijk af te handelen voor een kantonrechter. Als je gedaagd wordt mag je je in persoon verdedigen, en als de tegenpartij ervoor kiest dat niet te doen zegt dat mogelijk al iets over de inschatting van de eigen kansen. 

 

Verwacht er geen hele show van, maar eerder een gesprekje in een klein zaaltje in een lokaal gerecht. 

 

Veel ondernemers weten niet hoe dat gaat. Die krijgen een dagvaarding en gaan dus naar de rolzitting met een heel verhaal. Dat is niet de bedoeling. Daar krijgen ze vier weken de tijd om te reageren op de dagvaarding. Dat wordt doorgaans schriftelijk gedaan - conclusie van antwoord.

 

Je kan dat blijkbaar op de volgende zitting ook gewoon zelf gaan vertellen wat je dwars zit en dan hopen dat de griffier alles goed begrijpt.

 

Dan is er wel verschil tussen wat je stelt en wat je bewijst. Sta je daar te vertellen wat er over de telefoon is besproken en wordt het door de tegenpartij glashard ontkend. Geen bewijs! Gesteld en weersproken. Dus al die herinneringen zijn niet zoveel waard als ze niet gecombineerd worden met bewijs, zwart op wit. Daarom is het verstandig je telefonische besprekingen snel daarna per mail te bevestigen.

 

Voor consumenten is dat ook lastig, maar die worden beter beschermd. Daarom heeft Hans van N gelijk: Dinaa moet er een advocaat bij betrekken. het gaat hier niet om twee redelijke partijen die een verschil van mening hebben, maar je hebt te maken met een tegenstander die een business-model baseert op misleiding.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Uiteraard moet je het wel op het juiste moment doen, en dat is niet de rolzitting waarbij de eisende partij niet eens aanwezig is. 

 

Daarna krijg je een termijn waarin je je schriftelijk kunt verweren,  maar je hebt ook nog steeds comparitie waarbij eiser en gedaagde wel gelijktijdig voor de kantonrechter verschijnen, en elkaar beurtelings (al dan niet via raadsheren) kunnen bevragen. 

 

Dit is natuurlijk niet noodzakelijk: de gedaagde kan zich puur schriftelijk verdedigen tegen de dagvaarding, en in een geschil waarin de feiten op zich wel duidelijk zijn maar het meer om te interpretatie daarvan gaat is dat helemaal geen slecht idee. 

 

Bij dit soort welles/nietes gevallen kan het best handig zijn om persoonlijk je verhaal te doen voor de kantonrechter. Getuigenissen van eventuele mede-gedupeerden kunnen schriftelijk worden bijgevoegd, maar als ze die mondeling komen toelichten is misschien duidelijker voor een kantonrechter te begrijpen hoe mensen zich misleid voelen: als de gedaagde partij dit stelt is dan 1 ding, maar als er nog 10 lotgenoten hetzelfde verhaal vertellen is het wel geloofwaardiger. 

Link naar reactie
  • 0
19 uur geleden, TwaBla zei:

 

Voor consumenten is dat ook lastig, maar die worden beter beschermd. Daarom heeft Hans van N gelijk: Dinaa moet er een advocaat bij betrekken. het gaat hier niet om twee redelijke partijen die een verschil van mening hebben, maar je hebt te maken met een tegenstander die een business-model baseert op misleiding.

@Dinaa: neem contact op met de Juridische Alarmcentrale (https://juridischealarmcentrale.nl/). Leg uit waarmee en met wie je te maken hebt en zij weten precies bij wie je moet zijn; je bent niet de eerste en enige....

 

20 uur geleden, R.I.P. - Benm zei:

 

Van een ondernemer mag je meer onderzoek verwachten dan van een consument, maar een extreem cruciaal aspect als 15% van je vordering verbeuren als je later afziet van het gerechtelijke traject is toch wel van extreem belang. Had je dit geweten dan was je er niet aan begonnen. En als je het niet redelijkerwijs kon weten is het ook dwaling, ook als je ondernemer bent. Zeker als er met chocoladeletters "NO CURE NO PAY" bij staat!

Er staat ook met chocoladeletters 😉 bij; excellente communicatie en totale transparantie. Maar toch valt in zo ongeveer alle verklaringen van mensen die zich misleid voelen te lezen dat al snel de communicatie alleen nog bestaat uit facturen en aanmaningen en mail/telefoon van de zijde van de hun klant, totaal genegeerd wordt. Dat het niet duidelijk is wat er gedaan is voor dat factuurbedrag en de beloofde vaste contactpersoon ook nooit komt. Er wordt veel beloofd.....

Als een kleine ondernemer/zzp'er begint met een vordering van 500 euro, eindigt met een kostenpost van 5.000 euro en een niet-aflatende druk om te betalen, desnoods onder dagvaarding, dan is dat meer dan vervelend of een leermoment.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou maar een advocaat nemen:

Bij particulieren geldt de WIK en het Consumentenrecht. De WIK stelt specifieke voorwaarden  aan de hoogte van de wettelijk toegestane hoogte van buitengerechtelijke incassokosten en de in rekening te brengen rente bij de overschrijding van de betaaltermijn. Sinds 1 juli 2012 geldt voor consumenten een wetswijziging waarbij de hoogte van de incassokosten zijn gemaximeerd.  Er geldt een maximumpercentage voor incassokosten berekend over de hoofdsom (niet over de rente), die afloopt naarmate de vordering stijgt met een minimum bedrag van € 40. De buitengerechtelijke kosten mogen alleen berekend worden wanneer ze daadwerkelijk zijn gemaakt. De hoofdsom  mag IVB/ICC niet verhogen met een eventuele rente.  Vanaf het begin staat vast hoe hoog de maximale vergoeding voor alle verrichte incassohandelingen zijn. 

Zo staat het niet in artikel 9.3, 13.3,13.4 van de Algemene Voorwaarden van IVB (AV).

Omdat de wetgever de consument als zwakste partij in het bijzonder wil beschermen, worden aan het contracteren met consumenten strengere eisen gesteld dan aan het contracteren met ondernemers. In de wet zijn daarom zogenaamde zwarte en grijze lijsten met bedingen opgenomen die onredelijk bezwarend (kunnen) zijn. Een belangrijk deel van de Algemene Voorwaarden van IVB zijn strijdig met de door de rechter gehanteerde zwarte lijst. Dat betekent dat vrijwel de volledige AV op basis hiervan nietig kunnen worden verklaard voor een particulier. Dat houdt in, dat het beding (na een beroep op de vernietigbaarheid door de particuliere gedaagde) niet meer tussen beide partijen geldt. Op basis van het gestelde dat in de grijze lijst, in algemene voorwaarden voorkomende bedingen opgenomen zijn die worden vermoed onredelijk bezwarend te zijn, is de conclusie gerechtvaardigd dat IVB/ICC ook hier een grote negatieve score heeft. In beginsel zijn deze bedingen onredelijk bezwarend. Tenzij IVB/ICC aantoont dat die algemene voorwaarden dat niet zijn. Het ligt niet voor de hand dat – nog afgezien van de score op wettelijke haalbaarheid en de vernietigbaarheid op grond van de zwarte lijst – een (kanton)rechter van dit standpunt van IVB kan worden overtuigd. 

Het feit dat de overeenkomst van opdracht in beginsel tussentijds altijd door de opdrachtgever kan worden beëindigd, wil niet zeggen dat de opdrachtnemer (IVB) geen recht heeft op een eindafrekening.  Artikel 7:411 BW bepaalt echter dat de opdrachtnemer in een dergelijke situatie recht heeft om een naar redelijkheid vast te stellen deel van het loon/onkosten.  Wat redelijk is, daar zal mogelijk de rechter aan te pas moeten komen. Echter 15% van de ter incasso gestelde vordering als commissie en een bedrag van € 25,- aan registratiekosten zijn niet redelijk als er niet tot incasso is gekomen. Het is zeker onredelijk dat de opdrachtgever meer in rekening gebracht wordt dan de gederfde inkomsten van IVB door beëindiging van de incasso-opdracht.

Link naar reactie
  • 1

Dat een beroep op zorgplicht wel degelijk zin heeft, ook door ondernemers blijkt uit een vonnis op 3 juli van de rechtbank te Roermond waarin het volgende wordt gesteld over de zorgplicht van het Invorderingsbedrijf.

 De rechtbank overweegt als volgt.  Artikel 6:265 BW bepaalt dat iedere tekortkoming van een partij in de nakoming van een van haar verbintenissen aan de wederpartij de bevoegdheid geeft om de overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden tenzij de tekortkoming, gezien haar bijzondere aard of geringe betekenis, deze ontbinding met haar gevolgen niet rechtvaardigt. Voor zover nakoming niet blijvend of tijdelijk onmogelijk is, ontstaat de bevoegdheid tot ontbinding pas, wanneer de schuldenaar in verzuim is.

 Ter beantwoording van de vraag of de opdrachtgever een beroep toekomt op ontbinding dient allereerst te worden vastgesteld of er sprake is van een tekortkoming in de nakoming aan de zijde van het Invorderingsbedrijf. Ingevolge art 7:401 BW moet de opdrachtnemer bij zijn werkzaamheden de zorg voor goed opdrachtnemer in acht nemen die van een redelijk bekwame en redelijk handelende dienstverlener in de gegeven omstandigheden mag worden verwacht.

 Het Invorderingsbedrijf heeft opdrachtgever het voorstel gedaan tot dagvaarding over te gaan omdat gelet op het belang van de zaak de kans groot is dat de baten de investering ruimschoots te boven gaan.  

Vast staat dat de door Invorderingsbedrijf te maken kosten, op het moment dat werd gedagvaard, de vordering al overstegen. Ten tijde van het uitbrengen van de dagvaarding was voor Invorderingsbedrijf reeds duidelijk, althans had duidelijk moeten zijn, dat die kosten lopende de procedure jegens de debiteur van opdrachtgever hoe dan ook verder zouden stijgen.

 De rechtbank is van oordeel dat in de gegeven omstandigheden van een professioneel incassobedrijf als Invorderingsbedrijf verwacht had mogen worden dat de opdrachtgever zou hebben geadviseerd niet te procederen ofwel opdrachtgever voor het uitbrengen van de dagvaarding een volledig beeld had moeten voorhouden van de te verwachten kosten en de opdrachtgever had moeten wijzen op het mogelijkerwijs niet kunnen verhalen van de (volledige) vordering en (volledige) kosten op de debiteur.

Daar komt nog bij dat het Invorderingsbedrijf uiteindelijk naar het oordeel van de rechtbank een, in verhouding tot de vordering op de debiteur, exorbitant bedrag aan opdrachtgever in rekening heeft gebracht. 

Op basis hiervan is de eis tot ontbinding van de overeenkomt met het Invorderingsbedrijf toegewezen en is Invorderingsbedrijf gehouden tot terugbetaling van de betaalde bedragen.

Link naar reactie
  • 1

Ook interessant bij deze zaak zijn de mogelijke consequenties voor het publiekelijk uiten van boosheid door ontevreden klanten. Een van de gedaagden heeft naast reviews (toegestaan) ook elders zijn/haar gal gespuwd. Dat is door de rechtbank als onrechtmatig aangemerkt en die gedaagde wordt daarmee schadeplichtig. Nogal opmerkelijk om eerst te spreken over schenden van de zorgplicht en het exorbitant in rekening brengen van kosten (€ 4.313,63) bij een vordering van 600 euro om vervolgens vast te stellen dat je die boosheid wel mag uiten in reviews en op forums maar niet richting relaties en (ex) werknemers.

Quote

 

Invorderingsbedrijf B.V. c.s. heeft verder onbetwist aangevoerd dat zij als gevolg van de onrechtmatige daden van [gedaagde sub 1 in conventie, eiser in reconventie] onder meer tijd heeft moeten besteden aan het voorlichten en het vertrouwen winnen van haar opdrachtgevers alsmede toeleveranciers. Gelet daarop acht de rechtbank de mogelijkheid van schade bestaande uit gederfde omzet en winsten als gevolg van de onrechtmatige daden van [gedaagde sub 1 in conventie, eiser in reconventie] aannemelijk. Nu de rechtbank de schade niet reeds nu zelf kan begroten, is de vordering met betrekking tot de verwijzing naar de schadestaatprocedure toewijsbaar.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

 

Hoe nu verder?

 

De rechter heeft in deze zaak eerst vastgesteld dat Invorderingsbedrijf c.s. zijn zorgplicht als opdrachtnemer schendt en exorbitante bedragen in rekening breng, nota's stuurt die niet in verhouding staan tot het te vorderen bedrag. Dat staat in dit geval dus vast, maar de indruk is dat IVB zoiets stelselmatig doet. Dat IVB meer klanten heeft die hoge nota's krijgen voor kleine incasso-opdrachten, en dat IVB die klanten werft (of geworven heeft) met de suggestie dat de aanpak gebaseerd is op no-cure, no-pay.

 

De rechter heeft daarna bekeken in hoeverre het delen van kritiek op verschillende manieren gezien kan worden als laster of smaad, met schade tot gevolg.

 

* negatieve reviews mag gewoon

* het zoeken naar andere gedupeerden en het aanleggen van een mailinglist mag

* het is ook toegestaan om deze mensen aan te sporen zelf reviews te plaatsen

* het is bovendien toegestaan deze mensen op te roepen om aangifte te doen

* het benaderen van media is toegestaan

* het benaderen van medewerkers, leveranciers en klanten om de onderlinge verstandhouding te beschadigen mag niet...

 

Door medewerkers, leveranciers en klanten te benaderen kan schade zijn ontstaan die vergoed moet worden. IVB stelt dat het acties heeft moeten ondernemen om het vertrouwen te herstellen. De schadevergoeding mag via een schadestaatprocedure gevorderd worden. Dat wordt interessant, want de klant die IVB als bewijs heeft opgevoerd (naam staat gewoon in de uitspraak) is ook toeleverancier van IVB en zijn oprichters, en mogelijk zelfs familie.

 

Tevens kan gesteld worden dat de acties die IVB moest ondernemen om het vertrouwen te herstellen, ook gericht zijn tegen de opzich volstrekt rechtmatige reviews. Het kan niet zo zijn dat de tegenpartij in deze zaak schadevergoeding moet betalen voor gerechtvaardigde activiteiten. Dan wordt het lastig welk deel van de schade is ontstaan door rechtmatige en onrechtmatige activiteiten.

 

Ik ben benieuwd wat anderen daar over denken.

 

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Of sprake is van een conditio sine qua non-verband tussen het als onrechtmatige handelen betittelde en de te stellen schade moet worden vastgesteld door de situatie zoals zij zich in werkelijkheid heeft voorgedaan te vergelijken met de hypothetische situatie die zich zou hebben voorgedaan als de onrechtmatige gedraging achterwege was gebleven. Dit zogenaamde causale verband is niet aan te tonen, zoals TWABLA terecht stelt: vooral door de verstrengeling van gedragingen die door de rechter als rechtmatig en onrechtmatig worden geduid.  De uitspraak van deze rechter op het vlak van schadevergoeding valt naar mijn mening op juridische grondslagen -afgemeten aan de daadwerkelijke omstandigheden- te betwisten. En had beter achterwege  kunnen blijven vanwege het ontbreken van een rationale.  Het stellen van een dwangsom op herhaling van de - als onrechtmatig geduide - handelingen komt van rechtswege de eiser reeds voldoende tegemoet. De toevoeging omtrent de verhaalbaarheid van schade waar eenvoudigweg geen causaal verband in kan worden vastgesteld, geeft slechts aanleiding tot onnodige juristerij.

Link naar reactie
  • 0

Het is natuurlijk een invidivduele zaak op kanton-niveau, iets dat niet direct gebruikt kan worden als jurisprudentie tegen het handeren van IVR jegens haar gedupeerde "klanten".

 

Anderzijds heeft het wel degelijk nut: je kunt zien welke overweging de kantonrechter maakte om IVR in het ongelijk te stellen, en indien van toepassing die argumenten ook opvoeren als ze je dagvaarden. 

 

Natuurlijk zou ik ook liever zien dat er verdere uitspraken gedaan worden wat de reviews betreft, maar de partij in deze kwestie heeft haar gelijk behaald, en er verder nauwelijks belang meer bij om verder te procederen om een uitspraak van een hogere rechter te krijgen. 

 

Belangrijkste conclusie is dat het invorderingsbedrijf stof hapt als  het idoot dure procedures aanspant die de oorspronkelijke vordering ver overstijgen en tamelijk kansloos blijken te zijn. Iedereen kan dat verhaal hier lezen, en weet ook waar hij/zij aan toe is als men in een vergelijkbare situatie terecht komt. Geen 100% garantie dat alle kantonrechters gelijk uitspraken zullen doen, maar ook geen reden om dit soort gevallen voor te leggen als voorbeeld/indicatie van de minstens dubieuze handelswijze van het invoerderingsbedrijf. 

Link naar reactie
  • 0

En het betrof een zaak van IVB tegen een vader en zoon, vanwege schade door kwaadsprekerij. De oorspronkelijke aanleiding (hoge nota voor lage vordering) is door de tegenpartij als tegeneis ingebracht. IVB heeft de hamer nogal hard op eigen vingers geslagen zo.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Mirretje zei:

Het ging niet om vader en zoon maar om man en vrouw. 

Oeps, niet goed gelezen dan. Volgens mij noemt de rechter een familieverband, maar wordt desondanks de tweede partij buiten de zaak gehouden. Maakt verder ook niet uit.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 4

Na het vonnis van het gerechtshof Roermond is er een opening voor publicatie van de werkwijze van het Invorderingsbedrijf in de pers en de media. In de afgelopen tijd is er een zwartboek samengesteld waarin op uitgebreide wijze o.a. verslag wordt gedaan van de werkwijze van het IVB, de betrouwbaarheid van positieve reviews en de intimidaties. 28 gedupeerden doen hun verhaal.

 

Jan Hein Strop is een onderzoeksjournalist van Follow the Money.  Hij is erin gedoken, heeft veel mensen gesproken en veel dossiers gezien. Hij publiceert een artikel over de werkwijze van invorderingsbedrijf.  1Vandaag is geïnteresseerd geraakt en heeft het opgepakt. Het resultaat daarvan wordt vrijdag 12 juli om 18.15u op NPO1 uitgezonden. 

 

Kortom... Vrijdag verschijnt er een pittig artikel online en is er een uitzending van 1Vandaag waarin aandacht wordt besteed aan de werkwijze van het Invorderingsbedrijf.

 

Voornoemd vonnis, de publicaties en het zwartboek zullen menigeen kunnen ondersteunen in een juridische procedure met het Invorderingsbedrijf.

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.