Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

    Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
JohannesR

Ervaring met Invorderingsbedrijf bv en Incassocenter

Recommended Posts

23 minutes ago, TwaBla said:

Heb je opeenvolgende screenshots van dat dashboard?

ik denk dat ik in de tijd twee keer een screenshot heb gemaakt, moet ik nog wel hebben. En uiteraard is het dashboard nu ook nog te zien, met de verzamelde/getotaliseerde  activiteiten.

Ik heb overigens momenteel niet de behoeft om hierover met IVB in discussie te gaan. Ze hebben behoorlijk tegen me aan lopen zeuren, maar ik heb zo mogelijk nog harder teruggezuerd met de juiste argumenten. Heb nu (inhoudelijk) al maanden niets van ze gehoord. 

Kreeg recentelijk alleen een onterechte factuur voor verlenging van een al opgezegde overeenkomst.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 hours ago, rednas1 said:

Hoe kom ik af van het Invorderingsbedrijf?

Ze hebben op geen enkele manier aan mijn verwachtingen voldaan (kan aan mij verwachtingen liggen, maar ik denk het niet). Ik heb daarom al ruim 4 maanden voor het aflopen van de overeenkomst in juni  per mail gemeld deze overeenkomst niet te willen verlengen. Van deze mail heb ik een ontvangst-bevestiging (leesbevestigingen doen ze niet aan bij IVB). Een week later heb ik dezelfde mail herhaald, maar op beide mails is niet geantwoord.

Vorige week kreeg ik een factuur voor verlenging van de overeenkomst. Ik heb hierop (met ontvangstbevestiging) geantwoord dat we mijns inziens geen overeenkomst meer hebben onder referte aan mijn mail van juni. Geheel in stijl: geen antwoord. Vandaag kreeg ik de eerste herinnering, waarop ik ook weer bel+eefd geantwoord heb (met ontvangstbevestiging)

 

Ik weet dat het niet verstandig is om facturen/herinneringen/aanmaningen niet te betalen (hoewel vooral in geval van bekeuringen etc). Maar ik ben het hier écht niet van plan. Ik ben deze aasgieren zó vreselijk zat!

 

Hoe kom ik van die lui af? Ik kan de deurwaarder toch met vertrouwen tegemoet zien?

Ik lees net dat in de algemene voorwaarden zou staan dat ik aangetekend had moeten opzeggen. Heeft een e-mail met ontvangstbevestiging inmiddels niet dezelfde juridische waarde?

En los daarvan: moet ik als klant niet gewoon geantwoord worden, als ik duidelijk wens op te zeggen en dat (in onwetendheid) niet op de door hun gestelde wijze zou hebben gedaan? Volgens mij verzaakt IVB daar gewoon haar plicht. Heb ik nog verplichtingen jegens een leverancier (IVB) als zij mij stelselmatig niet antwoorden?

Edited by rednas1

Share this post


Link to post
Share on other sites

het wonder lijkt geschied: ik heb zojuist een creditfactuur ontvangen, alsmede bevestiging van beëindiging van de overeenkomst en excuses voor het niet tijdig reageren. Ik hoop dat het hierbij blijft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er verschijnen nog steeds wel discutabele (positieve) reviews online op Google en Trustpilot. Het lijkt alsof het ze ook niet boeit gezien de niet bestaande en te verifiëren namen die het ivb gebruikt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, TwaBla said:

 

Ze lezen heel precies mee... :winking-face-with-tongue:

Dat zou best kunnen, ja,  zou me niet verbazen. Ik heb me vandaag zó ontzettend boss lopen maken op die gasten.. Hoop oprecht dat het nu klaar is.

Bij de eerstvolgende die me z'n diensten zo glad en vlot en vasthoudend aanbiedt gaan bij mij voortaan alle alarmbellen aan. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 uur geleden, J.B.B. zei:

Er verschijnen nog steeds wel discutabele (positieve) reviews online op Google en Trustpilot. Het lijkt alsof het ze ook niet boeit gezien de niet bestaande en te verifiëren namen die het ivb gebruikt.

Het is een standaardprincipe van IVB om tegenover ieder negatief review een positieve te plaatsen.

In hun stellingname  en publicaties zijn alle negatieve reviews van  één persoon die het - uiteraard volkomen onterecht - op hun boven de discussie staande bedrijf gemunt heeft. Ze hebben hetzelfde verwijt steeds weer bij een andere door hun geselecteerde persoon. Het verhaal blijft hetzelfde.

De stelling dat alle negatieve reviews alleen maar vanaf één IP-adres komen, is overduidelijk kul.

Deze stelling achtte de rechtbank te Roermond  destijds terecht bestreden en onbewezen.

Trustpilot laat inmiddels negatieve reviews toe zonder dat de gegevens met het IVB noodzakelijkerwijs moeten worden gedeeld.

Het bewijs dat er sprake is van een relatie met IVB is inmiddels voldoende om het review niet te verwijderen. Daarmee neemt het aantal negatieve (en niet verwijderde) reviews over het Invorderingsbedrijf en het Incassocenter weer toe. Als het gaat om een waarschuwing voor dit bedrijf  richting potentiële opdrachtgevers is dit bepaald geen slechte ontwikkeling.

 

Er is echter ook een ander fenomeen.  Nadat er negatieve reviews over IVB geplaatst zijn, verschijnen bij deze reviewers plotseling vooral  apert onjuiste negatieve reviews op internetsites over hun bedrijf. Op Trustpilot en op dit forum is over dit fenomeen al melding gedaan. Uiteraard zijn deze  zogenaamde reviewers niet terug te vinden op de social media.... Vanaf welk IP-adres worden deze reviews geplaatst? Of is dat anders geregeld?

 

Voor opdrachtgevers die lastig gevallen worden door IVB op het gebied van een reeds opgezegde verlenging van de serviceovereenkomst verwijs ik  naar de jurisprudentie zoals weergegeven in mijn vorige post dan wel de zgn. wet " Van Dam"  die inmiddels ook van toepassing is verklaard voor ZZP-ers. Dat laatste houdt onder meer in dat opzeggen van een overeenkomst kan plaatsvinden op dezelfde wijze als de manier waarop de overeenkomst tot stand is gekomen.

Edited by Benthum

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur terug, Benthum zei:

...dan wel de zgn. wet " Van Dam"  die inmiddels ook van toepassing is verklaard voor ZZP-ers. 

 

Bron?

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 uur geleden, rednas1 zei:

Ja, daar heb ik zeker aanwijzingen voor.

IVB heeft een dashboard waarop zij hun handelingen vastleggen voor de klant. Dit was me vooraf ook toegezegd. Hoewel ik hier herhaaldelijk en vasthoudend om gevraagd heb staat in dit betreffende dossier bitter weinig vastgelegd. Laat staan ontvangst- of leesbevestigingen of handtekeningen voor aangetekende stukken. Mijn debiteur is Frans en mij was toegezegd in het Frans te communiceren met deze debiteur. De weinige schriftelijke communicatie is in het Engels en IVB kan mij desgevraagd op geen enkele manier bevestigen dat dit verzonden/ontvangen is. 

Laat staan dat er iets is vastgelegd over de toegezegde telefonische communicatie met debiteur.

Ik heb inmmiddels een Frans-Nederlandse advocate in de arm genomen, en volgens haar mág een Franse advocaat een debiteur helemaal niet telefonisch benaderen. Ik ben er vrij zeker van dat bij IVB in Amsterdam niemand Frans spreekt en dat mijn klant niet is benaderd. De toegezegde samenwerking met collega´s in Frankrijk (zie de website) is voor mij in elk geval niet aantoonbaar in stelling gebracht.  Men heeft nooit serieus getracht mijn debiteur tot betalen te verleiden; ikzelf was hun target. dat is mijn stellige overtuiging.

 

IVB heeft de bewijsplicht van verrichte werkzaamheden, heeft daartoe een instrument (het dashboard) en legt daar in mijn geval bedroevend weinig vast. Ik heb ze daarom beticht van wanprestatie.

Neem dus contact op met deze meneer Jan Hein Strop van Follow The Money. En lees even zijn bevindingen op het platform van FTM, kijk de uitzending op TV terug en lees het Zwartboek....ik vrees dat het een feest van herkenning is ;)  Het is niet voor niks dat juist dit incassobureau in de publiciteit komt; waar anderen hun debiteuren targetten, doet IVB dit inderdaad bij hun opdrachtgevers en is daarmee uniek.   Hieronder de links. Hou ons op de hoogte ajb. Dank.

 

Voor de mensen die er later zijn bijgekomen: hierbij de link naar het zwartboek, met alle feiten op een rij, aangaande de werkwijze van IVB:

https://drive.google.com/file/d/0ByCtz-Ly6-DTWmV0akVHeEFEZ1lyYy1yX3N1RGdjSGpWVUhJ/view

 

De link naar de uitzending van EenVandaag op 12 juli jl:

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/miriam-werd-gedupeerd-door-een-incassobureau-ik-voel-me-besodemieterd/

 

De link naar het artikel van 12 juli bij FTM (Follow The Money), door journalist Jan-Hein Strop:

https://www.ftm.nl/artikelen/undercover-bij-het-incassobureau-dat-zijn-eigen-klanten-uitknijpt?share=1

 

Gedupeerden wordt in de TV uitzending door de voorzitter van de NVI (Ned. Ver. Incassobureaus) geadviseerd aangifte te doen bij de politie, van misleiding en wellicht intimidatie. Dossier wordt beheerd door fiscale recherche te Den Haag. Ook kunnen zij een melding doen bij ACM (Autoriteit Consument en Markt).

https://www.acm.nl/sites/default/files/old_publication/publicaties/7211_brochure-ca-oneerlijke-handelspraktijken.pdf

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 uur geleden, J.B.B. zei:

Er verschijnen nog steeds wel discutabele (positieve) reviews online op Google en Trustpilot. Het lijkt alsof het ze ook niet boeit gezien de niet bestaande en te verifiëren namen die het ivb gebruikt.

Dat is mij ook opgevallen; ik had het hier al eerder over een review van Frederik-Johannes Ibis (niet te vinden) en ik zag er onlangs een van Kristian Waldorf. Ik denk dat ze het in serie doen; deze zijn uit de serie 'Hotelnamen'. Gecombineerd met een degelijke Duitse voornaam. Het wachten is op Sabina Steigenberger en Hermann Hilton :)

 

Opeens zijn ook alle niks-aan-de-hand- voornamen met een S verdwenen uit de antwoorden van hun zgn webcare (zouden ze markt onderzoek gedaan hebben dat namen met een S het meeste vertrouwen wekken of zo?

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 uur geleden, rednas1 zei:

Dat zou best kunnen, ja,  zou me niet verbazen. Ik heb me vandaag zó ontzettend boss lopen maken op die gasten.. Hoop oprecht dat het nu klaar is.

Bij de eerstvolgende die me z'n diensten zo glad en vlot en vasthoudend aanbiedt gaan bij mij voortaan alle alarmbellen aan. 

Dat is dan het enige positieve wat je er ws aan overhoudt.....maar vooralsnog heeft dat heel veel geld en boosheid gekost...tegen zero resultaat. En als je hier ook terug leest, geldt dat voor heel veel mensen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kunnen zzp’ers of kleine bedrijven ook aanspraak maken op de Wet Van Dam?

De Wet Van Dam is bedoeld voor consumenten: particuliere personen die niet beroeps- of bedrijfsmatig contracten sluiten. Bedrijven vallen hier niet onder en zijn dus gebonden aan de gewone regels uit de algemene voorwaarden van de leverancier. Levert deze aan consumenten én bedrijven, dan moet hij dus twee regels hebben: één conform de Wet Van Dam voor consumenten, en een naar eigen keus voor bedrijven. In ieder geval is IVB hierop aanspreekbaar. IVB beroept zich op haar Algemene Voorwaarden  en maakt geen onderscheid tussen consumenten en bedrijven.

Maar juist, consumenten hoeven veel minder te pikken of zich te laten bedreigen door IVB.

 

Echter, de rechter gunt kleine bedrijven (zoals zzp’ers of freelance ondernemers)  soms dezelfde bescherming als consumenten. Dit heet ‘reflexwerking’ en is gebaseerd op het idee dat dat bedrijf eigenlijk qua positie ten opzichte van de leverancier vergelijkbaar is met een consument. Een harde regel is dit echter niet.

Bij zakelijke abonnementen of contracten is de ondernemer in beginsel gebonden aan de algemene voorwaarden die de gebruiker heeft opgesteld, mits die van toepassing zijn verklaard op het abonnement of contract. Toch kunnen ook ondernemers in sommige gevallen een beding dat leidt tot stilzwijgende verlenging, met succes vernietigen. Er is dan sprake van reflexwerking. Vaak gaat het dan om een ondernemer die aan te merken is als een kleine zelfstandige die een met een consument vergelijkbare positie heeft.

Zie hiervoor mijn post over dit onderwerp of: https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:GHARL:2017:2679.

Een ZZP-er kan naar mijn mening met een beroep op dit arrest  de werking van de wet van Dam van toepassing laten verklaren.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 21-11-2019 om 14:21, rednas1 zei:

Heb nu (inhoudelijk) al maanden niets van ze gehoord. 

Kreeg recentelijk alleen een onterechte factuur voor verlenging van een al opgezegde overeenkomst.

 

Ga maar eens goed lezen bij de reviews overal in bij de links; dit is de standaard procedure bij hun. Antwoorden in factuur-vorm.

Jij hebt dan heel hard geprotesteerd, maar als de helft gewoon betaalt omdat ze geen zin hebben in discussie, dan komt er heel wat binnen.

 

Ook heb je gelijk dat er bij IVB Amsterdam helemaal niemand Frans spreekt, want dat is een postbus adres, gehuurd via Regus. Er spreekt dus überhaupt niemand iets wegens het gebrek aan menselijke aanwezigheid. Geldt ook voor IVB Groningen en Incassocenter Rotterdam. Gebakken lucht lijkt voornamelijk aanwezig. Alleen in Den Haag is een bemand kantoor.

 

Er is onlangs ook nog een item op de radio geweest; 

Els Prins heeft in de uitzending gesteld dat de e-mail op de site openstond en dat ze alle meldingen gaat delen met politieke partijen. Zij is specifiek belast met deze problematiek bij het MKB Nederland.

Link naar het gesprek is https://www.nporadio1.nl/podcasts/dit-is-de-dag

Thijs v.d. Brink 9 oktober 2019

 

Ik krijg van IVB maar geen opheldering, maar heb jij enig voordeel bemerkt van die service overeenkomst??

Share this post


Link to post
Share on other sites
42 minutes ago, JacobV said:

 

Ik krijg van IVB maar geen opheldering, maar heb jij enig voordeel bemerkt van die service overeenkomst??

 

Geen enkel, in elk geval niet meer of minder dan wanneer ik een enkele incasso-opdracht zou hebben verstrekt (denk ik). Het klinkt leuk, als je verwacht binnen een jaar meer wanbetalers te hebben. Maar dat is bij mij sowieso niet het geval.
Het is een lokkertje waar ik destijds vreselijk dom met open ogen ben ingestonken. 

Je link verwijst overigens niet meer naar de uitzending van 9 oktober

 

Ik krijg nu per mail het herhaaldelijk verzoek of de IVB juridisch accountmanager mij nog mag bellen "over deze situatie".  Ik weet niet of ze nou willen gaan dreigen of dat ze iets anders van plan zijn, maar ik ga er niet op in.

Ik vermoed dat je meeleest, Wesley de G (en de grote onbekende L. Vis) : Ga andere mensen lastig vallen. Of liever: hervind je fatsoen en stop ermee.

Edited by rednas1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 21-11-2019 om 17:55, rednas1 zei:

het wonder lijkt geschied: ik heb zojuist een creditfactuur ontvangen, alsmede bevestiging van beëindiging van de overeenkomst en excuses voor het niet tijdig reageren. Ik hoop dat het hierbij blijft.

"Er komt voor incassobureaus en opkopers  van vorderingen een verplichte registratie in een incassoregister voor het mogen uitvoeren van incassowerkzaamheden met betrekking  tot vorderingen op natuurlijke personen.

 

Inschrijving in het register  wordt een voorwaarde om te mogen opereren als incassobureau. Alleen als aan eisen, die onder meer betrekking hebben op de kwaliteit van het uit te voeren werk en de uitoefening van het bedrijf  en de professionele omgang  met schuldenaren, wordt voldaan, krijgt een partij  toestemming om zich op de incassomarkt te begeven. Ook zullen incassobureaus zich (uiteraard)  moeten houden aan bestaande weten regelgeving, zoals de WIK. Die eisen worden  nader opgesteld in overleg  met professionals in en rond de incassomarkt.

 

De regering wil komen tot een zo sluitend mogelijk systeem waarbij er geen ruimte bestaat voor partijen  om zich te onttrekken  aan de verplichting om ingeschreven te staan in het register.  Dit vraagt om een goede toezichtstructuur. Bij de verdere uitwerking wordt bij bestaande registers gekeken hoe het toezicht daar is vormgegeven. Bij het inrichten van het register  en het toezicht dat daarop uitgeoefend gaat worden, gaat ook aandacht uit naar de partijen  die zich, tegen de regel in, niet hebben ingeschreven en wel incassowerkzaamheden uitvoeren die onder de werking van het register  vallen. Zij moeten zich niet kunnen onttrekken  aan de weten regelgeving en moeten daarom aan sanctionering kunnen worden onderworpen. De regering gaat verder uitwerken op welke wijze het systeem sluitend kan zijn en er geen ruimte  bestaat voor partijen  om zich te onttrekken  aan de verplichting om ingeschreven te staan in het register.

Er komen, zoals aangegeven in het regeerakkoord, verschillende sanctiemogelijkheden, waaronder het kunnen opleggen  van een boete en het schrappen  van de registratie.

Na inschrijving kunnen bij geconstateerde niet-naleving van de gestelde eisen sancties worden  opgelegd. Daarmee wordt ook invulling gegeven aan de motie  van het lid Jasper Van Dijk."

(Lexalert)

 

Het Invorderingsbedrijf  wordt door deze  rechtsmaatregel nogal in zijn bestaansrecht bedreigd.

Het naarstig crediteren van allerlei opgelegde vorderingen of het zoeken van contact met gedupeerden wijst erop dat met name deze rechtsmaatregelen het Invorderingsbedrijf aanzetten om aantoonbaar wangedrag richting hun opdrachtgevers weg te poetsen. De recente publicaties hebben daarbij zeker geholpen. Zie de links  in de posts van JacobV op dit punt. Daarmee is vast te stellen dat hun recente acties erop duiden dat de verwijten aan het adres van het Invorderingsbedrijf op waarheid berusten.

Het is eveneens duidelijk dat het NVI zich te gelegener tijd zal moeten inspannen om het Invorderingsbedrijf en al haar opgerichte BV'tjes uit te sluiten van inschrijving in dit register.

Tot nu toe beperkt de reactie van het NVI zich slechts tot het wijzen op het belang van hun eigen keurmerk bij in te schakelen incassobureaus.

Nogal gemakkelijk aangereikte reclame voor hunzelf.

 

Medio 2021 zou het Invorderingbedrijf c.s. haar activeiten moeten staken als alle spelers in de markt hun gedrags en handelwijze aan de bevoegde instantie voorleggen.

Dat geldt overigens niet alleen voor het Invorderingsbedrijf, Incassocenter, Moneyfirst en alle nieuwe opgerichte BV'tjes die nog niet actief zijn, maar ook voor alle andere malafide incassobureau's waarvoor deze rechtsmaatregel feitelijk bedoeld is.

 

Edited by Benthum

Share this post


Link to post
Share on other sites

De reviews kloppen niet met de praktijk; namen van personen bestaan niet aangezien ze reviews hebben opgekocht. Als je ze éénmaal hebt gemaild zeggen ze dat je e.e.a. of andere overeenkomst met hen bent aangegaan en je hen moet betalen, ondanks dat je geen gebruik maakt van hun diensten. Nu beginnen ze mij te dreigen met allerlei mails en gerechterlijke procedures. Tevens telefonisch niemand bereikbaar.  Ze blijven nog steeds dreigen. Hopelijk kan dit bedrijf z.s.m. zijn deuren sluiten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 4-12-2019 om 18:43, ondernemer-88 zei:

De reviews kloppen niet met de praktijk; namen van personen bestaan niet aangezien ze reviews hebben opgekocht. 

 

Jongejongejonge....Invorderingsbedrijf gaat weer volledig los met hun zelfgeschreven reviews, plus bijbehorende antwoorden. Waar in driekwart van de reviews de klacht "na aanmelding en betaling, zijn ze onbereikbaar" valt te lezen, denkt IVB dat op te lossen met een review waarin juist die bereikbaarheid wordt bejubeld. En dan bedanken ze vervolgens zichzelf; zouden ze dan echt niet met kromme tenen zitten?? Namen als Centrum Waals en Voorraadkelder Bibberen moeten echte klanten suggereren?

En er was weer een nobele ziel op Trustpilot Incassocenter die na het doorspitten van de reviews niet afhaakte (wat de meeste simpele zielen doen na het zien van toch wel veel dezelfde klachten) maar net als Marleen S, besloot hen een kans te geven. En natuurlijk zielsblij was dit gedaan te hebben, dat spreekt vanzelf. Het levert vast Moeder Theresa Punten op.....

 

Leest u even terug voor meer informatie over de publicaties over dit bedrijf en de uitspraken bij de rechtbank....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Invorderingsbedrijf dreigde toch een aanklacht tegen journalist FTM  @Jan-Hein Strop neerleggen bij de Raad van Journalistiek?  Is daarvan iets bekend?

Ik heb op de site gekeken en zie geen melding of nieuws hierover.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

IVB probeert op allerlei manieren de auteur te beschadigen, onder andere door te wijzen op zijn activiteiten als advocaat. Hun inhoudelijke reactie vindt niet veel weerklank.

 

 

Dat is hun weerwoord op de publiciteit in juli.

 

Edited by TwaBla
weerwoord toegevoegd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 8 leden online en 201 gasten

    (See full list)    
  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept