• 0

Ervaringen met Invorderingsbedrijf / Incassocenter

Besten,


Vorig jaar heb ik Incassocenter ingeschakeld voor een grote factuur die niet werd betaald. Ik ging af op 'No cure, no pay'. Mij werd geadviseerd een serviceovereenkomst aan te gaan: ik zou het risico afdekken op bijkomende kosten, en de kans op succes zou groter zijn. In de spanning rond mijn financiële ongemak met mijn niet-betalende klant (het ging om rond de 10k), ging ik akkoord. Ik voldeed de bijna €800,-. Na veel onduidelijke communicatie met Incassocenter (ik had met wel 5 contactpersonen te maken, die allemaal tegenstrijdige dingen beweerden) werd destijds mijn factuur eindelijk betaald, en mijn dossier gesloten. Dat ging niet zomaar: ik had een boze mail gestuurd over alle onduidelijkheid, en werd eerst nog even telefonisch uitgescholden door een medewerker. Heel gezellig allemaal.


Nu, een jaar later, ontvang ik zonder enige aankondiging een nieuwe factuur: omdat ik niet uiterlijk 3 maanden voor het verstrijken van het jaar per aangetekende brief mijn contract heb opgezegd, word ik automatisch verlengd. Kennelijk ben ik ooit met die voorwaarden, waar ik overigens nooit voor heb getekend, akkoord gegaan. Ik mag dus weer bijna €800,- betalen voor een dienst die ik niet wil en niet nodig heb. Ik probeer nu al geruime tijd om mijn situatie uit te leggen, en te verzoeken de factuur te doen vervallen, maar ik word steeds verkeerd begrepen en er worden bizarre aannames gedaan over wat ik wel of niet tegen een collega zou hebben gezegd. Het komt er nu op neer dat een dienst die je inschakelt omdat je een wanbetalende klant hebt, jou zelf op dubieuze wijze op kosten jaagt. Je zult als bedrijf zo je geld willen verdienen. Ik heb er geen woorden voor.

 

Mijn vraag: mag ik gehouden worden aan voorwaarden waar ik ooit met een kort mailtje kennelijk akkoord op heb gegeven, maar die nooit afzonderlijk onder mijn aandacht zijn gebracht? Kortom: staat IC in zijn recht door mij volgens de kleine lettertjes opnieuw een servicecontract af te troggelen? De voorwaarden zijn met enig zoeken wel op de site te vinden, maar ik ben er dus nooit afzonderlijk op gewezen.


Dank voor alle hulp!

Paul van Vliet

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
2 hours ago, TwaBla said:

 

Ze lezen heel precies mee... :winking-face-with-tongue:

Dat zou best kunnen, ja,  zou me niet verbazen. Ik heb me vandaag zó ontzettend boss lopen maken op die gasten.. Hoop oprecht dat het nu klaar is.

Bij de eerstvolgende die me z'n diensten zo glad en vlot en vasthoudend aanbiedt gaan bij mij voortaan alle alarmbellen aan. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
2 uur geleden, J.B.B. zei:

Er verschijnen nog steeds wel discutabele (positieve) reviews online op Google en Trustpilot. Het lijkt alsof het ze ook niet boeit gezien de niet bestaande en te verifiëren namen die het ivb gebruikt.

Het is een standaardprincipe van IVB om tegenover ieder negatief review een positieve te plaatsen.

In hun stellingname  en publicaties zijn alle negatieve reviews van  één persoon die het - uiteraard volkomen onterecht - op hun boven de discussie staande bedrijf gemunt heeft. Ze hebben hetzelfde verwijt steeds weer bij een andere door hun geselecteerde persoon. Het verhaal blijft hetzelfde.

De stelling dat alle negatieve reviews alleen maar vanaf één IP-adres komen, is overduidelijk kul.

Deze stelling achtte de rechtbank te Roermond  destijds terecht bestreden en onbewezen.

Trustpilot laat inmiddels negatieve reviews toe zonder dat de gegevens met het IVB noodzakelijkerwijs moeten worden gedeeld.

Het bewijs dat er sprake is van een relatie met IVB is inmiddels voldoende om het review niet te verwijderen. Daarmee neemt het aantal negatieve (en niet verwijderde) reviews over het Invorderingsbedrijf en het Incassocenter weer toe. Als het gaat om een waarschuwing voor dit bedrijf  richting potentiële opdrachtgevers is dit bepaald geen slechte ontwikkeling.

 

Er is echter ook een ander fenomeen.  Nadat er negatieve reviews over IVB geplaatst zijn, verschijnen bij deze reviewers plotseling vooral  apert onjuiste negatieve reviews op internetsites over hun bedrijf. Op Trustpilot en op dit forum is over dit fenomeen al melding gedaan. Uiteraard zijn deze  zogenaamde reviewers niet terug te vinden op de social media.... Vanaf welk IP-adres worden deze reviews geplaatst? Of is dat anders geregeld?

 

Voor opdrachtgevers die lastig gevallen worden door IVB op het gebied van een reeds opgezegde verlenging van de serviceovereenkomst verwijs ik  naar de jurisprudentie zoals weergegeven in mijn vorige post dan wel de zgn. wet " Van Dam"  die inmiddels ook van toepassing is verklaard voor ZZP-ers. Dat laatste houdt onder meer in dat opzeggen van een overeenkomst kan plaatsvinden op dezelfde wijze als de manier waarop de overeenkomst tot stand is gekomen.

aangepast door Benthum
Link naar reactie
  • 1
23 uur geleden, rednas1 zei:

Ja, daar heb ik zeker aanwijzingen voor.

IVB heeft een dashboard waarop zij hun handelingen vastleggen voor de klant. Dit was me vooraf ook toegezegd. Hoewel ik hier herhaaldelijk en vasthoudend om gevraagd heb staat in dit betreffende dossier bitter weinig vastgelegd. Laat staan ontvangst- of leesbevestigingen of handtekeningen voor aangetekende stukken. Mijn debiteur is Frans en mij was toegezegd in het Frans te communiceren met deze debiteur. De weinige schriftelijke communicatie is in het Engels en IVB kan mij desgevraagd op geen enkele manier bevestigen dat dit verzonden/ontvangen is. 

Laat staan dat er iets is vastgelegd over de toegezegde telefonische communicatie met debiteur.

Ik heb inmmiddels een Frans-Nederlandse advocate in de arm genomen, en volgens haar mág een Franse advocaat een debiteur helemaal niet telefonisch benaderen. Ik ben er vrij zeker van dat bij IVB in Amsterdam niemand Frans spreekt en dat mijn klant niet is benaderd. De toegezegde samenwerking met collega´s in Frankrijk (zie de website) is voor mij in elk geval niet aantoonbaar in stelling gebracht.  Men heeft nooit serieus getracht mijn debiteur tot betalen te verleiden; ikzelf was hun target. dat is mijn stellige overtuiging.

 

IVB heeft de bewijsplicht van verrichte werkzaamheden, heeft daartoe een instrument (het dashboard) en legt daar in mijn geval bedroevend weinig vast. Ik heb ze daarom beticht van wanprestatie.

Neem dus contact op met deze meneer Jan Hein Strop van Follow The Money. En lees even zijn bevindingen op het platform van FTM, kijk de uitzending op TV terug en lees het Zwartboek....ik vrees dat het een feest van herkenning is ;)  Het is niet voor niks dat juist dit incassobureau in de publiciteit komt; waar anderen hun debiteuren targetten, doet IVB dit inderdaad bij hun opdrachtgevers en is daarmee uniek.   Hieronder de links. Hou ons op de hoogte ajb. Dank.

 

Voor de mensen die er later zijn bijgekomen: hierbij de link naar het zwartboek, met alle feiten op een rij, aangaande de werkwijze van IVB:

https://drive.google.com/file/d/0ByCtz-Ly6-DTWmV0akVHeEFEZ1lyYy1yX3N1RGdjSGpWVUhJ/view

 

De link naar de uitzending van EenVandaag op 12 juli jl:

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/miriam-werd-gedupeerd-door-een-incassobureau-ik-voel-me-besodemieterd/

 

De link naar het artikel van 12 juli bij FTM (Follow The Money), door journalist Jan-Hein Strop:

https://www.ftm.nl/artikelen/undercover-bij-het-incassobureau-dat-zijn-eigen-klanten-uitknijpt?share=1

 

Gedupeerden wordt in de TV uitzending door de voorzitter van de NVI (Ned. Ver. Incassobureaus) geadviseerd aangifte te doen bij de politie, van misleiding en wellicht intimidatie. Dossier wordt beheerd door fiscale recherche te Den Haag. Ook kunnen zij een melding doen bij ACM (Autoriteit Consument en Markt).

https://www.acm.nl/sites/default/files/old_publication/publicaties/7211_brochure-ca-oneerlijke-handelspraktijken.pdf

 

Link naar reactie
  • 0
18 uur geleden, J.B.B. zei:

Er verschijnen nog steeds wel discutabele (positieve) reviews online op Google en Trustpilot. Het lijkt alsof het ze ook niet boeit gezien de niet bestaande en te verifiëren namen die het ivb gebruikt.

Dat is mij ook opgevallen; ik had het hier al eerder over een review van Frederik-Johannes Ibis (niet te vinden) en ik zag er onlangs een van Kristian Waldorf. Ik denk dat ze het in serie doen; deze zijn uit de serie 'Hotelnamen'. Gecombineerd met een degelijke Duitse voornaam. Het wachten is op Sabina Steigenberger en Hermann Hilton :)

 

Opeens zijn ook alle niks-aan-de-hand- voornamen met een S verdwenen uit de antwoorden van hun zgn webcare (zouden ze markt onderzoek gedaan hebben dat namen met een S het meeste vertrouwen wekken of zo?

Link naar reactie
  • 0
16 uur geleden, rednas1 zei:

Dat zou best kunnen, ja,  zou me niet verbazen. Ik heb me vandaag zó ontzettend boss lopen maken op die gasten.. Hoop oprecht dat het nu klaar is.

Bij de eerstvolgende die me z'n diensten zo glad en vlot en vasthoudend aanbiedt gaan bij mij voortaan alle alarmbellen aan. 

Dat is dan het enige positieve wat je er ws aan overhoudt.....maar vooralsnog heeft dat heel veel geld en boosheid gekost...tegen zero resultaat. En als je hier ook terug leest, geldt dat voor heel veel mensen!

Link naar reactie
  • 0

Kunnen zzp’ers of kleine bedrijven ook aanspraak maken op de Wet Van Dam?

De Wet Van Dam is bedoeld voor consumenten: particuliere personen die niet beroeps- of bedrijfsmatig contracten sluiten. Bedrijven vallen hier niet onder en zijn dus gebonden aan de gewone regels uit de algemene voorwaarden van de leverancier. Levert deze aan consumenten én bedrijven, dan moet hij dus twee regels hebben: één conform de Wet Van Dam voor consumenten, en een naar eigen keus voor bedrijven. In ieder geval is IVB hierop aanspreekbaar. IVB beroept zich op haar Algemene Voorwaarden  en maakt geen onderscheid tussen consumenten en bedrijven.

Maar juist, consumenten hoeven veel minder te pikken of zich te laten bedreigen door IVB.

 

Echter, de rechter gunt kleine bedrijven (zoals zzp’ers of freelance ondernemers)  soms dezelfde bescherming als consumenten. Dit heet ‘reflexwerking’ en is gebaseerd op het idee dat dat bedrijf eigenlijk qua positie ten opzichte van de leverancier vergelijkbaar is met een consument. Een harde regel is dit echter niet.

Bij zakelijke abonnementen of contracten is de ondernemer in beginsel gebonden aan de algemene voorwaarden die de gebruiker heeft opgesteld, mits die van toepassing zijn verklaard op het abonnement of contract. Toch kunnen ook ondernemers in sommige gevallen een beding dat leidt tot stilzwijgende verlenging, met succes vernietigen. Er is dan sprake van reflexwerking. Vaak gaat het dan om een ondernemer die aan te merken is als een kleine zelfstandige die een met een consument vergelijkbare positie heeft.

Zie hiervoor mijn post over dit onderwerp of: https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:GHARL:2017:2679.

Een ZZP-er kan naar mijn mening met een beroep op dit arrest  de werking van de wet van Dam van toepassing laten verklaren.

 

Link naar reactie
  • 0
Op 21-11-2019 om 14:21, rednas1 zei:

Heb nu (inhoudelijk) al maanden niets van ze gehoord. 

Kreeg recentelijk alleen een onterechte factuur voor verlenging van een al opgezegde overeenkomst.

 

Ga maar eens goed lezen bij de reviews overal in bij de links; dit is de standaard procedure bij hun. Antwoorden in factuur-vorm.

Jij hebt dan heel hard geprotesteerd, maar als de helft gewoon betaalt omdat ze geen zin hebben in discussie, dan komt er heel wat binnen.

 

Ook heb je gelijk dat er bij IVB Amsterdam helemaal niemand Frans spreekt, want dat is een postbus adres, gehuurd via Regus. Er spreekt dus überhaupt niemand iets wegens het gebrek aan menselijke aanwezigheid. Geldt ook voor IVB Groningen en Incassocenter Rotterdam. Gebakken lucht lijkt voornamelijk aanwezig. Alleen in Den Haag is een bemand kantoor.

 

Er is onlangs ook nog een item op de radio geweest; 

Els Prins heeft in de uitzending gesteld dat de e-mail op de site openstond en dat ze alle meldingen gaat delen met politieke partijen. Zij is specifiek belast met deze problematiek bij het MKB Nederland.

Link naar het gesprek is https://www.nporadio1.nl/podcasts/dit-is-de-dag

Thijs v.d. Brink 9 oktober 2019

 

Ik krijg van IVB maar geen opheldering, maar heb jij enig voordeel bemerkt van die service overeenkomst??

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
42 minutes ago, JacobV said:

 

Ik krijg van IVB maar geen opheldering, maar heb jij enig voordeel bemerkt van die service overeenkomst??

 

Geen enkel, in elk geval niet meer of minder dan wanneer ik een enkele incasso-opdracht zou hebben verstrekt (denk ik). Het klinkt leuk, als je verwacht binnen een jaar meer wanbetalers te hebben. Maar dat is bij mij sowieso niet het geval.
Het is een lokkertje waar ik destijds vreselijk dom met open ogen ben ingestonken. 

Je link verwijst overigens niet meer naar de uitzending van 9 oktober

 

Ik krijg nu per mail het herhaaldelijk verzoek of de IVB juridisch accountmanager mij nog mag bellen "over deze situatie".  Ik weet niet of ze nou willen gaan dreigen of dat ze iets anders van plan zijn, maar ik ga er niet op in.

Ik vermoed dat je meeleest, Wesley de G (en de grote onbekende L. Vis) : Ga andere mensen lastig vallen. Of liever: hervind je fatsoen en stop ermee.

aangepast door rednas1
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 21-11-2019 om 17:55, rednas1 zei:

het wonder lijkt geschied: ik heb zojuist een creditfactuur ontvangen, alsmede bevestiging van beëindiging van de overeenkomst en excuses voor het niet tijdig reageren. Ik hoop dat het hierbij blijft.

"Er komt voor incassobureaus en opkopers  van vorderingen een verplichte registratie in een incassoregister voor het mogen uitvoeren van incassowerkzaamheden met betrekking  tot vorderingen op natuurlijke personen.

 

Inschrijving in het register  wordt een voorwaarde om te mogen opereren als incassobureau. Alleen als aan eisen, die onder meer betrekking hebben op de kwaliteit van het uit te voeren werk en de uitoefening van het bedrijf  en de professionele omgang  met schuldenaren, wordt voldaan, krijgt een partij  toestemming om zich op de incassomarkt te begeven. Ook zullen incassobureaus zich (uiteraard)  moeten houden aan bestaande weten regelgeving, zoals de WIK. Die eisen worden  nader opgesteld in overleg  met professionals in en rond de incassomarkt.

 

De regering wil komen tot een zo sluitend mogelijk systeem waarbij er geen ruimte bestaat voor partijen  om zich te onttrekken  aan de verplichting om ingeschreven te staan in het register.  Dit vraagt om een goede toezichtstructuur. Bij de verdere uitwerking wordt bij bestaande registers gekeken hoe het toezicht daar is vormgegeven. Bij het inrichten van het register  en het toezicht dat daarop uitgeoefend gaat worden, gaat ook aandacht uit naar de partijen  die zich, tegen de regel in, niet hebben ingeschreven en wel incassowerkzaamheden uitvoeren die onder de werking van het register  vallen. Zij moeten zich niet kunnen onttrekken  aan de weten regelgeving en moeten daarom aan sanctionering kunnen worden onderworpen. De regering gaat verder uitwerken op welke wijze het systeem sluitend kan zijn en er geen ruimte  bestaat voor partijen  om zich te onttrekken  aan de verplichting om ingeschreven te staan in het register.

Er komen, zoals aangegeven in het regeerakkoord, verschillende sanctiemogelijkheden, waaronder het kunnen opleggen  van een boete en het schrappen  van de registratie.

Na inschrijving kunnen bij geconstateerde niet-naleving van de gestelde eisen sancties worden  opgelegd. Daarmee wordt ook invulling gegeven aan de motie  van het lid Jasper Van Dijk."

(Lexalert)

 

Het Invorderingsbedrijf  wordt door deze  rechtsmaatregel nogal in zijn bestaansrecht bedreigd.

Het naarstig crediteren van allerlei opgelegde vorderingen of het zoeken van contact met gedupeerden wijst erop dat met name deze rechtsmaatregelen het Invorderingsbedrijf aanzetten om aantoonbaar wangedrag richting hun opdrachtgevers weg te poetsen. De recente publicaties hebben daarbij zeker geholpen. Zie de links  in de posts van JacobV op dit punt. Daarmee is vast te stellen dat hun recente acties erop duiden dat de verwijten aan het adres van het Invorderingsbedrijf op waarheid berusten.

Het is eveneens duidelijk dat het NVI zich te gelegener tijd zal moeten inspannen om het Invorderingsbedrijf en al haar opgerichte BV'tjes uit te sluiten van inschrijving in dit register.

Tot nu toe beperkt de reactie van het NVI zich slechts tot het wijzen op het belang van hun eigen keurmerk bij in te schakelen incassobureaus.

Nogal gemakkelijk aangereikte reclame voor hunzelf.

 

Medio 2021 zou het Invorderingbedrijf c.s. haar activeiten moeten staken als alle spelers in de markt hun gedrags en handelwijze aan de bevoegde instantie voorleggen.

Dat geldt overigens niet alleen voor het Invorderingsbedrijf, Incassocenter, Moneyfirst en alle nieuwe opgerichte BV'tjes die nog niet actief zijn, maar ook voor alle andere malafide incassobureau's waarvoor deze rechtsmaatregel feitelijk bedoeld is.

 

aangepast door Benthum
Link naar reactie
  • 0

De reviews kloppen niet met de praktijk; namen van personen bestaan niet aangezien ze reviews hebben opgekocht. Als je ze éénmaal hebt gemaild zeggen ze dat je e.e.a. of andere overeenkomst met hen bent aangegaan en je hen moet betalen, ondanks dat je geen gebruik maakt van hun diensten. Nu beginnen ze mij te dreigen met allerlei mails en gerechterlijke procedures. Tevens telefonisch niemand bereikbaar.  Ze blijven nog steeds dreigen. Hopelijk kan dit bedrijf z.s.m. zijn deuren sluiten.

Link naar reactie
  • 0
Op 4-12-2019 om 18:43, ondernemer-88 zei:

De reviews kloppen niet met de praktijk; namen van personen bestaan niet aangezien ze reviews hebben opgekocht. 

 

Jongejongejonge....Invorderingsbedrijf gaat weer volledig los met hun zelfgeschreven reviews, plus bijbehorende antwoorden. Waar in driekwart van de reviews de klacht "na aanmelding en betaling, zijn ze onbereikbaar" valt te lezen, denkt IVB dat op te lossen met een review waarin juist die bereikbaarheid wordt bejubeld. En dan bedanken ze vervolgens zichzelf; zouden ze dan echt niet met kromme tenen zitten?? Namen als Centrum Waals en Voorraadkelder Bibberen moeten echte klanten suggereren?

En er was weer een nobele ziel op Trustpilot Incassocenter die na het doorspitten van de reviews niet afhaakte (wat de meeste simpele zielen doen na het zien van toch wel veel dezelfde klachten) maar net als Marleen S, besloot hen een kans te geven. En natuurlijk zielsblij was dit gedaan te hebben, dat spreekt vanzelf. Het levert vast Moeder Theresa Punten op.....

 

Leest u even terug voor meer informatie over de publicaties over dit bedrijf en de uitspraken bij de rechtbank....

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

IVB probeert op allerlei manieren de auteur te beschadigen, onder andere door te wijzen op zijn activiteiten als advocaat. Hun inhoudelijke reactie vindt niet veel weerklank.

 

 

Dat is hun weerwoord op de publiciteit in juli.

 

aangepast door TwaBla
weerwoord toegevoegd

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ah ja; dit filmpje heb ik geloof ik zelf een tijdje terug ook geplaatst en overtuigen doet het bepaald niet. Integendeel!

 

Ik vernam ook van een gedupeerde dat https://www.deurwaarderwijzer.nl/ ook niet meer samenwerkt met IVB. 

Op Facebook bij de groep Oplichters Meldpunt, zag enkele discussies waarbij mensen opeens na jaren strijd gecrediteerd werden uit zgn coulance.

Bijzonder dat ze eerst maximaal onder druk werden gezet. Als ze gewoon betaald hadden, zoals veel mensen deden, dan was dat waarschijnlijk mooi meegenomen.

 

Heeft iemand een idee hoe het nu zit met de aanklacht tegen die journalist? 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

En nog een vreemd fenomeen: er is al een aantal gedupeerden -meerdere malen - bezocht op hun LinkedIn profiel door een hovenier uit Amsterdam, met een zeer algemene oer-Hollandse naam.

Die niemand kent en die verder nergens voorkomt op social media, en wiens beroep geen raakvlak heeft met die op de bezochte profielen. Hij doet geen connectie verzoeken; is hij op zoek naar nieuwe klanten of naar iets anders???

 

Zijn er hier mensen die zich ook in dergelijke belangstelling mochten verheugen?

aangepast door JacobV
toevoeging
Link naar reactie
  • 0
42 minuten geleden, MarjoS zei:

Ik ben ook gedupeerde van Incassocenter en ook ik ben bezocht door deze hovenier op mijn LinkedIn en ook ik heb vernomen dat meerdere gedupeerden bezocht zijn. Ze hebben het er maar druk mee.

 

Ik voel een service abonnement aankomen voor drukke ondernemers, om hun tuinen leeg te laten harken..

Even wachten op de 'kerst aanbieding'.  Kortingscode : legehuls19 of placebo20

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 221 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.