• 0

Ervaringen met Invorderingsbedrijf / Incassocenter

Besten,


Vorig jaar heb ik Incassocenter ingeschakeld voor een grote factuur die niet werd betaald. Ik ging af op 'No cure, no pay'. Mij werd geadviseerd een serviceovereenkomst aan te gaan: ik zou het risico afdekken op bijkomende kosten, en de kans op succes zou groter zijn. In de spanning rond mijn financiële ongemak met mijn niet-betalende klant (het ging om rond de 10k), ging ik akkoord. Ik voldeed de bijna €800,-. Na veel onduidelijke communicatie met Incassocenter (ik had met wel 5 contactpersonen te maken, die allemaal tegenstrijdige dingen beweerden) werd destijds mijn factuur eindelijk betaald, en mijn dossier gesloten. Dat ging niet zomaar: ik had een boze mail gestuurd over alle onduidelijkheid, en werd eerst nog even telefonisch uitgescholden door een medewerker. Heel gezellig allemaal.


Nu, een jaar later, ontvang ik zonder enige aankondiging een nieuwe factuur: omdat ik niet uiterlijk 3 maanden voor het verstrijken van het jaar per aangetekende brief mijn contract heb opgezegd, word ik automatisch verlengd. Kennelijk ben ik ooit met die voorwaarden, waar ik overigens nooit voor heb getekend, akkoord gegaan. Ik mag dus weer bijna €800,- betalen voor een dienst die ik niet wil en niet nodig heb. Ik probeer nu al geruime tijd om mijn situatie uit te leggen, en te verzoeken de factuur te doen vervallen, maar ik word steeds verkeerd begrepen en er worden bizarre aannames gedaan over wat ik wel of niet tegen een collega zou hebben gezegd. Het komt er nu op neer dat een dienst die je inschakelt omdat je een wanbetalende klant hebt, jou zelf op dubieuze wijze op kosten jaagt. Je zult als bedrijf zo je geld willen verdienen. Ik heb er geen woorden voor.

 

Mijn vraag: mag ik gehouden worden aan voorwaarden waar ik ooit met een kort mailtje kennelijk akkoord op heb gegeven, maar die nooit afzonderlijk onder mijn aandacht zijn gebracht? Kortom: staat IC in zijn recht door mij volgens de kleine lettertjes opnieuw een servicecontract af te troggelen? De voorwaarden zijn met enig zoeken wel op de site te vinden, maar ik ben er dus nooit afzonderlijk op gewezen.


Dank voor alle hulp!

Paul van Vliet

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
Op 21-11-2019 om 17:55, rednas1 zei:

het wonder lijkt geschied: ik heb zojuist een creditfactuur ontvangen, alsmede bevestiging van beëindiging van de overeenkomst en excuses voor het niet tijdig reageren. Ik hoop dat het hierbij blijft.

Iedereen die nu te hard terug zeurt (voornamelijk publiekelijk) krijgt zo'n beetje een creditering. Dat geeft denk ik wel aan dat deze facturen niet helemaal terecht waren, maar in de afgelopen 5 á 6 jaar normaliter wel werden geïnd. 

Link naar reactie
  • 0
Op 21-12-2019 om 18:53, Mirretje zei:

Ik als gedupeerde ben een tijdje geleden ook een paar keer door ene Gerrit bezocht. Hovenier geloof ik. Een IVB rat dus.

 

In ieder geval een mol, maar getuige de publicatie en podcast bij FTM en het zwartboek, hebben ze daar ervaring mee.

Als ze op een normale manier zaken hadden gedaan dan had dit soort praktijken niet nodig geweest.

Link naar reactie
  • 0
Op 22-11-2019 om 22:50, rednas1 zei:

 

Ik vermoed dat je meeleest, Wesley de G (en de grote onbekende L. Vis) : Ga andere mensen lastig vallen. Of liever: hervind je fatsoen en stop ermee.

 

Dat vermoed ik ook. De grote onbekende L. Vis, K. Molenaar en een kruising daar tussen; J. Molenvis ( er gebeuren vreemde dingen daar op kantoor bij IVB).

Hun fatsoen hervinden zal moeilijk zijn. Wellicht zijn ze ooit fatsoenlijk begonnen, maar zette dat onvoldoende zoden aan de dijk.

Op een gegeven moment huren ze een kantoor en personeel, kopen een huis etc. en is er een ander verdien model in het leven geroepen. Het zal lastig zijn om dat terug te schroeven, vooral als je er geen problemen mee hebt je klanten zo te behandelen als blijkt uit alle documentatie. Jarenlang.  Nu worden zaken gecrediteerd louter om mensen hun mond maar te laten houden. Dat heeft niks met fatsoen te maken.

 

Ik denk dan ook dat deze kwestie nog niet voorbij is......( nog meer mensen bezocht door Gerrit de hovenier uit Amsterdam, op LinkedIn? Ik heb er al 7 geteld. )

 

 

Link naar reactie
  • 0
1 hour ago, DorterD0rt said:

Ik heb gehoord dat er mensen zijn die een vaststellingsovereenkomst hebben gekregen.

om ze zo de mond te snoeien.

 

Ik niet, ook geen dergelijk voorstel gehad. Free as a bird!

 

Ik heb wel nog steeds een onvoldaan gevoel over deze club; heb geen value for money gehad voor die service-overeenkomst en ben volgens mij gewoon slachtoffer van wanprestatie dan wel oplichting.
Eigenlijk zou ik er op moeten doorzeuren en het aanhangig maken; ze hebben geen poot om op te staan. Ook al heb ik geen vaststellingsovereenkomst; voel me toch afgekocht met de creditfactuur voor de onterechte verlenging en het feit dat ze vooralsnog zijn opgehouden me te stalken. Heb niets te verliezen, maar ik weet niet of ik er zin in heb: als je een nest met ongedierte aanpakt moet je er rekening mee houden te worden gestoken...

 

Link naar reactie
  • 1
Op 23-12-2019 om 17:50, rednas1 zei:


Eigenlijk zou ik er op moeten doorzeuren en het aanhangig maken; ze hebben geen poot om op te staan. Ook al heb ik geen vaststellingsovereenkomst; voel me toch afgekocht met de creditfactuur voor de onterechte verlenging en het feit dat ze vooralsnog zijn opgehouden me te stalken.

 

Goh...zou dit soms de bedoeling zijn ;))))?  Vooralsnog lukt dat aardig...

 

Op 23-12-2019 om 17:50, rednas1 zei:

 

, maar ik weet niet of ik er zin in heb: als je een nest met ongedierte aanpakt moet je er rekening mee houden te worden gestoken...

 

 

In een notendop waarom dit bedrijf jarenlang zo zijn gang kon gaan! Toen nog doordat het Invorderingsbedrijf fors aan intimidatie deed, wat ze voor nu omgezet hebben in creditering. Ik denk trouwens dat niemand 'er zin in heeft', deze strijd. Tot deze mevrouw Auwens uit de uitzending bij EenVandaag haar tanden erin zette. En inderdaad: zij werd aardig gestoken. Maar ook op 9 van de 10 aanklachten vrij gesproken in de zaak die IVB aan spande tegen haar en dat is een grote doorbraak.

 

Het aanhangig maken doe je dus niet alleen voor jezelf, net zo min als die dame dat deed! En de groep gedupeerden die dat zwartboek heeft samen gesteld, dat was vast ook niet voor de hobby op de regenachtige zondagen. 

Link naar reactie
  • 0
Op 21-11-2019 om 13:27, rednas1 zei:
Op 19-6-2019 om 13:33, Jan-Hein Strop zei:

Allen, zijn er meer mensen die het idee hebben dat IVB debiteuren niet benadert?

 

Ik heb nu al een paar keer gehoord buiten dit forum, en dat is wat mij betreft een interessant juridisch aanknopingspunt.

Dat geldt geloof ik ook voor geïnde vorderingen die niet uitgekeerd werden aan de opdrachtgever én de intimidaties: Jan-Hein Strop is de journalist die onderzoek deed naar IVB en er een stuk over publiceerde. Zie eerder in dit topic link naar Follow the Money.

 

Mod comment. 

Recapitulatie verwijderd naar aanleiding van een modmelding . Het blijven herhalen van informatie die (meerdere malen) elders in dit topic staat werkt storend. Wil je links onder de aandacht blijven brengen? Zet ze dan ik je handtekening (ga rechtsboven naar je naam, accountinstellingen, handtekening) 

 

Verder verzoek om alleen in dit (of enig ander) topic te posten als je ook echt iets te melden hebt. Als er kennelijk alleen nog maar gereageerd wordt om het topic omhoog te brengen worden die reacties verwijderd.

Link naar reactie
  • 0

Minister Dekker wil verplichte vergunning voor incassobureaus ...

 

"Voor incassobureaus gaan strengere regels gelden. Ze moeten voortaan een vergunning hebben en ingeschreven staan in een speciaal incassoregister. Dat is het plan van staatssecretaris Sander Dekker (Rechtsbescherming)."

 

Een plan ... en nu maar wachten op de invoering en uitvoering daarvan.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 2

Update

 

Follow the Money handelde juist met kritische publicatie over het invorderingsbedrijf

Quote

 

Onderzoeksplatform Follow the Money (FTM) heeft maandag gelijk gekregen in een zaak bij de Raad voor de Journalistiek over een publicatie over een incassobureau. FTM schreef vorig jaar dat Invorderingsbedrijf B.V. klanten aanzet tot juridische stappen zonder hen duidelijk over de financiële gevolgen te informeren.

Het bureau diende een klacht in omdat het de publicatie onzorgvuldig en suggestief vond en er onvoldoende wederhoor zou zijn toegepast. De Raad voor de Journalistiek noemt het artikel van FHM scherp en prikkelend, maar vindt niet dat er sprake is van eenzijdige en tendentieuze berichtgeving.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Op 6-7-2019 om 20:30, TwaBla zei:

De rechter heeft in deze zaak eerst vastgesteld dat Invorderingsbedrijf c.s. zijn zorgplicht als opdrachtnemer schendt en exorbitante bedragen in rekening breng, nota's stuurt die niet in verhouding staan tot het te vorderen bedrag. Dat staat in dit geval dus vast, maar de indruk is dat IVB zoiets stelselmatig doet. Dat IVB meer klanten heeft die hoge nota's krijgen voor kleine incasso-opdrachten, en dat IVB die klanten werft (of geworven heeft) met de suggestie dat de aanpak gebaseerd is op no-cure, no-pay.

 

De rechter heeft daarna bekeken in hoeverre het delen van kritiek op verschillende manieren gezien kan worden als laster of smaad, met schade tot gevolg.

 

* negatieve reviews mag gewoon

* het zoeken naar andere gedupeerden en het aanleggen van een mailinglist mag

* het is ook toegestaan om deze mensen aan te sporen zelf reviews te plaatsen

* het is bovendien toegestaan deze mensen op te roepen om aangifte te doen

* het benaderen van media is toegestaan

* het benaderen van medewerkers, leveranciers en klanten om de onderlinge verstandhouding te beschadigen mag niet...

 

Door medewerkers, leveranciers en klanten te benaderen kan schade zijn ontstaan die vergoed moet worden. IVB stelt dat het acties heeft moeten ondernemen om het vertrouwen te herstellen. De schadevergoeding mag via een schadestaatprocedure gevorderd worden. Dat wordt interessant, want de klant die IVB als bewijs heeft opgevoerd (naam staat gewoon in de uitspraak) is ook toeleverancier van IVB en zijn oprichters, en mogelijk zelfs familie.

 

Tevens kan gesteld worden dat de acties die IVB moest ondernemen om het vertrouwen te herstellen, ook gericht zijn tegen de op zich volstrekt rechtmatige reviews. Het kan niet zo zijn dat de tegenpartij in deze zaak schadevergoeding moet betalen voor gerechtvaardigde activiteiten. Dan wordt het lastig welk deel van de schade is ontstaan door rechtmatige en onrechtmatige activiteiten.

 

Ik ben benieuwd wat anderen daar over denken.

 

 

Het oordeel van de rechter over wat smaad/laster is en welke schade dus niet of wel toegerekend kan worden blijft een belangrijke vingerwijzing, ook voor eventuele andere zaken waar een bekritiseerd bedrijf zich beklaagt. 

 

Heeft deze uitspraak ooit gevolgen gehad? Hoe staat het met die schadestaatprocdure?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Op 13-10-2020 om 14:24, TwaBla zei:

 

Het oordeel van de rechter over wat smaad/laster is en welke schade dus niet of wel toegerekend kan worden blijft een belangrijke vingerwijzing, ook voor eventuele andere zaken waar een bekritiseerd bedrijf zich beklaagt. 

 

Heeft deze uitspraak ooit gevolgen gehad? Hoe staat het met die schadestaatprocdure?

Voor zover te lezen viel heeft IVB bakzeil gehaald in zowel de zaak tegen die mevrouw Auwens als tegen Follow The Money/journalist Strop.

Ik heb althans geen andere schade procedures kunnen opdiepen...

 

Wel kreeg ik deze toegestuurd: een nieuwe feedback site (wb IVB) met vanaf aanmelding in januari meer dan 100 jubelende ervaringen......

https://www.feedbackcompany.com/nl-nl/reviews/invorderingsbedrijf/

Link naar reactie
  • 1

Blijf daar dan ver van dit bedrijf vandaan, heb er jammer genoeg eenmalig ervaring mee gehad...maar dat is tweemaal teveel. Eenmaal binnen als cliënt krijg je rekeningen voor geschoteld alsof het lijkt op een incasso bedrijf uit Las Vegas. Slogan is natuurlijk, wie niet waagt wie niet wint... en Joost houdt wel van een gokje.

 

Ik ben uitgestapt bij 300 euro, het woog toen al niet op tegen de invordering. Daarbij kwam nog eens de bekende 800 euro  bovenop als voorschot voor de uitvoerende werkzaamheden die nog verricht moesten worden. Daarbij moest Joost ook nog even naar de rechtbank rijden wat ook nog eens een lieve duit in het zakje zou doen. Hij wilde op zondag via e-mail een vast all in bedrag regelen, doei doei Joost.

 

Fijn, no pay no cure. No cure no pay leek mij beter.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Op 31-10-2020 om 14:45, atlas1302 zei:

Blijf daar dan ver van dit bedrijf vandaan, heb er jammer genoeg eenmalig ervaring mee gehad...maar dat is tweemaal teveel. Eenmaal binnen als cliënt krijg je rekeningen voor geschoteld alsof het lijkt op een incasso bedrijf uit Las Vegas. Slogan is natuurlijk, wie niet waagt wie niet wint... en Joost houdt wel van een gokje.

 

Ik ben uitgestapt bij 300 euro, het woog toen al niet op tegen de invordering. Daarbij kwam nog eens de bekende 800 euro  bovenop als voorschot voor de uitvoerende werkzaamheden die nog verricht moesten worden. Daarbij moest Joost ook nog even naar de rechtbank rijden wat ook nog eens een lieve duit in het zakje zou doen. Hij wilde op zondag via e-mail een vast all in bedrag regelen, doei doei Joost.

 

Fijn, no pay no cure. No cure no pay leek mij beter.

 

 

Dat geldt voor heel veel mensen; daarom heeft dat platform Follow The Money/journalist Strop er ook een item van gemaakt op 12 juli vorig jaar. Op zowel hun eigen site als in samenwerking met EenVandaag op NPO1 op televisie. Dat bereik je vast niet zomaar, deze belangstelling?! Kon je er na 300 zo maar zonder kleerscheuren vanaf? Of was dat het abonnement of hoe dat heet, waar ook zo veel over te doen was?

Link naar reactie
  • 1

Kon er niet zomaar vanaf daar ging nog wel wat touw trekken aan vooraf. De stagiaire die mijn mails beantwoordde had een fout gemaakt, en daar anticipeerde ik met succes op. Als de 800 euro aan voorschotten niet betaald werden, dan zouden ze geen werkzaamheden meer verrichten.

 

OK, doen we.

 

Bovendien zit ik hoog en droog in Africa, dus Joost komt sowieso niet snel deze kant op. :winking-face:

Link naar reactie
  • 1
Op 31-10-2020 om 14:45, atlas1302 zei:

Blijf daar dan ver van dit bedrijf vandaan, heb er jammer genoeg eenmalig ervaring mee gehad...maar dat is tweemaal teveel. Eenmaal binnen als cliënt krijg je rekeningen voor geschoteld alsof het lijkt op een incasso bedrijf uit Las Vegas. Slogan is natuurlijk, wie niet waagt wie niet wint... en Joost houdt wel van een gokje.

 

Ik ben uitgestapt bij 300 euro, het woog toen al niet op tegen de invordering. Daarbij kwam nog eens de bekende 800 euro  bovenop als voorschot voor de uitvoerende werkzaamheden die nog verricht moesten worden. Daarbij moest Joost ook nog even naar de rechtbank rijden wat ook nog eens een lieve duit in het zakje zou doen. Hij wilde op zondag via e-mail een vast all in bedrag regelen, doei doei Joost.

 

Fijn, no pay no cure. No cure no pay leek mij beter.

 

 

Ja, dat is waar ze beroemd ( berucht) mee zijn  geworden. En daarnaast hebben ze het erg druk met het plaatsen van positieve reviews waarin de werkzaamheden van deze knakkers wordt bejubeld en de reviewers nog net niet in katzwijm vallen.  

Link naar reactie
  • 0
Zojuist, JacobV zei:

atlas1302: Kon er niet zomaar vanaf daar ging nog wel wat touw trekken aan vooraf. De stagiaire die mijn mails beantwoordde had een fout gemaakt, en daar anticipeerde ik met succes op. Als de 800 euro aan voorschotten niet betaald werden, dan zouden ze geen werkzaamheden meer verrichten.

 

LOL...inderdaad; niks meer aan werk verrichten. Deal! Uit de test cases die de journalist van FTM had gedaan bleek sowieso dat een belangrijk deel (14 dagen brief) niet was uitgevoerd. 

 

atlas1302: Bovendien zit ik hoog en droog in Africa, dus Joost komt sowieso niet snel deze kant op

Als je deze Joost-mag-het-weten moet geloven zijn ze mondiaal bezig. Ter land, ter zee en in de lucht als het ware. Zo valt op de website en in hun reviews te lezen....daarbij zal vermoedelijk die andere meneer het mogen opknappen. Die ook het interview met dhr Strop deed (ben even zijn naam kwijt).

 

 

Link naar reactie
  • 0

Maar aan de andere hand worden de schuldenaren ook steeds wijzer, een incasso cowboy daar schrikt niemand meer van. Dan kan je de wedstrijd nog winnen en dan blijkt de schuldenaar failliet te zijn, dan sta je daar met je dwangbevel ,,in naam des konings,,

 

Weten jullie dat op Kaapverdië (africa) helemaal geen deurwaarders bestaan? Weet je hoe relaxed dat is. De Koning (s) dreigde eens...ik bel wel even een collega op die daar rondloopt, en toen heb ik nooit meer iets van hem gehoord.

 

Gerechtsdeurwaarders, OK. Die hebben kennis van zaken en advocaten in hun team, en soms kan je die hard nodig hebben.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.